Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo P1800 -69 kompressor
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
44 besök senaste veckan (212684 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Har nog bara skrivit en gång innan men jag kollar varje inlägg i tråden. Du gör väldigt snygga och smakfulla uppdateringar på bilen thumbs up

Jag tycker att det hade varit snyggt om du hade kompletterat motorrummet med originallika klistermärken med diverse information och varningar på kylare osv för ännu mer sleeperstuk. Men det är bara min åsikt och smaken är som baken.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Har nog bara skrivit en gång innan men jag kollar varje inlägg i tråden. Du gör väldigt snygga och smakfulla uppdateringar på bilen thumbs up

Jag tycker att det hade varit snyggt om du hade kompletterat motorrummet med originallika klistermärken med diverse information och varningar på kylare osv för ännu mer sleeperstuk. Men det är bara min åsikt och smaken är som baken.


Tackar!
Ja i det fallet så är inte smaken som baken (delad) Jag håller med dig! Jag har sedan tidigare monterat dekaler på kylarlock och bromsservo som satt i motorrummet i originalutförandet, men jag hade tänkt att komplettera med någon dekal till, vissa dekaler som satt i motorrummet original passar inte in någonstans i mitt motorrum, tex de som sitter på de runda original luftfiltren.

Men hittar jag på några fina dekaler i "original lock" så kommer jag att montera dessa i motorrummet.
Det måste se ut som att de var tänkta att sitta där från första början annars blir det inte snyggt!

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Hej!
Som sagt! En sån här bil blir aldrig färdig!
Nya offergåvor till fartgudarna Då jag har byggt om kompressorinsuget så ger kompressorn något högre laddtryck, så när jag var ute och provade så sköt jag topplockspackningen!

Då jag använder en förstärkt skärringspackning som ska hålla för högre laddtryck än det jag har, så lutar det åt att jag har spiknings bekymmer pga det höjda laddtrycket....




_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Underbar bil och trevliga uppdateringar. Grattis grattis och tack!

Ett tips även om den är "kostsam".
Köpte denna men pga av lite omprioriteringar så kommer den inte till användning förrän om några månader.
Tror dock mycket på värdet av investeringen.

http://plex-tuning.com/products/plex-knock-monitor-v2-0-new

_________________
Fredrik Reichel
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Underbar bil och trevliga uppdateringar. Grattis grattis och tack!

Ett tips även om den är "kostsam".
Köpte denna men pga av lite omprioriteringar så kommer den inte till användning förrän om några månader.
Tror dock mycket på värdet av investeringen.

http://plex-tuning.com/products/plex-knock-monitor-v2-0-new


Nu är bilen ihopsatt igen!
Jag hoppas att jag kan klara mig utan något sådant system, Det kostade en hel del pengar, men det är ju dyrt att köra sönder också!
Jag ska prata med han som mappat bilen åt mig, och se vad han säger. Han använder Knacksensor när han mappar.

Förhoppningsvis räcker det med en ny mappning.

Ett alternativ som är mycket billigare är att sätt in fyra EGT-senorer i grenröret och koppla in det i MaxxEcu systemets som jag redan har, där kan man sätta gränser som bryter om något onormalt skulle ske.

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Hej!
I väntan på att bilen ska bromsas nästa vecka så kunde jag inte låta bli att tillverka ett nytt emblem till grillen! Det har samma mått som original emblemet som det står B20 på.

Jag hade tidigare ett liknande emblem som jag tillverkade för många år sen, men det hade blivit lite slitet, så jag lade ner lite tid på att tillverka ett nytt emblem.


_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



GR med Renaultcluben ?

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
GR med Renaultcluben ?


Det var tänkt så, men vet inte i nuläget om det blir något för min del, vi får se om jag kommer iväg.....

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Jobba på! klart du skall med! i värsta fall så får du åka Doffe med mig

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Jobba på! klart du skall med! i värsta fall så får du åka Doffe med mig


Haha, Jag gör så gott jag kan! Det är målet att jag ska med, men jag har haft lite oflyt sista tiden, bra att veta att jag kan åka med dig Magnus!

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Tjena!

Nu har jag varit inne för fjärde gången och mappat bilen och förhoppningsvis sista gången.

