Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (82505 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



pelko skrev:
Patrik Skoog skrev:
pelko skrev:
Tackar!
Jo det har framkommit att det bör sitta ett ledlager där istället. Tips på var man kan handla det?
Mvh Mathias


Köp "riktiga" från Millway eller ett billigare alternativ, att du åker med original M3E30 så får du lite mer camber. Båda alternativen är bättre än det du har

Vad fint det blev med ny lack thumbs up

Varför skulle original vara bättre än dessa med ledlager i?
Mvh Mathias


Jag jämförde med dina befintliga topplagringar utan ledlager. Vill du sätta i ledlager i de du har så tror jag att det kan bli svårt att hitta sådana med rätt ytter, respektive innerdiameter, kanske behöver du svarva hylsor? Hittar du ledlager så är är de oftast väldigt dyra då kvaliten bör vara hög. Jag har testat billiga ledlager på den platsen och de har inte hållt måttet. Dessa har jag provat och håller: http://www.mecmove.se/rodobal/mte.asp

Vad jag kan se av bilden på dina topplagringar så motsvarar de ungefär samma camber som original M3E30 så att lägga massa tid & kraft på de du har när det finns M3E30 verkar ju knas? Nu vet jag inte vad du har för ambitioner eller budget men oftast så blir det billigare och bättre att "köpa rätt" direkt.

E30'n behöver mycket caster så det skadar inte att köpa "riktiga" topplagringar.
http://www.millway.se/catalog/index.php?cPath=22_24

Lycka till med bygget!

_________________
Patrik Skoog
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
om jag säger att mina fasta inkomster per månad är mindre än hälften av vad ett topplager från Millway kostar så kanske du förstår min situation

Ledlager kommer inte kosta mig pengar alls då jag kan köpa det via pappa och sedan är det kul att testa nya egentillverkade saker för att själv märka för och nackdelar. Jag ska köpa ledlager så ska jag tillsammans med Specialsvarv kika hur man lämpligast kan göra för att få det bra.

Min budget är nog längst ner på listan av alla medlemmar på Rejsa så man får göra det bästa av situationen.

Det är ingen slump att cambern är lika på dessa och original M3 E30 - och varför köpa rätt när man kan bygga rätt?

Vad fick du betala för dina ledlager?

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



pelko skrev:
Tackar!

Jo det har framkommit att det bör sitta ett ledlager där istället. Tips på var man kan handla det?

Mvh Mathias


Kolla på Wiberger

Finns på nätet.

Lacken ser fin ut, kanske kommer förbi och tittar någon dag.

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Tack för tipset Jörgen, kikade runt lite där.

Du är välkommen när som helst

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



pelko skrev:
om jag säger att mina fasta inkomster per månad är mindre än hälften av vad ett topplager från Millway kostar så kanske du förstår min situation

Ledlager kommer inte kosta mig pengar alls då jag kan köpa det via pappa och sedan är det kul att testa nya egentillverkade saker för att själv märka för och nackdelar. Jag ska köpa ledlager så ska jag tillsammans med Specialsvarv kika hur man lämpligast kan göra för att få det bra.

Min budget är nog längst ner på listan av alla medlemmar på Rejsa så man får göra det bästa av situationen.

Det är ingen slump att cambern är lika på dessa och original M3 E30 - och varför köpa rätt när man kan bygga rätt?

Vad fick du betala för dina ledlager?

Mvh Mathias


sverull.se och momentum borde kunna fixa fram ledlager till dig... men räkna inte med att dom är billiga..

Det blir grymt bra det där Pelko..

själv drömmer man väl lite att få lite ordning i bmwn, men husköp går före i planeringen..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ska leta runt och kul att du gillar bilen

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



pelko skrev:
om jag säger att mina fasta inkomster per månad är mindre än hälften av vad ett topplager från Millway kostar så kanske du förstår min situation
Ledlager kommer inte kosta mig pengar alls då jag kan köpa det via pappa och sedan är det kul att testa nya egentillverkade saker för att själv märka för och nackdelar. Jag ska köpa ledlager så ska jag tillsammans med Specialsvarv kika hur man lämpligast kan göra för att få det bra.
Min budget är nog längst ner på listan av alla medlemmar på Rejsa så man får göra det bästa av situationen.
Det är ingen slump att cambern är lika på dessa och original M3 E30 - och varför köpa rätt när man kan bygga rätt?
Vad fick du betala för dina ledlager?
Mvh Mathias


Aha! Då förstår jag. Tror ledlagren kostade en tusing styck inkl moms. Lycka till med bygget och hoppas vi får se bilen den 16 Maj på BMW SC's träff

_________________
Patrik Skoog
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Pelko...

Är det inte dags att börja ladda upp bilderna på rejsa istället för att länka till en uppladdningsajt som bara strular eller blir ogiltig hela tiden?


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Framskärmarna och bagageluckan hämtade jag från lack idag, blev riktigt bra som väntat! Stort tack till Anders olsson som jag fick låna höger framskärm av, annars hade skärmarna inte kunnat lackas förrän senare!

Nu är dörrarna, takluckan (Tack för lånet Specialsvarv), backspeglar samt lite gångjärn och lister inne på lack. Efter den omgången är det bara huv, front och bak kvar sedan är allt lackat och klart.

Är sjuk för tillfället men planen för veckan är att fixa klart den nya hatthyllan jag skaffat utan högtalarhål i, få i alla rutor samt låslister och sedan få ner motor med lite bös runt omkring.

Så efter helgen om dörrarna och takluckan blir klara, så borde kärran se ut som en bil igen. Hade man haft lite pengar liggandes kunde man kanske kommit ut i tid men nu får man vänta till våren innan pengarna rullar in.

Lite kassa bilder på hur bilen står:





Bilen står utan fjädrar bak, ville få ner den lite där bak för att se hur det blir. Fälgen är direkt på navet utan bromsskiva så därför är den så långt in.


Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har legat sjuk mer eller mindre hela veckan så det har inte blivit så mycket gjort. Satte igång med lite småsaker idag men sätter igång på riktigt när jag börjar må bättre.

Rullade ut bilen i solen idag och tog ett par bilder.





Har även varit på skroten och kapat bort en org bakdel från en E30. Allt under det röda sträcket är bortkapat på min bil och jag ska bygga om skrotsaken på bilden så den går att bulta fast på min bil så det ser org ut.


Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har fixat med lite inredningsdetaljer idag. Hatthylla sitter på plats samt baksäte. Damsög även bilen och piffade till allt lite så det känns roligare att skruva.

Dörrarna, takluckan, tanklock, backspeglar, lite gångjärn samt ett par lister är nu lackade. Ska hämta de i dagarna här. Sedan återstår front, bak och huv innan allt är klart. Blir bra som fan

Ska börja fixa med alla lister imorgon som ska lackas. Låslister till fram och bakruta, sidolister båda sidor, lister i fronten, lister i baken samt grillen ska fixas till.

Bilder:

Bilen står på pallbockar då jag har demonterat fjäderbenen. Ska ihop i vecka igen så det går att rulla bilen. Fick lite tips av Wallin om hur man sätter i rutor, så nu ska det nog gå lättare än vad jag tidigare trott. Rutan ska ut igen såklart och listen ska göras rent ordentligt, rutan likaså. Sedan sätter man tillbaka allt i ett paket med plåtlisterna.


Hatthyllan på plats, stort tack John! Innertaket är fastsatt med dubbelhäftande tejp så att det sitter bra när rutorna ska i sedan.


Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Fint som vanligt Pelko! Jag måste komma å kika lite på din bil en dag

Mvh

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Du är välkommen när som helst Nisse!

---

Nu är dörrarna, takluckan, backspeglarna och lite andra småsaker hemma efter lack. Blev riktigt bra som vanligt

Har monterat ena dörren för att se lite helhet och jag älskar det. Ska bli kul att montera lampor, lister, rutor osv när allt är uppfräshat.

Bilder:

Dörr.


Blandat.


Bilen.


Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det blir grymt snyggt! thumbs up Jag har sneglat på den karossen både en och två gånger när den stod hos sin förre ägare och var imponerad över det arbete som var gjort. Klockren grund att bygga på.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35



Riktigt grymt projekt!
Man kan komma hem helt less på bilen, sen så kollar man denna tråd, då vill man åka och mecka e30 igen

_________________
Tobias olander
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Kul att ni gillar det.

Är mycket jobb med utsidan nu men när det är klart blir fokus på motor och chassi.

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Läckert! thumbs up

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ivars gamla catchtank är monterad efter polering, motorn börjar ta sig, taklucka och båda dörrarna är på plats.

Hoppas ha motorn klar för att lyftas i till helgen, då hoppas jag även att sidorutorna är monterade med nylackade lister.

Lämnade in huven och fronten på lack idag så när de kommer är allt klart. Om ett par veckor bör även alla lister vara monterade, all el vara klar så lampor och liknande fungerar. Sedan kanske man kan provstarta om man hunnit en bit med bränslesystemet.

Bilder:

Motorn. Ventilkåpan skall lackas och toppen ska rengöras innan mer monteras. Generatorn skall bli svart.




Catchtank monterat samt ett tryckrör på lösen för att måtta med lite saker som ska sitta runt röret.


Takluckan, dock kom Martin på att en tätningslist bör finnas och då så insåg jag att jag glömt beställa en sådan så takluckan får tas ner igen.


Här hamnade catchtanken.


Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Nu har det hänt en del igen.

Motorn har ramlat ner i bilen tillsammans med växellåda, startmotor, koppling och hela den biten. Var lite problem i början då jag inte tänkte på att lagret i veven är för stort på M50 då jag ska köra med en Getrag 260 låda. Men efter lite bök och mek så byttes lagret och allt monterades ihop. Sitter en förstärkt tryckplatta, lik 618, på plats med originallamell, dvs M20 svänghjul också.

Har inte haft en kamera tillgänglig under en period men tråget har fått oljeretur och ny packning har monterats till tråget, oljefilterhuset m.m.

Hämtade även fronten och huven från JR idag, blev kalasbra som vanligt!

Lister och rutor ska monteras här näst vad gäller karossen, innan dess ska jag göra klart det mesta i motorrummet.

Har även punktat upp ett halvt grenrör och byggt en kollektor. Blir ett "välbyggt snikrör" som jag hoppas kan skjuta fram lite avgaser till turbon åtminstone.

Huven ligger lös på bilderna och dörrarna är inte justerade, därför ser det mesta halvdant ut. Ventilkåpan ska lackas med lite andra saker i motorrummet så häng inte upp er på allt sketet

Kommer mer snart...

Bilder:









Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Blir ju kalas bra det här thumbs up

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Rullade ut kärran idag då det blev så jävla fint väder. Den är uuunderbart fin i solen, syns inte så bra på bilderna dock

Nackdelen med M50 i E30 är markfrigången, kika på första bilden. Dock ska bilen upp en del i fronten men markfrigången blir ändå p**s.

Bilder:











Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (82505 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande