Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
19 besök senaste veckan (88376 totalt)
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Bilen biter redan ifrån sig på bana trots standardförgasare.

Spjällen är stora ja. Förgasarversionen av Indy 650 har Mikuni 38. Saabåkare jag har talat med säger att det kan vara lite lurigt med tomgången med såna förgasare. Det behövs väldigt små gaspådrag för att köra i jämn fart. Det kan nog bli liknande fenomen med spjällen. Vi får se framöver, sprutet har inte prio1 just nu.
Tomgången idag är inte så lysande heller. Den varierar mellan 1500-2000 varv beroende på motorns temperatur. Den reagerar överhuvudtaget inte på tomgångsskruven utan går förmodligen på lågfartsmustyckena hela tiden.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Stefan Wikholm
Sundsvall
Här sen Jul 2007
Inlägg: 6



tvåtaktsmicke skrev:
Tomgången idag är inte så lysande heller. Den varierar mellan 1500-2000 varv beroende på motorns temperatur. Den reagerar överhuvudtaget inte på tomgångsskruven utan går förmodligen på lågfartsmustyckena hela tiden.


Lurigt, låter som tjyvluft men så enkelt lär det väl knappast vara. Jag hade en motor som drog tjyvluft genom främre packboxarna på vevaxeln. Det påverkade däremot bara en cylinder så det märkte jag inte förrän jag anade oråd och demonterade grenröret och tittade in genom avgasporten
Det hade varit väldigt varmt därinne. Det som fick mig att kolla var att det var gott om fett på baksidan remskivan, det hade nog troligen tryckts ut av vevhuskompressionen och då låg det nära till hands att ana att luft gått åt andra hållet också när det blev undertryck i vevhuset vid insugningsfasen.

Hur har du gjort med utjämningskanalerna i insugningsröret, har du lagt igen dem eller är de orörda? Kan det kanske påverka tomgången?

_________________
Stefan Wikholm
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Det är nog just utjämningskanalerna som ställer till det. De är helt orörda och jag har hört att det kan bli problematiskt ibland, och ibland inte. Inget som stör såå mycket egentligen.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 61



Hej på er,

Jag ropade hem spjällhus med diametern 36mm idag , bara hoppas man får hem dem från staterna ochså så..

återkommer när jag har dom i min postlåda!

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 61



Fått spjällen nu... 36mm (spjällen är stämplade 38mm)

Sprut vet jag inte vad det blir för någor än, men tändningen blir iaf Msd För styrkans skull.


_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Kommer nog att rapa fint dom där ska du se.
Måste du korta dom mycket? Saabmotorn är rätt liten.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 61



Hej, ytterrören får vridas ca 1cm innåt, jag tror det kommer funka så jag slipper korta ihop dem.

Jag en konstig vacumstyrd tomgångsmotor som drar små tomgångsmunstycken, har du det ochså , eller litar man helt på spjällen på ett äkta 2t spjäll?

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Ingen tomgångsmotor, ställskruv på reglaget bara.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 61



Låter bra, kan jag rensa dom, Går ju styra tomgången om den blir orolig med tändningen på tomgång.

Va åker du med för kolvar i din maskin?

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Gjutna 72mm av standardmodell. Hepworth.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare


Fick en fråga hur det jag gjorde med nedfjädringsstoppet. Det är alltså så här jag gjort, original gummistoppen är för korta och fjädern blir lös i sätena.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40



Det där var smart! thumbs up

Tack för tipset!

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
ksj
nyköping
Här sen Dec 2009
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


lite funderingar .Jag har byggt om en rysk lada bil till el drift för några år sedan den var för tung..Nu har jag börjat bygga om en saab 96 års 78 till eldrift..för att spara på förluster har jag tagit bort mellan axel i växellådan och använder bara trea å fyran . men varför jag skriver är att i samma anda tittade jag på klumpen som diffen sitter i .har du kollat vilken obalans det är i den ,ok ,den går sakta men den går runt. Samtidigt kan man undra hur tungt det går att slå sönder oljan beroende på väldigt tjock kant som jag filade om. För att lätta på vikten kan man limma magneter i svänghjulet för att få ström så slipper man generator vikten.

_________________
kjell johansson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag har inte fördjupat mig speciellt i växellådan.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Ja. Jag har ju plockat fram bilen efter vinterdvalan.
Har haft den på SS-körning med och det var jätteroligt Men behövde fixa lite grejer innan dess..
Jag hade ju nåt tändbekymmer som blev lite bättre en stund så fort jag åtgärdat något jag trodde var fel. Till slut föll domen på tändspolen, igen.
Jag ville absolut inte köpa en orange Beru på Mekonomen igen och sökte igenom stan i jakt på en blå Bosch, MSD, Accel eller liknande. Det slutade med en 1,5 ohms Ignitorspole. Det passar bra eftersom jag har en sån i fördelaren redan.

Firade med nya tändkablar också. Nu vart det en annan gång på bitarna. En skarpare ton i avgasröret till och med
Flyttade batteriet till bagaget också samt bytte relä till elfläkten. Det gick dock sönder igen då jag var på konbanekörning i Åmsele. Den drar nog betydligt mer än 30A.. Har för mig att nyare stora fläktar brukar vara avsäkrade på typ 60A
Köpte nya Toyosar med. Bilen ska ju besiktigas i sommar, så däck med mönster underlättar säkert.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Besöket på Bilprovningen avlöpte med blankt papper. Med R-däck och allt.

Jag märkte av en händelse att tändningen backade något när man varvade motorn ordentligt. Om det beror på något spel i fördelaren eller Ignitorn vet jag inte. Det blev likadant varje gång och det blir inget fladder i stroboskopen så jag vred fram fördelaren så tändningen hamnade rätt på varvtalet där motorn har sitt register. Att det blir några grader extra på tomgång gör mig inget. Det blev lite bättre drag i maskin och avgastempen gick ner några grader med.

Var och körde Nipraset i Sollefteå med. Ett backrejs med veteranbilar mm. Mycket roligt

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Har varit och kört konbana i Åmsele igen. Rätt många bilar hade kommit dit för att köra. Tur med vädret vardet med så det var roligt alltihopa!

Nu märks det att diffen släpper ordentligt, den gör rätt så stor skillnad i bilens uppträdande så i vinter åker motor och låda ur så jag kan se efter ordentligt. Ska liks göra om en gammal rostlagning vid torpeden som inte ser så kul ut.. Rätt vad det är kanske jag gör nån uppdatering av framvagnen med. Moddade bärarmar och ny krängare vore på sin plats kanske.

Ignitorn sa upp sig helt härom veckan. Kan ha varit nåt lurt med den innan. Nu sitter det i alla fall dubbelfjädrade brytare i fördelaren igen och det fungerar utmärkt det också.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



tvåtaktsmicke skrev:
Har varit och kört konbana i Åmsele igen. Rätt många bilar hade kommit dit för att köra. Tur med vädret vardet med så det var roligt alltihopa!

Synd bara det blev sån väntan då dom flesta eller snarare alla ville köra SS och ingen konbanan.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 61



tvåtaktsmicke skrev:


Jag märkte av en händelse att tändningen backade något när man varvade motorn ordentligt. Om det beror på något spel i fördelaren eller Ignitorn vet jag inte. Det blev likadant varje gång och det blir inget fladder i stroboskopen så jag vred fram fördelaren så tändningen hamnade rätt på varvtalet där motorn har sitt register. Att det blir några grader extra på tomgång gör mig inget. Det blev lite bättre drag i maskin och avgastempen gick ner några grader med.



Det kan tänkas att elektroniken har lite svårt att hänga med.
Har hört att vissa sprut typ Megas, halteh har haft vissa problem med vandrande tändning.

Vet du om den alltid betett sig så?

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag har inte kört så mycket med bilen den sista tiden då diffbromsen började tjuvsläppa allt mer. Eftersom jag mest varit på Superstagekörningar på slutet blev problemet så tydligt. Jag åker på lite sladd och nästan rakställda framhjul mellan konerna, så när diffen släpper drar inte bilen framåt och bakänden ställer sig på tvären.

Drivpaketet åkte ut ur bilen för översyn av diffbromsen. I samma veva beslöt jag att ordna de gamla rostlagningarna i torpedväggen och främre delen av golvet.
Diffbromsen av Salisburytyp renoverades med Escortgrejer. Golvet svetsades på vårkanten. Problemet kom när jag skulle sätta ihop drivpaketet och jag såg att solfjäderkopplingen var trasig. Det tog sin tid att hitta en ny, men i höstas kunde jag till slut få ihop bilen igen så jag kunde köra ut den ur garaget och parkera den.
Lite provkörning hanns med för att känna på diffen, och den kändes bra på gatan i alla fall.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
En uppdatering i korthet.
Efter bilprovning så kördes bilen på Mittsverigebanan i höstas.
Bilprovarna upptäckte ett litet glapp i ett hjullager fram. Efter bankörningen var det sopslut på riktigt!

I påsk byttes hjullagret och jag tänker undvika att köra på curbsen så gott det går.. Utöver detta monterades en extra kränghämmare fram bara för att testa, samt en ny bromsljuskontakt.
Härom veckan fick bilen gå en hel dag på Saabklubbens tråkigt nog ganska glest besökta banträff på Mittsverigebanan.
Den extra krängningshämmaren medförde i alla fall ingen understyrning, kanske tvärtom. Går det fort in i svängen kan det gå brett om man inte passar sig. Det börjar bli dags att hitta mer fäste i bakvagnen.
Hur som helst gick bilen finfint hela den varma majdagen och det var bra grepp på banan. 40 liter bränsle gick det åt.

www.youtube.com/watch?v=E3W2OeizGzw en liten filmsnutt.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
19 besök senaste veckan (88376 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande