Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS 1800 -94
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (37791 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Grattis Micke!
Synd att du måste skruva så mycket för att få den genom sbp bara, men nu blir det allt skoj '06 när vi kan kampas lite här och där på banor och rs-slingor!

Så, till garaget o skruva på trimmet nu igen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Ska försöka få i grejerna under januari, sen ska det fixas lite annat smått och gott. En utvändig rekond ska göras oxå, har en innestående.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Martin, här är lite bilder och mått från garaget idag:

Måtte för insugsröret



Insuget monterat direkt på min portade topp, är ca 1-1.5mm mindre än toppen, men det finns ordentligt med material att från.



Min portade topp, insugsröret täcker utfasningen i mitten för spridaren, men då spridaren ändå kommer att sitta bakom insug borde detta inte spela någon roll eller?


_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Riktigt snällt av dig Mikael! thumbs up

Ditt insug verkar vara något större än mitt på motorsidan, men jag har ju 40mm... Med tanke på att din topp är portad kanske ditt insug har rätt mått från början? Skall mäta mitt till helgen.

Funderar lite på om det är ett måste att portmatcha? blir ganska mycket filande för min del då. Det måste väl finnas en tanke bakom formen på kanalerna? Kanske inte... (kommer ju från england)

Tror inte att uttaget i toppen för orginalspridarna påverkar det hela speciellt mycket.

orginalpackningen till insuget har ju uttag mellan kanalerna också, tänke därför att det var bäst att göra en engen packning där de fyra kanalerna arbetar helt individuellt, hur tänker du göra?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Inga problem, bara kul att kunna hjälpa till.

Angående urfasningen i toppen så har jag pratat med lite folk som är kunniga, och dom tyckte nog att jag skulle lägga igen urfasningen i toppen. Men jag vill helst slippa det och istället matcha insuget med toppen, hoppas bara det finns tillräckligt med material att ta av.

Minns inte hur den stor bakelitpackningen ser ut, men nu när du säger det så fanns det nog ett spår för i den. Har faktiskt inte hunnit fundera på hur jag ska lösa det. Rent ekonomiskt så ligger jag lite dåligt till just nu.

Massa andra grejer som har högre prioritet just nu, viktigaste är att jag får köra lite bana iår.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Jag vill kunna använda orginalinsuget igen om det behövs... därför kommer jag inte att lägga igen uttaget för spridaren.

Ang packning kan du som sagt få en bit packningsmaterial av mig om du vill (har över) om du inte skall använda orgpackning.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Får se hur jag löser insugsbiten. Ang, packning så vore det sjysst. Men jag kan inte minnas att det fanns en utskärning för vevhusventilationen i den bakelitpackningen. Däremot är det ju utskuret för spridarkanalen, så det blir väl isåfall att göra en egen

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Hade visst trillat in pengar på kontot idag. Så jag passade på att beställa nya H&R fjädrar till bilen. Dom gamla orkade inte med längre.

Får väl dom någon gång nästa vecka.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Äntligen dök min nya H&R fjädrar upp och vilken skillnad det verkar vara. Dom gamla av tvivelaktigt märke verkar vara gjorda av ståltråd jämfört med dessa. Ska bli mycket intressant att testa slalombanan på Rädden till våren med dessa.


_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Vart lite dåligt med mekandes på sistone men har fått lite gjort nu iaf.

Laddningsrelät var ganska kört...



En styck bortplocklad generator


Få bort generatorn som Haynes har tänkt sig var ju bara att glömma med extraktorn. Bort med servopumppen, sen gick det att lyfta upp den.




Mina fina H&R fjädrar monterade


Passade på att testa Jovanis nya blästerskåp. Blåste av ena bromsskölden/hållaren till bakre oken.





Passade på att skaffa nya handskar. Hade lite pengar innestående på mitt Paypal konto så jag plockade ut ett par OMP America handskar, givetvis i Nomex med skinn i handflatorna.





Har börjat gå loss på inredningen, ska försöka få upp lite bilder på söndag.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Lite bilder från helgens mekandes

Johan passar in toppen på sin merca 2.5 16v



Färdig


Golvmattan är ute


Dennis som springer runt och släpper sig...


Lite ytrost men inte så farligt






Det sista jag hann med på lördagen

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Alla skruvar och dylikt förpackade i små påsar märkta med vad dom är bortskruvade ifrån. Samt en skruvar som dykit upp lite här och där...


Gamla mattan ute


Smutsig..


Två jäkligt tunga originalstolar


Efter mycket penslandes lossnade till slut klistret




Lite ny lack, kanske inte det snyggaste lackjobbet men det spelar inte så stor roll, tanken är inte att vinna några skönhetstävlingar.


Tyvärr kunde jag inte ha bilen kvar i garaget så jag var tvungen att flytta den till ett annat garage ett tag.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Börjat skissa lite på nya dörrsidor, antingen blir det aluplåt eller någon tunn fiberplatta. Klär den med någon sorts svar vinyl. Ser lite trevligare ut iaf. Hittade dessa handtagen på Biltema idag, 30 kr paret var ju klart överkomligt. Nästa vecka blir det väl att få bort mer klister från asfaltsmattan.




Det som saknas nu är att montera stolen, skaffa ett nytt 4-punktsbälte, oljeyl, samt montera tillbaka toppen. Sen är det bara att tuta och köra. Nya länkarmar och bussningar till bakaxeln hade dock inte skadat.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Ryktet på stan säger att Mikael var ute och provkörde bilen idag... hur gick bilen nu Micke?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3379



ja, vad skall jag säga sorrry....
Eftersom de var jag som hadde isär vänstersidan är det väll min kropp
som skall dingla i galgen,,,,,

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Hmm vart har ni fått den här infon från killar? Tack för hjälpen med bogseringen iaf Fredrik.

Nåväl nu rullar den igen iaf.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Har varit ledig idag så jag har passat på att fixa lite till. All inredning förutom innertaket och stolarna är borta nu. Taket åker, sen ska jag fundera på hur jag ska göra med takluckan. Stolarna ersätts med racestolar. Har dock bara en Sparco stol för tillfälllet. Ska slipa golvet lite och lägga på lite ny färg sen åker min RS2000 matta i -underisoleringen. Väger inte mer 3-4kg. Ser så jäkla trist ut med bara plåt.

Passade även på väga bilen idag och den landade på 1040 kg utan förare men med båda stolarna. Får jag bara ut dom och takluckan så borde jag närma mig det magiska 1000-strecket.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Liter bilder från helgen.

Bra verktyg är trevligt, adapterplatta till stolsfästet sågas till



Stolen monterad



passagerarstolen urmonterad inför Mantorp



Passade även på att rekonda bilen med en redig polish och vaxning. Tyvärr dog blixten så dom blev lite mörka




_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3379



Nu finns det ingen återvändo
Bara att lära sig att

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
I ett sista desperat försök att få bukt på den sladdriga framvagnen innan första körningen på Mantorp byttes bussningarna i länkarmarna ut mot Powerflex bussningar. Själva bussningen sitter i en metallhylsa som pressas in i länkarmen. Detta gjordes dagen innan och jäklar vilken skillnand det blev. Bästa investeringen till bilen någonsin thumbs up

Några bilder från premiärturen med escorten på bana





Finns även en liten film, första gången på Mantorp resulterade i en smått förvirrad Mikael angående spårval

http://www.jm-motorsport.se/filmer/MANTORP_0002.wmv

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325


Trådstartare
Två banträffar har hunnits med redan och det kanske kan vara lämpligt kika på vad som kan behövas förbättras med bilen.

- Bromsar
Två gånger har jag lyckats att låsa upp frambromsarna och fara ut i gruset. Frågar är om inte trummorna bak är lite för mesiga och det kanske behövs byggas om till skivor bak, för att få tillbaka bromsbalansen.

-Växellåda
Lägre slutväxel skulle behövas, 3.82:1 passar inte alls , 4.27:1 verkar mer lämpligt. Växlar jag ner till tvåan funkar det ganska bra i snäva kurvor, men det spinner ut samt att varvtalet är ganska högt. Kör jag in på trean så fattas det kraft för att komma ut ur dom.

Det understyr rätt bra, frågan är om inte mer camber fram hade varit att föredra. Tyvärr finns det inte möjlghet att ställa detta, så då måste jag byta till nya länkarmar. Dessutom spinner det rätt bra ut ur kurvorna, diffspärr hade nog varit önskvärt. R-däck.

Lite mer effekt kanske...

Senaste träffen på Gotland ring med CAR.

Två filmer, blev tyvärr inte mer då batteriet tog slut

Första repan
http://www.jm-motorsport.se/filmer/gotlandring-004.wmv

Andra repan
http://www.jm-motorsport.se/filmer/gotlandring-003.wmv










_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS 1800 -94
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (37791 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande