Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (35574 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:


Hur länge kör man med en kaross innan man byter? Jag menar den består väl ganska snart av mer svetstråd än ren plåt?


Kan du inte filma lite på isracingen sedan? Vore skoj att se race med långnabbar.. Har liksom missat den typen av körning men är väldigt nyfiken!


Karossen är från -98 så Kroken körde två år med den och vi har kört fyra år nu. Den håller nog många år till men vi har börjat titta på att bygga nytt på en E46:a.

Här finns det lite film med bla isracing.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Citat:


Var det Ross-kolvar från deras färdiga sortiment, eller var det egna mått? Blir/blev det Ross efter reparationen också? Hur står sig Ross-kolvarna viktmässigt mot tex JE?

Mycket imponerande tävlingsbil!

_________________
William Ekström
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
William Ekström skrev:
Citat:
[img]bild[/img]


Var det Ross-kolvar från deras färdiga sortiment, eller var det egna mått? Blir/blev det Ross efter reparationen också? Hur står sig Ross-kolvarna viktmässigt mot tex JE?

Mycket imponerande tävlingsbil!


Det var måttbeställda kolvar, Det blev Ross även efter haveriet men med nedflyttade kolvringar samt lite annat kompförhållande. Vet faktiskt inte hur dom står sig viktmässigt, vi tog dock färdig lättade samt viktjusterade från fabrik.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Så här kan det se ut om man möter en konkurent med för långa hjulbultar
Han blev inte glad när jag frågade om jag fick ta plåtbiten ur hans sönderskurna däck efter han hade brytit med punktering



Något krokiga ramsnokar.


Urkapning och tillpassning av nya ramändar.


Nu blev det genast rakare


Det är ju så jobbigt att lasta in vikter med den höga tröskeln så vi tänkte på ergonomin och sänkte den lite

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



fick du tillbaka plåtbiten? är det inte lite jobbigt att efter varje lopp byta massa plåt? eller är det det som är "charmen"?

_________________
Björn Hansson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Zolektric skrev:
fick du tillbaka plåtbiten? är det inte lite jobbigt att efter varje lopp byta massa plåt? eller är det det som är "charmen"?


Nix


Vi brukar lämna plåtbyten till vintergenomgången, under säsongen är det en massa glasfiber, slägga och portopower som gäller. Även om det kan se lite mörkt ut när man summerar skadorna så tycker jag det gärna kan vara lite plåtkontakt på banan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Kanske lite bromsbänksporr skulle sitta fint

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



så, vad var effekten då?

_________________
Björn Hansson
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Niklas Sandström skrev:
Kanske lite bromsbänksporr skulle sitta fint



Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1867



Visst har väl du kört med en helt orange BMW och sexa i strängnäs flera år nu. Missade förra sommaren men har tittat ett par år i rad innan. Rallycross är helballt. Gillar föv strängnäsbanan om man ska kolla på. Man ser hela banan och den verkar riktigt underhållande att köra

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Ser bra ut! thumbs up
Hur mycket effekt blev det?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Det där var från bromsningen våren 2004. Då gav den 438hk, sedan dess har vi bytt kolvar samt skall montera katalysator.

Jonas: Ja den brukar vara orange och det blir den nu till sommarn också, vi missade också Strängnäs i sommras.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Niklas Sandström skrev:
Det där var från bromsningen våren 2004. Då gav den 438hk, sedan dess har vi bytt kolvar samt skall montera katalysator.


thumbs up
Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004
Inlägg: 49



Är det Bengt som gör motorn nu, eller bara toppen/topparna? Tyckte han surra nå uti det iaf!
Vill då lova att bilen låter vackert :woot:

_________________
Lars Wennberg
-----------------
Audi S4 -92 (bruksbil)
Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Lars Wennberg skrev:
Är det Bengt som gör motorn nu, eller bara toppen/topparna? Tyckte han surra nå uti det iaf!
Vill då lova att bilen låter vackert :woot:


Vi sätter ihop motorn själva men det är Bengt som har hand om översynen av toppen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004
Inlägg: 49



Niklas Sandström skrev:
Lars Wennberg skrev:
Är det Bengt som gör motorn nu, eller bara toppen/topparna? Tyckte han surra nå uti det iaf!
Vill då lova att bilen låter vackert :woot:


Vi sätter ihop motorn själva men det är Bengt som har hand om översynen av toppen.


ok, på så sätt. Nog ska ni väl köra på isen i denna säsong?
Några backtävlingar ti sommarn kanske?

_________________
Lars Wennberg
-----------------
Audi S4 -92 (bruksbil)
Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
En uppdatering efter kvällens mekarsväng.

Här hänger tvätten... eeh jag menar framvagnen på tork.


ordning och reda och en nymålad bakaxel.


När vi skulle plocka ihop motorn förra veckan upptäckte vi att vevaxeln var sprucken > Så då var det bara att leta ännu djupare
i den redan tomma plånboken . Med viss tur fanns det visst kvar nog så det räckte till en splitterny vevaxel iallfall.


Sen blir man ju lagom nöjd när man ser den dåliga paketeringen, lagren och axeln kom i samma kartong. Såklart har ju någon
i leveranskedjan ställt kartongen på högkant så axeln har mosat dom flesta lagrena.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Blir lite pubertal i mitt uttryck då jag ser denna tråd...
så ball!!!
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Slå lagrena i skallen på den ni köpt den av är han som har ansvaret Fraktbolaget lär man inte få något av då dom bara hävdar att det inte är riktigt förpackat. En sådan tunggrej bör ju skickas på en liten pall fast surrad.
Jobbigt när sådant händer

_________________
Jan Ekehage
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Det värsta är att den är fabrikspackad hos BMW med en liten kartongavskiljare mellan axel och veven, man är ju optimistisk om man tror att kartongbiten skall hålla 25kg vev på plats. Sedan var veven bara invirad i lite tunnt papper så det var ju inte heller så bra.

Edit: mellan axel och veven skall vara mellan lagren och veven

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Niklas Sandström skrev:
Det värsta är att den är fabrikspackad hos BMW med en liten kartongavskiljare mellan axel och veven, man är ju optimistisk om man tror att kartongbiten skall hålla 25kg vev på plats. Sedan var veven bara invirad i lite tunnt papper så det var ju inte heller så bra.


>

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (35574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande