Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -65 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 19 besök senaste veckan (88376 totalt) |
Bilen biter redan ifrån sig på bana trots standardförgasare.
Spjällen är stora ja. Förgasarversionen av Indy 650 har Mikuni 38. Saabåkare jag har talat med säger att det kan vara lite lurigt med tomgången med såna förgasare. Det behövs väldigt små gaspådrag för att köra i jämn fart. Det kan nog bli liknande fenomen med spjällen. Vi får se framöver, sprutet har inte prio1 just nu. Tomgången idag är inte så lysande heller. Den varierar mellan 1500-2000 varv beroende på motorns temperatur. Den reagerar överhuvudtaget inte på tomgångsskruven utan går förmodligen på lågfartsmustyckena hela tiden. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Lurigt, låter som tjyvluft men så enkelt lär det väl knappast vara. Jag hade en motor som drog tjyvluft genom främre packboxarna på vevaxeln. Det påverkade däremot bara en cylinder så det märkte jag inte förrän jag anade oråd och demonterade grenröret och tittade in genom avgasporten Det hade varit väldigt varmt därinne. Det som fick mig att kolla var att det var gott om fett på baksidan remskivan, det hade nog troligen tryckts ut av vevhuskompressionen och då låg det nära till hands att ana att luft gått åt andra hållet också när det blev undertryck i vevhuset vid insugningsfasen. Hur har du gjort med utjämningskanalerna i insugningsröret, har du lagt igen dem eller är de orörda? Kan det kanske påverka tomgången? _________________ Stefan Wikholm |
||
Det är nog just utjämningskanalerna som ställer till det. De är helt orörda och jag har hört att det kan bli problematiskt ibland, och ibland inte. Inget som stör såå mycket egentligen.
_________________ //Mikael Jardstam |
||
Hej på er,
Jag ropade hem spjällhus med diametern 36mm idag , bara hoppas man får hem dem från staterna ochså så.. återkommer när jag har dom i min postlåda! _________________ Benny Svensson Roadsport C #86 Mazda Mx-5 Saab 96-63 Gti 16V -86 |
||
Hej, ytterrören får vridas ca 1cm innåt, jag tror det kommer funka så jag slipper korta ihop dem.
Jag en konstig vacumstyrd tomgångsmotor som drar små tomgångsmunstycken, har du det ochså , eller litar man helt på spjällen på ett äkta 2t spjäll? _________________ Benny Svensson Roadsport C #86 Mazda Mx-5 Saab 96-63 Gti 16V -86 |
||
lite funderingar .Jag har byggt om en rysk lada bil till el drift för några år sedan den var för tung..Nu har jag börjat bygga om en saab 96 års 78 till eldrift..för att spara på förluster har jag tagit bort mellan axel i växellådan och använder bara trea å fyran . men varför jag skriver är att i samma anda tittade jag på klumpen som diffen sitter i .har du kollat vilken obalans det är i den ,ok ,den går sakta men den går runt. Samtidigt kan man undra hur tungt det går att slå sönder oljan beroende på väldigt tjock kant som jag filade om. För att lätta på vikten kan man limma magneter i svänghjulet för att få ström så slipper man generator vikten.
_________________ kjell johansson |
||
Ja. Jag har ju plockat fram bilen efter vinterdvalan.
Har haft den på SS-körning med och det var jätteroligt Men behövde fixa lite grejer innan dess.. Jag hade ju nåt tändbekymmer som blev lite bättre en stund så fort jag åtgärdat något jag trodde var fel. Till slut föll domen på tändspolen, igen. Jag ville absolut inte köpa en orange Beru på Mekonomen igen och sökte igenom stan i jakt på en blå Bosch, MSD, Accel eller liknande. Det slutade med en 1,5 ohms Ignitorspole. Det passar bra eftersom jag har en sån i fördelaren redan. Firade med nya tändkablar också. Nu vart det en annan gång på bitarna. En skarpare ton i avgasröret till och med Flyttade batteriet till bagaget också samt bytte relä till elfläkten. Det gick dock sönder igen då jag var på konbanekörning i Åmsele. Den drar nog betydligt mer än 30A.. Har för mig att nyare stora fläktar brukar vara avsäkrade på typ 60A Köpte nya Toyosar med. Bilen ska ju besiktigas i sommar, så däck med mönster underlättar säkert. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Besöket på Bilprovningen avlöpte med blankt papper. Med R-däck och allt.
Jag märkte av en händelse att tändningen backade något när man varvade motorn ordentligt. Om det beror på något spel i fördelaren eller Ignitorn vet jag inte. Det blev likadant varje gång och det blir inget fladder i stroboskopen så jag vred fram fördelaren så tändningen hamnade rätt på varvtalet där motorn har sitt register. Att det blir några grader extra på tomgång gör mig inget. Det blev lite bättre drag i maskin och avgastempen gick ner några grader med. Var och körde Nipraset i Sollefteå med. Ett backrejs med veteranbilar mm. Mycket roligt _________________ //Mikael Jardstam |
||
Har varit och kört konbana i Åmsele igen. Rätt många bilar hade kommit dit för att köra. Tur med vädret vardet med så det var roligt alltihopa!
Nu märks det att diffen släpper ordentligt, den gör rätt så stor skillnad i bilens uppträdande så i vinter åker motor och låda ur så jag kan se efter ordentligt. Ska liks göra om en gammal rostlagning vid torpeden som inte ser så kul ut.. Rätt vad det är kanske jag gör nån uppdatering av framvagnen med. Moddade bärarmar och ny krängare vore på sin plats kanske. Ignitorn sa upp sig helt härom veckan. Kan ha varit nåt lurt med den innan. Nu sitter det i alla fall dubbelfjädrade brytare i fördelaren igen och det fungerar utmärkt det också. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Synd bara det blev sån väntan då dom flesta eller snarare alla ville köra SS och ingen konbanan. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Det kan tänkas att elektroniken har lite svårt att hänga med. Har hört att vissa sprut typ Megas, halteh har haft vissa problem med vandrande tändning. Vet du om den alltid betett sig så? _________________ Benny Svensson Roadsport C #86 Mazda Mx-5 Saab 96-63 Gti 16V -86 |
||
Jag har inte kört så mycket med bilen den sista tiden då diffbromsen började tjuvsläppa allt mer. Eftersom jag mest varit på Superstagekörningar på slutet blev problemet så tydligt. Jag åker på lite sladd och nästan rakställda framhjul mellan konerna, så när diffen släpper drar inte bilen framåt och bakänden ställer sig på tvären.
Drivpaketet åkte ut ur bilen för översyn av diffbromsen. I samma veva beslöt jag att ordna de gamla rostlagningarna i torpedväggen och främre delen av golvet. Diffbromsen av Salisburytyp renoverades med Escortgrejer. Golvet svetsades på vårkanten. Problemet kom när jag skulle sätta ihop drivpaketet och jag såg att solfjäderkopplingen var trasig. Det tog sin tid att hitta en ny, men i höstas kunde jag till slut få ihop bilen igen så jag kunde köra ut den ur garaget och parkera den. Lite provkörning hanns med för att känna på diffen, och den kändes bra på gatan i alla fall. _________________ //Mikael Jardstam |
||
En uppdatering i korthet.
Efter bilprovning så kördes bilen på Mittsverigebanan i höstas. Bilprovarna upptäckte ett litet glapp i ett hjullager fram. Efter bankörningen var det sopslut på riktigt! I påsk byttes hjullagret och jag tänker undvika att köra på curbsen så gott det går.. Utöver detta monterades en extra kränghämmare fram bara för att testa, samt en ny bromsljuskontakt. Härom veckan fick bilen gå en hel dag på Saabklubbens tråkigt nog ganska glest besökta banträff på Mittsverigebanan. Den extra krängningshämmaren medförde i alla fall ingen understyrning, kanske tvärtom. Går det fort in i svängen kan det gå brett om man inte passar sig. Det börjar bli dags att hitta mer fäste i bakvagnen. Hur som helst gick bilen finfint hela den varma majdagen och det var bra grepp på banan. 40 liter bränsle gick det åt. www.youtube.com/watch?v=E3W2OeizGzw en liten filmsnutt. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -65 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 19 besök senaste veckan (88376 totalt) |