Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978
<<   1, 2, 3 ... 78, 79, 80, 81   >>
50 besök senaste veckan (352705 totalt)
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70



Skönt att läsa att du kämpar på med alfan trots uppförsbacke.
Hoppas vi ses snart igen på banan.
thumbs up

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Magnus K skrev:
Ikväll fick jag lite hjälp att vända på puzzelbitar,. Tack för råden, Dennis!

Gissningen blev att något (kass termostat, vikt slang, fel på lilla slangens dragning) fick lotorn att överhetta och koka. Därefter gav topplockspackningen upp, och expansionskärlets lock fick kämpa mot för högt övertryck och oljeblandat vatten...

Vi konstaterade att det fanns lite uppstick på cylinderfodren så troligen behöver inte motorn tas ur för bytebav oringar vid fodren.

Väg framåt:
- Göra rent foderkanter och undersidan på toppen
- Återmontera med ny topplockspackning
- Byta olja en eller två gånger i tät följd för att skölja bort vatten
- Byta kylvatten en gång efter varmkörningen

Mvh
Mangan


Gött, känns som en överkomlig plan.

Ang termostat...eller inte, tänker högt nu!
En del kör väl utan, och en del borra ett litet hål i den, kanske något att fundera på.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Vilket åtdragningsmoment gäller för topplock på 2.0 Twin Spark 8v? Min google-fu har svikit mig...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2548



79Nm , det kan jag utantill av någon anledning...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Efter att ha polerat bort sotet på cylinderfodrens kant så ser jag repor eller oxid-ormar på kanten av 3ans foder mot cyl 2 till... Normalt?

Mvh
Magnus

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Benny Steen skrev:
79Nm , det kan jag utantill av någon anledning...

Ante mig faktiskt. Tack så mycket! Är det första steget? Vad är i så fall de övriga stegen?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Spirou944t skrev:

Gött, känns som en överkomlig plan.

Ang termostat...eller inte, tänker högt nu!
En del kör väl utan, och en del borra ett litet hål i den, kanske något att fundera på.

Oj, missat att svara, ursäkta!

Jag provkokade min termostat och den öppnar så den kan kanske fungera. Ett annat alternativ är att trycka i en termostat från syskonbilen 155, men det blir lite mer klurande på slangar i så fall.... Får se hur jag löser det.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
dennis_h
"Degerdala"
Här sen Nov 2006
Inlägg: 54



Hej Magnus

Data för montering topplock finns på powersidan.( med länk)

77-79

82-83

86-88 Nm

Montera ihop nu, ser rent ut.

Dennis

_________________
Dennis Holmström
Alfetta GTV -77, Alfa Romeo GT- 70
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Känns som ett svek men nu blir det mjukare motorkuddar igen... ??

Mvh
Mangan

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
5cm kvar till kontakt!

Mvh
Mangan

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
På väg ihop igen, saknar lmm, en slangklämma till termostaten och grenrör. Sen är det fylla vätskor och varmköra...

/Mangan

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411



thumbs up

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Lite känslan av "jag skulle ju bara" men sista pinnskruven till 4ans grenrör tog med sig gängorna ur topplocket... :'-(

/Magnus

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Gå alltid bra i din mektråd

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Lillen skrev:
Gå alltid bra i din mektråd

Det är lite troll i garaget, jo... Bidrar tyvärr till min olust att meka vidare.

Men jag har fått erbjudande om gäng-inserts för att fixa det här så jag hoppas det är över snart.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Jag har lite hållfasthetsfunderingar kring pinnskruvarna för grenröret. Både de gamla och nyare skruvarna har relativt korta gängor in i aluminiumtoppen, runt 8-10mm? Känns inte det väldigt kort för M8x1.25? Hålen in i toppen är ca 21mm så med lite marginal på gängtappen borde det finnas iaf 15mm gänga att använda?

Mvh
Mangan

PS
Jodå, trollet i garaget var kvar igår. Jag försökte plocka ut alla pinnskruvarna till grenrören men en satt fast. Får bli svetsad mutter på den för att få ut den...
DS

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10660



Magnus K skrev:
Jag har lite hållfasthetsfunderingar kring pinnskruvarna för grenröret. Både de gamla och nyare skruvarna har relativt korta gängor in i aluminiumtoppen, runt 8-10mm? Känns inte det väldigt kort för M8x1.25? Hålen in i toppen är ca 21mm så med lite marginal på gängtappen borde det finnas iaf 15mm gänga att använda?



Om du gängar in en längre skruv i toppen, hur långt går det "lätt"?

Jag skulle nog låtit fastsittande pinnskruvar sitta kvar i toppen, så länge gängan är fräsch i andra änden. Onödigt att bråka i onödan med gängan i aluminiumtoppen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
DJ skrev:
Magnus K skrev:
Jag har lite hållfasthetsfunderingar kring pinnskruvarna för grenröret. Både de gamla och nyare skruvarna har relativt korta gängor in i aluminiumtoppen, runt 8-10mm? Känns inte det väldigt kort för M8x1.25? Hålen in i toppen är ca 21mm så med lite marginal på gängtappen borde det finnas iaf 15mm gänga att använda?



Om du gängar in en längre skruv i toppen, hur långt går det "lätt"?

Jag skulle nog låtit fastsittande pinnskruvar sitta kvar i toppen, så länge gängan är fräsch i andra änden. Onödigt att bråka i onödan med gängan i aluminiumtoppen.


Jag skulle tippa att det går lätt att skruva in de första 15mm, baserat på hur gängtappen kändes i ett av hålen.

Motivet att ta ur de befintliga pinnskruvarna är att de monterades av mig för nåt år sen och grenröret verkar inte hålla tätt mot toppen -> mer klämkraft behövs -> högre belastning på gängorna i toppen. Jag tror att de pinnbultar jag monterat senast har för kort gänga in i toppen, de kommer krypa ut allihopa inom kort...

Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Ett sätt att få mer "kläm" på förbandet är att ha långa pinnskruv med en hylsa mellan muttern och flänsen, men det är inte alltid det funkar med platsbrist osv.

Fritt ur minnet har jag för mig att pinnskruvarna har ca 10 mm lång gänga in i toppen på min Opelmotor.
Det är väl nån standard som säger att muttern ska vara lika hög som gängans ytterdiameter, så man vill väl ha några varv extra när det sitter i gjutet aluminium.

Vet inte om det här inlägget tillförde nåt, men jag hoppas verkligen att det går att dra i insatsgängor i din topp så du får ihop motorn igen.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Ett sätt att få mer "kläm" på förbandet är att ha långa pinnskruv med en hylsa mellan muttern och flänsen, men det är inte alltid det funkar med platsbrist osv.

Fritt ur minnet har jag för mig att pinnskruvarna har ca 10 mm lång gänga in i toppen på min Opelmotor.
Det är väl nån standard som säger att muttern ska vara lika hög som gängans ytterdiameter, så man vill väl ha några varv extra när det sitter i gjutet aluminium.

Vet inte om det här inlägget tillförde nåt, men jag hoppas verkligen att det går att dra i insatsgängor i din topp så du får ihop motorn igen.

Tja, frågan var ganska öppen så jag behöver olika input här.

Lite matte nu då (eftersom jag är fredagstrött och tänker högt då )
Önskad längd in i toppen = 12-15mm?
Grenrörets flänstjocklek = 24mm
Höjd på låsmuttern = 8mm
Minsta summan = 44-47mm?

Jag sitter och scannar av Ebay nu, verkar som M8 pinnskruv till grenrör finns i längder upp till 47mm (vilket är precis på håret att det ska funka på min motor) och sen gör de ett hopp upp till hiskeliga 88mm...

Det finns pinnskruvar till VW som är 47mm total längd och då är den korta gängan (in i toppen) 15mm. Perfekt eller på håret att den är för kort?

Sen finns det Nissan-pinnskruvar, också 47mm total längd men där är korta gängan 10mm. Dvs mer utanför toppen så muttern får plats men mer risk att jag sabbar ytterligare gängor i toppen?

Värst i ligan är Renault med 88mm totallängd, 15mm in i toppen och 50 ogängat + 23mm gänga utanför. Där skulle jag behöva hylsor som distans? Frågan är om jag kan montera grenröret med så långa pinnar? Kanske skulle köpa en M8-gängstång, kapa i 88mm-bitar och testa med?

Nä, nu sluta fundera och sova istället.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10660



1.5 x diameter brukar vara tumregel på hur lång gängan ska vara i godset. Om man räknar på det räcker det med god marginal. Fast på en gammal bil kan längre ingrepp vara bra av den anledningen att de yttersta varven kan vara slitna och inte ge samma stöd som det var tänkt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978
<<   1, 2, 3 ... 78, 79, 80, 81   >>
50 besök senaste veckan (352705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande