Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3, ... 23, 24, 25 >> 146 besök senaste veckan (58706 totalt) |
Kul att ni tycker så! Inga "trick" här förutom envishet och svordomar, dvs vanligt förekommande i garaget Jag plockade bort "lösa" delar från block/topp. Högtryckstvättade allt med stark avfettning ett par gånger. Sump + mindre detaljer är blästrade och lackade. Alla plastdetaljer tvättade + lite puts Block/topp och andra aluminium detaljer är efter avfettning körda med roterande stålborste/borrmaskin. Blir bra yta som håller över tid. Växellåda, tvättad/avfettad/roterande stålborste/lackad. Mindre delar i ultraljudstvätt (värme+avfettning) Sen en hög med nya skruv/packningar/mm _________________ Patrik Skoog |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Yes! Håller på och se om jag skall behålla den fina skapelsen eller inte. Är lite andra utmaningar att lösa med krängare, rollcentra och caster... _________________ Patrik Skoog |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag fick hem stift & kopplingskitt idag så det blev lite mysmeck ikväll!
Gick upp ett steg i värmetal, blir nog bra! Enkelmasse svänghjul (6kg) samt M5 E34 Sachs 765 tryckplatta och sinterlamell. På plats, Redo att lyftas ner _________________ Patrik Skoog |
||||
Lite bilder efter ett söndags-ryck:
M3E46 framok som skall få lite kärlek, testade att lägga dem i ultraljudstvätten 60 min med 60 grader + lite avfettning. Var inte rostiga från början, mest skitiga och gammal färg. Blev bra att måla på efter lite stålborste. Provade motorn/växellådan i "hålet" för första gången. Passade nästan Även om bromsservot är bytt till E32 735i, så tog insuget i iom att jag vill ha motorn så långt bakåt så möjligt. Skar ur det gamla och började måtta in en ny position på servot. Insida, ny position samt påbörjat inpassning av pedalställ. På plats, förstärkt med grövre plåt för att komma bort från flex i torpedväggen som är en svag punkt på E30/36. Betydligt bättre pedalkänsla när det är förstärkt! _________________ Patrik Skoog |
||||
Tack Mats! E85 skall jag köra, vill vara miljövän Har diskuterat med SFRO om att söka dispensen för 20Kw/100kg, verkar gå bra i detta fall. Detta i kombo med en förhållandevis liten kompressor och mer fokus på vrid så kanske det går vägen. Om inte så får jag väl byta remhjul till ett större Tror SFRO vikten beräknas på tjänstevikt, vilket innebär att bil med hyfsat fet skåning väger 1250kg vilket innebär 250kW =>335hk. Vridmoment är inte med i ekvationen, det får mappen & avgassystemet se till att det blir så bra så möjligt. Detta är min plan i alla fall _________________ Patrik Skoog |
||||
SFRO kräver mekanisk handbroms, något som inte ingår i min plan
OK/skivor finns, men ingen handbromsfunktion... tänkte ha hydraulisk. Någon som har en bra ide? -Svetsa på öron på båda sidor med extra bromsok? -Bromsskiva på kardan? -Annat? _________________ Patrik Skoog |
||||
Det är kanske lite lättare att tipsa om man vet vad du har för grejer i bakvagnen nu. Men lite spekulationer...
Du nämner M3 e46 bromsar fram, bör vara 325 mm och vanliga glidok med 60 mm kolv. Bak sitter det väl 328x20 mm ventilerade skivor med glidok som har 42 eller 46 mm kolv på samma bil. En enkel lösning är troligen liknande ok men med mekanisk parkeringsbroms. Golf R32 har till exempel ett ok med 38 mm kolv (skulle gärna varit större) som tar 22 mm skivor, Audi A6 2001-2005 (kollade Allroad 4.2) har ett med 43 mm kolv som också tar 22 mm skivor. Man kan förstås behöva en skruvad adapter till oken (om man inte har sådan tur att de passar på BMW bygel...) men det är ju rätt enkelt fixat. Förutsatt att jag gissat rätt på bromsuppsättningen så är det ju inte speciellt exotiska dimensioner vi pratar om, vilket gör det lite enklare. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack för ditt svar Gustaf! Nej det är inget exotiskt, men beprövat Läste en del om elektronisk parkeringsbroms, för att slippa vajer men hur dessa styrs känns inte rikgit hanterbart än. _________________ Patrik Skoog |
||||
Jag har sett lite eftermarknadslösningar för elektrisk P-broms men precis som du, inte hittat det som känns klockrent.
Någon som är klurig på el/elektronik/inbäddade system (?) skulle ta fram en styrning som kan justeras, det handlar väl mest om att känna av hur mycket ström ställmotorn drar och slå av i tid. Pluspoäng om den kan läsa in en hastighetssignal för att dra åt långsammare i fart (för att minska risk för låsning). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Exakt min tanke. Moderna lösningar är ofta integrerade i bilens övriga system vilket inte gör saken lättare. Läste någon artikel från USA där ett universitet gått bet på uppgiften, det skall även fungera i strömlöst tillstånd... _________________ Patrik Skoog |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3, ... 23, 24, 25 >> 146 besök senaste veckan (58706 totalt) |