Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Mk1 TURBO -75 EVO 7 (12.97@190km/h sid10)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (35042 totalt)
Modig
Anderstorp
Här sen Jul 2006
Inlägg: 45



Pinnar på riktigt bra då alltså skojigt

_________________
Daniel Modig
Citera
Onk
Västervik
Här sen Mar 2005
Inlägg: 83



Jäklar va det går

Dock blir det spöstraff om du inte ser till så nån filmar spektaklet

_________________
Tomas Frick


Mazda Miata '91
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Grattis, det syns på sluthastigheten att det finns pulver!

_________________
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Rivstartstävling e grejer det! Men 190 blås i sluthastighet skvallrar ju lite om att det finns bra med pulver i maskin. Lycka till med tolvan då.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Att man inte är snabbare på att skriva, Johan hann före.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



Frääääänt ! thumbs up
Citera
permafrost
Säter
Här sen Jan 2006
Inlägg: 187



Det tar sig! Sjukt fränt!!!

_________________
Andreas Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38



Det har kanske stått i tråden vad bilen väger men orkar inte läsa igenom hela och kolla, vad väger skapelsen?

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682


Trådstartare
Bästa repan idag:

60-fot: 2.401s
200-hastiget: 148,35km/h
200-tid: 8.806s
Hastighet: 190.21km/h
Slut-tid: 12.972s

Bättre däck och fäste så 60-foten blir lägre så ska en låg tolva/hög elva kunna sitta tycker jag!

Då laddar vi bara 1.3bar upp till ca 6000rpm, mellan 6000-7500 (där varvstoppet ligger) laddar vi 1,55bar ungefär...

Efter helgens körningar är jag MKT nöjd
Jag har lyckats köra min 12-sekunders repa.. weeeeiiihooo!!

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682


Trådstartare
onk skrev:
Jäklar va det går

Dock blir det spöstraff om du inte ser till så nån filmar spektaklet


hehe klart jag filmat, får se när jag får matrialet av polaren

Johan-99T16 skrev:
Det har kanske stått i tråden vad bilen väger men orkar inte läsa igenom hela och kolla, vad väger skapelsen?


Ca 900kg, ska se om jag kan väga den snart ordenligt så får vi se exakt..
Så kanske man kan räkna på "stickan" ungefär hur mkt pållar de finns där under!

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Grattis till första 12an, lite bättre däck och tiden kommer att sjunka mer thumbs up .

Du får komma till Söderhamn den 10/8 och vara med på Söderhamns snabbaste (http://www.smksoderhamn.com/dragracing/SS07/info.html) .

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nu har jag läst igenom hela tråden och måste säga att det är ett imponerande bygge! thumbs up thumbs up

och mos i maskin verkar det dessutom vara..
Kanske står någonstans men jag hittade det inte... Hur har du lyckats regga bilen med turbo?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



Bilen är av årsmodell -75 om omfattas inte av dom strängare avgasregler som gäller senare bilar.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Mats Karlsson skrev:
Bilen är av årsmodell -75 om omfattas inte av dom strängare avgasregler som gäller senare bilar.


Men får du modifiera en befintlig motor så mycket trots avsaknaden av avgaskraven?

_________________
Jonas Edling
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



Hmm....jag tror motorn i besiktningsversionen var något mildare än nuvarande....
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Dessutom var besiktningsförfarandet en del annorlunda då det gjordes än nu.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682


Trådstartare
K Lundkvist skrev:
Grattis till första 12an, lite bättre däck och tiden kommer att sjunka mer thumbs up .

Du får komma till Söderhamn den 10/8 och vara med på Söderhamns snabbaste (http://www.smksoderhamn.com/dragracing/SS07/info.html) .


Hehe tackar
Ja jag har ev. slicks jag kan låna av en polare nu så får vi se va som kan hända..
Vore skoj o komma upp o köra om man kan.. vilket inte är omöjligt

M3Jonas skrev:
Nu har jag läst igenom hela tråden och måste säga att det är ett imponerande bygge! thumbs up thumbs up

och mos i maskin verkar det dessutom vara..
Kanske står någonstans men jag hittade det inte... Hur har du lyckats regga bilen med turbo?

MVH Jonas


Tackar
Den reggades 2003, då såg reglerna helt annorlunda ut..
Men som mats skrev gäller och finns de inte så många avgaskrav därav att jag kunde regga den!
Det som finns är att jag ska ha Co förhållande under 4,5%...


UPPDATERING 22/7

Lite bilder från helgen som varit...

tvätt innan lastning




lastad


nu ska här värmas


En liten bit...


Lite till, skulle hållt kvar den lite till o fått lite mer rök allt för showen eller? haha


Nu till dagens uppdateringar:

Skulle idag inför stundande besiktning på onsdag skruva ner laddtrycket lite.
Eller ja dra ur kontakten till den elektroniska laddtrycksjusteringsventilen så att den laddar
det som wastegaten är grundställd på.. Var ut o varmkörde lite, nu laddade den 0.8-0.9 bar ungefär!
Rättså lagomt DEN gick ändå riktigt bra.. hehe

När jag kom hem tyckte jag den läckte lite mer från avgassystemet!
Öppna huven och de lät riktigt mkt, kika ner mot grenröret.
Såg 2st sprickor, jaja in i garaget och började riva..

Efter lite drygt 1 timme så låg turbo, wastegate och grenrör på sidan av!
Hittade 3st sprickor i grenröret, kikade även utav en slump ner mot kamremmen när jag var där
och skruvade.. hittade en riktigt otäck reva i den :S
Vred fram lite och vred på kamremmen och kika på baksidan, revan hade gått igenom...
Skaplig tur man haft.. Oj oj!

Nollade motorn och märkte upp för säkerhetsskull och sen släppte jag på spänningen och tog bort remmen!
Imorn blir det att inhandla en ny kamremm och montera!
Får se om jag hinner få grenröret svetsat och skruva ihop allt det oxå...

Grenröret har fått en fin färg hehe!
Ska bygga några stag som håller i turbon/grenröret lite bättre nu när jag skruvar ihop det!
Turbon väger juh några kilo så de gör juh att de blir lite påfrestningar...

Precis börjat riva


Turbo borta


Grenrör borta


1 utav sprickorna


Härlig färg de fått hehe...




Kamremmen, skaplig tur man får ha att man såg det nu!
Denna rem satt jag dit nu i våras, helt ny då.. Nu snurrat med i ca 35 mil!!


Så här såg de ut på baksidan, vet inte vad som hänt?!
Kan juh vara så att den fick sig en kyss när remhjulet gick av förut...
Tar de säkra före de osäkra o köper en ny rem iaf,
hade en begagnad rem i garaget som gått ca150-200mil, men vågar verkligen inte chansa...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Hmm....jag tror motorn i besiktningsversionen var något mildare än nuvarande....


Hur kan du tro det mats ?

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Var å såg dig köra 12.97 repan Tobbe.
Synd att det blev en brakeout eller vad det heter.

Såg även repan innan å då tror jag det spann rätt bra när du fått i tvåan eller nått.
För avgasröret slog då som sjutton under bilen.
Fladdrade upp å ner en bra stund.

Kan det inte vara därför det nu har spruckit?

Du får bulta fast motorn i karossen om du ska köra på det viset?

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682


Trådstartare
Thullen skrev:
Var å såg dig köra 12.97 repan Tobbe.
Synd att det blev en brakeout eller vad det heter.

Såg även repan innan å då tror jag det spann rätt bra när du fått i tvåan eller nått.
För avgasröret slog då som sjutton under bilen.
Fladdrade upp å ner en bra stund.

Kan det inte vara därför det nu har spruckit?

Du får bulta fast motorn i karossen om du ska köra på det viset?


Hehe jag tyckte jag fick iväg bilen så bra + att jag var trött på att vara kvar där hehe!
Va svettig som ett as och ville mest hem, var juh nöjd när jag körde 12.98 repan!
Så när jag fick iväg den så bra som de kändes så tänkte jag inte på att jag skulle kunna gått
vidare om jag bromsat in de sista 10metrarna före mål, då hade jag varit i semifinal och lätt
kunna vunnit C-klassen om alla nerver varit hemma haha Men men...

Ja de spann riktigt fint, för mkt för att få nå bättre tider!
Men greppet var juh inte de bästa så att säga...

De var lite sprucket redan innan jag kom till blge i fredags!
och efter helgens körningar blev de inte bättre direkt haha..

Ska bygga nå stag tror jag som hjälper till att hålla staga de bättre!
om de blir underifrån och upp eller på ovan sidan från ex. ventilkåpa ut till turbon får vi se!

Motorn sitter fan bultad i karossen, men hittat en liten bov i dramat
1 utav bultarna till de bakre motor/låda fästet hade gängat ur sig lite granna såg jag idag...
Kan ha med det att göra, då kan motorn röra sig lite för mkt bakåt och på så vis
har de knäckt för mkt på grenröret som gjort att de spruckit så pass som de gjort..

Lär få ihop det igen nu bara hehe..


En snutt film på min 12.98 repa!
Synd på jänkaren som förstör ljudet bara jaja..


http://www.garaget.org/video/62v871l5lmyq

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Mk1 TURBO -75 EVO 7 (12.97@190km/h sid10)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (35042 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande