Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
21 besök senaste veckan (17604 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2258



44mm blir nog bra på en 3.0a.
För förgasare brukar man ju använda 46or, men de har ju av naturliga skäl lite strypningar i sig också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ja utan halsringar mm flödar de förmodligen betydligt mer, sen finns ju trippel förgasare bara i 40 eller 46 så inte så mycket att välja på då

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5125



Jakob Hultkvist skrev:
Det är 44mm från en triumph daytona.. velade rätt länge mellan olika men tycker dessa är fint gjorda med slimmad axel och kullagrade med ett smart länkage till själva spjällaxeln. Man kunde naturligtvis tagit från en 4cyl också, att det blev dessa hade mer att göra med storleken och infästning till trattar mm. Har provat större spjäll på alfan och tycker det är lite svårt att få riktigt bra kontroll vid små spjällägen, blir lite mer av/på. Dessa borde ändå räcka till runt 300hk?..

Niklas Falk skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Så man kan säga att ITB hjälper mot oljeläckage!
Du njuter av ljudet så du struntar i läckaget thumbs up


Precis.


På hojar är antingen vajerrullen på gasen eller förgasare/spjällhus ofta excentrisk typ, så 30% rörelse ger kanske endast 15% trottelöppninng och sedan snabb öppning på slutet av rörelsen.
Kan ju vara en ide att kolla på också.

_________________
Roland Johansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2258



Jakob Hultkvist skrev:
Ja utan halsringar mm flödar de förmodligen betydligt mer, sen finns ju trippel förgasare bara i 40 eller 46 så inte så mycket att välja på då


PMO finns i 50mm också. Gick att borra Webrarna lite också innan PMO fanns. Man brukar välja 50mm på 3.6or.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2258



Rolle Scirocco skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Det är 44mm från en triumph daytona.. velade rätt länge mellan olika men tycker dessa är fint gjorda med slimmad axel och kullagrade med ett smart länkage till själva spjällaxeln. Man kunde naturligtvis tagit från en 4cyl också, att det blev dessa hade mer att göra med storleken och infästning till trattar mm. Har provat större spjäll på alfan och tycker det är lite svårt att få riktigt bra kontroll vid små spjällägen, blir lite mer av/på. Dessa borde ändå räcka till runt 300hk?..

Niklas Falk skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Så man kan säga att ITB hjälper mot oljeläckage!
Du njuter av ljudet så du struntar i läckaget thumbs up


Precis.


På hojar är antingen vajerrullen på gasen eller förgasare/spjällhus ofta excentrisk typ, så 30% rörelse ger kanske endast 15% trottelöppninng och sedan snabb öppning på slutet av rörelsen.
Kan ju vara en ide att kolla på också.


Precis, så är mina ITBer på min motor. Går att bygga mekaniskt också om man inte vill använda vajer. Skulle undvika vajer så mycket det gick.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ja jag menar mellan 40 och 46.. finns inga trippelförgasare vad jag vet.

Excentrisk rulle med mekaniskt länkage har jag på alfan också, med ytterligare en vinkel för mer utväxling. På 911an blir det en vajerlösning, mest för att det var mycket enklare och många bilar har ju ändå gasvajer så det borde ju kunna funka.

Jag har hållt på bygga med detta hela sommaren så alla beslut är i proincip redan tagna, hinner bara inte sammanfatta Men jag känner redan nu efter att ha provat några olika vajrar så blir det kanske bygga om till länkage framöver...

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2258



Jakob Hultkvist skrev:
På 911an blir det en vajerlösning, mest för att det var mycket enklare och många bilar har ju ändå gasvajer så det borde ju kunna funka.


En gasvajer är inget problem, men jag gissar att du tänker dig två (annars kan du bortse från nedanstående)?
På min bil har jag en vajer från varje bank till en punkt där det mekaniska tar vid. Om det är något jag vill göra om så är det detta för att synka bankerna är problematiskt (vid små gaspådrag). Vajrar har liksom lite "lagg" som är olika beroende på hur långa de är, hur de böjs och förstås kvalitén.
Det är min erfarenhet i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ja precis så, ska se om jag hittar någon bild men det är förmodligen rätt likt din lösning. Låter som att jag kommer bygga nytt länkage i vinter då 😐

Såhär ser spjällen ut iaf, har portat upp en aning så de ska matcha insugsrören som konar från 42mm och ner till kanalen. De kommer monteras med insugsgummin från Suzuki 750 ca-99 som passade bra med lite portning de också.



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Genom att flytta isär spjällen 5mm på varje så passade fuelrail från Triumph 1050 med några enkla svetsade adapters och då kan jag använda snabbkopplingar från den till bränsle = snabbare ur med motorn

Iom att cc då blir samma som den så går det även att använda 46mm spjäll från 1050-modellen om man skulle vilja senare


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2258



Ser bra ut.
Jag tog spjäll från Suzuki TL1000 svetsade ihop adapter i svartstål mot spjällen och de sitter ihop med en snutt kylarslang (lastbilsgrov) och slangklämmor. Svetsade ihop fuel rails av stålrör, anslutningar för slangklämmor bara.
Använde suzukins spridare (lite för stora men funkar).
VW/Audi COP tändspolar, fördelarlöst.
Det är var typ 12 år sedan jag knåpade ihop på knaper budget.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



Jag kör ju med ett sånt här system på min bil.

http://www.tangerineracing.com/throttlelinkage.htm

Du kopplar gaswiren från pedalen till Master-rullen och den är i sin tur kopplad med en kort vajer till slavrullen.
Väldigt enkelt att sätta upp och synka och man får samma öppning på båda sidorna av motorn.
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Vajrarna fäster jag i varsin liten kula med gängad stoppskruv.





Bränslesystemet har jag delvis återanvänt original kopplingar och rör, med lite egenbyggda adaptrar och t-kors.


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Skickade allt på gulkromatering, tillsammans med en massa skruv och mutter. Så fint det blev!


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5605



Jakob Hultkvist skrev:
Vajrarna fäster jag i varsin liten kula med gängad stoppskruv.



Bra lösning thumbs up
Har kört så många år på se7en.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Kommer använda delvis gamla gaslänkaget och har svetsat ny justerbar del med nippel för kulleder och hållare till vajrar. Utväxlingen blir bra - långsammast i början.. återstår att se om det funkar att synka på ett bra sätt? Har köpt några stycken olika vajrar och kapat till, valde de som kändes som lägst friktion men är ändå inte helt nöjd. Kanske någon har tips på lämplig vajer med superduperlåg friktion?



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5605



Har du kollat vad cykelbranschen har att erbjuda?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2258



Jakob Hultkvist skrev:
Kommer använda delvis gamla gaslänkaget och har svetsat ny justerbar del med nippel för kulleder och hållare till vajrar. Utväxlingen blir bra - långsammast i början.. återstår att se om det funkar att synka på ett bra sätt? Har köpt några stycken olika vajrar och kapat till, valde de som kändes som lägst friktion men är ändå inte helt nöjd. Kanske någon har tips på lämplig vajer med superduperlåg friktion?




Blir snyggt! Jag gjorde likadant med vajrar till "gaslänkage-plattan". Mina vajrar är tunnare, men det viktigaste är bra höljen. Hade först något billigt men bytte senare till höljen med teflonbeläggning på insidan. Köpte hos en cykelhandlare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Dessa är från moped och ganska rejäla höljen, de känns som de går väldigt lätt när man drar för hand så får väl se hur de blir på plats och med motorn igång

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Alltid stört mig på den knallröda fläkten så med lite lediga dagar i stugan ägnades några timmar åt att skrapa rent den från färg. Använde Biltemas färgborttagare och den funkade väl hyfsat, det mesta släppte men man fick ändå skrapa rätt bra i alla veck och gjutningar



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2258



Färg håller inte på fläkten tyvärr.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Återanvänder en del slangar och rör från original bränslesystem, där det tidigare satt en kallstartsventil gjorde jag en adapter till banjon och satt en tryckmätare, tycker det är skönt att lätt kunna se bränsletryck när man felsöker eller när man ska lossa bränsleslangar så man vet ifall det blir en dusch i ansiktet...



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
21 besök senaste veckan (17604 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande