Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (82505 totalt) |
Jag jämförde med dina befintliga topplagringar utan ledlager. Vill du sätta i ledlager i de du har så tror jag att det kan bli svårt att hitta sådana med rätt ytter, respektive innerdiameter, kanske behöver du svarva hylsor? Hittar du ledlager så är är de oftast väldigt dyra då kvaliten bör vara hög. Jag har testat billiga ledlager på den platsen och de har inte hållt måttet. Dessa har jag provat och håller: http://www.mecmove.se/rodobal/mte.as Vad jag kan se av bilden på dina topplagringar så motsvarar de ungefär samma camber som original M3E30 så att lägga massa tid & kraft på de du har när det finns M3E30 verkar ju knas? Nu vet jag inte vad du har för ambitioner eller budget men oftast så blir det billigare och bättre att "köpa rätt" direkt. E30'n behöver mycket caster så det skadar inte att köpa "riktiga" topplagringar. http://www.millway.se/catalog/index. Lycka till med bygget! _________________ Patrik Skoog |
||||||
om jag säger att mina fasta inkomster per månad är mindre än hälften av vad ett topplager från Millway kostar så kanske du förstår min situation
Ledlager kommer inte kosta mig pengar alls då jag kan köpa det via pappa och sedan är det kul att testa nya egentillverkade saker för att själv märka för och nackdelar. Jag ska köpa ledlager så ska jag tillsammans med Specialsvarv kika hur man lämpligast kan göra för att få det bra. Min budget är nog längst ner på listan av alla medlemmar på Rejsa så man får göra det bästa av situationen. Det är ingen slump att cambern är lika på dessa och original M3 E30 - och varför köpa rätt när man kan bygga rätt? Vad fick du betala för dina ledlager? Mvh Mathias _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
Kolla på Wiberger Finns på nätet. Lacken ser fin ut, kanske kommer förbi och tittar någon dag. |
||||||
sverull.se och momentum borde kunna fixa fram ledlager till dig... men räkna inte med att dom är billiga.. Det blir grymt bra det där Pelko.. själv drömmer man väl lite att få lite ordning i bmwn, men husköp går före i planeringen.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
Aha! Då förstår jag. Tror ledlagren kostade en tusing styck inkl moms. Lycka till med bygget och hoppas vi får se bilen den 16 Maj på BMW SC's träff _________________ Patrik Skoog |
||||||
Pelko...
Är det inte dags att börja ladda upp bilderna på rejsa istället för att länka till en uppladdningsajt som bara strular eller blir ogiltig hela tiden? _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
Framskärmarna och bagageluckan hämtade jag från lack idag, blev riktigt bra som väntat! Stort tack till Anders olsson som jag fick låna höger framskärm av, annars hade skärmarna inte kunnat lackas förrän senare!
Nu är dörrarna, takluckan (Tack för lånet Specialsvarv), backspeglar samt lite gångjärn och lister inne på lack. Efter den omgången är det bara huv, front och bak kvar sedan är allt lackat och klart. Är sjuk för tillfället men planen för veckan är att fixa klart den nya hatthyllan jag skaffat utan högtalarhål i, få i alla rutor samt låslister och sedan få ner motor med lite bös runt omkring. Så efter helgen om dörrarna och takluckan blir klara, så borde kärran se ut som en bil igen. Hade man haft lite pengar liggandes kunde man kanske kommit ut i tid men nu får man vänta till våren innan pengarna rullar in. Lite kassa bilder på hur bilen står: Bilen står utan fjädrar bak, ville få ner den lite där bak för att se hur det blir. Fälgen är direkt på navet utan bromsskiva så därför är den så långt in. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
Har legat sjuk mer eller mindre hela veckan så det har inte blivit så mycket gjort. Satte igång med lite småsaker idag men sätter igång på riktigt när jag börjar må bättre.
Rullade ut bilen i solen idag och tog ett par bilder. Har även varit på skroten och kapat bort en org bakdel från en E30. Allt under det röda sträcket är bortkapat på min bil och jag ska bygga om skrotsaken på bilden så den går att bulta fast på min bil så det ser org ut. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
Har fixat med lite inredningsdetaljer idag. Hatthylla sitter på plats samt baksäte. Damsög även bilen och piffade till allt lite så det känns roligare att skruva.
Dörrarna, takluckan, tanklock, backspeglar, lite gångjärn samt ett par lister är nu lackade. Ska hämta de i dagarna här. Sedan återstår front, bak och huv innan allt är klart. Blir bra som fan Ska börja fixa med alla lister imorgon som ska lackas. Låslister till fram och bakruta, sidolister båda sidor, lister i fronten, lister i baken samt grillen ska fixas till. Bilder: Bilen står på pallbockar då jag har demonterat fjäderbenen. Ska ihop i vecka igen så det går att rulla bilen. Fick lite tips av Wallin om hur man sätter i rutor, så nu ska det nog gå lättare än vad jag tidigare trott. Rutan ska ut igen såklart och listen ska göras rent ordentligt, rutan likaså. Sedan sätter man tillbaka allt i ett paket med plåtlisterna. Hatthyllan på plats, stort tack John! Innertaket är fastsatt med dubbelhäftande tejp så att det sitter bra när rutorna ska i sedan. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
Du är välkommen när som helst Nisse!
--- Nu är dörrarna, takluckan, backspeglarna och lite andra småsaker hemma efter lack. Blev riktigt bra som vanligt Har monterat ena dörren för att se lite helhet och jag älskar det. Ska bli kul att montera lampor, lister, rutor osv när allt är uppfräshat. Bilder: Dörr. Blandat. Bilen. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
Det blir grymt snyggt! Jag har sneglat på den karossen både en och två gånger när den stod hos sin förre ägare och var imponerad över det arbete som var gjort. Klockren grund att bygga på.
_________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Ivars gamla catchtank är monterad efter polering, motorn börjar ta sig, taklucka och båda dörrarna är på plats.
Hoppas ha motorn klar för att lyftas i till helgen, då hoppas jag även att sidorutorna är monterade med nylackade lister. Lämnade in huven och fronten på lack idag så när de kommer är allt klart. Om ett par veckor bör även alla lister vara monterade, all el vara klar så lampor och liknande fungerar. Sedan kanske man kan provstarta om man hunnit en bit med bränslesystemet. Bilder: Motorn. Ventilkåpan skall lackas och toppen ska rengöras innan mer monteras. Generatorn skall bli svart. Catchtank monterat samt ett tryckrör på lösen för att måtta med lite saker som ska sitta runt röret. Takluckan, dock kom Martin på att en tätningslist bör finnas och då så insåg jag att jag glömt beställa en sådan så takluckan får tas ner igen. Här hamnade catchtanken. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
Nu har det hänt en del igen.
Motorn har ramlat ner i bilen tillsammans med växellåda, startmotor, koppling och hela den biten. Var lite problem i början då jag inte tänkte på att lagret i veven är för stort på M50 då jag ska köra med en Getrag 260 låda. Men efter lite bök och mek så byttes lagret och allt monterades ihop. Sitter en förstärkt tryckplatta, lik 618, på plats med originallamell, dvs M20 svänghjul också. Har inte haft en kamera tillgänglig under en period men tråget har fått oljeretur och ny packning har monterats till tråget, oljefilterhuset m.m. Hämtade även fronten och huven från JR idag, blev kalasbra som vanligt! Lister och rutor ska monteras här näst vad gäller karossen, innan dess ska jag göra klart det mesta i motorrummet. Har även punktat upp ett halvt grenrör och byggt en kollektor. Blir ett "välbyggt snikrör" som jag hoppas kan skjuta fram lite avgaser till turbon åtminstone. Huven ligger lös på bilderna och dörrarna är inte justerade, därför ser det mesta halvdant ut. Ventilkåpan ska lackas med lite andra saker i motorrummet så häng inte upp er på allt sketet Kommer mer snart... Bilder: Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
Rullade ut kärran idag då det blev så jävla fint väder. Den är uuunderbart fin i solen, syns inte så bra på bilderna dock
Nackdelen med M50 i E30 är markfrigången, kika på första bilden. Dock ska bilen upp en del i fronten men markfrigången blir ändå p**s. Bilder: Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (82505 totalt) |