Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
M3 E46 2001 Trackday
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2505 totalt)
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Westersund skrev:
Vad är svagheten fram? Framvagnsbalken vid motorfästet är väl lite klent om man kör stumt, men karossmässigt tror jag inte det finns något allvarligt.


Känner inte heller riktigt till någon större svaghet fram på E46an. Möjligt att fjäderbenstornet fram kan vara lite svagt som det är på E36? Precis runt hålet där man justerar camber kan E36 spricka om man smäller mycket curbs med hård banfjädring. Så har sett folk som förstärker det med en tjock typ 4mm plåt. Vet inte om det är samma för E46

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 866



Doggelol skrev:
Westersund skrev:
Vad är svagheten fram? Framvagnsbalken vid motorfästet är väl lite klent om man kör stumt, men karossmässigt tror jag inte det finns något allvarligt.


Känner inte heller riktigt till någon större svaghet fram på E46an. Möjligt att fjäderbenstornet fram kan vara lite svagt som det är på E36? Precis runt hålet där man justerar camber kan E36 spricka om man smäller mycket curbs med hård banfjädring. Så har sett folk som förstärker det med en tjock typ 4mm plåt. Vet inte om det är samma för E46


Det är ingen som påstått att det är svagheter fram, bara jag som frågade OM han gjort något fram
Eftersom han svetsar väldigt seriöst o snyggt bak, så var bara min fundering om man gör samma i främre delen av bilen.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1367



Lasse Karlsson skrev:

Det är ingen som påstått att det är svagheter fram, bara jag som frågade OM han gjort något fram
Eftersom han svetsar väldigt seriöst o snyggt bak, så var bara min fundering om man gör samma i främre delen av bilen.

//Lasse


Jag frågade vilka svagheter det finns ifall du vet något som inte jag vet, av nyfikenhet.

Bra där Dogge! Fjädertornen tänkte jag inte på, kanske inte blir lika kritiskt om man har ett fjäderbenstag som hjälper till att ta upp en del av belastningen?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
M3SvahneN
Kalmar
Här sen Sep 2021
Inlägg: 24


Trådstartare
Har faktiskt ingen aning om svagheter fram, kör alukuddar till låda och motor med poly-insatser från strongflex, vet ej om det minskar eller ökar påfrestning på materialet i främre subframe men det märker jag när jag blästrar den efter denna säsong.

Kommer bli fjäderbensstag fram som fördelar spänning lite bättre över de två tornen så det borde hålla!

_________________
Hampus Svahn

E91 320d
E46 M3 SMG
Volkswagen 1200
E36 328i -såld
S60 2.5t -såld
Citera
M3SvahneN
Kalmar
Här sen Sep 2021
Inlägg: 24


Trådstartare
Bränsle monterat, helt nya ledningar både matning och retur samt till luftning, även slangklämmor. Allt givetvis BMW Original eftersom jag kör originaleffekt. Blir rätt nöjd!

Följande steg utförda efter jag slipat underredet:
2K epoxygrund
Seam sealer(karosserikitt)
Body(stenskottsskydd)
2K färg 405 imola rot II

Allt från bilfärg.se



_________________
Hampus Svahn

E91 320d
E46 M3 SMG
Volkswagen 1200
E36 328i -såld
S60 2.5t -såld
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595



Gillar nivån på bygget!
Fortsätt så och kolfibertaket kommer bli läckert mot den röda karossen. :-)
Mer kolfiber på g. än det vi redan sett?

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
M3SvahneN
Kalmar
Här sen Sep 2021
Inlägg: 24


Trådstartare
crille_hallden skrev:
Gillar nivån på bygget!
Fortsätt så och kolfibertaket kommer bli läckert mot den röda karossen. :-)
Mer kolfiber på g. än det vi redan sett?


Tack! Alltid kul att höra:) Försöker lägga det på en lagom nivå. Ska bli bra såklart men den ska köras hårt också!

Än sålänge är det bagagelucka, vingen och taket som är i kolfiber. Men tanken är att köra ett helt front-underrede som agerar splitter också för att kompensera downforcen från vingen. Blir väl alu-fästen upp i ramben och två gasdämpare som håller den. Men det får jag se nästa vinter när jag får mer tid och jag hunnit köra lite

_________________
Hampus Svahn

E91 320d
E46 M3 SMG
Volkswagen 1200
E36 328i -såld
S60 2.5t -såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
M3 E46 2001 Trackday
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2505 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande