Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 13 besök senaste veckan (82287 totalt) |
Ragnar är bara vetgirig. Nä, seriöst. Genom att veta hur mkt man vrider ratten i en viss kurva kan man tex därifrån använda detta som underlag för vidare beräkningar angående hjulvinklar för stunden. Enklaste svaret är väl egentligen bara att man är nyfiken och att det kan hjälpa till i förarutvecklingen. Tex kan man ta och derivera signalen och få hastigheten på styrutslaget man gör. Enligt de som ska kunna dethär med datalogging ger en mer bekväm bil mindre och långsammare rattrörelser. Så det kan verkligen vara en intressant parameter att kolla på för att se hur bra en viss förare trivs med bilens beteende. Hmm, vad mer...finns mer...hmm... |
||||
För gatbruk ser jag inte nyttan direkt nej. |
||||
Nån nytta måste man ju gör när man är hemma hos bilen över jul, så häromkvällen åkte motorpaketet ur.
Planen är att byta växellåda (förbyggande) samt styrväxel (gamla glappar). Alltid trevligt med lite julmek anol> Tackar! 10mm säger du... hmm... minns faktiskt inte vad jag har i dagsläget. Får väl försöka mäta i samband med återmontaget. _________________ Ragnar Burenius |
||||
...och igen: Det är få motorrum som är så välputsade efter en säsong som ditt, Ragnar.
Kan du inte skicka ner lite motivation och mek-iver till Linköping så jag kommer igång med mitt projekt? /M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Haha... det handlar bara om att välja rätt bild... Motorrummet är faktiskt i behov av uppfräshning, lacken har krackelerat något kopiöst. Dålig kvalitet på färgen i kombinations med "ganska" varma driftsförhållanden månne? Nåja... som det ser ut nu kan jag ju iaf med gott samvete hoppa runt i det utan att vara rädd för att repa saker osv. Men en omlackning i samband med nästa större ombyggnation vore nog inte fel..... Ett bra tips för att återfå mekmotivation är att inte se till bilen på 4-5 månader sådär... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Sådär, då var potentiometern monterad:
Gick ganska smidigt. För att få plats med den behöde dock plåten smekas lite med min gamle vän släggan . Efter det passade den finnemang Har även hängt på den nya växellådan på motorblocket. Lådan borde vara rätt fräsh då den bara rullat något i stil med 14km. Får väl bli ett extra oljebyte efter ett par hundra mil pga det. Återstår bara lite småpill här och där å sen ska paketet ner i plåtburken igen... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Vad är det för årsmodell på lådan?
Vilken primär är det i? Hur går det med Trionic-bygget? Är lite nyfiken på hur du löst/tänkt lösa problemet med hastighetssignalen. Det finns väl diverse lösningar om jag förstått det rätt. Någon slags givare på hastighetsvajern eller dylikt verkar väl rimligt, eller? |
||||
Då var mekarsessionen slut för den här gången. Studierna kallar åter. Motorn sitter där den ska, men det saknas lite krimskrams runt-i-kring. Behöver bland annat införskaffa ett nytt hjullager, samt helst ett par nya tripoder. Men till sommaren så...
poh> Lådan är en 89a, 7ans primär. Trionicbygget är en av anledningarna till att bilen inte är helt återställd... struntade att montera kopplingen (och därmed kylare, intercooler osv) iom att den ändå ska bort när jag monterar mitt tilltänkta svänghjul. Hastighetssignal är inte slutligt bestämt hur jag löser än. Är jag lat byglar jag över varvtalssignalen och anpassar programvaran efter det. Nackdelen är att man blir av med momentbegränsningar och tomgångsregleringen. Ingen vacker lösning. Eftersom bilen har ABS-givare bak (och plats för det fram med) så är jag lite sugen på att löda ihop en liten box som översätter råsignalen från en sådan till tjusig fyrkant, och därefter drämma in det i T5-systemet. Får se vad jag får tid med... är så mkt som ska göras mvh/Ragnar
_________________ Ragnar Burenius |
||||
Eftersom jag största delen av året befinner mig ~35 mil från bilen så är det lite svårt att planera förändringar etc, eftersom jag inte kan springa ut i garaget och måtta . Bland annat därför har jag tidigare ritat ihop lite CAD-modeller av främst motordelar. Ska man dock pussla med prylar runt om kring motorn blir det ju värre, så därför tänkte jag kolla om det gick att rita en väldigt förenklad modell av motorrummet.
För att få några någorlunda vettiga mått att gå efter så passade jag på att mäta en del i samband med julens motorlyft. I avsaknad av roligare mätinstrument fick jag nöja mig med tumstock, talmeter etc. Metoden jag använde var att börja med att ställa bilen i våg, och därefter montera en skiva i mitten av motorrummet. På skivan gjorde jag ett antal punkter som fick bli mina referensdito. Därefter markerade jag lämpliga punkter jag ville mäta upp i motorrummet (ett 50-tal), och mätte avståndet mellan dessa punkter och så många referenspunkter som möjligt mha talmetern. Refenspunkterna på plattan mätte jag sedan in så gott jag kunde. Eftersom jag nu hade minst 3 avstånd till varje punkt fick jag ett system som gick att lösa. Då jag inte hittade något lämpligt program som kunde räkna ut punkternas koordinater åt mig fick det bli att skriva några rader själv i Matlab för att lösa det problemet . Iom att jag hade överbestämt de flesta punkter gick det även att få iaf någon form av begrepp om hur pass noga min inmätning var. När koordinaterna var uträknade så importerades de i CADen, varefter jag försökte rita upp motorrummet med dom som guide. Blir ju inte helt exakt, men förhoppningsvis bättre än inget alls. Resultatet ser för tillfället ut såhär: Med motor och en väldigt grovt ritad växellåda blir det något åt det här hållet: Självklart är modellen väldigt grov, men förhoppningsvis ska jag kunna ha iaf någon nytt av den. Framtiden för utvisa om den duger.... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Snygg cad modell!
Vad är det för cc mått mellan avgasportarna/insugsportarna på saabspisen? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
okej, jag gissar att det finns en handfull entusiaster som är lika noggranna som du, Ragnar! Järnvägars! Snyggt "skissat"! Hoppas det blir till hjälp i ditt planerande! /M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Som vanligt, överkurs!
Ser ju kanontrevligt ut det där. Verkar som jag får ta och pilla mer med pro/E. Det man lärde sig i CAD-kursen kommer man ju ingenvart på. |
||||
Nej, tyvärr inte hänt något med bilen. Främst pga att all tid har gått till den lilla Formulabilen.
Men visst, lite planer har jag ju. Härnäst är det väl att förbereda lite grejjor för Trionic 5-installation och sedan montera ihop bilen för sommaren. Som det är nu står den utan koppling monterad då jag väntar på att få tummen ur för lite svänghjulsmodifieringar. Till sommaren hoppas jag kunna åka på så många träffar jag bara hinner med, tyvärr verkar några av de jag brukar åka på krocka med lite andra reser jag tänkt mig. Hade även varit kul att komma ut en sväng i Europa med Saaben. Alpluft ska tydligen vara bra? _________________ Ragnar Burenius |
||||
För bilen? Läget att plocka med bredbandslambdan och mappningsdatorn om du ska segdra (med den motorn, nåja) upp för dom kullarna? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Ja, den ska tydligen vara bra både för bil och husse... hade ju varit något, helt klart. Kanske skulle försöka få till en sväng där nedåt till under sommaren, bra sugen på en långtur. Gäller väl bara att övertyga sig om att man har råd... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 13 besök senaste veckan (82287 totalt) |