Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS 1800 -94 | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 4 besök senaste veckan (37791 totalt) |
Grattis Micke!
Synd att du måste skruva så mycket för att få den genom sbp bara, men nu blir det allt skoj '06 när vi kan kampas lite här och där på banor och rs-slingor! Så, till garaget o skruva på trimmet nu igen _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
Martin, här är lite bilder och mått från garaget idag:
Måtte för insugsröret Insuget monterat direkt på min portade topp, är ca 1-1.5mm mindre än toppen, men det finns ordentligt med material att från. Min portade topp, insugsröret täcker utfasningen i mitten för spridaren, men då spridaren ändå kommer att sitta bakom insug borde detta inte spela någon roll eller? _________________ :: Mikael Lindqvist |
Riktigt snällt av dig Mikael!
Ditt insug verkar vara något större än mitt på motorsidan, men jag har ju 40mm... Med tanke på att din topp är portad kanske ditt insug har rätt mått från början? Skall mäta mitt till helgen. Funderar lite på om det är ett måste att portmatcha? blir ganska mycket filande för min del då. Det måste väl finnas en tanke bakom formen på kanalerna? Kanske inte... (kommer ju från england) Tror inte att uttaget i toppen för orginalspridarna påverkar det hela speciellt mycket. orginalpackningen till insuget har ju uttag mellan kanalerna också, tänke därför att det var bäst att göra en engen packning där de fyra kanalerna arbetar helt individuellt, hur tänker du göra? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
Inga problem, bara kul att kunna hjälpa till.
Angående urfasningen i toppen så har jag pratat med lite folk som är kunniga, och dom tyckte nog att jag skulle lägga igen urfasningen i toppen. Men jag vill helst slippa det och istället matcha insuget med toppen, hoppas bara det finns tillräckligt med material att ta av. Minns inte hur den stor bakelitpackningen ser ut, men nu när du säger det så fanns det nog ett spår för i den. Har faktiskt inte hunnit fundera på hur jag ska lösa det. Rent ekonomiskt så ligger jag lite dåligt till just nu. Massa andra grejer som har högre prioritet just nu, viktigaste är att jag får köra lite bana iår. _________________ :: Mikael Lindqvist |
Jag vill kunna använda orginalinsuget igen om det behövs... därför kommer jag inte att lägga igen uttaget för spridaren.
Ang packning kan du som sagt få en bit packningsmaterial av mig om du vill (har över) om du inte skall använda orgpackning. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
Får se hur jag löser insugsbiten. Ang, packning så vore det sjysst. Men jag kan inte minnas att det fanns en utskärning för vevhusventilationen i den bakelitpackningen. Däremot är det ju utskuret för spridarkanalen, så det blir väl isåfall att göra en egen
_________________ :: Mikael Lindqvist |
Äntligen dök min nya H&R fjädrar upp och vilken skillnad det verkar vara. Dom gamla av tvivelaktigt märke verkar vara gjorda av ståltråd jämfört med dessa. Ska bli mycket intressant att testa slalombanan på Rädden till våren med dessa.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
Vart lite dåligt med mekandes på sistone men har fått lite gjort nu iaf.
Laddningsrelät var ganska kört... En styck bortplocklad generator Få bort generatorn som Haynes har tänkt sig var ju bara att glömma med extraktorn. Bort med servopumppen, sen gick det att lyfta upp den. Mina fina H&R fjädrar monterade Passade på att testa Jovanis nya blästerskåp. Blåste av ena bromsskölden/hållaren till bakre oken. Passade på att skaffa nya handskar. Hade lite pengar innestående på mitt Paypal konto så jag plockade ut ett par OMP America handskar, givetvis i Nomex med skinn i handflatorna. Har börjat gå loss på inredningen, ska försöka få upp lite bilder på söndag. _________________ :: Mikael Lindqvist |
Lite bilder från helgens mekandes
Johan passar in toppen på sin merca 2.5 16v Färdig Golvmattan är ute Dennis som springer runt och släpper sig... Lite ytrost men inte så farligt Det sista jag hann med på lördagen _________________ :: Mikael Lindqvist |
Alla skruvar och dylikt förpackade i små påsar märkta med vad dom är bortskruvade ifrån. Samt en skruvar som dykit upp lite här och där...
Gamla mattan ute Smutsig.. Två jäkligt tunga originalstolar Efter mycket penslandes lossnade till slut klistret Lite ny lack, kanske inte det snyggaste lackjobbet men det spelar inte så stor roll, tanken är inte att vinna några skönhetstävlingar. Tyvärr kunde jag inte ha bilen kvar i garaget så jag var tvungen att flytta den till ett annat garage ett tag. _________________ :: Mikael Lindqvist |
Börjat skissa lite på nya dörrsidor, antingen blir det aluplåt eller någon tunn fiberplatta. Klär den med någon sorts svar vinyl. Ser lite trevligare ut iaf. Hittade dessa handtagen på Biltema idag, 30 kr paret var ju klart överkomligt. Nästa vecka blir det väl att få bort mer klister från asfaltsmattan.
Det som saknas nu är att montera stolen, skaffa ett nytt 4-punktsbälte, oljeyl, samt montera tillbaka toppen. Sen är det bara att tuta och köra. Nya länkarmar och bussningar till bakaxeln hade dock inte skadat. _________________ :: Mikael Lindqvist |
Har varit ledig idag så jag har passat på att fixa lite till. All inredning förutom innertaket och stolarna är borta nu. Taket åker, sen ska jag fundera på hur jag ska göra med takluckan. Stolarna ersätts med racestolar. Har dock bara en Sparco stol för tillfälllet. Ska slipa golvet lite och lägga på lite ny färg sen åker min RS2000 matta i -underisoleringen. Väger inte mer 3-4kg. Ser så jäkla trist ut med bara plåt.
Passade även på väga bilen idag och den landade på 1040 kg utan förare men med båda stolarna. Får jag bara ut dom och takluckan så borde jag närma mig det magiska 1000-strecket. _________________ :: Mikael Lindqvist |
Liter bilder från helgen.
Bra verktyg är trevligt, adapterplatta till stolsfästet sågas till Stolen monterad passagerarstolen urmonterad inför Mantorp Passade även på att rekonda bilen med en redig polish och vaxning. Tyvärr dog blixten så dom blev lite mörka _________________ :: Mikael Lindqvist |
I ett sista desperat försök att få bukt på den sladdriga framvagnen innan första körningen på Mantorp byttes bussningarna i länkarmarna ut mot Powerflex bussningar. Själva bussningen sitter i en metallhylsa som pressas in i länkarmen. Detta gjordes dagen innan och jäklar vilken skillnand det blev. Bästa investeringen till bilen någonsin
Några bilder från premiärturen med escorten på bana Finns även en liten film, första gången på Mantorp resulterade i en smått förvirrad Mikael angående spårval http://www.jm-motorsport.se/filmer/M _________________ :: Mikael Lindqvist |
Två banträffar har hunnits med redan och det kanske kan vara lämpligt kika på vad som kan behövas förbättras med bilen.
- Bromsar Två gånger har jag lyckats att låsa upp frambromsarna och fara ut i gruset. Frågar är om inte trummorna bak är lite för mesiga och det kanske behövs byggas om till skivor bak, för att få tillbaka bromsbalansen. -Växellåda Lägre slutväxel skulle behövas, 3.82:1 passar inte alls , 4.27:1 verkar mer lämpligt. Växlar jag ner till tvåan funkar det ganska bra i snäva kurvor, men det spinner ut samt att varvtalet är ganska högt. Kör jag in på trean så fattas det kraft för att komma ut ur dom. Det understyr rätt bra, frågan är om inte mer camber fram hade varit att föredra. Tyvärr finns det inte möjlghet att ställa detta, så då måste jag byta till nya länkarmar. Dessutom spinner det rätt bra ut ur kurvorna, diffspärr hade nog varit önskvärt. R-däck. Lite mer effekt kanske... Senaste träffen på Gotland ring med CAR. Två filmer, blev tyvärr inte mer då batteriet tog slut Första repan http://www.jm-motorsport.se/filmer/gotlandring-004.wmv Andra repan http://www.jm-motorsport.se/filmer/gotlandring-003.wmv _________________ :: Mikael Lindqvist |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS 1800 -94 | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 4 besök senaste veckan (37791 totalt) |