Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush -04
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (20262 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



>>Stefan

Ser mycket bra ut! thumbs up

Vem har gjort svetsningen på insuget? Skulle behöva hjälp med alu-svetsning till insug och eventuellt oljetråg längre fram.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
>>Stefan

Ser mycket bra ut! thumbs up

Vem har gjort svetsningen på insuget? Skulle behöva hjälp med alu-svetsning till insug och eventuellt oljetråg längre fram.


Klippans Hisservice svetsade insuget, snacka med dom så hjäper dom säkert dig.

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Tack för tipset! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Härligt projekt thumbs up Jag följer med föväntan

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ronald Belford Scott skrev:
Aluminiumplåtarna är lite över 1mm ,tror jag. Jag ska mäta dom till helgen.

Tror inte det är så stor skillnad på popnitade alumiumplåtar och svetsad plåt. Kanske någon här på Rejsa som har koll på det?


svetsad förbindelse blir styvare än poppnitad(som ger sig lite efter ett tag). Men det är rätt diotiskt att sätta stålplåt i botten med tanke på vikt/styvhets fördelen aluminium har.

Det man skall göra är att limma aluplåten mot ramen i samband med att man nitar den. Man kan även använda strukturella pop-nuts(typ flyg pop-nuts), sådana där kärnan sitter kvar och tar upp skjuvkrafter.

Det går bra att limma med t.ex. polyuretanbaserat lim.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Fast vikten har mindre betydelse, man kan spara kanske 2-3 kg på golvet i aluminium, så monterar man en motor som väger 150-180 kg, minst 50 mer än nödvändigt

Har man däremot tänkt över vikten även på drivlinan så kan det vara idé att tänka på golvet oxå

porschedriver skrev:
Ronald Belford Scott skrev:
Aluminiumplåtarna är lite över 1mm ,tror jag. Jag ska mäta dom till helgen.

Tror inte det är så stor skillnad på popnitade alumiumplåtar och svetsad plåt. Kanske någon här på Rejsa som har koll på det?


svetsad förbindelse blir styvare än poppnitad(som ger sig lite efter ett tag). Men det är rätt diotiskt att sätta stålplåt i botten med tanke på vikt/styvhets fördelen aluminium har.

Det man skall göra är att limma aluplåten mot ramen i samband med att man nitar den. Man kan även använda strukturella pop-nuts(typ flyg pop-nuts), sådana där kärnan sitter kvar och tar upp skjuvkrafter.

Det går bra att limma med t.ex. polyuretanbaserat lim.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



skitsnygg bil vad är effekten?

_________________
Björn Hansson
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163


Trådstartare
Zolektric skrev:
skitsnygg bil vad är effekten?


Där är hela 120hk

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Hej! Mycket fint må jag säga thumbs up vad ska du använda för fälgar, däck och bromsar? såg på bilderna från fabriken att dom har stora fälgar och små däck!
Jag har också några måttfunderningar om det går bra? vad har du för spårvidd och axelavstånd?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163


Trådstartare
Vet inte vad vi ska ha för fälgar ,där ska va 205/50-15 fram och 225/50-15 bak.
Bromsarna kommer från Sierra.

Här är några mått jag hittade på Dax sida.

DIMENSIONS:
Length - 3310mm (or 3385mm in extended wheelbase form)
Width - 1855mm, with wide rear wheels
Width - 1795mm, with narrower rear wheel option
Height - 1020mm
Wheelbase - 2310mm (or 2385mm in extended wheelbase form)
Front Track - wheel centreline to wheel centreline - 1496mm
Rear Track - wheel centreline to wheel centreline 1530mm (with 9"wide x 16"dia. wheels)
Rear Track - 1511mm (with 8.5"wide x 16"dia. wheels)

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163


Trådstartare
Nu är elen klar ,man klippte bort en hel del kablar .Det ser ju ut att vara rätt kablar man klippte bort.Allting funkade ,motorn startade utan problem.


Nu när elen blivit klar och motorn startade direkt, då blev man lite sugen på en provtur även om det va pisseväder



Nästa projekt på bilen är ett avgassystem.

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Ser riktigt tufft ut! Har alltid varit sugen på en Seven sen brorsan byggde en i skolan!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Ronald Belford Scott skrev:
Nästa projekt på bilen är ett avgassystem.

Vad blir det för grenrör... 4-1 eller 4-2-1?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163


Trådstartare
super7 skrev:
Ronald Belford Scott skrev:
Nästa projekt på bilen är ett avgassystem.

Vad blir det för grenrör... 4-1 eller 4-2-1?



Det blir ett 4-1 rör.Det blir ett liknande som DAX har.

Detta är DAX eget avgasrör ,snyggt men inte gratis.Blir lite billigare att bygga ett själv

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Ser bra ut thumbs up
Gjort nått åt motorn i övrigt?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163


Trådstartare
super7 skrev:
Ser bra ut thumbs up
Gjort nått åt motorn i övrigt?


Inte mycke bara lättat svänghjulet och ett ombyggt insug.
Det är svårt som satan att få tag i lite roligare kammar

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Ronald Belford Scott skrev:
super7 skrev:
Ser bra ut thumbs up
Gjort nått åt motorn i övrigt?


Inte mycke bara lättat svänghjulet och ett ombyggt insug.
Det är svårt som satan att få tag i lite roligare kammar


om allt går som det är tänkt i vinter kanske jag har 2 st över......

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Jämarns!! Nu börjad det verkligen se bra ut! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163


Trådstartare
Nu sitter sidorna , nosen och scuttlen på plats.
Har även fått dit strålkastarna från en Citroen 2cv






Torkarmotor och länkage kommer från en hundkoja.

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Snyggt!

Kan tänka mig att du suttit ganska mycket i karmstolen och bara tittat på bilen!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163


Trådstartare
Nu är instrumentbrädan färdig.
Den är gjord av MDF skiva klädd med vinyl
Där sitter VDo 80mm Hastighet och varvräknare , 52mm oljetryck vattentemp och tankmätare.



_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush -04
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (20262 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande