Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323 2.5 24v E21 BMW CUP | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (40768 totalt) |
Nu är du väll lite snurrig Johan Skall väll vara 2,5 liter och 2 ventil teknik Annars fodras nog en dispans _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Jag är inte det minsta snurrig. Däremot tvingas jag nog ge dig bakläxa för att du inte läst reglementet ordentligt. Du var ju t.o.m en av de som godkände det! Titta ordentligt under 3.1. Där står att motor M50/52 upp till 2,5 liters slagvolym får användas i originalskick. Ska du trimma blir det max 2 liter för 4-ventilare och 2,5 liter för 2-ventilare. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
ja jo men , jag har nog byggt om framvagnen för mycket.
och sen tänkte jag köra med 17 tums slicks Så det får nog bli special i fortsättningen oxså. Få se vad vi hinner bygga om före Mantorp. _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||||
Då var vi hemma igen efter en rolig racehelg på Mantorp.
Hann väl inte göra så mkt som jag tänkt med bilen, men de dubbla hämmarna gjorde faktiskt bilen något styvare. Måste skaffa de där coiloverbenen bak , så att bilen blir hårdare bak ! Idag inköptes en diffklump med 1:3.91 utvx den skall få bidra med nya drev till min klump som hitills haft org 323 drev 1:3.46. Med denna operation hoppas jag få mer ork i kärran Några bilder från helgen. Här lastat och klart i Gävle för avfärd till Mantorp. Vi kom fram kl22 på fredagkväll, ställde upp racebilarna i depån och kopplade in strömmen i racebussen. Magnus och Jani sov på vandrarhem och jag o Sebbe sov i bussen. Här är Teamets bilar uppställda i depån på Mantorp. Här poserar man vid racebilen Körde hela träningspasset tills det flaggades av , KUL ! Race 1 & 2 kördes utan problem , jag bland de sista och Magnus bland de första Vi bestämde oss senare för att övernatta på Mantorp, tyvärr stannade inga fler team så vi blev ensamma. Stannade till i Uppsala på Biltema och Jula under Söndagens hemresa. Nu ser vi fram emot nästa tävling på Gelleråsen _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||||
Igår kördes RACE 3 & 4 BMWcup på Gelleråsen , som är en av landets roligaste.
Efter att vi byggt om min slutvxl från 3.46 till 3.91 i utvxl , var jag rätt så förväntansfull att få testa den på banan. Resultatet var faktiskt toppen mkt mer kraft på vxlarna , tätare mellan dem och nu varvade den ut på 5an (Nja rakan räckte inte riktigt till , men hade den varit några 100m längre så hade den gjort det). Likaså kunde jag ta hela den långa böjen innan målrakan på 4ans vxl. Tidsträningen gick bra , men när sen första racet startade blev jag så koncentrerad på körningen att jag faktiskt hmmm glömde att slå igång kylfläkten, såg efter ett par varv att vattentempen visade 105 grader, slog då genast på kylfläkten men då var det för sent. Den övre kylarslangen lossnade och sköt kylarvatten upp genom vent hålet i huven och slaskade rätt upp på framrutan i mitt siktfält, upptäckte oxså kylarvatten innuti bilen på golvet. Jag körde då ut en bit i gräset på säkert ställe före ejes kurva, och slog av den direkt. Så resten av rejset fick jag se från sidan av. Jag var inte den enda bilen som fick värme problem denna dag då ytter tempen steg mot 30 grader. Sen blev det bärgare in i motor depån efter rejset, de hyggliga bärgnings killarna hämtade sedan upp min balaklava som jag glömt på avbärarräcket tack tack. Före det andra racet monterades slangen och vatten fylldes. Gick ut på det andra racet i tron om att allt var ok , men efter bara ett varv efter start så steg vatten tempen över 100 grader, så då tog jag det säkra före det osäkra och rullade in i motor depån. Efter en kontroll då på plats visade det sig att jag missat nån luft ficka vid luftningen , för det gick i ytterligare 3 liter vatten . När den senare startades och varm kördes visade den inga konstiga värme tendenser, så nu är den nog ok . Ska utföra ytterligae tester i verkstan, eller om det är dags för en 4 liters V8 kanske ! Men tycker ändå att det var en varm och trevlig helg på race banan trots komplikationer i värmen. Testade att montera våran nya HDD video kamera i bilen men det fungerade inte värst bra , den verkar bryta vid vissa vibrationer eller så var det den höga värmen i kupen som spelade sin roll, detta måste testas mer hemma före nästa race, kanske var min montering med kameran hängande upp o ned inte var så värst bra. Magnus körde bra i första racet , men i andra racet rasade hans vxl-låda ! _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||||
Hej
Hoppas det gick bra med motorn. Det där med kylslangar som inte sitter där dom ska har jag tråkiga erfarenheter av > Det blev ju ny toppackaning & kylare i volvon. Kul att det blev bättre drag med 3.91 i axel så du kan använda motorn fullt ut. Hoppas det funkar bra i nästa race. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Blir inget Knutstorp , har inte den rätta motivationen just nu känner jag.
Lite andra projekt på hemma plan som lockar just nu _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||||
Nix blir nog inget ....
Magnus får ju tillökning vilken dag som helst , och jag har så många andra projekt på gång hemma. Vi får se , får jag ett hyfsat bud på Racebilen så säljer jag nog. Sen får man börja om på nytt bygge _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||||
Jaha då var racebilen SÅLD !
Den flyttar till Norrköping. Känns lite vemodigt Men blir nya satsningar framöver, på andra projekt. Vi får se om det blir nå mer BMWCUP i framtiden ??? mkt möjligt . Som det känns nu så kommer jag och kör gatbil nästa säsong _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||||
Jag tror mig ha letat överallt efter en närbild på ett monterat fönsternät, enligt reglementet skall nätet täcka hela fönsterhålet, det har jag inte sett ett enda nät som gör, så jag antar att det är underförstått att det är ok om det inte gör det. Vidare hur skall snabbfästet bäst monteras? och är det bara jag som tycker att näteländet sitter på tok för nära ratten? djupt tacksam för svar, jag har själv en E21 med 10-12 år gammal bur, jag tror dock att röret i dörrhålet sitter på samma ställe ändå. _________________ Magnus Nielsen https://www.youtube.com/channel/UCkhdzs2XZ5BGZ_dXrRIMNLQ/videos?view=0&sort=dd&flow=list&live_view=500 |
||||
Vad använde du för material när du fäste upp nätet, var det nylonremmar? Materialet i nätet skall vara flamsäkert enl TR-1, men det nämns ingenting om materialet i infästningarna, De snabbspännen jag har sett är absolut inte inte flamsäkra, dom är till och med smälta i änden för att dom inte skall fransa sig. Hade du mer än 1 spänne? jag tänker att det kunde vara klurigt att få väck nätet om det satt flera spännen. hade du spännet uppe eller nere?
_________________ Magnus Nielsen https://www.youtube.com/channel/UCkhdzs2XZ5BGZ_dXrRIMNLQ/videos?view=0&sort=dd&flow=list&live_view=500 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323 2.5 24v E21 BMW CUP | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (40768 totalt) |