Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 smgII -03 Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
27832 besök totalt
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
PeOR skrev:
Är det någon som vet säkert att svalare bromsar sliter mindre på belägg och skivor? Jag hade gissat att slitaget är proportionellt med användningen inom ett ganska brett temperaturspann.

om det blir överhettat och man tvingas bromsa hårdare för att uppnå samma effekt förstår jag att det sliter extra hårt.

Peo.


om man låg på temperaturer över 600 grader under längre perioder skulle det slita hårdare på bromsarna enligt Stacke.
Mätt med IR efter ett pass på sviestad, ett avkylningsvarv och stått still i ~5-10 minuter och låg då över 600 grader som var max IR-mätaren kunde visa..
operation lättning och kylning startar om 2-3 veckor

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



PeOR skrev:
Är det någon som vet säkert att svalare bromsar sliter mindre på belägg och skivor? Jag hade gissat att slitaget är proportionellt med användningen inom ett ganska brett temperaturspann.

om det blir överhettat och man tvingas bromsa hårdare för att uppnå samma effekt förstår jag att det sliter extra hårt.

Peo.


Slitaget är nog ganska proportioneltt mot användningen inom beläggens temperaturområde, men jag gissar att det tar slut tidigare för de flesta än hur långt de använder beläggen.

Med andra ord missbrukar många beläggen, med belägg som blåser bort i princip.

_________________
Roland Johansson
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Familjesituationen, byte av bostad och ny knodd, tjej som ska plugga etc, gör att man får prioritera om lite.
Vinterns planerade investeringar i bilen finns det inte riktigt utrymme till (cf-tak, krängare, fjädrar etc) och är sugen på något mer bananpassat samt en aning billigare i drift.
Så bilen är till salu och är intresserad av byten om någon är sugen.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Nu bytt till en annan tysk bil.. Vilket just nu känns helt galet och lite vemodigt.. De står en tvåsitsig racebil på ~400hk och 1077kg i garaget.. Blir kul till dagis imorgon, då vinterbilen inte är på plats ännu..

Tråd om nya monstret lär komma snart...

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



OFFkeFF skrev:
Nu bytt till en annan tysk bil.. Vilket just nu känns helt galet och lite vemodigt.. De står en tvåsitsig racebil på ~400hk och 1077kg i garaget.. Blir kul till dagis imorgon, då vinterbilen inte är på plats ännu..

Tråd om nya monstret lär komma snart...



Vad bra, då kanske du har råd att betala de små modifieringar som gjordes på den förra?

_________________
Roland Johansson
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
OFFkeFF skrev:
Nu bytt till en annan tysk bil.. Vilket just nu känns helt galet och lite vemodigt.. De står en tvåsitsig racebil på ~400hk och 1077kg i garaget.. Blir kul till dagis imorgon, då vinterbilen inte är på plats ännu..

Tråd om nya monstret lär komma snart...



Vad bra, då kanske du har råd att betala de små modifieringar som gjordes på den förra?


Selbsklart, om du bara ser till o svara i telefon.. Har rungit dig ett par gångs

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 smgII -03 Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
27832 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande