Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper S R53 2006
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (4113 totalt)
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Fredrik G skrev:
Rolig bil, vet du va den väger?


Väger runt 1200kg, men lite lättare ska den nog bli tillslut

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Det räcker inte med fräsch bromsvätska och bra belägg istället för att köpa stora ok direkt ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Kul bil!

Ang diff så måste det väl vara både enklast och billigast att köpa en sån här och sätta i ifall orginal diff är bra..

tex. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Mini/MINI-ONE&COOPER-COUPE-R50&a . . . .

Går säkert att pruta lite eller hitta en billiagre med.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Du känner kanske redan till det men främre R56-bromsar passar bolt-on (glöm ej R56 bromsslang). Även främre från någon BMW E90 ska passa, R56 har väl ärvt från moderbolaget. Jag tror det räcker långt med bra belägg. 🙂

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
GluffiS skrev:
Det räcker inte med fräsch bromsvätska och bra belägg istället för att köpa stora ok direkt ?


Kanske räcker, men känner att jag verkligen vill ha något rejält som stoppar. Bromsarna som sitter nu är rätt trötta. Så hade ändå behövts renovering av ok, nya klossar, nya skivor och nya slangar. Hittat en uppsättning R56 JCW bromsar med stålomspunna slangar, ok, skivor o belägg för runt 8. Så känner att det är lika bra att byta ut det helt.

Theo skrev:
Kul bil!

Ang diff så måste det väl vara både enklast och billigast att köpa en sån här och sätta i ifall orginal diff är bra..

tex. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Mini/MINI-ONE&COOPER-COUPE-R50&a . . . .

Går säkert att pruta lite eller hitta en billiagre med.


Är öppen diff original så den jag vill bli av med. Annars hade din lösning vart guld!


Davve skrev:
Du känner kanske redan till det men främre R56-bromsar passar bolt-on (glöm ej R56 bromsslang). Även främre från någon BMW E90 ska passa, R56 har väl ärvt från moderbolaget. Jag tror det räcker långt med bra belägg. 🙂


Yes. Har letat lite efter R56 Cooper S bromsar, men inte hittat något till ett vettig pris för vad man får.. Så får bli 4-kolv ok från en R56 JWC.

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



4igrillen skrev:
GluffiS skrev:
Det räcker inte med fräsch bromsvätska och bra belägg istället för att köpa stora ok direkt ?


Kanske räcker, men känner att jag verkligen vill ha något rejält som stoppar. Bromsarna som sitter nu är rätt trötta. Så hade ändå behövts renovering av ok, nya klossar, nya skivor och nya slangar. Hittat en uppsättning R56 JCW bromsar med stålomspunna slangar, ok, skivor o belägg för runt 8. Så känner att det är lika bra att byta ut det helt.



ja det lär nog duga bra, oavsett så är bra vätska och belägg nyckeln till framgång Provat med evon på gelleråsen med vad jag trodde var bra vätska för den dög på Kinnekulle, det går o ta depåavfarten betydligt fortare än man tror...

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41657

Forumägare
Forumägare

Hehe, ja Kinnekulle tar inte mycket på bromsarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Igår var en riktig pissdag i garaget...

Fick hem nya remmen och började montera den. Passade på att byta pulley från en 17% mindre till en 15% mindre då jag märkte att det satt ett 2% större remjul också. Inte konstigt att den varnat för högt laddtryckpå höga varv när det suttit 17% mindre pulley och 2% större remhjul, blir ju som en 19% mindre pulley ihop.. Passade i samma veva på o kolla över alla hjul remmen passerar för att se så inget pajjat i samband med att remmen gick av senast, men allt såg riktigt fint ut.

Gick sedan vidare och kollade över så tändspolen ja satte dit här om veckan satt ordentligt, tyckte den va lite lös så skruvade åt lite till och sen hör jag hur något knäcks inuti.. Hoppas det bara var plasten...

Kollar remmen en extra gång så den sitter rätt och startar upp. Bilen går svindåligt så jag kopplar upp mig och ser att det är treans cylinder som missar och det var den skurven jag drog åt när det knaka till, det var den tändspolen det... Går vidare och kollar remmen, då har ett av spåren redan släppt från resten av remmen och ligger bara o vispar runt, hur fan är det möjligt?

Fick bli hem o beställa dubbel uppsättning remmar, ny spole och lite annat småpill som olja o filter.

Nästa vecka när det ska monteras får det bli en väääääädigt noggrann check av hela remmens bana för att se vad det är som biter av remmen.

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Magnus Thomé skrev:
Hehe, ja Kinnekulle tar inte mycket på bromsarna


Särskilt inte när det var första bandagen med den bilen, sunkigt orginalchassi och orginal maskin. Gelleråsen var det steg 1 och Öhlins runt om

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Varit lite dålig update det sista. Anledningen till det är för att jag är tvungen att flytta ut ur garaget jag haft.. Så har vart mycket pill med att packa ihop och städa iordning all skit man har samlat på sig. Sitter någon inne på en extra garageplats i Göteborg så hojta!

Ha fått gjort lite det senaste i alla fall.

Började med o slänga på nya remmen men fick ett satans missljud som jag lokaliserade till remspännarrullen och dess kullager. Så fick bli att beställa ny rulle som kommer på tisdag, efter det är förhoppningsvis bilen körbar igen

Utöver det har jag monterat fjäderbensstag fram och ett stag bak för att styva upp karossen lite. Ser fram emot att ser ifall man märker någon skillnad.




Nya dörrsidor har monterats. De gamla var så sjukt konkava och tog onödigt mycket plats.



Utöver det fick jag mig ett ryck och lackade om lite av platsen inuti för att gå ihop med ratten och dörrsidorna lite bättre. Innan var det som nu är svart mörkgrått och det som är gult var innan silvrigt.



Sen har det lagts en del beställningar som lär komma i nästa vecka med b.la nya stolar fram, digital mindre varvräknare, 22mm anti roll bar från Alta, Oil catch can, ny växelspaksknopp, svart tanklock, svarta dörrhandtag och lite mer sköjj.

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Vad lackar du plasten inv. med? Är lite trött på fejk-alut i kupen...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper S R53 2006
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (4113 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande