Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B8 4,6. Såld!
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
56809 besök totalt
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
Då var den riktiga bandebuten avklarat! Det har tagit sin tid typ 8-9 år men några va er som jag träffade under helgen vet varför! Jag har haft sjukt kul, kursen först på fredag och körning en stund på eftermiddagen! Viktor från Schmiedmann åkte med mig några varav och gav mig många bra tips vilket jag är enorm tacksam för! Detta tänkte jag på under de två passen som jag körde på lördagen, och TROR jag körde bättre på sista varven! Det håll även gå illa vid ett tillfälle, då jag laddade fullt på långa raken och vad jag tror kom jag upp i strax 200 km när jag började bromsa och insåg att oj oj, det här kan gå illa! Lyckades hålla mig kall och bromsa ännu hårdare och precise styra bilen undan från att hamna i lecakulorna! thumbs up Varven efter tog jag det lugnare men märkte mer och mer att bromsarna inte håller måttet! Ca 10-15 varv senare bestämde jag mig att det räcker för mig och bilen och åkte av till depån. Innan avfärd hem fick Sjöström prova bilen då jag hade lovat honom det och tycker kul och höra andras omdömen om bilen, han som jag tycker bromsarna är bilens svaga punkt! Nu måste jag bestämma mig om jag ska ha kvar den eller inte till att börja med, blir den kvar så lär jag hitta på något med bromsarna så det ska kännas tryggare när man pressar bilen!

Någon som knäpp kort på bilen när jag är ute och kör?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Abbe o skrev:
Då var den riktiga bandebuten avklarat! Det har tagit sin tid typ 8-9 år men några va er som jag träffade under helgen vet varför! Jag har haft sjukt kul, kursen först på fredag och körning en stund på eftermiddagen! Viktor från Schmiedmann åkte med mig några varav och gav mig många bra tips vilket jag är enorm tacksam för! Detta tänkte jag på under de två passen som jag körde på lördagen, och TROR jag körde bättre på sista varven! Det håll även gå illa vid ett tillfälle, då jag laddade fullt på långa raken och vad jag tror kom jag upp i strax 200 km när jag började bromsa och insåg att oj oj, det här kan gå illa! Lyckades hålla mig kall och bromsa ännu hårdare och precise styra bilen undan från att hamna i lecakulorna! thumbs up Varven efter tog jag det lugnare men märkte mer och mer att bromsarna inte håller måttet! Ca 10-15 varv senare bestämde jag mig att det räcker för mig och bilen och åkte av till depån. Innan avfärd hem fick Sjöström prova bilen då jag hade lovat honom det och tycker kul och höra andras omdömen om bilen, han som jag tycker bromsarna är bilens svaga punkt! Nu måste jag bestämma mig om jag ska ha kvar den eller inte till att börja med, blir den kvar så lär jag hitta på något med bromsarna så det ska kännas tryggare när man pressar bilen!

Någon som knäpp kort på bilen när jag är ute och kör?


Tack själv för en trevlig helg Abbe, du är en bra påg! betänk att du kör en "standard"bil med fullvikt och att inte bromsarna räcker särskilt länge när man upprepade gånger stampar bromsen i botten från 200 km/h är inte SÅ konstigt. Skulle suget infinna sig att köra lite mer med denna hade jag ringt Per Stacke och ett han ta fram ett par lagom trevliga belägg till bilen, bytt bromsvätska och sedan kört på igen. ta inte för vassa isåfall får putstrasan i dig kommer att bli ledsen om det sotar för mkt från beläggen.

Nästa gång tror jag även du kan spänna upp han lite till i frammen, kanske kanske en lite grövre kränghämmare fram hade gjort susen men det finns andra som vet sånt bättre. Baddaniel här på rejsa är inte så BAD som namnet säger utan tvärtemot en ruskigt trevlig prick. Han har ju dessutom KANSKE KANSKE en del klart intressanta prylar till salu om du behåller kärran. Om inte det har han säkerligen massor av högintressant info till dig om tweaking av kärran. För utöver att han är ruskigt trevlig kör han ruskigt fort! Enligt mig riktigt irriterande

Se nu till att boka in Knutan så det inte blir en massa ursäkter när det närmar sig Abbe, Knutan är en av Europas roligare banor!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Abbe o skrev:
Då var den riktiga bandebuten avklarat! Det har tagit sin tid typ 8-9 år men några va er som jag träffade under helgen vet varför! Jag har haft sjukt kul, kursen först på fredag och körning en stund på eftermiddagen! Viktor från Schmiedmann åkte med mig några varav och gav mig många bra tips vilket jag är enorm tacksam för! Detta tänkte jag på under de två passen som jag körde på lördagen, och TROR jag körde bättre på sista varven! Det håll även gå illa vid ett tillfälle, då jag laddade fullt på långa raken och vad jag tror kom jag upp i strax 200 km när jag började bromsa och insåg att oj oj, det här kan gå illa! Lyckades hålla mig kall och bromsa ännu hårdare och precise styra bilen undan från att hamna i lecakulorna! thumbs up Varven efter tog jag det lugnare men märkte mer och mer att bromsarna inte håller måttet! Ca 10-15 varv senare bestämde jag mig att det räcker för mig och bilen och åkte av till depån. Innan avfärd hem fick Sjöström prova bilen då jag hade lovat honom det och tycker kul och höra andras omdömen om bilen, han som jag tycker bromsarna är bilens svaga punkt! Nu måste jag bestämma mig om jag ska ha kvar den eller inte till att börja med, blir den kvar så lär jag hitta på något med bromsarna så det ska kännas tryggare när man pressar bilen!

Någon som knäpp kort på bilen när jag är ute och kör?


Tack själv för en trevlig helg Abbe, du är en bra påg! betänk att du kör en "standard"bil med fullvikt och att inte bromsarna räcker särskilt länge när man upprepade gånger stampar bromsen i botten från 200 km/h är inte SÅ konstigt. Skulle suget infinna sig att köra lite mer med denna hade jag ringt Per Stacke och ett han ta fram ett par lagom trevliga belägg till bilen, bytt bromsvätska och sedan kört på igen. ta inte för vassa isåfall får putstrasan i dig kommer att bli ledsen om det sotar för mkt från beläggen.

Nästa gång tror jag även du kan spänna upp han lite till i frammen, kanske kanske en lite grövre kränghämmare fram hade gjort susen men det finns andra som vet sånt bättre. Baddaniel här på rejsa är inte så BAD som namnet säger utan tvärtemot en ruskigt trevlig prick. Han har ju dessutom KANSKE KANSKE en del klart intressanta prylar till salu om du behåller kärran. Om inte det har han säkerligen massor av högintressant info till dig om tweaking av kärran. För utöver att han är ruskigt trevlig kör han ruskigt fort! Enligt mig riktigt irriterande

Se nu till att boka in Knutan så det inte blir en massa ursäkter när det närmar sig Abbe, Knutan är en av Europas roligare banor!


Tack för tipsen Johan, det uppskattas! Pratade med tjejen om Knutan igårkväll redan, vi ska bägge kolla om vi har barnfri helg båda två, inte omöjligt att vi båda kommer ner! Minst en träff till kommer jag att dyka upp på! Ska snarast byta bromsolja och kolla bromsarnas allmänna skick!
På hemvägen kändes det som att klossarna har gått åt ordentligt under helgen!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Bromspedalen brukar kännas svampig efter en trackday men återfår känslan igen. Men visst går det lite belägg.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
Drog iväg ett mail till Pean Sweden med förfrågan om bromsbelägg till bilen, har väl inga större förhoppningar om att de kan får fram belägg till min bil men det kostar ju inget att fråga!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Abbe på banan
Hell has frozen over
Kul thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Abbe på banan
Hell has frozen over
Kul thumbs up




Blir absolut fler gånger, inte så många gånger jag vill (begränsad med barnfria helger) men absolut fler gånger än tidigare år! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Abbe o skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Abbe på banan
Hell has frozen over
Kul thumbs up




