Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
4 besök senaste veckan (111192 totalt)
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



thumbs up thumbs up

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Då har jag tagit en åktur på 10 mil och tankat breddfult före och efter. 1,71L/milen E85. Det betyder 1,15 L/milen på bensin. Det känns ju ganska rätt. I fjol med gamla motorn åkte jag på 1,95 E85 till Skokloster. Det gör 1,31 på bensin. Det är normal landsväg men någon lätt gasning ett par gånger. Det är 12% i besparing! Det är inte helt säkra siffror men en fingervisning i alla fall.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Det låter helt ok!

Som referens kan jag nämna att min 635a drog 1,5L/mil e85 ner till mantorp i 120-140 ärliga kmh.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
erikjakan skrev:
Det låter helt ok!

Som referens kan jag nämna att min 635a drog 1,5L/mil e85 ner till mantorp i 120-140 ärliga kmh.

MVH Erik


Låter rimligt. Det är väl en 2,8 litersmotor. BMW är ju proffs på motortuning, så de e en bra referens. Jag har inte hunnit justera ECU:n ordentligt än så lite finns det att kapa. Men 9,4 liter tar ju sin beskúrna del bränsle redan på tomgång.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Göran Malmberg skrev:
erikjakan skrev:
Det låter helt ok!

Som referens kan jag nämna att min 635a drog 1,5L/mil e85 ner till mantorp i 120-140 ärliga kmh.

MVH Erik


Låter rimligt. Det är väl en 2,8 litersmotor. BMW är ju proffs på motortuning, så de e en bra referens. Jag har inte hunnit justera ECU:n ordentligt än så lite finns det att kapa. Men 9,4 liter tar ju sin beskúrna del bränsle redan på tomgång.


Ja det är en 2,8 med turbo! 600 hjulhäst atm. Dvs inte BMW som tunat .

Ska ta en sväng o mappa på gata ordentligt på låglasten!

Det jag har märkt med min är att just "stadskörning" och kortare sträckor visar sig väldigt fort på tankmätaren hehe.

Ja 9,4 liter lär sörpla i sig en del på tomgång!

MVH

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Turbon gör ju ingen bränslevinst på cruse registret så jämförelsen är ok. Du får gärna meddela vad dina siffror landar sedan. Jag har ju hög mekanisk komp vilket ger ett plus medan motorstorleken ger minus.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Paranoia
Sundbyberg/Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 23



Ingen aktivitet i favorittråden på ett år och en sommar!? På hemsidan ser det ut som uppdateringen av Hemipantern har gått framåt, kommer det komma en uppdatering här med?

Ganska tyst från dig i övrigt också, saknar de väl underbyggda inläggen...

_________________
Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Det blev för mycket kommentarer som jag inte gillar och jag vet inte vad som föranledde detta. Uppenbarligen har jag skrivit saker som inte passar. Att skriva om tips på en ideell basis är roligt så länge det känns positivt, men när fler olika negativa kommentarer samt ifrågasättanden som jag inte orkar fördjupa mig tidsmässigt i utan att det uppfattas som undvikande, dyker upp så känns det som något som kommer att spåra ur. Min tid har dessutom varit så fullbokad sista året så att jag även blivit tvungen att minska även på mycket annat även fast det inte varit några bekymmersamma områden. Det är givetvis tråkigt eftersom jag har mycket som är roligt att dela med sig av, samt att många vänner finns på Rejsa.
Med vänlig hälsning
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vad har man missat ?

Inte set nått klag alls ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Supramannen skrev:
Vad har man missat ?

Inte set nått klag alls ?


Jag vill inte ta upp något om saken, det är bättre det får vara lugnt från min sida.
Vi ses nog rätt vad det är.
Med vänlig hälsning
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jag chansar och slänger in en fråga efter att ha läst igenom tråden igen. När du plockade isär gamla motorn så såg den ren och fin ut, inget sot tack vare E85. Hur såg resten av bränslesystemet ut? Det florerar mycket negativa rykten och fördomar om motorer som kletar igen och annat efter att man kört på E85. Det skall dessutom enligt ännu värre på motorer som står stilla. Själv har jag ingen erfarenhet av E85 men när jag skall bygga motorn till Cobran känns det lika bra att fundera på från början.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



Göran jag tänkte berätta en liten historia

För en 5-6 år sedan när jag gick i fordonsplugget i Bromma så va ja och en klass kompis ute och körde vid macken i alvik , de va första gången jag såg din bil, självklart ville vi kappköra lite mot dej med våran "trimmade" 940. Vi Hadde inte en schans... men de va nånting som fick mej att minnas din bil... Kanske var det den extremt låga karossen eller sportigheten eller dom extremt breda bakdäcken men speciellt var det hemi markeringen i bak sedan dess har ja velat ha en pantera !. kanske hamnar man även själv där en dag

// inspirerad kille

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
uffarn
billingsfors
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206



Underbart skön bil o riktigt kul läsning, Har själv en 528 hemi i min charger -69 o har varit inne på insprutning även på den,

Vad som än sagts dra inte alla över kammen utan fortsätt på tråden för du besitter otrolig kunskap o bra o spännande förklaringar på allt du genomför.!

_________________
ulf edgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Jag chansar och slänger in en fråga efter att ha läst igenom tråden igen. När du plockade isär gamla motorn så såg den ren och fin ut, inget sot tack vare E85. Hur såg resten av bränslesystemet ut? Det florerar mycket negativa rykten och fördomar om motorer som kletar igen och annat efter att man kört på E85. Det skall dessutom enligt ännu värre på motorer som står stilla. Själv har jag ingen erfarenhet av E85 men när jag skall bygga motorn till Cobran känns det lika bra att fundera på från början.


Jag har inge egna erfarenheter av igenkletning men hört andra på nära håll som råkat ut för geleaktiga saker i flottörhus som stått en tid. Det behövs förklaringar till vad som orsakar sådant och det har jag inte någon klarhet i. Skulle det bli så, så får det bli så, då kan jag trösta mig med att ha sett det med egna ögon. Jag har 13,5:1 i komp och det är okay för E85. Det går att ha mer men jag vill kunna köra på bensin om det behövs, då inte på fullgas förståss.
Med vänlig hälsning
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
adde-porsche skrev:
Göran jag tänkte berätta en liten historia

För en 5-6 år sedan när jag gick i fordonsplugget i Bromma så va ja och en klass kompis ute och körde vid macken i alvik , de va första gången jag såg din bil, självklart ville vi kappköra lite mot dej med våran "trimmade" 940. Vi Hadde inte en schans... men de va nånting som fick mej att minnas din bil... Kanske var det den extremt låga karossen eller sportigheten eller dom extremt breda bakdäcken men speciellt var det hemi markeringen i bak sedan dess har ja velat ha en pantera !. kanske hamnar man även själv där en dag

// inspirerad kille


Var det på väg mot Brommaplan? Jag har ett minne av en Volvo som låg i vänsterfilen och gasade iväg före mig och tänkte att, vad va det där??? Så jag skulle skoja tillbaka och gjorde en lätt gasning när jag la i 2:an.
Med vänlig hälsning
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



Göran Malmberg skrev:
adde-porsche skrev:
Göran jag tänkte berätta en liten historia

För en 5-6 år sedan när jag gick i fordonsplugget i Bromma så va ja och en klass kompis ute och körde vid macken i alvik , de va första gången jag såg din bil, självklart ville vi kappköra lite mot dej med våran "trimmade" 940. Vi Hadde inte en schans... men de va nånting som fick mej att minnas din bil... Kanske var det den extremt låga karossen eller sportigheten eller dom extremt breda bakdäcken men speciellt var det hemi markeringen i bak sedan dess har ja velat ha en pantera !. kanske hamnar man även själv där en dag

// inspirerad kille


Var det på väg mot Brommaplan? Jag har ett minne av en Volvo som låg i vänsterfilen och gasade iväg före mig och tänkte att, vad va det där??? Så jag skulle skoja tillbaka och gjorde en lätt gasning när jag la i 2:an.
Med vänlig hälsning
Göran


Aa precis vi blev bra immpade många år sen nu men du har verkligen gjort ett fint jobb !
Vore kul att granska ditt jobb nån gång

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
uffarn skrev:
Underbart skön bil o riktigt kul läsning, Har själv en 528 hemi i min charger -69 o har varit inne på insprutning även på den,

Vad som än sagts dra inte alla över kammen utan fortsätt på tråden för du besitter otrolig kunskap o bra o spännande förklaringar på allt du genomför.!


Jag drar aldrig alla över en kam, och är egentligen inte särskilt bekymrad heller. Jag är mer avvaktande för att se hur saker utvecklar sig. Poängen med allt mitt skrivande i dom här sammanhangen är för motorhobbyn, att ge inspiration som gör att fler ägnar sig åt konstruktiva saker i stället för det destruktiva vi ser kring oss. Att politiskt lägga ett ord för vår sport som faktiskt är ganska stor. Den förtroendet vill jag inte skall gå förlorad genom rykten. Politiskt har jag sett hur man måste uttrycka sig för att inte bli attackerad och jag vill känna att jag kan hantera situationer.
Med vänlig hälsning
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
adde-porsche skrev:
Göran Malmberg skrev:
adde-porsche skrev:
Göran jag tänkte berätta en liten historia

För en 5-6 år sedan när jag gick i fordonsplugget i Bromma så va ja och en klass kompis ute och körde vid macken i alvik , de va första gången jag såg din bil, självklart ville vi kappköra lite mot dej med våran "trimmade" 940. Vi Hadde inte en schans... men de va nånting som fick mej att minnas din bil... Kanske var det den extremt låga karossen eller sportigheten eller dom extremt breda bakdäcken men speciellt var det hemi markeringen i bak sedan dess har ja velat ha en pantera !. kanske hamnar man även själv där en dag

// inspirerad kille


Var det på väg mot Brommaplan? Jag har ett minne av en Volvo som låg i vänsterfilen och gasade iväg före mig och tänkte att, vad va det där??? Så jag skulle skoja tillbaka och gjorde en lätt gasning när jag la i 2:an.
Med vänlig hälsning
Göran


Aa precis vi blev bra immpade många år sen nu men du har verkligen gjort ett fint jobb !
Vore kul att granska ditt jobb nån gång


Kul att minnet inte sviker i alla fal trots åldern, och skulle det tryta så har jag loggbok på varenda mil bilen gått.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



Göran Malmberg skrev:
adde-porsche skrev:
Göran Malmberg skrev:
adde-porsche skrev:
Göran jag tänkte berätta en liten historia

För en 5-6 år sedan när jag gick i fordonsplugget i Bromma så va ja och en klass kompis ute och körde vid macken i alvik , de va första gången jag såg din bil, självklart ville vi kappköra lite mot dej med våran "trimmade" 940. Vi Hadde inte en schans... men de va nånting som fick mej att minnas din bil... Kanske var det den extremt låga karossen eller sportigheten eller dom extremt breda bakdäcken men speciellt var det hemi markeringen i bak sedan dess har ja velat ha en pantera !. kanske hamnar man även själv där en dag

// inspirerad kille


Var det på väg mot Brommaplan? Jag har ett minne av en Volvo som låg i vänsterfilen och gasade iväg före mig och tänkte att, vad va det där??? Så jag skulle skoja tillbaka och gjorde en lätt gasning när jag la i 2:an.
Med vänlig hälsning
Göran


Aa precis vi blev bra immpade många år sen nu men du har verkligen gjort ett fint jobb !
Vore kul att granska ditt jobb nån gång


Kul att minnet inte sviker i alla fal trots åldern, och skulle det tryta så har jag loggbok på varenda mil bilen gått.
Göran



_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
4 besök senaste veckan (111192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande