Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (47090 totalt) |
Tack så mycket Tanken från början var att bygga en replika på en S42b20 som bmw tävlade med. Den gav 315 hk tror jag det var... Men sen la jag ner det som tur var och satsade på överladdning istället, vilket både är billigare och ger mer effekt Men valde ändå att bygga på denna motor dels för att den är lätt men även för att det är lite udda. Överladdade M50 finns det ju rätt gott om, men visst de ger ju sjukt med effekt så inget ont om dem Angående däcken så håller jag helt med dig, kände på Knutstorp att dessa inte duger... Nu är bara frågan vad man skall satsa på för R-däck samt fälgar. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Intressant teknik Har du funderat på att koppla på kopplingen också? Vilka fördelar har du siktat in dig på, mer än att det borde vara väldigt svårt att lägga i fel växel; har växlingstiden förändrats eller så? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Japp systemet är förberett även för koppling... Den stora fördelen är ju som du skrev att man inte får i ettan när trean ska i, eller trean när femman ska i t.ex. Lådan är ju fortfarande original så den sätter ju begränsningen i växlingshastihhet. Dock så lär det blir konsekventa växlingstider varje gång, och inga missade växlingar. Vid test på bana så lär det väl visa sig hur växlingstider står sig mot vad jag tidigare haft. Bygger det mest för att jag tycker det är oerhört skoj, samt att man alltid tyckt det varit ballt med att peta i växlarna sekventiellt _________________ Martin Israelsson |
||||||
Vad säger ni angående krängningshämmarbussningar (de som håller krängaren i byglarna), funderar på Strongflex istället för nya från BMW. Är de bra eller anus?
Har idag iallfall gjort klart fästplattorna till den bakre krängaren samt kapat till krängaren, bara svetsning kvar. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Skiljer det mycket i grepp på Federal Rs-r och riktiga R-däck? Den dimensionen du nämnt här skulle ju få plats i original hjulhus, men det behövs ändå nya fälgar samt nya däck... Om man ändå ska köpa detta då kanske man skulle satsa på bredare när man ändå handlar, sen kanske det innebär breddning av skärmar men det får man väl ta då Eller, ja kanske Om vi leker med tanken att fritt välja däckbredd/profil/diameter, vad hade ni valt då till Time Attack? Vad kör ni andra med som kör 2wd och åker fort? _________________ Martin Israelsson |
||||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
595 RSR är att betrakta som ett riktigt bra gatdäck greppmässigt, möjligen något vassare. När jag gick från såna till begagnade, gamla r-däck (888) så upplevde jag ett klart bättre grepp. Och då finns det snabbare alternativ till r-däck än 888, tex V70A, och speciellt jämfört med mina gamla.
Däck och förarträning kapar många sekunder. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Ett tips: Dalhems har fina smidiga krängarfästen i alla möjliga storlekar. Flexar väldigt lite.
Länken visar 18mm men dom har väldigt många olika, både mm o tum. http://dalhems.com/sv/p/7c94cfd48196
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Tack så mycket för tipset, men har nya original "byglar" så får väl använda dem, därför måste jag ha nått som passar. Men blir jag inte nöjd med resultatet så kan ju Dahlhems vara ett bra alternativ _________________ Martin Israelsson |
||||||
Ja nu börjar det ju bli lite bredd Men för att få plats med detta krävs ju breddning, tjänar man på att köpa ännu bredare däck typ 275-295 om man nu ändå håller på, eller blir det bara onödigt tungt eller kanske man får svårt att få upp däckstemp
Okej, ja men det känns ju positivt. Ett riktigt R-däck med ordentlig bredd låter ju som en bra början för att plocka några sekunder, sen ordentligt med förarträning samt lite trixande med inställningar så kanske det blir bra det här _________________ Martin Israelsson |
||||||
Dax att läsa reglemente och se vilken klass man kan tänkas hamna i samt vad som eventuellt måste ändras/byggas...
Ingen som har några fler åsikter angående däckbredd? Vad säger expertisen här om däckbredd fram kontra bak. Min tanke är att köra samma bredd så det behövs gummi bak för att få ner effekt samt det behövs gummi fram för att bromsa. Men vet samtidigt att många åker bredare bak _________________ Martin Israelsson |
||||||
Nu jäklar snackar vi Vet i tusan om det inte blir att bredda bilen framöver och satsa på riktigt breda sulor någon stans i närheten av den bredd du nämner. Ska mäta och klura lite på hur mycket man måste bredda... Och då bygga rörbärarmar fram samt fixa till rollcenter Efter som det är fredag så har det varit fredagsmys i garaget ikväll. Svetsat krängare, nu återstår bara målning. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Ballt bygge och imponerande arbete med seq-prylarna |
||||||
Jag tror att definitionen på en TA-säsong skiljer sig en hel del från en trackdaysäsong
Eller är det bara okunskap och fördomar från min sida? Upplys mig, hur många varv hinner man normalt sett med på en TA-dag? I full attack alltså, avkylningsvarv och liknande räknas inte Men givetvis förstår jag pga tävlingsupplägget så är det inte fokus på antal varv, bara det att man själv vill köra så mkt som möjligt _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Jag har kört TAnu sedan 2012 (full säsong sedan 2013). Ungefär 2timmar effektiv bantid på raceday brukar det maximalt bli, sedan finns det ju ofta träningsdag dagen innan som ger ungefär lika mycket körtid, så ungefär 4timmar total/racehelg de som väljer att köra träningsdagen. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Det blir såpass mycket körning alltså? Tänkte att det borde bli rätt långa köer med tanke på att det är 115 st reserverade startnummer (=anmälda?) _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Brukar lite grovt funka enligt följande på raceday: 15min warm up, kval 1 15min, kval 2 15min, final 10min. Är man inte top 8 i sin klass så missar man iofs finalen. Grupperna brukar vara uppdelade så det är ungefär 10-12st på banan samtidigt uppdelat på klass och beroende på antal startande, har funkat smidigt med en check in fålla 15min innan heatet startar och som stänger 5min innan passet startar. 115 bokade startnummer är inte samma som 115bilar på startlinjen, det faller alltid bort en del folk/bilar. Men jag har sett uppåt 90startande som mest och det flöt bra, mycket pga bra struktur i organisationen och skötsamma utövare. Träningsdagarna brukar det inte vara lika mkt bilar och man delar upp i något större grupper men det finns gott om körtid och även dedikerade shakedown pass dedikerade enkom för de tävlande utöver de som kör trackday. Nu skall vi kanske inte spamma sönder BMW-izzes tråd med detta. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Ja soft och 275-295 bredd är kanske rätt väg att gå om man ska åka fort. Såg i din tråd att du bytt från 275 till 295? Var det stor skillnad i fäste? Men du åker lite smalare fram eller? _________________ Martin Israelsson |
||||||
Ingen fara, bara intressant läsning att få veta lite hur en racedag går till för en som inte hållit på med detta Nu är krängararna färdiga och den bakre monterad. Köpte Strongflex bussningar till dessa och såhär långt är jag mycket nöjd, känns rejält styva och hade bra passform. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (47090 totalt) |