Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Citroen C1 mk2 -15 // Peugeot 108 -18 (tvillingbilarna) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 92 besök senaste veckan (10920 totalt) |
Om man ska köra racerbana eller slalom så kan man inte ha världens halaste hårdplastratt. Så jag köpte en original läderratt på skroten för en tusenlapp jämnt. Den satt i en 108 som någon hade skrotat efter 590 mil. Så ratten är som ny.
Sen måsta man ju köra Racechrono, alltså måste jag cadda ihop ett mobilhållarfäste o printa ut. Om man hade en 3D-scanner så hade det varit liiiiite enklare att få till de komplexa formerna på instrumentpanelen, nu blir det ett fasligt gissande, mätande och printade provbitar. Till nästa liknande problem ska jag köpa lite modellera, så kan man ta lite gladpack mellan, trycka ihop delarna o se var printade delen behöver finjusteras. Nu kan man ju om man vill påpeka att ovanstående inte alls är banoptimeringar utan rena komfortglidaroptimeringar. Men då säger jag som Brasse, fel fel fel fel Sen satt jag på vinterdäcken igår. Och på motorväg förvandlades bilen från stabil men krängig till.... ja hur ska jag bäst beskriva det, om man svänger på ratten så händer det saker först efter fem sekunder ungefär. Intressant. Då är ändå både vinter- och sommardäcken märkesdäck (Conti Eco-nånting sommardäck och vinterdäcken... ähh, vilket märke var det nudå, glömt) Sommardäcken är 15" och vinterdäcken 14", de senare på väääldigt smala fälgar. Tror dock att båda var 165 breda. Om man ska ha däck till banåka, både Ringen o slalom så kan man ju gå upp lite i bredd ändå, men bara lite. Börjar det rulla lite tyngre så räcker inte hästarna till ju. 185 verkar vara en onormal storlek så då lutar det åt 195'or. Undrar om det är för "mycket". https://www.willtheyfit.com/index.ph En lång lista med "originalstorlekar" https://www.car.info/sv-se/license-p _________________ Magnus Thomé |
||||
Passar inte dessa då?
https://c1racing.club/product/15555- Eller blir de för små i diameter (sänker rollceter mm)? |
||||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Hm Nankang As-1 finns i 155/65-14 också, så det kanske blir närmare original diameter?
Verkar listas hos många däcknasare också (ner till 500 per däck, lite billigare än spårtdäcken till M2an ). |
||||
|
||||
När jag bytte till vinterdäcken så hade jag svårt att förstå att det var riktiga hjul och inte till någon leksak, kundvagn eller skateboard. Typ _________________ Magnus Thomé |
||||
Massa saker där _________________ Magnus Thomé |
||||
https://www.spacershop.com/prodotto/
En sån hade jag velat ha till min. Den kanske gör det lite bekvämare för dig. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Inte helt fel! Mailat o frågat om den funkar på gen 2 Blir tyvärr en bit över 3000 spänn _________________ Magnus Thomé |
||||
Nu sitter läderratt i bilen (liiiiiiite snett ) Märkligt, den sitter snett mindre än ett hack på splinesen. Hackar jag över den så blir den mer sne åt andra hållet Rattgreppet noga uttestat I några rondeller, betyg 4 av 5. Däckgreppet 2 av 5
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jag tror på 155or, det är ju inte absoluta varvtider du jagar, utan smajl per varv (tycker jag då). Lite som en 116hk Miata för skoj trivs bättre på hårdare 195 än mjuka 225. Dessutom finns väl en vältrisk med lite mycket grepp |
||||
Jepp, håller med. _________________ Magnus Thomé |
||||
Att du skulle byta en BMW M-serie mot en Citroën såg jag inte komma
Det här känns som taget ur tråden om körglädje, intrycket av att det går fort behöver inte nödvändigtvis ha en koppling till den faktiska hastigheten. Ser fram mot hur det här utvecklar sig _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det blir nog en snabbare bil också vad det lider Men små lätta bilar _________________ Magnus Thomé |
||||
Mobilhållare är ett intressant ämne. Har man ingen riktig bil med fast loggsystem blir mobilen ett måste och med det en vettig hållare . Mångatankar har ägnats till utformning av en för att 3D printa .
För däck hade jag nog valt nära original bredd men skulle experimenterat med fälgbredd och inpressning. Lite som att bibehålla den roterande massan men få lite mer stadga med bredare fälg. Sedan brukar bilar svara fint på spårviddsökning. Typ att försiktigt skärpa till beteendet utan att rubba balansen effekt/grepp/chassiesättning tänker jag _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Skitbra tankar, tackar _________________ Magnus Thomé |
||||
Du har väl inte missat Bad Obsession Motorsports nya serie om budgetracing med första generationens C1? Kanske kan ge lite inspiration?
Bargain Racement _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Citroen C1 mk2 -15 // Peugeot 108 -18 (tvillingbilarna) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 92 besök senaste veckan (10920 totalt) |