Resultatet blev jag mycket nöjd med, eller vad sägs om 301hk och 375Nm på hjulen, det är 12hk och 25Nm mer än sist jag var in och mappade bilen. Vridmomentet kommer extremt tidigt när man har kompressor, som ni kan se på bromsnings kurvorna

Jag fick även en förklaring på varför jag blåste topplockspackningen, motorn gick väldigt snålt sedan jag byggde om insuget till kompressorn, han som mappade fick lov att lägga på 15% mera bränsle än tidigare!!




_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 179



Det måste skuta på bra med så bra moment på låga varv.
Nästan så man blir sugen på kompressor på HeVo:n.
Hade faktiskt det på min PV i mitten på 80 talet.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Grattis till fina siffror. Perfekt timing att bli klar så här i början på säsongen! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Hej!
Nu är Min första bandag avklarad med P1800:an och det var det roligaste jag gjort på länge! så bra den gick och ingenting gick sönder!
Jag körde med vanliga gatdäck och original stolarna så den var lite halfotad och det var en del bekymmer att hålla sig kvar i stolen, men jag kan inte komma på någonting utöver det som jag skulle vilja ändra på, så jag är mer än nöjd!


P1800:an i sällskap med sina racingvänner på Gotland Ring!

Jag fick positiv feedback från folk på plats som såg min bil, och det blev jag såklart mycket glad för!
Några personer ville även åka med vilket de självklart fick göra
Om någon som läser detta och var på plats i helgen på Gotland Ring och Fotade min bil "in action" så att säga, så skulle det vara roligt om ni ville lägga upp någon bild här i tråden.

Här är en liten film från körningen!
https://www.youtube.com/watch?v=CCHV1axJBYA

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



The Saint skrev:

Jag körde med vanliga gatdäck och original stolarna så den var lite halfotad och det var en del bekymmer att hålla sig kvar i stolen, men jag kan inte komma på någonting utöver det som jag skulle vilja ändra på, så jag är mer än nöjd!


R-däck på Mini Lite-fälgar och dessa kanske?

http://www.cobraseats.com/fia-historic.asp

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Vacker bil och fantastiskt ballt kompressortjut!

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Härlig bil med presis rätt attityd till modifieringarna! Alltid roligt när man ser att det kommit en uppdate. Till stolproblemet skulle det kanske vara någon typ av tidstypiskt extra sidostöd som fanns förr i världen. Grävde i skattkistan och hittade en "IMS" med en Biltema annons... de har knappast sådant i sorttimentet längre men det skulle ju gå att tilverka sidostöd som bulttas fast i orig stolarna och klä dem tidstypiskt..



_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Jag köpte en uppsättning av sådana här stolar till min MGB GT:



Vet inte hur takhöjden är i en P1800 men jag gissar att den är i nivå med min och då kan det vara på gränsen - jag tycker att sitthöjden (i alla fall i helt nya stolar) är lite för hög. Jag ska prova med att montera dem rakt i golvet med lite lutning bakåt och hoppas att det ska räcka för att inte slå huvudet i taket.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



mr.b skrev:
Biltema annons... de har knappast sådant i sorttimentet längre
Jo, de har nyligen fått in en retrostol som ser schysst ut, på bild åtminstone. Vet ej hur den är i verkligheten.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Davve skrev:
mr.b skrev:
Biltema annons... de har knappast sådant i sorttimentet längre
Jo, de har nyligen fått in en retrostol som ser schysst ut, på bild åtminstone. Vet ej hur den är i verkligheten.


Den där ser ju riktigt snygg ut! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Hej!
Tack för alla tips på stolsproblemet, helst så skulle jag vilja ha stolar som ser ut att vara original monterade i en P1800 men ändå vara tillräckligt skålade så att man sitter kvar när det svänger!
Jag är noga med sleeper stuket och vill inte att någon som tittar in i bilen och vid första anblick skall kunna se att jag har bytt stolar.
Jag har tittat på Biltema stolen och den såg faktiskt riktigt bra ut även i verkligheten, en sådan typ av stol skulle jag kunna köpa och montera när jag skall köra på bana, och sedan montera tillbaka original stolen.

När det gäller hjulen så är det bara en kostnads fråga, jag har funderat på Volvo S80 plåtfälgar med R-däck, men jag har ett till projekt som bara väntar på att P1800:an skall bli färdig så vi får se hur det blir....

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo P1800 -69 kompressor
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
44 besök senaste veckan (212684 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande