Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02 kompressor projekt--> Byttes ut mot M3 F80
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (56574 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



Ser prydligt ut!

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



MagnusM3E46 skrev:
Nu är det mesta på plats, ikväll bilr det uppstart.




Spännande, lycka till!

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
23:00 och bilen uppstartad ! Spinner som en katt nu håller jag på och avverkar 35 lugna mil (inkörning av kompressorn) innan morgondagen då jag skall köra på molanda banan i järpen. Kan säga att det är svårt att inte gasa 😂 17800 mil har kärran gått och den kommer att må gott av lite övertryck !

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1067



Snygg jobbat! Och inga felkoder - imponerad.

_________________
Janne Ström
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Installationen gick helt smärtfritt ! Programvaran funkar kanon!

Idag har jag testat den gör första gången på bana med kompressorn monterad , otroligt roligt 😀 känns att det är mer effekt mot original 😊 vill gärna släppa lite i kurvorna på 3:ans växel om man inte håller igen.



_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Det har blivit en del bankörning i sommar, senast i onsdags på Mittsverige banan och onsdagsbus. Kul och bra med körtid. Nu blir det lite uppdateringar, KW V3 kit beställt och bör komma inom närmsta veckan
Bilen har nu rullat ca 300mil med kompressor och inga konstigheter

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu har chassiesatsen kommit ! Sjukt spännande att testa dessa. KW v3.


_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Har nu bestämt mig för att uppgradera bromsarna fram och bak.
Har köpt ett 355x32mm kit fram med 6kolvs ok, kommer att åka på några lämpliga belägg från Carbotech eller PFC, Ni andra som kör med uppgraderade frambromsar, hur har ni gjort bak ? Det känns som att man vill ha en tjockare skiva även bak, Funderar på att bygga om till M3 E90 skivor bak som är 350x24 och kanske ett Wilwood ok ? Eller klarar man sig med standard bak med vettiga belägg ?

Tacksam för tips.

// Magnus

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259



MagnusM3E46 skrev:
Har nu bestämt mig för att uppgradera bromsarna fram och bak.
Har köpt ett 355x32mm kit fram med 6kolvs ok, kommer att åka på några lämpliga belägg från Carbotech eller PFC, Ni andra som kör med uppgraderade frambromsar, hur har ni gjort bak ? Det känns som att man vill ha en tjockare skiva även bak, Funderar på att bygga om till M3 E90 skivor bak som är 350x24 och kanske ett Wilwood ok ? Eller klarar man sig med standard bak med vettiga belägg ?

Tacksam för tips.

// Magnus


Nu har jag aldrig åkt min M3a med standardbromsarna bak, satt Porsche 4-kolvs även bak när jag köpte. Men det jag märkt under året jag kört är att det är förvånansvärt mycket bromsverkan bak på dessa bilar. Balansen blir något bakåtflyttad med min setup förvisso, men man märker ändå tydligt att mycket av bromsverkan sker bak (skivorna blir varma, belägg och skivor slits osv). Jämför man med min tidigare bil som var FWD är det en enorm mycket större verkan bak på denna.

Vet inte vart jag ville komma riktigt, mer än att det skadar nog inte att uppgradera bak. Men om jag hade suttit i samma sits hade jag nog börjat med ok och skivor fram och sen en genomgång/renovering av oken bak ihop med fina skivor och ett vassare belägg. Börjat med det och se hur långt man kommer.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
crille_hallden
Jönköping
Här sen Feb 2014
Inlägg: 597



MagnusM3E46 skrev:
Har nu bestämt mig för att uppgradera bromsarna fram och bak.
Har köpt ett 355x32mm kit fram med 6kolvs ok, kommer att åka på några lämpliga belägg från Carbotech eller PFC, Ni andra som kör med uppgraderade frambromsar, hur har ni gjort bak ? Det känns som att man vill ha en tjockare skiva även bak, Funderar på att bygga om till M3 E90 skivor bak som är 350x24 och kanske ett Wilwood ok ? Eller klarar man sig med standard bak med vettiga belägg ?

Tacksam för tips.

// Magnus


Snyggt byggt Magnus!

Vad blev det för fabrikat på frambromsarna?

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
N Wiberg skrev:
MagnusM3E46 skrev:
Har nu bestämt mig för att uppgradera bromsarna fram och bak.
Har köpt ett 355x32mm kit fram med 6kolvs ok, kommer att åka på några lämpliga belägg från Carbotech eller PFC, Ni andra som kör med uppgraderade frambromsar, hur har ni gjort bak ? Det känns som att man vill ha en tjockare skiva även bak, Funderar på att bygga om till M3 E90 skivor bak som är 350x24 och kanske ett Wilwood ok ? Eller klarar man sig med standard bak med vettiga belägg ?

Tacksam för tips.

// Magnus


Nu har jag aldrig åkt min M3a med standardbromsarna bak, satt Porsche 4-kolvs även bak när jag köpte. Men det jag märkt under året jag kört är att det är förvånansvärt mycket bromsverkan bak på dessa bilar. Balansen blir något bakåtflyttad med min setup förvisso, men man märker ändå tydligt att mycket av bromsverkan sker bak (skivorna blir varma, belägg och skivor slits osv). Jämför man med min tidigare bil som var FWD är det en enorm mycket större verkan bak på denna.

Vet inte vart jag ville komma riktigt, mer än att det skadar nog inte att uppgradera bak. Men om jag hade suttit i samma sits hade jag nog börjat med ok och skivor fram och sen en genomgång/renovering av oken bak ihop med fina skivor och ett vassare belägg. Börjat med det och se hur långt man kommer.


Ja det är mycket broms bak, viktfördelningen på bilen är nära 50/50. Jag har åkt stoptech skivor och EBC yellowstuff belägg runt om, funkar bra ett tag sen mattas dom av. Tycker klossarna sliter otroligt ojämt och snett även fast jag har gått igenom ok och glidpinnar. Nu ska vi prova åtgärda det Sitter och funderar på om STD skivan bak är tillräcklig tillsammans med exempelvis Wilwood Dynalite eller Dynapro 4 kolvs ok eller om man ska köra upp storleken och tjockleken på skivan också. Kör du med STD dim på bakskivan tillsammans med Porsche oket ? Jag har sätt på ebay att det finns ok adapter bak för att köra med Boxter/996 ok.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
crille_hallden skrev:
MagnusM3E46 skrev:
Har nu bestämt mig för att uppgradera bromsarna fram och bak.
Har köpt ett 355x32mm kit fram med 6kolvs ok, kommer att åka på några lämpliga belägg från Carbotech eller PFC, Ni andra som kör med uppgraderade frambromsar, hur har ni gjort bak ? Det känns som att man vill ha en tjockare skiva även bak, Funderar på att bygga om till M3 E90 skivor bak som är 350x24 och kanske ett Wilwood ok ? Eller klarar man sig med standard bak med vettiga belägg ?

Tacksam för tips.

// Magnus


Snyggt byggt Magnus!

Vad blev det för fabrikat på frambromsarna?


Tack Chrille ! Det blev XYZ kit i 355x32 och oken har damskydd. Jag hoppas att dom kommer att fungera bra. // Magnus

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
crille_hallden
Jönköping
Här sen Feb 2014
Inlägg: 597



MagnusM3E46 skrev:
crille_hallden skrev:
MagnusM3E46 skrev:
Har nu bestämt mig för att uppgradera bromsarna fram och bak.
Har köpt ett 355x32mm kit fram med 6kolvs ok, kommer att åka på några lämpliga belägg från Carbotech eller PFC, Ni andra som kör med uppgraderade frambromsar, hur har ni gjort bak ? Det känns som att man vill ha en tjockare skiva även bak, Funderar på att bygga om till M3 E90 skivor bak som är 350x24 och kanske ett Wilwood ok ? Eller klarar man sig med standard bak med vettiga belägg ?

Tacksam för tips.

// Magnus


Snyggt byggt Magnus!

Vad blev det för fabrikat på frambromsarna?


Tack Chrille ! Det blev XYZ kit i 355x32 och oken har damskydd. Jag hoppas att dom kommer att fungera bra. // Magnus


Jag hade ju Stoptech BBK på Vipern och M3an, fantastiska men jag är nyfiken hur långt XYZ (Kina) har kommit i hållbarhet vid banmisshandel etc. Så jag är nyfiken på återkopplingar under nästa år! 👍

Vill du skriva vad det är för kolvdiametrar på framkittet så kan bolla lite om du måste byta eller ej.

Bakoken från Porsche har i stort sett samma bromskraft som org. ok, men framoken har lite lite sämre än Oem BMW. Därför flyttar man kraften bakåt.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
crille_hallden skrev:
MagnusM3E46 skrev:
crille_hallden skrev:
MagnusM3E46 skrev:
Har nu bestämt mig för att uppgradera bromsarna fram och bak.
Har köpt ett 355x32mm kit fram med 6kolvs ok, kommer att åka på några lämpliga belägg från Carbotech eller PFC, Ni andra som kör med uppgraderade frambromsar, hur har ni gjort bak ? Det känns som att man vill ha en tjockare skiva även bak, Funderar på att bygga om till M3 E90 skivor bak som är 350x24 och kanske ett Wilwood ok ? Eller klarar man sig med standard bak med vettiga belägg ?

Tacksam för tips.

// Magnus


Snyggt byggt Magnus!

Vad blev det för fabrikat på frambromsarna?


Tack Chrille ! Det blev XYZ kit i 355x32 och oken har damskydd. Jag hoppas att dom kommer att fungera bra. // Magnus


Jag hade ju Stoptech BBK på Vipern och M3an, fantastiska men jag är nyfiken hur långt XYZ (Kina) har kommit i hållbarhet vid banmisshandel etc. Så jag är nyfiken på återkopplingar under nästa år! 👍

Vill du skriva vad det är för kolvdiametrar på framkittet så kan bolla lite om du måste byta eller ej.

Bakoken från Porsche har i stort sett samma bromskraft som org. ok, men framoken har lite lite sämre än Oem BMW. Därför flyttar man kraften bakåt.


Jag har läst lite bla här på rejsa och många har varit nöjda, det dom har haft lite problem med vad klena ok hållare i början men skall ha åtgärdat detta på senare år. Sen är K-sport, D2 och XYZ tillverkade i samma fabrik i Taiwan och dom har flera stall inom racing i Asien så förhoppningen är att dom håller måttet Jag skall kolla diametrarna på kolvarna på 6 kolvsoken

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
crille_hallden
Jönköping
Här sen Feb 2014
Inlägg: 597



Jo jag vet, de märkena har väl i stort sett samma produktsortiment?
Coilovers etc?

Sedan är ni olika ÅF för resp. märke i Sverige?

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

MagnusM3E46:
Jag är bara nyfiken, varför valde du just KW v3 kittet?
(finns ett gänga andra fabrikat på marknaden)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
fuling skrev:
MagnusM3E46:
Jag är bara nyfiken, varför valde du just KW v3 kittet?
(finns ett gänga andra fabrikat på marknaden)


Jag valde V3:orna av flera anledningar, Rostfria ben, Justerbara i både komp. och retur. samt att det
är lätt att få tag på reservdelar. Sen ville jag inte köpa dom billigaste på marknaden utan en dämpare som är väl beprövad.
//Magnus

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
crille_hallden skrev:
Jo jag vet, de märkena har väl i stort sett samma produktsortiment?
Coilovers etc?

Sedan är ni olika ÅF för resp. märke i Sverige?


Ja det är rätt lika, XYZ är AP Racings ritningar och övriga Brembo om jag inte kommer ihåg fel.

Stötdämparna har jag ingen personlig erfarenhet av.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259



MagnusM3E46 skrev:


Ja det är mycket broms bak, viktfördelningen på bilen är nära 50/50. Jag har åkt stoptech skivor och EBC yellowstuff belägg runt om, funkar bra ett tag sen mattas dom av. Tycker klossarna sliter otroligt ojämt och snett även fast jag har gått igenom ok och glidpinnar. Nu ska vi prova åtgärda det Sitter och funderar på om STD skivan bak är tillräcklig tillsammans med exempelvis Wilwood Dynalite eller Dynapro 4 kolvs ok eller om man ska köra upp storleken och tjockleken på skivan också. Kör du med STD dim på bakskivan tillsammans med Porsche oket ? Jag har sätt på ebay att det finns ok adapter bak för att köra med Boxter/996 ok.


Japp standarddimension på skivan bak. 345mm fram.
Förhoppningsvis kanske du får lite mindre snedslitna belägg när du har flerkolvsok, blir ett jämnare tryck över belägget. Anledningen till att en del av bromsbalansen flyttar bak med Porsche-oken är väl främst att kolvarean blir något mindre. Det ska kunna avhjälpas genom att byta plats på bromskretsarna vid huvudbromscylindern, dvs sätta fram bak och vice versa, så förhållandet huvudcylinder/bromsok blir annat

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Wettex
Umeå
Här sen Maj 2015
Inlägg: 14



N Wiberg skrev:
MagnusM3E46 skrev:


Ja det är mycket broms bak, viktfördelningen på bilen är nära 50/50. Jag har åkt stoptech skivor och EBC yellowstuff belägg runt om, funkar bra ett tag sen mattas dom av. Tycker klossarna sliter otroligt ojämt och snett även fast jag har gått igenom ok och glidpinnar. Nu ska vi prova åtgärda det Sitter och funderar på om STD skivan bak är tillräcklig tillsammans med exempelvis Wilwood Dynalite eller Dynapro 4 kolvs ok eller om man ska köra upp storleken och tjockleken på skivan också. Kör du med STD dim på bakskivan tillsammans med Porsche oket ? Jag har sätt på ebay att det finns ok adapter bak för att köra med Boxter/996 ok.


Japp standarddimension på skivan bak. 345mm fram.
Förhoppningsvis kanske du får lite mindre snedslitna belägg när du har flerkolvsok, blir ett jämnare tryck över belägget. Anledningen till att en del av bromsbalansen flyttar bak med Porsche-oken är väl främst att kolvarean blir något mindre. Det ska kunna avhjälpas genom att byta plats på bromskretsarna vid huvudbromscylindern, dvs sätta fram bak och vice versa, så förhållandet huvudcylinder/bromsok blir annat


Men blir det verkligen mindre kolvarea totalt? Det är ju 1x60mm kolv per ok fram BMW OEM mot 2x40 + 2x36mm per ok med Porsche.. borde bli lite mer kolvyta som pressar på om jag inte tänker fel?

_________________
Johan Wetterflod
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



När jag som tidigare ägare till Niklas bil byggde bromsarna så kollade jag upp en hel del. Årsmodell 2003 gen2 har en uppdaterad huvudbromscylinder som passar Porschebromsarna bra men oken har ändå lite mer kolvarna bak än fram jmft med BMW originalfördelning eftersom porscharna har en viktfördelning på 40/60. Detta löste jag med två olika Pagidbelägg lite softare bak. Balansen blev utmärkt och fungerade super t.o.m. i hällregn. Jag upplevde inte att den bromsade för mycket bak, hade den gjort det hade jag nog åkt av i hällregnet på Kinnekulle och Ljungbyhed.

Skall man göra uppgraderingen på en 2003 gen1 eller tidigare skall man byta Hbc.

Men summa summarum, det är sååååå stor skillnad på originalbromsarna och uppgraderade.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02 kompressor projekt--> Byttes ut mot M3 F80
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (56574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande