Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen C1 mk2 -15 // Peugeot 108 -18 (tvillingbilarna)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
92 besök senaste veckan (10920 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Vem behöver skålstolar med de där pimpade sittastill-stolarna? ser wuskigt snabb ut !
Välkommen till "låg-budget" träsket

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man ska köra racerbana eller slalom så kan man inte ha världens halaste hårdplastratt. Så jag köpte en original läderratt på skroten för en tusenlapp jämnt. Den satt i en 108 som någon hade skrotat efter 590 mil. Så ratten är som ny.



Sen måsta man ju köra Racechrono, alltså måste jag cadda ihop ett mobilhållarfäste o printa ut. Om man hade en 3D-scanner så hade det varit liiiiite enklare att få till de komplexa formerna på instrumentpanelen, nu blir det ett fasligt gissande, mätande och printade provbitar. Till nästa liknande problem ska jag köpa lite modellera, så kan man ta lite gladpack mellan, trycka ihop delarna o se var printade delen behöver finjusteras.






Nu kan man ju om man vill påpeka att ovanstående inte alls är banoptimeringar utan rena komfortglidaroptimeringar. Men då säger jag som Brasse, fel fel fel fel


Sen satt jag på vinterdäcken igår. Och på motorväg förvandlades bilen från stabil men krängig till.... ja hur ska jag bäst beskriva det, om man svänger på ratten så händer det saker först efter fem sekunder ungefär. Intressant. Då är ändå både vinter- och sommardäcken märkesdäck (Conti Eco-nånting sommardäck och vinterdäcken... ähh, vilket märke var det nudå, glömt)

Sommardäcken är 15" och vinterdäcken 14", de senare på väääldigt smala fälgar. Tror dock att båda var 165 breda. Om man ska ha däck till banåka, både Ringen o slalom så kan man ju gå upp lite i bredd ändå, men bara lite. Börjar det rulla lite tyngre så räcker inte hästarna till ju. 185 verkar vara en onormal storlek så då lutar det åt 195'or. Undrar om det är för "mycket".

https://www.willtheyfit.com/index.php?width=165&aspect=60&diam . . . .



En lång lista med "originalstorlekar"

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/FJJ863#specs

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19586



Passar inte dessa då?
https://c1racing.club/product/15555-x-14-nankang-as1-tyre/
Eller blir de för små i diameter (sänker rollceter mm)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Det känns att det går snabbare med för smala däck

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
cirs skrev:
Det känns att det går snabbare med för smala däck


Ja 165-sommardäcken är kul i rondellerna. Med dubbdäcken understyr mer än jag valt apex för ibland

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19586



Hm Nankang As-1 finns i 155/65-14 också, så det kanske blir närmare original diameter?

Verkar listas hos många däcknasare också (ner till 500 per däck, lite billigare än spårtdäcken till M2an ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19586



Magnus Thomé skrev:
cirs skrev:
Det känns att det går snabbare med för smala däck


Ja 165-sommardäcken är kul i rondellerna. Med dubbdäcken understyr mer än jag valt apex för ibland
Du får lära dig köra "kojja", dvs styra några sekunder i förväg

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hm Nankang As-1 finns i 155/65-14 också, så det kanske blir närmare original diameter?

Verkar listas hos många däcknasare också (ner till 500 per däck, lite billigare än spårtdäcken till M2an ).


När jag bytte till vinterdäcken så hade jag svårt att förstå att det var riktiga hjul och inte till någon leksak, kundvagn eller skateboard. Typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Passar inte dessa då?
https://c1racing.club/product/15555-x-14-nankang-as1-tyre/
Eller blir de för små i diameter (sänker rollceter mm)?


Massa saker där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



https://www.spacershop.com/prodotto/youweel-steering-wheel-spacer-for- . . . .

En sån hade jag velat ha till min. Den kanske gör det lite bekvämare för dig.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
cirs skrev:
https://www.spacershop.com/prodotto/youweel-steering-wheel-spacer-for-citroen-c1/

En sån hade jag velat ha till min. Den kanske gör det lite bekvämare för dig.


Inte helt fel! Mailat o frågat om den funkar på gen 2 thumbs up


Blir tyvärr en bit över 3000 spänn

_________________
Magnus Thomé
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Kul projekt att följa, vi har en C1 gen1 som "extra bil"... thumbs up
Ha ha, nu fick man ju lite idéer...

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Undrar om 195-däck inte blir lite för tungrullat....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu sitter läderratt i bilen (liiiiiiite snett ) Märkligt, den sitter snett mindre än ett hack på splinesen. Hackar jag över den så blir den mer sne åt andra hållet Rattgreppet noga uttestat I några rondeller, betyg 4 av 5. Däckgreppet 2 av 5

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19586



Magnus Thomé skrev:
Undrar om 195-däck inte blir lite för tungrullat....
Gör inte misstaget att ge den för mycket grepp, dessutom lär du aldrig får rejält temp (det är ju en fördel om överhettning är teoretiskt möjligt, om inte som feedback).
Jag tror på 155or, det är ju inte absoluta varvtider du jagar, utan smajl per varv (tycker jag då).
Lite som en 116hk Miata för skoj trivs bättre på hårdare 195 än mjuka 225.

Dessutom finns väl en vältrisk med lite mycket grepp

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Undrar om 195-däck inte blir lite för tungrullat....
Gör inte misstaget att ge den för mycket grepp, dessutom lär du aldrig får rejält temp (det är ju en fördel om överhettning är teoretiskt möjligt, om inte som feedback).
Jag tror på 155or, det är ju inte absoluta varvtider du jagar, utan smajl per varv (tycker jag då).
Lite som en 116hk Miata för skoj trivs bättre på hårdare 195 än mjuka 225.

Dessutom finns väl en vältrisk med lite mycket grepp


Jepp, håller med.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4139



Att du skulle byta en BMW M-serie mot en Citroën såg jag inte komma

Det här känns som taget ur tråden om körglädje, intrycket av att det går fort behöver inte nödvändigtvis ha en koppling till den faktiska hastigheten.

Ser fram mot hur det här utvecklar sig

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Janne J skrev:
Att du skulle byta en BMW M-serie mot en Citroën såg jag inte komma

Det här känns som taget ur tråden om körglädje, intrycket av att det går fort behöver inte nödvändigtvis ha en koppling till den faktiska hastigheten.

Ser fram mot hur det här utvecklar sig


Det blir nog en snabbare bil också vad det lider

Men små lätta bilar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Mobilhållare är ett intressant ämne. Har man ingen riktig bil med fast loggsystem blir mobilen ett måste och med det en vettig hållare . Mångatankar har ägnats till utformning av en för att 3D printa .

För däck hade jag nog valt nära original bredd men skulle experimenterat med fälgbredd och inpressning. Lite som att bibehålla den roterande massan men få lite mer stadga med bredare fälg. Sedan brukar bilar svara fint på spårviddsökning. Typ att försiktigt skärpa till beteendet utan att rubba balansen effekt/grepp/chassiesättning tänker jag

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Mobilhållare är ett intressant ämne. Har man ingen riktig bil med fast loggsystem blir mobilen ett måste och med det en vettig hållare . Mångatankar har ägnats till utformning av en för att 3D printa .

För däck hade jag nog valt nära original bredd men skulle experimenterat med fälgbredd och inpressning. Lite som att bibehålla den roterande massan men få lite mer stadga med bredare fälg. Sedan brukar bilar svara fint på spårviddsökning. Typ att försiktigt skärpa till beteendet utan att rubba balansen effekt/grepp/chassiesättning tänker jag


Skitbra tankar, tackar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



Du har väl inte missat Bad Obsession Motorsports nya serie om budgetracing med första generationens C1? Kanske kan ge lite inspiration?

Bargain Racement

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen C1 mk2 -15 // Peugeot 108 -18 (tvillingbilarna)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
92 besök senaste veckan (10920 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande