Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS 1800 -94 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 4 besök senaste veckan (37791 totalt) |
Sorry för OTen Mikael
Spridarna hamnar på samma avstånd från ventilen med Mc spjällhus som med andra eftermarknadsspjäll typ Jenvey eller liknande. Vad jag har förstått har man spridaren nära ventilen när man vill lägga stor del av effekten på låga varv samt ha god bränsleekonomi, men om man vill ha lite rejsigare karraktär på motorn skall spridarna sitta längre ut, då detta skall ge bättre blandning mellan luft och bensin innan förbränning. Andående ST 170 insuget har jag också hört folk som använt det, och att det skall passa rakt av på Zetecen, men aldrig sett några bilder. Hittar man det billigt på skroten är det ju kanon. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Lågfarts egenskaperna bli lite lidande...främst tomgången. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Att hitta ett St170 insug verkar inte vara så lätt, ett nytt kostar 1800 kr, då kan jag lika gärna köpa ett Dunnel insug istället.
Angående toppen. Tänkte att det vore lättare att byta tillbaka alla originalgrejor, det som kommer sitter kvar är avgas och extraktor, då det är för mycket mek att byta. Byta topppar tar inte lång tid datt göra. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
Att man "flyttar upp" effekten är jag medveten om, men varför skulle tomgången bli lidande? Vad skall du ha för insug på din räserZetec blacktop?
Det borde ju finnas massor av st 170 insug på engelska skrotar, som kanske kan tänka sig att skicka till sverige. Men det är ju enklast att beställa Dunnellinsuget från bosse, betalade 2100+150kr(frakt) Har precis beställt 4st kolfiber trattar samt "airfilter backplate" i kolfiber från en kille i england för 65£ +porto(billigare än att bara köpa 4st alutrattar i sverige), Kan förmedla denna kontakt om du är intresserad _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
och med lite så menar jag obefintligt ....var trött när jag skrev inlägget. Tänkte på spridaren extemt långt i från ventilen och före spjället Sitter det så, kan det vara spännande att varmköra den motorn....ett tips är att plocka bort luftfilterna under tiden, har man otur och det blir en bakfupp i insuget kan det bli en fin brand i luftfilterna om man hadde haft dom kvar Bli nog att bygga ett eget insug _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Nä men packningarna kostar väl nån spänn iaf? Jag har besiktigat med portad topp 2 år i rad utan problem, hade HC 3. (originalkammar) _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||
Jo packningen kostar ju 300 kr. Grejen är att toppen är planad, vilket gör det lite jobbigt att ställa kammarna då originalmarkeringarna inte stämmer längre. Har inte tillgång till någon indikatorklocka för tillfället. Sen vill jag nog gärna lyfta toppen och kolla att allt står rätt till. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
Vad för indikatorklocka behöver du annars? Vi har ju ett gäng olika såna prylar på motorklubben... jag måste ändå byta en kam på min bil i helgen, så vi kunde ta det samtidigt... hör av dig i så fall bara Micke! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Tack fredrik men det har gått bra ändå
Då har man äntligen bytt tillbaka toppen och kammarna mot orignal prylar. Testa och starta den utan att skicka upp en ny mapp till styrboxen men det gick så där. Så efter att jag skickde upp mappen så går den fint igen, men fy fan va tråkig den var att köra. Den verkar dock dra tjuvluft vid en spridare så jag ska justera det imorgon så förhoppningsvis hinner jag göra ett nytt avgastest under veckan. Sen är det bara att åka till besiktningen igen och få det fixat Toppen är lös Den portade toppen efter urtagning _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
Martin har du lust att lista alla prylar som du skaffat för att bygga om till mc spjäll. Har själv fått tag på ett Burton DCOE insug för 1500 kr ink frakt till Sverige. Spridare har jag.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
Inga problem,
# Dunnell 40mm DCOE insug # Spjällhus GSXR 750 -99 inkl flänsar och gummin, oring packningar(4st), spridarkablage, fuelrail med bränsletrycksregulator, vacumslangar, TPS, samt TPS kontakt, Alla dessa delar (förutom flänsar och gummin) sitter På ett komplett spjällhus. # Några hylsor (storlek 10) eller distansbrickor i lämplig storlek att göra 10mm distanser av. # Gängad M6 stång 1m (Clas ohlson) för att skruva ihop de fyra individuella husen med, efter att man monterat 10mm distanserna mellan spjällen. # 2mm Aluplåt eller något annat lämpligt att tillverka diverse fästen i. # Fuelrail från en Mazda Mx6 eller 626 2,0 -92 till -95, eller någon annan bil som har 90mm i cc mått mellan spridarna. Eller lyxvarianten att köpa en fuelrail från jenvey... # 8st M8or för att skruva fast flänsarna i insuget med # 4st Trattar+ 4st "sock" filter att trä över, eller trattar + platta som man kan fästa ett stort "limp" filter på. (har som sagt beställt trattar men inte fått svar ännu, engelsmän... Spridarna som sitter orginal i spjällhusen skall flöda 240cc/min enligt diverse olika mer eller mindre tillförlitliga källor, funderar på att använda dessa om det inte dyker upp något annat. Billigaste Cosworth spridarna (blåa) jag hittat hittills låg runt 1500:- Vad flödar orginalspridarna på 1,8an? Har massa bilder på olika installationer av GSXR-spjällhus på Zetecen om du vill ha lite inspiration... Sjukt bra pris du fixat på insuget! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Tack. Så flänsarna skruvas i insugsröret och gummina används mellan fläns och spjäll? Kommer du ha styrservo på din? Var kommer du isåfall sätta vaukumslangen, undrar om det räcker med att sätta in en i sidan på insugsröret. En annan grej som kan vara lite krånlig är placering av insugstempmätaren.
original 1.8 spridare flödar inte mer än 149cc och är dessutom sidmatade så dom passar ändå inte. Jag har fyra blåa Cosworth spridare som jag kommer att använda. Du kan väl lägga upp bilder på trattarna sen när du får dom, lite osäker på hur långa jag kan ha. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
Japp, helt rätt! Flänsarna är dock ovala på insugssidan så man får fila till dom lite för att dom skall matcha insuget.
Har varken styr eller bromsservo på min Seven... men det går en vacumslang från botten på varje spjällhus som går ihop till en gemensam där hojen har vacum till bromsservo samt bränlsetrycksregulator inkopplad.
Lufttempmätaren sätter man lämpligen igenom Luftfilterbakplattan ("airfilterbackplate") mitt emellan 2 trattar, där den störs så lite som möjligt av yttre vinddrag. Nej orginalspridarna från Zetecen passar ju inte, men om dom ger 155hk på din motor borde ju hojspridarna iaf räcka för ~180hk... (kanske skall använda dom istället) Glömde skriva i "listan" att GSXR spjällhuset skall vara från mellan -98 och -03. innan dess var det fuggar och efter det är det som på nästan alla andra hojar, 2st dubbla spjällhus. Och på dessa går det inte att ändra avstånd mellan husen (1-2, 3-4), dvs passar ej DCOE insug. Så här ser kitet ut som jag beställt: _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Vet inte exakt längd, men dom är ganska långa ca 90mm.
Bara att kapa upp brandväggen och ta friskluft innifrån kupén... Då hör du ju skönsången från motorn lite bättre också... om du bara får plats med korta trattar så köp med trattarna som sitter på Mc spjällhuset från början (sitter inne i luftburken), dom är visserligen i svart gummi och inte lika *bling* som motsvarigheten i aloxerad alu, men syns ju ändå inte bakom ett filter. GSXR trattarna (40mm) Mvh /Martin _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Har nu ikväll byggt tillbaka till gamla sprutet igen, tog en stund. Men allt sitter med snabbkontakter så man lätt kan byta mellan omex och Ford sprutet. Satte dock kontakten till tomgångsmotorn på spridare 4 och tvärtom så den gick lite konstigt först, sprutade soppa som fan. Men nu går den iaf. Ska försöka göra ett avgastest imorgon om det inte snöar.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
DU SKA åka till ford! även att det snöar ute nu! Alla större gator är snöfria å det är väll bara att ta det lungt JAG VILL HA SVAR FRÅN AVGASGUDARNA _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Var idag hos bilprovningen för att försöka få bilen igenom. Som ni säkert vet har jag haft problem med mina avgasvärden. Senast bilen gick igenom var 2003-01-17.
Gjorde iaf en chansning och skippade avgastestet och åkte direkt till besiktningen. Gissa vem som hoppar i luften när han skriver in värdena, jo jag Co - 0.1 (0.5) Co 2500 - 0.1 (0.5) HC - 074 (100) Lambda - 1.02 (0.95-1.09) original styrbox var inkopplad och allt trim förutom extraktor, avgas och sportkatt var borttaget. Så nu ser jag fram emot en säsong med massa av banåkning, ska nog fasiken testa lite stripp oxå! En mycket glad Mikael som ska fira idag! _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS 1800 -94 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 4 besök senaste veckan (37791 totalt) |