Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 2 -91 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 7 besök senaste veckan (68001 totalt) |
Idag var fick bilen lite omsorg för första gången på 5 månader. Jag börjar skruva samtidigt som andra ställer på och börjar köra. Det kan väl inte vara vettigt, jag måste skärpa mig.
Jag började med slavcylindern. Trångt och bökigt innan man hittade rätt arbetsställning. Det blev en kombination av att jobba från vänster hjulhus och att ligga under och känna sig för med högerhanden. Någonstans i bakhuvudet fanns en tanke om att man behöver stoppa in något som hindrar kopplingsarmen att fjädra tillbaks för mycket så jag petade in en ½ tums förlängare i hålet. Det kan nog bli jobbigt att skruva tillbaks cylindern annars. Ingenting satt fast speciellt hårt så det gick fortare än väntat. Slangen såg riktigt risig ut med mycket torrsprickor. Sedan gav jag mig på bromsslangarna och där var det värre. Gamla bromsrör där hylsan nypit fast i röret, ett gick av. Jag får byta 3 st. Annars är det ju en fröjd att skruva jämfört med en gammal bruksbil där allt rostat fast. Hoppas på att grejorna från Utzon kommer denna vecka. Jag beställde huvudcylindern till kopplingen också, det vore så satans tråkigt om det är fel på den när allt annat är bytt. Har inte skruvat bort skyddsplasten under lådan för att se hur jobbigt det blir att byta växellådsfästet än. Thomas det stämmer att det är Turbokraft:s fäste. Lite bilder på dagens arbete. Bortmonterad slavcylinder, här syns förlängaren som är instoppad i luckan. Det syns även att jag borde tvätta ordentligt Bortmonterade gamla prylar, till tippen med dem. En av slangarna monterade. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Hej Jocke,
Kan glädja dig åt att jag inte kommit längre utan bara hunnit med och tvätta bilen. Kvar är att byta bromsar, bromsslangar och växellådsfäste men till den 29:e april skall det vara klart. Kommer du köra slalom i år? _________________ Peter Einarsson PCS 7739 |
||||||
Tjenare Peter. Jag är alltså inte ensam om att "maska" med mekandet. Gör du jobbet själv? Planen är att vara klar till slalompremiären, den vill jag absolut inte missa. Ska försöka få med Marcus i år också. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Gav mig på växellådsfästet ikväll, fy fan säger jag. Efter att ha brottats med att få ut bulten ur fästet i ca 30 min så började jag skära bort gummi ur fästet. Efter en halvtimme till gav jag upp. Det jag kommer troligtvis att både ha sönder något på bilen och min kropp innan det där fästet är borta. Har läst Om vilket skitjobb Staffan Bergholm hade att byta fästet på plats och tar lärdom av det. Jag kommer att plocka ur motor och låda för att klara av det och då kommer ju nästa fråga. Hur mycket annat ska jag göra när jag ändå har allt nere? Jag känner mig själv och är rädd att jag kommer hitta på massa dumheter och då blir det nog inget åka i år. Hmm, jag får väl se om jag får en uppenbarelse i natt. Upptäckte förresten att korset på växelföraren var väldigt glappt så den ska givetvis bytas, sedan ska det tvättas ordentligt, sedan............... Zzzzzzzzzzzzzzzzz
_________________ Jocke Rydell |
||||||
Som vanligt så överreagerar jag och tycker bilen är pest när det bär emot. Jag ska testa att komma åt med borr för att få bort gummit, sedan ger jag mig på hylsan med en sån här med kortat blad. Det borde funka. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Nu minns jag inte riktigt hur det ser ut på g50, men funkar det inte med en "hackspett"
http://biltema.se/sv/Verktyg/Trycklu _________________ Jakob Josefsson |
||||||
Det räcker att få bort en del av gummit om det är för knöligt. Bara du får in ett bågfilsblad genom hålet så att du kan såga dig igenom bussningens yttre stålring. När den är bruten släpper spänningen och då går det att bara knacka ut hela bussningen genom att knacka runt, runt på kanten.
Bit ihop nu, du kan ju inte parkera till nästa sommar pga detta _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
Växellådsfästet bytt och jag har svin ont i kroppen men jag tror det kommer vara värt det
Köpte mig en liten fin bågfil typ sån där man hade på träslöjden. Gav mig på gummit med borr först och sedan gick det att få in bladet. Lite nervös att borra eller såga in i godset på växellådan. Tyckte jag var igenom ringen och började knacka. Efter en stund började den röra på sig. När jag efter en stund tittar på andra sidan ser jag att jag inte alls varit genom ringen med sågen, men va fan nu rör den ju på sig så det var bara att fortsätta knacka. Putsa rent i hölet sen dit med det nya, det gick riktigt smidigt. Sedan gav jag mig på motorfästena. Jag beställde nya hårdare kuddar från Twinspark racing. De låg i brevlådan efter en vecka och det kostade totalt 163 spänn. Egentligen var det väl inget fel på de gamla kuddarna men jag tror ju att om det är ännu hårdare och låter mer så måste det ju gå fortare . Bytet var gjort på 10 minuter för båda sidor. Till sist kastade jag mig över slavcylindern. Det var ungefär så kul som jag trodde det skulle vara att montera tillbaks men efter en stund så satt den där. Jag är glad att jag satte dit ett rör i hålet för kopplingsarmen annars har det aldrig gått. Nu är allt grisjobb klart och det är bara de roliga sakerna kvar. Njae det kanske inte stämmer förresten, ett oljerör som garanterat kommer trilskas är ju kvar på listan. Ser förresten att det är exakt 9 år sedan jag reggade mig här på Rejsa. Det måste firas med lite malt. Puhh, äntligen Gamla vs nya fästet. Det gamla var väldigt sladdrigt och det nya känns så där härligt fast men inte stumt. Fästet är gjort i två halvor som skruvas ihop. Här är ena halvan monterad och man ser gummikärnan. Där satt den. Övre halvan av gummikudden borta. Hela fästet borta, bara att stoppa i nya kuddar och montera tillbaks. Slavcylindern med ny slang monterad. Ska byta huvudcylindern vid pedalen också. Sedan vore det väl fan om inte kopplingspedalen åker tillbaks hela vägen. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Visst gör det. Vem behöver gå på gym när man har entusiastbil. Lyd ett gott råd och byt ditt växellådsfäste nu när allt är ute från bilen. Jag följer dina vedermödor, hoppas det blir bra till slut. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Har tänkt att byta det. Ser inte alls ut som ditt. Det är en konsol som är skruvad i växellådan. sedan sitter gummit i konsolen. Troligen byts väl hela konsolen. Någon som vet? Skiljer sig tack vare C2/C4. Min är ju en C4.
_________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||
På C4:an så går ju kardanaxeln till framhjulen i mitten av bilen så därför sitter fästet på sidan, men det är samma kudde som används. Har du kollat vad en originalkudde kostar? TurboKraft fästet kostade 1160:- hem till dörren
_________________ Jocke Rydell |
||||||
Har inte kollat priser än men kommer troligen att beställa en hel del delar från Utzon och kan han fixa ett så blir det nog han som får leverera. Finns dock inte i hans register!
_________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||
Sakta går det framåt, det är svårt att få till mer än 1 dag i veckan i garaget.
Idag byttes huvudcylindern för kopplingen och det gick ganska lätt, man börjar bli mjuk i kroppen efter allt ålande och krypande. Bromsrör och slangar monterades och sedan var det dags för luftning av allt. Det kom fortfarande några klumpar ur slavcylindern men nu är det ren vätska i hela kopplings systemet. Det tog även en jäkla stund innan det började komma vätska ur bromsoken så jag trodde knappt mina 1,5 liter bromsvätska skulle räcka. Det ska bli spännande att se hur koppling och bromsar fungerar i år. Jag körde med ATE SL6 förra året men gick tillbaks till Motul RBF600 i år. Nu är det ju både annan vätska och nya slangar så det blir svårt att veta vad som gjort vad för bromskännslan (om det nu blir någon skillnad förstås). Bytte ut några oljeslangar som börjar se torra ut och hade även köpt röret till motorns inlopp. Jag struntade i röret efter att ha försökt komma åt med diverse nycklar istället för att hamna i något jobbigt läge som drar ut på tiden ännu längre. Det krävs nog bortmontering av grenrör eller så får det bli om jag plockar ur motorn nån gång för att byta det röret. Sedan plockade jag ner växellänkaget. Bussningarna i korset är slitna och jag har beställt nya från england. Bussningarna i staget var kanske inte så jättedåliga men det känns dumt att inte byta dessa. En 928 del som finns att köpa löst. Förarstolen åkte och då upptäckte jag att det kommer behövas nya skenor också. Eftersom det är elstolar så ser skenorna lite annorlunda ut mot de för manuella stolar, jag har ingen lust att börja modda dessa så det får bli nya Sparco skenor istället. Frågan är om man ska spara originalstolarna? Jag kommer aldrig sätta tillbaks dem men det kanske kan vara bra att ha kvar när bilen säljs i framtiden. Någon som är sugen på sportstolar i svartgrått skinn? De är omklädda någon gång och det är inte ett originalskinn. Sist så plockade jag ur innerskärmen på vänster sida för att börja med bromskylningen. Det är ganska så trångt mellan AC kondensorn och plåten samt att plåten som sitter framför den verkar knepig. Hur har ni andra med 964 eller 993 gjort? Har tittat lite på rennlist men inte sett något av nytta. Jag kommer inte att ta bort AC:n. På höger sida ser det bättre ut så där är det nog inga problem. Dagens skörd av skräp. Nya slangar och huvudcylinder. Glapp bussning i växel knuten. Bussningarna till staget var inte så dåliga men inte perfekta heller. Redo för nya grejor när de kommer. Hur ska jag dra slangen för bromskylningen? Jag vill gärna ha den mellan kaross och kondensor för att det ska gå att dra slangen vettigt i hjulhuset nära bärarmen. Såhär ser det ut rakt in från öppningen i stötfångaren. Det lär bli en riktig knyck på slangen vilket håll jag än väljer. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Minns inte hur det var. Vad är det för material i skärmen mellan kondensor och fläkt? Hålsåg där? Annars skulle jag drag slangen över eller under bakkanten på fläkten. En knyck, eller tillplattad slang är inte hela världen, tänk på att du får fartvind i 100-150 km i det där hålet!
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
Dokumentera detta nogrannt så är du snäll, jag ska också göra detta någon gång i framtiden... Men när man hittade kondensorna rakt innanför vart man lite frågande... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Det är tunn plåt så det ska väl gå att få hål i. Vi får se vilken väg jag går, det jäkligaste är att få ut slangen i hjulhuset precis där fästet för kondensorn sitter.
Nej inga oljud eller klonk. Däremot så hade jag problem att växla från 2:an till 3:an under sidobelastning när bilen blev varm på bana. Nu har jag ju gjort så många olika saker för att förhoppningsvis slippa detta så jag kommer ju inte veta om det är fästet alena som gör skillnaden om det nu blir någon. T.e.x. så hann jag inte prova banåka med nya växellådsoljan.
Ska bli. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 2 -91 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 7 besök senaste veckan (68001 totalt) |