Blir absolut fler gånger, inte så många gånger jag vill (begränsad med barnfria helger) men absolut fler gånger än tidigare år! thumbs up


Färre än tidigare är väl svårt att få till : Skall bli intressant att höra vad stacke kan trolla fram. Jag gissar på att du blir nöjd med svaret.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Abbe o skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Abbe på banan
Hell has frozen over
Kul thumbs up




Blir absolut fler gånger, inte så många gånger jag vill (begränsad med barnfria helger) men absolut fler gånger än tidigare år! thumbs up


Färre än tidigare är väl svårt att få till : Skall bli intressant att höra vad stacke kan trolla fram. Jag gissar på att du blir nöjd med svaret.



Fick just svar om belägg, som förväntat hade de inga! För klura ut något om det!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Abbe o skrev:
Johan Sjöström skrev:
Abbe o skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Abbe på banan
Hell has frozen over
Kul thumbs up




Blir absolut fler gånger, inte så många gånger jag vill (begränsad med barnfria helger) men absolut fler gånger än tidigare år! thumbs up


Färre än tidigare är väl svårt att få till : Skall bli intressant att höra vad stacke kan trolla fram. Jag gissar på att du blir nöjd med svaret.



Fick just svar om belägg, som förväntat hade de inga! För klura ut något om det!


Det förklarar kanske varför Baddaniel kör med Porschebromsar, vad väntar du på ?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Abbe o skrev:
Johan Sjöström skrev:
Abbe o skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Abbe på banan
Hell has frozen over
Kul thumbs up




Blir absolut fler gånger, inte så många gånger jag vill (begränsad med barnfria helger) men absolut fler gånger än tidigare år! thumbs up


Färre än tidigare är väl svårt att få till : Skall bli intressant att höra vad stacke kan trolla fram. Jag gissar på att du blir nöjd med svaret.



Fick just svar om belägg, som förväntat hade de inga! För klura ut något om det!


Det förklarar kanske varför Baddaniel kör med Porschebromsar, vad väntar du på ?


Lotto vinsten så klart!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Hej Abbe.

Skoj att du hittade ut på banan med föregångaren till M3 GTR...
Har du lucasbromsarna i fram? Då finns det bara EBCs olika varianter förutom orginal och båda alternativen funkar inte!

Byta spindlar till M3ans och köra dom bromsar eller ett BBK från någon bra tilllverkare...
Tung bil med rätt mkt fart behöver väldigt(!) mkt bromsar och sen med bra kylning så håller bilen fler varv än vad du själv orkar med.

Om du vill köra ordentlig har jag nog en hel del tips i min biltråd på hur jag fick min att funka på banan. Annars är det bara at dra iväg ett pm om du undrar något.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
BADaniel skrev:
Hej Abbe.

Skoj att du hittade ut på banan med föregångaren till M3 GTR...
Har du lucasbromsarna i fram? Då finns det bara EBCs olika varianter förutom orginal och båda alternativen funkar inte!

Byta spindlar till M3ans och köra dom bromsar eller ett BBK från någon bra tilllverkare...
Tung bil med rätt mkt fart behöver väldigt(!) mkt bromsar och sen med bra kylning så håller bilen fler varv än vad du själv orkar med.

Om du vill köra ordentlig har jag nog en hel del tips i min biltråd på hur jag fick min att funka på banan. Annars är det bara at dra iväg ett pm om du undrar något.


Tjena, jag har lucasbromsarna och mycket riktigt så räcker det inte till! Bilens prestanda och väghållning räcker långt över min förmåga, jag an nog justera dämparna lite till men sen är det bra som det är just nu.
Jag hade hoppats på att klara mig med att byta bara ok och skivor till M3:ans då jag trodde dessa ska passa rakt av, jag får kolla på det hela och se hur jag ska göra! Jag måste bestämma mig om jag ska ha bilen kvar eller inte, jag kanske ska skaffa en annan bil som är lämpligare för bankörning och inte har specialdelar?! Jag har läst din tråd flera gånger om och ska läsa den igen!

EBC beläggen, har du köpt sådana och isf var?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Schmiedmann har EBC och där har du klubbrabatt dessutom.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Abbe o skrev:
BADaniel skrev:
Hej Abbe.

Skoj att du hittade ut på banan med föregångaren till M3 GTR...
Har du lucasbromsarna i fram? Då finns det bara EBCs olika varianter förutom orginal och båda alternativen funkar inte!

Byta spindlar till M3ans och köra dom bromsar eller ett BBK från någon bra tilllverkare...
Tung bil med rätt mkt fart behöver väldigt(!) mkt bromsar och sen med bra kylning så håller bilen fler varv än vad du själv orkar med.

Om du vill köra ordentlig har jag nog en hel del tips i min biltråd på hur jag fick min att funka på banan. Annars är det bara at dra iväg ett pm om du undrar något.


Tjena, jag har lucasbromsarna och mycket riktigt så räcker det inte till! Bilens prestanda och väghållning räcker långt över min förmåga, jag an nog justera dämparna lite till men sen är det bra som det är just nu.
Jag hade hoppats på att klara mig med att byta bara ok och skivor till M3:ans då jag trodde dessa ska passa rakt av, jag får kolla på det hela och se hur jag ska göra! Jag måste bestämma mig om jag ska ha bilen kvar eller inte, jag kanske ska skaffa en annan bil som är lämpligare för bankörning och inte har specialdelar?! Jag har läst din tråd flera gånger om och ska läsa den igen!

EBC beläggen, har du köpt sådana och isf var?


Varför göra det enkelt för sig? Mycket roligare att simma mot strömmen (även om det kostar lite mer ibland..)

Om du tänker åka bana igen kan jag tyvärr bara avråda från EBC då dom gick från nya till slut på ca 60 min bankörning på just mantorp och då har jag ändå riktigt bra kylning från Millway...

Har dina fjäderben fästen för kränghämmaren vinner du massor på att byta till den från orginalinfästningen i bärarmen fram. Skaffa sen en begagnad lite tjockare till bakvagnen. (M3 3,0 el 3,2 passar rakt av) så blir det riktigt fin balans.

Kollade du motortempen på banan? När man börjar pressa behövs oljekyl för att hålla ner värmen.
Min står och sover i garaget just nu men plockas fram i Juni om du vill prova hur det kan bli med lite ändringar...

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
[quote="BADaniel"][quote="Abbe o"]
BADaniel skrev:
Hej Abbe.


Varför göra det enkelt för sig? Mycket roligare att simma mot strömmen (även om det kostar lite mer ibland..)

Om du tänker åka bana igen kan jag tyvärr bara avråda från EBC då dom gick från nya till slut på ca 60 min bankörning på just mantorp och då har jag ändå riktigt bra kylning från Millway...

Har dina fjäderben fästen för kränghämmaren vinner du massor på att byta till den från orginalinfästningen i bärarmen fram. Skaffa sen en begagnad lite tjockare till bakvagnen. (M3 3,0 el 3,2 passar rakt av) så blir det riktigt fin balans.

Kollade du motortempen på banan? När man börjar pressa behövs oljekyl för att hålla ner värmen.
Min står och sover i garaget just nu men plockas fram i Juni om du vill prova hur det kan bli med lite ändringar...


EBC tänkte jag främst som alternativ till originalet vid gatkörning, det kanske är billigare? Jag har idag köpt M3:ans fram ok, och kanske har skivor och spindlar på G också, tänkte hålla nere kostnaderna så länge jag inte vet om jag ska behålla bilen eller inte, kanske uppgraderar jag bromsarna ytterligare i framtiden.

Motortempen hade jag fullkoll på då jag var lite orolig för det, mätaren var stabil och pekade alltid rakt upp, men oljetempen har jag ingen koll på då jag har ingen mätare för det.

Jag testar mer än gärna din bil vid tillfälle och du får mer än gärna testa min, kul och kunna jämföra bilar och få omdöme av folk med erfarenhet! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



[quote="Abbe o"][quote="BADaniel"]
Abbe o skrev:
BADaniel skrev:
Hej Abbe.


Varför göra det enkelt för sig? Mycket roligare att simma mot strömmen (även om det kostar lite mer ibland..)

Om du tänker åka bana igen kan jag tyvärr bara avråda från EBC då dom gick från nya till slut på ca 60 min bankörning på just mantorp och då har jag ändå riktigt bra kylning från Millway...

Har dina fjäderben fästen för kränghämmaren vinner du massor på att byta till den från orginalinfästningen i bärarmen fram. Skaffa sen en begagnad lite tjockare till bakvagnen. (M3 3,0 el 3,2 passar rakt av) så blir det riktigt fin balans.

Kollade du motortempen på banan? När man börjar pressa behövs oljekyl för att hålla ner värmen.
Min står och sover i garaget just nu men plockas fram i Juni om du vill prova hur det kan bli med lite ändringar...


EBC tänkte jag främst som alternativ till originalet vid gatkörning, det kanske är billigare? Jag har idag köpt M3:ans fram ok, och kanske har skivor och spindlar på G också, tänkte hålla nere kostnaderna så länge jag inte vet om jag ska behålla bilen eller inte, kanske uppgraderar jag bromsarna ytterligare i framtiden.

Motortempen hade jag fullkoll på då jag var lite orolig för det, mätaren var stabil och pekade alltid rakt upp, men oljetempen har jag ingen koll på då jag har ingen mätare för det.

Jag testar mer än gärna din bil vid tillfälle och du får mer än gärna testa min, kul och kunna jämföra bilar och få omdöme av folk med erfarenhet! thumbs up


EBC funkar på gatan och är mycket billigare än Alpinas egna. thumbs up
Med oken, spindlarna och skivorna har du bra bromsar beroende på vilka belägg och skivor du väljer?

Oljan kan bli ganska hög även om vattnet håller sig på en rimlig nivå, när jag äntligen fick tag på orginal VDO extramätare blev jag ganska rädd för oljetempen innan jag skaffade oljekylen. Värt att investera i om du väljer att fortsätta med B8an på banan. Min enkla motorrenovering kostade nästan lika som hela MINIn som jag hade med mig till Mantorp

Återkommer så fort jag rullat ut och ställt på bilen ang provkörning då.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Köp habbes oljefilterhus om det passar , jag har nada koll om S50 oljefilterhus passar på era bjässar men så enkelt är det väl inte.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654


Trådstartare
[quote="BADaniel"][quote="Abbe o"][quote="BADaniel"][quote="Abbe o"]
BADaniel skrev:
Hej Abbe.




EBC funkar på gatan och är mycket billigare än Alpinas egna. thumbs up
Med oken, spindlarna och skivorna har du bra bromsar beroende på vilka belägg och skivor du väljer?

Oljan kan bli ganska hög även om vattnet håller sig på en rimlig nivå, när jag äntligen fick tag på orginal VDO extramätare blev jag ganska rädd för oljetempen innan jag skaffade oljekylen. Värt att investera i om du väljer att fortsätta med B8an på banan. Min enkla motorrenovering kostade nästan lika som hela MINIn som jag hade med mig till Mantorp

Återkommer så fort jag rullat ut och ställt på bilen ang provkörning då.


Beläggen tar jag gärna emot tips om, vet inte alls än vad jag ska ha!
Oljkylare låter som en måste, vill nog inte ens tänka på motor renovering!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



PFC beläggen hos stacke är redigt trevliga. Hans senaste senaste revision har ett par trevliga och en otrevlig egenskap

Skall inte damma speciellt mycket
Riktigt bra livslängd
Kostar En hel del

Personligen kan jag i övrigt bara tala gott om PCF beläggen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Johan Sjöström skrev:
Köp habbes oljefilterhus om det passar , jag har nada koll om S50 oljefilterhus passar på era bjässar men så enkelt är det väl inte.


Det passar inte på V8:an. M60B40 har ett löst filterhus med slangar till motorn. En del har även termostat och uttag för oljekylare.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B8 4,6. Såld!
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
56809 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande