Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -96 1.8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (40118 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Tips från Miata guru i US för att få till CW rätt

Ride height. Get the car level before you start, and instead of adjusting one corner at a time adjust all of them. For example, if you're light on the RF/LR diagonal, then raise the RF and LR while lowering the LF and RR the same amount. By doing this, you keep the car sitting level.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Justerade upp CW och tycket jag fick till diagonalerna bra däremot är det svårt att få till jämna vikt över framhjulen + att vikt-förhållandet
mellan fram och bak inte är hundra.
Provar lite så här på Kullen, vågar höll bra men det knäppte till i en av dem vid överlast, skall fixa bättre reglar så vikten kommer
mera jämnt över vågarna.
En fröjd att rodda detta med Tein dämparna med inverterade designen, bara till att sticka in handen och skruva hela paketet/däcket upp och ner utan att påverka fjädern, på två man fixade vi det hela under 2 h med antal justeringar thumbs up thumbs up


Bilen ser skum ut i höjdförhållanden och vad som gör mig lite förbryllad är att höger bak nu är högre en vänster bak - nu kan det vara skärmar och annat som har rullats
som skojar med mig.

Frågor
- Kan jag justera så jag får bättre vitförhållande fram/bak ?
- om jag vill har mera vikt på vänster fram vilken sänker jag höger bak då ? Eller höja vänster bak ?


Önskade inom parantes

Hörnvikter
283(285)        256(254)
259(261)    229(231)

Bilvikter
Car : 1 029,0  med mig i          
Left Side.   Front:Lbs.   Rear:Lbs.   Right Side:Lbs.   
544,0       539,0       490,0       485,0    
Lt.side %   Front % :   Rear % :   Rt. side %   
52,9%      52%      48%      47,1%   

Crossvikter
RR X LF:Lbs.      LR X RF:Lbs.   
512,0           517,0    
RR X LF: %      LR X RF: %   
49,8%         50,2%   


Närmar mig gränsen för 1.1 tillägg på 133 hk) 1024 kg, dvs att hänga på vingar och spoilers/spitters börjar bli gränsfall. Men om jag skippar det kan jag lätta ner till 980 kg

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
SVKG Kinnekulle 2009-05-22

Blev en kanon dag trots regnet-hotet ca 6 h torr åkning med nytt personbästa på Kullen. Inte så många bilar som väntat men massor av kör-tid. Åkte upp tillsammans med Andreas gokarting.nu och vi kamperade i depån. Första passa i halvblött med kul fajter med Andreas, lite snabbare men väldigt jämnt överlag.
Bröderna Phil med familj och Martin orion racing kamperade i depån också med seriös tält

Snart torra pass och nu började det gå riktigt fort, CW med bad-rumsvågarna och lättningen har verkligen givit resultat thumbs up, bilen gick som en kanon och jag kunde ösa på över krönen och ut på rakan.

CW hjälper verkligen
+bromsar bättre,
+bättre fäste i kvarn,
+sladdar mindre/kontrollerat när gränser passeras
+ mer 'tossible' / bättre handling
+ Stabilare i lastväxlingar/över krön


En härlig serie på laptimern jagades fram med låga 1.03:or snart började 1.02 tider glänsa till och snabbaste tiden för dagen blev 1.02.51 Att man kunde åka dessa tider med en Miata med std motor känns smått otroligt.
Hoppas nu C-gänget i helgens SPVM tävling sätter likande tider

Serie av tider
1.03.07
1.02.98
1.02.96
1.02.78
1.03.3
1.02.66
1.02.55
1.02.51


Som en kul överraskning kom kusin Hans G upp och tittade, lite kul att ligga några tiondelar bort från 1:e föraren i släktens varvrekord med sin super-optimerade Grupp N 318is med 60000:- kr chassi
Fick lite bra tips från kusin om TV som tillämpades thumbs up

Eftermiddagen bjöd på det sedvanliga 60 min race som med individuella kval och lyckades knipa Roadsport C bucklan till Bröderna Phils stora förtret

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
TS
Gbg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 185



Du kan inte justera viktförhållande mellan höger/vänster resp fram/bak genom att skruva på fjädrar... Vill du ändra det får du flytta runt saker i bilen typ batteri, tankar osv... Dock inte särskilt viktigt... Det som är viktigt är ju diagonalerna, vilket du verkar veta... Hur det ser ut med höjder är ganska oviktigt för väghållningen... Tänk dock på att du inte skall ha krängarna på när du gör cw och att de eftervägningen skall monteras på med bilen ståendes på vågarna och med justeringarna så att de inte ger någon förspänning...

Sen tycker jag personligen att 5 kg skillnad mellan diagonalerna är för mycket, skall vara max 1 kg på en bil i din viktklass... mycket pill, men faktiskt värt jobbet med tanke på hur väl bilen uppför sig när det är RÄTT...

Lycka till...

_________________
Tobbe Sällfors
BMW 2002, Grupp 2
Nürburgring Nordschleife: 9.11
Citera
TS
Gbg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 185



Jo just det...

mer vikt vänster fram - höj höger bak....

_________________
Tobbe Sällfors
BMW 2002, Grupp 2
Nürburgring Nordschleife: 9.11
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Sen tycker jag personligen att 5 kg skillnad mellan diagonalerna är för mycket, skall vara max 1 kg på en bil i din viktklass... mycket pill, men faktiskt värt jobbet med tanke på hur väl bilen uppför sig när det är RÄTT..


Tackar blir till att fin-lira det hela.

Något jag upplever rörigt är att jag vill hålla bilen så lågt det går men justeraden av CW flyttar ju bilen upp i höjd. Fungera att efter en CW är rätt sänka lika tills jag får höjden jag vill ha ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Kul att det gick så bra på Kinnekulle. thumbs up Det känns rätt bra när man själv kan skruva fram förbättringar hemma i garaget. Hur gjorde du för att väga av golvet, så att vågarna visar rätt?

För att inte höja bilen vid justering kan du väl bara sänka i en diagonal som ger för mycket tryck, istället för att höja i den som ger för lite? Eller justera ner allt samtidigt, som du sa.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Hur gjorde du för att väga av golvet, så att vågarna visar rätt?


Har 3mm skivor av mdf som jag väger av så golvet blir jämnt, man får 'shimsa' upp det både bredd och längsled. ( skivor vågarna står på bilden )


Citat:
För att inte höja bilen vid justering kan du väl bara sänka i en diagonal som ger för mycket tryck, istället för att höja i den som ger för lite? Eller justera ner allt samtidigt, som du sa.


Ja det borde gå - nu ställde jag den i en höjd jag vet fungera chassi-mässigt och sen justerade jag alla slaviskt som exel arcet sa, det blev bra men bilen är klart högre än andra rejs-miator.

Nu gick det ju att åka 1.02.5x tider på Kullen så helt fel kan det ju inte vara ?

Hörde just att SPVM miator just ligger på låga 1.03:or i kval så tror Kullen som banan är snabb i helgen thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Josen skrev:
Citat:
Hur gjorde du för att väga av golvet, så att vågarna visar rätt?


Har 3mm skivor av mdf som jag väger av så golvet blir jämnt, man får 'shimsa' upp det både bredd och längsled. ( skivor vågarna står på bilden )

Jag tänkte mer på hur du bestämde hur mycket du skulle shimsa upp med. Vattenpass? Slangar och rör med vatten, eller någon annan fiffig lasermetod?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Max skrev:
Josen skrev:
Citat:
Hur gjorde du för att väga av golvet, så att vågarna visar rätt?


Har 3mm skivor av mdf som jag väger av så golvet blir jämnt, man får 'shimsa' upp det både bredd och längsled. ( skivor vågarna står på bilden )

Jag tänkte mer på hur du bestämde hur mycket du skulle shimsa upp med. Vattenpass? Slangar och rör med vatten, eller någon annan fiffig lasermetod?


Ja vanligt vatten-pass (bygg) över skivorna tills det så bra ut det kunde
Proffsvågar har justerbara plattor med i kittet tror jag.

Det var svårare hur mycket man skulle skruva upp och ner på dämparen - blev alltid för mycket eller för lite.
Men Tein dämparna är lätta att jobba med eftersom man bara justerar dämparkroppen och inte fjädern. Behövde inte ta av däcken bara lyfta och sticka in handen och justera. Väl lösgjorde och smörjda coli-over-ringar hjälper till.

Skall du göra på S2:an ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Josen skrev:
Eftermiddagen bjöd på det sedvanliga 60 min race som med individuella kval och lyckades knipa Roadsport C bucklan till Bröderna Phils stora förtret


Bra kört Josen!
Du var absolut värd den vinsten, det var mer att du fegade ur lite regnkörning som vi hetsade dig för...
Hörde att tom morsan var på dig!
Synd att inte brorsans bil kunde varva ur annars kunde det kanske blivit lite kamp om pokalen.

By the way, Pihl ska det stavas, att det ska vara så svårt...

Max skrev:
Hur gjorde du för att väga av golvet, så att vågarna visar rätt?


Det finns laserinstrument som lyser upp ett horisontalt plan som man lätt kan justera in vågarna efter, mycket smidigt! thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Bra kört Josen!
Du var absolut värd den vinsten, det var mer att du fegade ur lite regnkörning som vi hetsade dig för...
Hörde att tom morsan var på dig!
Synd att inte brorsans bil kunde varva ur annars kunde det kanske blivit lite kamp om pokalen.


Bugar och tackar - kul att man kan reta hela familjen lite

Ja hade Henriks bil gått fullt ut så vette katten om inte låg 1.02 tid hög 1.01 hade landats thumbs up Men fuskar man med dyra trim (sprut) så skall det straffa lite sig

Sorry för stavningen är urkass på det överlag

Var det kul på ER-cup ? Har hört att det var tuffa tag i Roadsport gänget idag
Ångrar att jag inte drev på och fick bilen klar hela vägen - hade varit kul och varit med och fajtas

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Josen skrev:
snabbaste tiden för dagen blev 1.02.51
Som en kul överraskning kom kusin Hans G upp och tittade, lite kul att ligga några tiondelar bort från 1:e föraren i släktens varvrekord med sin super-optimerade Grupp N 318is med 60000:- kr chassi


Grattis till bra tider, skall göra vad jag kan för att ta dem på lördag Hans G's 318is har jag ju bra erfarenheter av och enligt osbeck Sr så var Hans rekord 1.02.1...

Du har bättre vikt/effekt förhållande i din miata än i min tunga GrpN E46:a, men kanske så kan jag också komma ner i 1.02 tider

_________________
Patrik Skoog
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Du har bättre vikt/effekt förhållande i din miata än i min tunga GrpN E46:a, men kanske så kan jag också komma ner i 1.02 tider


Tack

Upplevde banan som snabb sist, ser väl Kullen lite som min hemma bana och gillar verkligen den.
Tycker den är helt klart svårare än Knutan och kräver mera övning/träning.

Klart kul att kunna åka nästa lika fort som 318is då jag vet hur mycket jobb som las ner på den Men banan var som sagt snabb så svårt att jämföra rättvist.

Tror nog att du kommer ner på 1.01 tider, partier som jag tror du skall fokusera på är Molin och TV krönen, där sitter snabba varvtider. Fråga gärna Rolf om tips ( han kommer säkert ) han och Hans är ju en 'gurus' på Bimmers som går snabbt på kullen

Just ingången till Molin kan man åka grymt fort och det finns mera grepp än vad man tror thumbs up Får man till rätt spår där så man kan gå på gasen tidigt efter krönet - men det är på gränsen . Den är verkligen otäck innan man lärt sig hur fort det går att åka där

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Lite uppdateringar av 'vapnet' inför SSM

- Nya skivor och set XP10 fram med bytt b-olja + luftat broms, tur att man har förstående fru som sitter och säger/gör "pumpa pumpa och i gick i botten"
- Fixat in Hella 90 mm lampor som jag ropade n på ebay för vettig slant
- Nya fjäder-setting bak att testa
- Lite mer Camber fram + rättat toe
- Lättat hårt med en delrin växel-spak ( bling ? )
- Tiltat stolen mera bakåt
- Borrat upp ventilations-hål i HT ( hjälper helt klart )thumbs up
- Trasslat med kärran och lagat vajer-distans mot bromssköld - Vida bil i Göteborg är guld med lösningar för oss med smal budget som åker på skrot thumbs up








Kvar är
- Fin-justering av CW, badrumsvågar med plankor får jobbar lite igen
- Bumpa upp tändningen lite till nu all kallluft som flödar in - verkar dock bli ett svettigt SSM
- Fixa lite 12v till lampor
- Packa/tvätta bilen, sortera verktyg
- Köpa hem lite remmar + kylslangar som reservdelar
- Fixa in video-kamera i bilen
- Se till att Bosse skickar vagnsboken i tid

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
SSM Sammanfattning
Ett 'hett' SSM med tajt racing och nytt personbästa (Svenskt miata rekord Knutstorp).
Kanon tider till stordel p.g.a. av ny bana och STCC-gummi i spår, tror dessa tider inte kommer att kunna sättas igen.

Resultat länk
http://www.sportvagnsmeeting.se/resultat.php --> Roadsport B/C

SSM arrangemanget har verkligen växt och race och tidsträningar har fått spridas ut över flera dagar. All heder åt MGCC som med idella medel kan rodda ett arrangemang som detta utan att ha massa rutin i ryggen - super jobb ! thumbs up thumbs up

Lite för varmt för att få till den stora publiken dock - men tror det som kom hade mycket att titta på
C bilarna fick åka tillsammans med B vilket inte fungerade överlag oavsett var man låg i fältet.
Förstår uppdelningen vs varvtider med det blev mycket frustrationer genomgående i fältet, också väldigt mycket kontakt mellan bilarna för att vara Roadsport. Själv tror jag att B-bilarn hade funkat bättre i A då A bilarna hade 'drabbats' av varningen en gång mot att låta snabba C bilar 'drabbas' konstant under hela racet av B-bilar. Något att driva mot arrangören i kommande race. också hitta bättre former för Miata rejsing måste till där vi lyfts fram och kan marknadsföras. Trots allt är vi efter Ginetta största gruppen enhets-bilar som publiken inte förstår idag.


Tuffar ner fredag morgon med Henrik och fullastad omega och race-drag. Färden går fint, lite orolig över Åsen där tempen är uppe på 110 när bilen pressas , Åsen är en tuff backe för en trött omega med lilla motorn Henrik lurar in mig på fel avfart efter Ängelholm och vi stirrar runt lite kring skånska byar innan vi hittar till Bjuv - att det är så svårt för Göteborgare söder om Åsen

Fredag Tidsträning och Kval; Sol och Stekhett
Lågt lufttryck för att inte överhetta däcken

Träning - trångt
Ut och känna på nya banan, mycket bilar och inga fria varv. Nya asfalten och gummit skvallarn om att det kan gå att åka fort. Bilen känns 'villig' och kul att köra
Fixar till lite däckstryck och kör in bromsar.
Någon 12-tid sätts. Lite tråkigt får en kollega värme-problem och 'skjuter' motorn trågkigt. Själv har re-route + nytt kyl gjort susen. Bilen visar inga tendenser till att bli varm snarare tvärt om.

Kval - fält-snabbast
Lite mindre med bilar nu och sätter upp ett högt tempo direkt. Testar lite nytt spå i T1 och Litho delarna och ser till att jag får fritt spår. Börjar jobba fram en tidserie på låga 11 tider ganska omgående som sporrar. Hittar lite bra STCC spår/gummi och 10 tiderna börjar glänsa till på Laptimern. Tror inte rikigt på tiderna med känns fantastiskt att kunna sätta tider som dessa. Tiderna stämde och jag t.o.m kvalat snabbare än alla B-bilar och står alltså i pole med 1.10.699 - lätt overkligt men verkligen ett skönt kvitto på att jag har tänkt rätt med inställningar och körning.

Mina tider sätter igång lite känslo-svallning i depån/Miata kollegorna och fredag-kvällen blir ett trevligt
munhuggare om min bil och vad fusket är över en Pizza och öl. Alltid kul att man kan reta upp någon. När konkurrenterna t.o.m börjar strajpa upp sina bilar med mitt namn inser man hur stor man är i Miata kretsar

Lördag Race dag ; Sol och Stekhett

Race 1 - liket i Litho, slalom på rakan och kalsong-snurren NGK

Med mycket fjärilar i magen startar jag pole med en 911, gör mitt bästa för att starta så bra som möjligt och kör aggressivt för att hålla långsammare motorstarka bilar bakom ming in i T1 lyckas med bra start utan massa hjulspinn kan hålla alla bakom mig utan 911 som jag inte har en suck emot. Kämpar allt vad jag kan för att behålla min position och kan utnyttja min styrka att kunna köra fort när det svänger och är i klar ledning med plöjandet av 911 framför mig första varven. Tyvärr skjuts mitt avstånd till fältet bakåt i sank av 911 går väldigt långsamt så fort det svänger + att den är bred utan dess like överallt. Kan inte få med mig farten ut på rakan då 911 ligger konstant i vägen och min frustration växer. I min frustration/besvikelse över hur racet utvecklar sig börjar jag köra fult och stänger motorstarkare bilar i slutet av rakan med slalom-åkning - inte snyggt kört jag vet. Till slut tar ytterligare en B-bil sig om mig i T1. I nästföljande satsning över NGK-krönet tappar jag greppet bak (vet inte varför riktigt) och flyger rätt fram/sidledes i fullt blås. Med lite kyla och "both feeths in" lyckas jag rädda mig från att slå runt och blir stående i nedre delen av NGK. Väntar ut fältet och ger mig ut på banan igen. Jagar ikapp några positioner och landar racets näste snabbaste tid. 1.11.01 bakom en B-sjua på 1.10.73 tid. Kommer giftig film på detta rejs, om jag vågar lägga upp den

Restena av lördagen går åt till att semestra med familjen som har tittat på racet och var imponerade över körningen

Söndag Race dag ; Moln och hett
Samma startuppställning som lördagen men nu B-sjuan i pole och jag bredvid. Fundera på jag skall hantera 911 svaghet i Litho och bestämmer mig för att försöka släppa av tidigare så jag åtminstående kan få utnyttja min motor fullt ut på rakan vilket är kritiskt med den lilla effekt jag har.
Får också reda på att man nu har ögonen på mig efter gårdagen race och svart-flagga kommer att ges om jag kör slalom - lite märklig barnuppfostran att straffa efteråt . Bestämmer mig för att släppa alla motorstinna bilar i starten så jag slipper Jante och inte retar upp Roadsport-klubben mera

Race 2 - nice and easy i Litho och håller mig i skinnet

Startar i yttern och gör nu inga försök att hålla bilar bakom mig utan släpper 3-4 motorstinna bilar på innern och tar rygg 911 igen. Går några varv där jag t.o.m lyckas köra om 911 (givetvis kör om på rakan ingen) och håller min placering. Elisen kan tryggt dra iväg när jag studerar 911 spårval i Litho och fundera på hur mycket jag skall släppa för att få vettiga utgångar över bäcken. Allmän frustration igen. I olika omgångar kommer Fredrik i kapp p.g.a 911 och vi kubbas in till sista varven där jag inte täckte upp ordentligt utan Fredrik kan dyka sig förbi i T1. Nu drabbas Fredrik av 911 och jag är snart i hasorna och vi har en spännande fajt över mållinjen med lite tuffa tag - kul ! Pustar till person bästa till 1.10.46 och Elisen sätter nytt Roadsport C rekord på Knutan med 1.10.0x ? Bra jobb !

Kommer film på denna med.

Grattis Fredrik till bra tid och körning thumbs up och grattis ni andra till pall-plaster thumbs up

Selekterade bilder från
http://www.sportvagnsmeeting.se/album/index.php

Line-up Race 1


Starten Race 2


Efter snurren

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Ingen kan anklaga dig för att sattsa halvhjärtat.
Underhållande racing thumbs up
Jag har bild sekvensen där du snurrade efter NKG om du vill ha?
Lägger inte upp den om du inte vill.
En annan bild...

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Ingen kan anklaga dig för att sattsa halvhjärtat.
Underhållande racing thumbs up
Jag har bild sekvensen där du snurrade efter NKG om du vill ha?
Lägger inte upp den om du inte vill.
En annan bild..


Tackar Kul att kunna bjuda på underhållning

Lägg gärna upp bild-sekvensen över NGK snurren - bara kul thumbs up thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



He he....
Miata racing verkligen lockar när man ser vilken action det är.
















_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Skitfräckt bild-serie thumbs up thumbs up thumbs up tusen tack !
Hur lyckades du fångad det så bra du måste varit med på avtryckaren ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Josen skrev:
Skitfräckt bild-serie thumbs up thumbs up thumbs up tusen tack !
Hur lyckades du fångad det så bra du måste varit med på avtryckaren ?


Ha ha, de va så lite så.
Jag jobbade i bärgningen hela helgen och fick några gyllende tillfällen att ta lite foton.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -96 1.8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (40118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande