Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (14512 totalt)
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 261



Gissar den är rolig när du hämtar typ 100hk mer änn jag Bara att fortsätta, det här är ju perfekt lördags underhållning

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
jo den är rolig, som en liten gokart. Efter mappningen var det hem å glad som ett troll (om dom nu e glada) å eftersom ADHD:en tydligen aldrig kan dämpa sig så funderade jag ett kort tag på vad fan ja skulle ha bilen till......... kliade mig i huvet ett par dar å satt å spånade. Jag körde väldigt mkt hoj i yngre dagar och då mestadels bana, började kolla bandagar för bil å det ena ledde till det andra å vipps så hade jag anmält mig till Time Attack å då tydligen i Club Challenge Amatör Va fan hände där........
Sagt å gjort, har farbror Axelsson bestämt sig så har han och nu fanns det helt plötslgt en deadline också och vad behövde man göra med bilen för att detta skulle funka???
Bromsar.... är ju rätt bra
Väghållning..... också rätt bra
Bur..... satt en halv bur i redan innan...får duga för nu thumbs up GÖTT en punkt klar.
Fälgar å däck..... så det började faktiskt med fälgar å däck, hittade ett par i mina ögon klockrena fälgar för ändamålet, köpte å montera och sen va det kört. dum i huvet som man är så började jag bygga bilen runt fälgarna
När jag satt där å fundera kom jag på att SATAN jag köpte ju några år innan till min andra Ascona ett väghållningskitt från Sellholm.... fjädrar å dämpare fram och coilovers bak.... samt ett knivkrängar kit thumbs up thumbs up thumbs up hurra halva bilen klar tänkte jag.
Ut å börja riva i allt å fy va vackert det var å packa upp nya glänsande grejer bara att montera....... säkert....
när man väl börjar riva i skiten så leder det ena till det andra och till det tredje and on and on and on...
här kommer lite bilder istället annars blir det förmodligen en hel roman; kan ju hoppas dom kommer i någorlunda ordning

_________________
Johan Axelsson
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 334



Den där var jag allt lite sugen på när den låg ute på blocket.

Kul att du tog tag i den thumbs up
Extra kul att du lägger energi på att turbomata en 1,9 CIH!!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
bop skrev:
Den där var jag allt lite sugen på när den låg ute på blocket.

Kul att du tog tag i den thumbs up
Extra kul att du lägger energi på att turbomata en 1,9 CIH!!


Jag hade allt en annan motor på lut, men eftersom denna redan satt där i när jag köpte bilen så gav jag den en chans thumbs up en opel skall ju kanske vara en opel
Känns som om det har varit en å annan där å klippt å klistrat innan mig, men det blir nog bra tillslut.
kul att du gillar den

_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 261



Känner gott igen det om att många har klippt och limt innan, mycket halvvägs arbete på min Opel med

Men fick du köra Club Challenge Amatör med bilen? Hur är reglementet där nu?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Nu började det byggas å skapas på allvar nu hade jag ju ett mål med allt.
behövde fler händer så nu fick lorden av gaylords Peter den stackarn dras in i detta (han led nog inte så speciellt igentligen) men tack som satan Peter, utan dig vetifan.....
det börjades med större bromsar och volvo 240 (jättestora ) hade jag smitt dit på min andra så det fick det bli, men ville inte ändra bultmönstret så letade skivor dygnet runt.... honda accord blev det med lite moddning.
och när vi ändå var i farten i framvagnen så rök alla länkarmar på en smärre smekning å alla bussningar byttes till polyuretan bussningar.





_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Sen var det dags för dom bortglömda paketen från sellholm, ihop med hela framvagnen
Och döm o min förvåning vad glad jag blev när jag öppna en ytterligare dammbeklädd låda..... däri låg en wattlänksats till en volvo jag hade för hundra år sen..... Wattlänk får det bli
googlade sönder mig i några dygn angående väghållning å upphängningar å alla dess saker, rollcenter å camber hit å caster dit å tryckpunkter lyft å drag pinjongvinkel å allt fan vad det var.... Fattar väl att det är nog så viktigt med detta om man skall få ut allt ur sin bil.... men va fan en Ascona från 70 talet..... nått mitt emellan får det bli å gärna tvärt om går det inte fort i kurvorna skall det iallafall gå brett å förhoppningsvis ganska fort rakt fram. Sagt å gjort full fart med bakvagnen också






Eftersom jag ingen wattlänkkåpa hade till Manta axeln så fick det bli tvärt om, propellern i bilen å stagen i axeln (och ja jag har tänkt på rollcentrat och satt proppen där jag trodde/ansåg blev bra)

_________________
Johan Axelsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4139



Gillar att du utgår från originalgrejorna och moddar dem, förstärka länkarmar och trixa dit förbättringar är väldigt likt det jag gör på Mustangen.
Kul läsning thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Janne J skrev:
Gillar att du utgår från originalgrejorna och moddar dem, förstärka länkarmar och trixa dit förbättringar är väldigt likt det jag gör på Mustangen.
Kul läsning thumbs up

Kul att du gillar det, för det gör jag med vi har ju typ ett år kvar innan vi är framme tills idag
Det fanns en tanke, eller flera om jag skulle bygga helt nya rörarmar med unibals så det fanns lite mer justermöjligheter, men det fick bli orginal förstärkt framvagn. jag har ju trotts allt ägnat MÅNGA timmar i telefon å kollat hur andra gjort, Blå dåren är ju en klar favorit thumbs up thumbs up kände/känner att jag är 20 år efter bara men sent skall syndaren vakna och jag skall göra allt som står i min makt för å hänga med dagens fancy plastraketer

Jag får kolla igenom din tråd Janne, kollade lite snabbt å det är en otroligt fin bil du byggt.
Näst efter Ascona A kommer Camaro 68-71 i min syn av vad en vacker bil är så nån gång när lottoraden slår in eller huset sätts i pant så kanske.......
Vad är tanken med din bil?? står säkert men har inte hunnit läsa igenom din ännu.

_________________
Johan Axelsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4139



Johan Axelsson skrev:

Vad är tanken med din bil?? står säkert men har inte hunnit läsa igenom din ännu.


En busbil med V8 och manuell låda har länge varit en dröm så jag byggde den!
Grundtanken har hela tiden varit att försöka behålla så mycket som möjligt av originalbilen och förfina det som krävs för att få till en bil som kan köras på gata och samtidigt inte göra bort sig på bana.

Hade jag haft ambitionen att slå varvtider så hade jag köpt en bra Porsche/BMW M-serie, men det är utmaningen att ta en gammal konstruktion och försöka få den så bra som möjligt som triggar mig.

Det har blivit ca 600 mil sedan jag besiktigade den 2019, ett 10-tal konbanekörningar, gymkhana, och en körning på Knutstorp, allt i SVKG's regi.

Nu är jag anmäld till hela säsongen av konbanekörningar och vårruset på Falkenberg 28/4.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Herre du milde tid vad tiden går, när bromsar fram och bakvagn var färdigt var jag framme i mitten av mars 2020 och mitt sug på bankörning och få testa bilen var enormt. Läste alla möjliga saker om banbilar och viktiga grejer att tänka på och en återkommande grej var bafflat oljetråg........ HUR såg mitt ut HMMM skulle jag behöva riva ur motorn å bort med tråget..... Synade det utifrån och kunde inte se att det skulle vara svettsat något i det, tycker det borde synts på utsidan. Tänka Tänka Tänka.... och samtidigt vill man ju tydligen ha mer oljevolym också. Skit samma för nu, det var sol å torra vägar så jag å vapendragarn Peter gjorde den första provkörningen jävlar vad den går..... och ligger som ett strykjärn på vägen och kändes tajt å fin..... satan detta blir bra
Då var det bara att sätta igång med å täta mellan bagage å cupe' samt fixa kylslangar till bagagen, rutor kan ju va bra å ha, sen var det lite småfix med bilens el. Vindrutetorkare å lite ljus mm som inte riktigt ville, dock lätta fel och mest jord fel.
Och läste mer å mer om banbilar å vikter å vinklar å bla bla bla.... OK jag får ställa det som går på denna gamla herk, har ytterligare en vän som blev insyltad, Camaro Kim..... återkommer dit.
Kunde inte släppa det där oljetråget, Tyskland är landet för opelracing och läsa läsa läsa och googla och fick reda på att dom andvände Fronterans oljetråg thumbs up thumbs up thumbs up rymmer 6liter olja och bafflat åklart. Ytterligare en funnen opelvän kontaktades och givetvis hade han ett liggandes och tillsalu thumbs up perfekt, tack GT-Janne ännu en gång. Då var det bara att riva ur motorn då..... tyckte det såg ut som att det kunde gå att byta på plats, det gick faktiskt även om det var på millimetern. Hittade även en uppgraderad olje pump i tyskland, bara att trycka på beställ.
Sen kom jag på att alla rejs bilar har ju en vinge så varför inte en volvo grupp a







_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 261



Gillar den här tråden, keep 'em coming!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Janne J skrev:
Johan Axelsson skrev:

Vad är tanken med din bil?? står säkert men har inte hunnit läsa igenom din ännu.


En busbil med V8 och manuell låda har länge varit en dröm så jag byggde den!
Grundtanken har hela tiden varit att försöka behålla så mycket som möjligt av originalbilen och förfina det som krävs för att få till en bil som kan köras på gata och samtidigt inte göra bort sig på bana.

Hade jag haft ambitionen att slå varvtider så hade jag köpt en bra Porsche/BMW M-serie, men det är utmaningen att ta en gammal konstruktion och försöka få den så bra som möjligt som triggar mig.

Det har blivit ca 600 mil sedan jag besiktigade den 2019, ett 10-tal konbanekörningar, gymkhana, och en körning på Knutstorp, allt i SVKG's regi.

Nu är jag anmäld till hela säsongen av konbanekörningar och vårruset på Falkenberg 28/4.

Janne; ja det låter som du är i princip klar med bilen, eller ja klar blir man ju aldrig den är grymt snygg och det är kul med det gamla stuket. Det finns ju åtskilliga byggen med rörram och senaste hjulupphängningar med gamla karosser å det blir ju lite fusk i prestanda mkt roligare å komma med en riktig oldskool å nästan hänga med iallafall super kul att den används, den ser nästan för fin ut kämpa på å som sagt grym bil grannen här hemma har en Mustang 63:a cab som ungarna och jag lånar ibland och tar en glass tur, ungarna kallar den glassätarbilen

Johan; bara lungn vi har lite mer än ett år kvar till dags dato

_________________
Johan Axelsson
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



hej är det någon spec frontera tråget kommer från?

_________________
Erik Nygårds
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Nu kändes det väl som att man hade ringat in "allt" iallafall dom stora tunga bitarna. Så nu satte vi ihop resten av bilen dvs stolar bälten och kollade över allt som vi varit på. kom på att det kanske var bra med en ljuddämpare också för det fanns det ingen, gott om plats var det ont om och tid till några större ingrepp fanns inte för nu närmade sig Time Attack och Kinnekulle med en rasande fart. Man har ju tyvärr ett jobb å sköta in emellan oxå
Dit med en dämpare, fick för mig att en bättre vevhusventilation var ett måste och lite små förbättringar runt motorn blev det i samma veva. Nu var nog bilen klar i mina ögon så då ringde jag Camaro Kim och åkte dit ock lät honom ta en titt på vikter å balans. Och av någon outgrunderlig anledning var den i det närmaste perfekt vi höjde den lite bak typ2cm om ja minns rätt. Sen hörde jag ett skratt och denna kommentar:
Med dessa vikterna och fördelning hade jag skickat ut dig i vilket race som helst, om det inte vore för resten av bilen
Ja ja det blir bra tänkte jag, det är ju fortfarande en plåtlåda från 72 å i mina ögon hur grym som helst. Men med hans kommentar i bakhuvet kändes det ju iallafall väldigt bra för en glad amatör som mig, han skruvar ju ändå i STCC serien och Camaro cup och Porsche cup så han vet väl ett å annat, så tack Kim thumbs up
Ljudämpare modell större, dämpade bra :-)

Nya tråget å en glänsande SVINDYR oljepump

Ja a va hände där.... köp en lott

Lite nya tändkablar,vevhus ventilation å en turbomössa har ja sett att dom stora pojkarna har

_________________
Johan Axelsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231



nygge skrev:
hej är det någon spec frontera tråget kommer från?


Från en med C24NE motorn, antar att tråget från en med 23TD också passar. Det går också att ta alutråget från en Ascona B Diesel. Kadett B och GT har också alutråg som passar, men de har liten oljevolym. Plåttråget är ju samma som på Manta/Ascona B och Kadett C med CIH.

_________________
Kai Anttila
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Commodåren skrev:
nygge skrev:
hej är det någon spec frontera tråget kommer från?


Från en med C24NE motorn, antar att tråget från en med 23TD också passar. Det går också att ta tråget från en Ascona B Diesel.

Där kom svaren
23TD har jag ingen aning om och inte B diesel heller, valde ett Frontera för att dom har hel gummi packning och är bafflat å klart. CIH motorerna är ju ökända för oljeläckage (om man nu inte tätar på rätt sätt redan från början)

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3087



Oooo, banmodda/åka med gammal 70tals relik, det här bli kul att följa, min är lite mer städad och tänkte köras i club när den väl fås ihop. Du kommer behöva en större vinge för att hänga med dina stöddiga kollegor , men det kanske redan har hänt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
jaaa in i club med dig, du kommer inte ångra det en sekund. Det är pirrigt å man är livrädd man vet inte vart man skall, åsso undrar man va i hela världen man gör där och vad man gett sig in på när man ser det ena ekipaget värre än det andra...... och där står man med sitt skit som är snabbast i världen.......hemma utanför eller kanske hellre i garaget
Men Time Attack gubbarna är helt grymma ingen fråga är för dum, utom den som ej ställs och hjälpsamma till tusen för oss nybörjare all heder till dom thumbs up
Och om vingen... så råkar det finnas ett väldigt dumt "VÅGA VÄGRA det går ändå" inom mig som kommer fram vid fel tillfällen ibland så nej den sitter allt kvar

_________________
Johan Axelsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tja. Jag känner mig tämligen säker på att det var en kille vid namn Tobias som bor i Norrköping som byggde den där bilen runt kanske 2005.
Jag "hjälpte till" att koppla in och justera megasquirtet (inte dra kabel)
Den gick väldigt bra att mappa trots det, dock utan tändning. Bara bränsle och tändningen via fördelaren/tryckklocka
Upp till runt 0.5 bar laddtryck


Det jag minns är att det var glapp i TUSEN, och vattnet var kopplad på fel typ av sensor (ska väll gärna vara en 2.2kohm NTC men den var nog kopplad på en ptc tänkt till vattentempmätare)
Han sålde den när den var sådär precis färdig för att kunna köra. Jag ville köpa den men han fick bra bud av någon på annons.

Minns att den var jäkligt rolig thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gällande att använda fördelaren som trigger så avråder jag det starkt.
Det blir på tok för mycket fladder i kuggdrivningen för att det ska bli en stabil signal. "Sladdret" brukar filtreras bort bra om man kör med original tändsystem, men kopplat till ett eftermarknads styrsystem brukar det bli mer störningar. .

Dessutom saken att den måste strobbas om varje gång man rört fördelaren.
Bläää

Det räcker med att limma 4 små magneter eller gänga in 4 små skruvar på remhjulet fram på motorn för att få en fin signal. (Med hallgivare)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (14512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande