Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Hemipanter 1973. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (111194 totalt) |
Herre jättejösses va stor den är! Vansinnigt vacker Kan man lämna in önskemål om en film med ljud ifrån kommande uppstart?
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
OJ! Är det du som är väldigt liten, eller är motorn väldigt stor? Hursomhelst, jag längtar efter att få se den där motorn i bilen snart. Pantera har jag drömt om sen barnsben och du har byggt en riktig drömbil i mina ögon! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
_________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Till helgen blir för snabbt, men om en vecka så. Sedan är det ju avgassystemet som tar si tid. Det är kul att bromsa motorn men då vill jag hålla på några dager så att det går att experimentera med körbarhetsregistret och avgsavärden. Själva toppeffekten kan ha sitt kuriosavärde men är inte forskningsmässigt spännande, för att använda en lite övertjusig terminologi. Och sådan bromsning har ja inte råd med, eller rättare sagt, jag spenderar hellr dom pengarna på annat. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Jo, kort brännvidd hade varit nått! mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Är det så dyrt att stå på rullande landsväg? Min lillebror har nyss investerat i en rullande landsväg, som inte används jättemycket för tillfället. Jag tror inte han är så överdrivet dyr om du vill stå i hans verkstad några dagar. Ska jag kolla? Det kräver dock att du kan transportera bilen en sisådär 20 mil. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Såg en bild på en Pantera med utblåsen centrerade bak där du har nummerplåten och tänkte att jag skulle tipsa dig om det för jag tyckte det var riktigt snyggt och sen kanske du kunde få till en diffuser bak också. Men så gick jag in på din hemsida och såg att du haft något liknande förut med din första big block Ford och Boss Trans Am motorn.
Gick du ifrån det för att få plats med större ljuddämpare i.o.m decibelkrav? Sen kanske den lilla diffusern du kan få till bak inte gör så mycket nytta pga växellådan och bakvagnen som är ivägen? _________________ Oscar Zettervall |
||||
Nyfiken fråga
Vinner du verkligen något med dubbla tändstift när kolvtoppen är plan och förbränningsrummet ser så gynnsamt ut? i grova drag ser det inte så annorlunda ut än ett vanligt pent-roof förbränningsrum med squish kolv undrar sedan tex ett porsche förbränningsrum där dubbla stift är fördelaktigt har mycket mindre flamutbredningsvolym från ena sidan förbränningsrummet till den andra. mvh Truls _________________ Truls Herland |
||||
1 Det jag hittils noterat men med sämre kolvar är att tändningen skall sänkas ca 7 gdr. Det indikerar snabbare förbränning och mindre förluster. Man kan mäta avståndet från sitift till den mest avlägsna punkten och se vad detta säger. Det behövs givetvis mer exakta tester för att uttala sig mer detaljerat om vad det ger, jag kan bara säga att en förbättring blir det men inte måttet. 2 Jag har läst och diskuterat med många olika personer om Hemin:s förbränningsrum, som oftast får kritik bortset från top fuel racing där det är perfekt. Nu har jag denna motorn i bilen för att det är skoj på flera sätt samt att det är kul att se verkligheten ställt mot de resonemang som förekommer. Som du säger, jag försöker efterlikna pentroof, eller rättare sagt moderna modellplans 2 taktsmotorer. 3 Stiftet i en 2 ventilsmotor hamnar där det hamnar, lite åt ena sidan. 2 stift kortar därmed ned flamvägen en del. Situationen förbättras för mig i och med att jag har ökat slagvolymen vilket minskar olägenheterna med hemisfäriskt stora förbränningsrum. De nya Hemi motorerna är inga äkta halvklot. Men vi får se, spännande är det. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
En bild på hur kolvarna såg ut monterade. En pappmal som visar förbränningsrummet.
Det blev inte exakt som jag tänkt mig, Wiseco:s ventilnotch har väl sin egen fason. Jag trodde ett tag att dom hade en ren kopieringsmaskin, men det får vara okay så här. Jämfört mot cylinderdiameter och slagvolym så ser det okay ut, men vi får se hur det funkar i verkligheten sedan. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Såg du min fråga lite högre upp? _________________ Oscar Zettervall |
||||
Ledsen, jag glömde bort att svara. På min hemsida så har jag bilder både på 90 och 180 graderssystem. Ljudet Db är tämligen enkelt att hålla på mattan med särskilt 90 graders systemet. En liknande konstruktion har jag gjort till Speedlabcorvetten som är bland det tystaste på banorna. Det blir även lätt. Anledningen att jag inte har det på bilen nu är att motorn är för stor och bred, att dra rör över ventilkåporna är ingen bra sak.
Dtffussor har jag också funderat över i omgångar och har även haft olika golv under bilen. Plant golv har fungerat mycket bra. Nu vet jag hur det funkar så nu sitter det inte på bilen för tillfället, det är inte några vägar i allmän trafik där det är någon poäng. Även så, så vore det intressant med en diffussor men det sitter en subram under motorn och som håller hjulupphängningen och den sitter i vägen. Trots detta så har jag sett Panteror med diffussorer och även sådana som körs på bana. Saken är den att ingen av dessa kan fungera utan blir ren kosmetika vilket blir lite fånigt i mina ögon. Det är i vart fall vad min lilla vindtunnnel gett vid handen. Man kan självfallet göra en gatdiffussor som ger i vart fall mindre lyftkrafter, men, även Ferrari har fått mantla avgasrören då luftcirkulationen från under bilen runt motorn blockeras vilket jag inte anser problemet värt för det ynka resultatet. Så, det som krävs är en ny ram bak, annan hjulupphängning, avgassystem och motorrumsventilation. Ja, och så ekonomi och tid förståss. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
237 kilo väger motorn. Med insug, generator, svänghjul o koppling, startmotor, luftfilter, tändspolar, oljepump, tråg, vatenpump o kilrem men inte avgasrör, olja o vatten. Det är mindre än orginalmotorn i alla fall så jag är nöjd. Väger bilen snart komplett med allt.
_________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Hemipanter 1973. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (111194 totalt) |