|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368
12 Sep 2004 21:30
>>Stefan
Ser mycket bra ut!
Vem har gjort svetsningen på insuget? Skulle behöva hjälp med alu-svetsning till insug och eventuellt oljetråg längre fram.
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163
Trådstartare
13 Sep 2004 16:44
Mats Friberg skrev: | >>Stefan
Ser mycket bra ut!
Vem har gjort svetsningen på insuget? Skulle behöva hjälp med alu-svetsning till insug och eventuellt oljetråg längre fram. |
Klippans Hisservice svetsade insuget, snacka med dom så hjäper dom säkert dig.
_________________ Stefan Persson
Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368
13 Sep 2004 17:07
Tack för tipset!
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597
14 Sep 2004 15:04
Senast ändrad av Stacken, 14 Sep 2004 18:02, ändrad totalt 1 gång
Härligt projekt Jag följer med föväntan
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217
14 Sep 2004 16:46
Ronald Belford Scott skrev: | Aluminiumplåtarna är lite över 1mm ,tror jag. Jag ska mäta dom till helgen.
Tror inte det är så stor skillnad på popnitade alumiumplåtar och svetsad plåt. Kanske någon här på Rejsa som har koll på det? |
svetsad förbindelse blir styvare än poppnitad(som ger sig lite efter ett tag). Men det är rätt diotiskt att sätta stålplåt i botten med tanke på vikt/styvhets fördelen aluminium har.
Det man skall göra är att limma aluplåten mot ramen i samband med att man nitar den. Man kan även använda strukturella pop-nuts(typ flyg pop-nuts), sådana där kärnan sitter kvar och tar upp skjuvkrafter.
Det går bra att limma med t.ex. polyuretanbaserat lim.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847
01 Okt 2004 11:09
Fast vikten har mindre betydelse, man kan spara kanske 2-3 kg på golvet i aluminium, så monterar man en motor som väger 150-180 kg, minst 50 mer än nödvändigt
Har man däremot tänkt över vikten även på drivlinan så kan det vara idé att tänka på golvet oxå
porschedriver skrev: | Ronald Belford Scott skrev: | Aluminiumplåtarna är lite över 1mm ,tror jag. Jag ska mäta dom till helgen.
Tror inte det är så stor skillnad på popnitade alumiumplåtar och svetsad plåt. Kanske någon här på Rejsa som har koll på det? |
svetsad förbindelse blir styvare än poppnitad(som ger sig lite efter ett tag). Men det är rätt diotiskt att sätta stålplåt i botten med tanke på vikt/styvhets fördelen aluminium har.
Det man skall göra är att limma aluplåten mot ramen i samband med att man nitar den. Man kan även använda strukturella pop-nuts(typ flyg pop-nuts), sådana där kärnan sitter kvar och tar upp skjuvkrafter.
Det går bra att limma med t.ex. polyuretanbaserat lim. |
_________________ //Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.
--VVTS--
|
Zolektric
Här sen Maj 2004
Inlägg: 973
01 Okt 2004 15:59
skitsnygg bil vad är effekten?
_________________ Björn Hansson
|
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163
Trådstartare
01 Okt 2004 21:59
Zolektric skrev: | skitsnygg bil vad är effekten? |
Där är hela 120hk
_________________ Stefan Persson
Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
|
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486
03 Okt 2004 19:55
Hej! Mycket fint må jag säga vad ska du använda för fälgar, däck och bromsar? såg på bilderna från fabriken att dom har stora fälgar och små däck!
Jag har också några måttfunderningar om det går bra? vad har du för spårvidd och axelavstånd?
_________________ Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
|
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163
Trådstartare
04 Okt 2004 21:17
Vet inte vad vi ska ha för fälgar ,där ska va 205/50-15 fram och 225/50-15 bak.
Bromsarna kommer från Sierra.
Här är några mått jag hittade på Dax sida.
DIMENSIONS:
Length - 3310mm (or 3385mm in extended wheelbase form)
Width - 1855mm, with wide rear wheels
Width - 1795mm, with narrower rear wheel option
Height - 1020mm
Wheelbase - 2310mm (or 2385mm in extended wheelbase form)
Front Track - wheel centreline to wheel centreline - 1496mm
Rear Track - wheel centreline to wheel centreline 1530mm (with 9"wide x 16"dia. wheels)
Rear Track - 1511mm (with 8.5"wide x 16"dia. wheels)
_________________ Stefan Persson
Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
|
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163
Trådstartare
07 Nov 2004 19:22
Nu är elen klar ,man klippte bort en hel del kablar .Det ser ju ut att vara rätt kablar man klippte bort.Allting funkade ,motorn startade utan problem.
Nu när elen blivit klar och motorn startade direkt, då blev man lite sugen på en provtur även om det va pisseväder
Nästa projekt på bilen är ett avgassystem.
_________________ Stefan Persson
Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
|
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336
15 Nov 2004 22:13
Ser riktigt tufft ut! Har alltid varit sugen på en Seven sen brorsan byggde en i skolan!
_________________ Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609
15 Nov 2004 22:28
Ronald Belford Scott skrev: | Nästa projekt på bilen är ett avgassystem.
|
Vad blir det för grenrör... 4-1 eller 4-2-1?
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163
Trådstartare
_________________ Stefan Persson
Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609
16 Nov 2004 18:39
Ser bra ut
Gjort nått åt motorn i övrigt?
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163
Trådstartare
16 Nov 2004 18:54
super7 skrev: | Ser bra ut
Gjort nått åt motorn i övrigt? |
Inte mycke bara lättat svänghjulet och ett ombyggt insug.
Det är svårt som satan att få tag i lite roligare kammar
_________________ Stefan Persson
Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609
16 Nov 2004 19:00
Ronald Belford Scott skrev: | super7 skrev: | Ser bra ut
Gjort nått åt motorn i övrigt? |
Inte mycke bara lättat svänghjulet och ett ombyggt insug.
Det är svårt som satan att få tag i lite roligare kammar |
om allt går som det är tänkt i vinter kanske jag har 2 st över......
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295
16 Nov 2004 19:30
Jämarns!! Nu börjad det verkligen se bra ut!
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163
Trådstartare
05 Dec 2004 19:58
Nu sitter sidorna , nosen och scuttlen på plats.
Har även fått dit strålkastarna från en Citroen 2cv
Torkarmotor och länkage kommer från en hundkoja.
_________________ Stefan Persson
Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368
05 Dec 2004 21:18
Snyggt!
Kan tänka mig att du suttit ganska mycket i karmstolen och bara tittat på bilen!
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163
Trådstartare
19 Dec 2004 18:53
Nu är instrumentbrädan färdig.
Den är gjord av MDF skiva klädd med vinyl
Där sitter VDo 80mm Hastighet och varvräknare , 52mm oljetryck vattentemp och tankmätare.
_________________ Stefan Persson
Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
|
|