Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is E30 - BMW Cup #43 - såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (82346 totalt) |
En liten undran till dom som är kunniga.
Kan jag sätta oljetempen i nummer 12 nedan direkt på oljefilterhuset, eller måste jag ta den på annat ställe??? Oljetrycket är flyttat till annat ställe, varför vet jag inte. |
||||
Det går, det går också att mäta i sumpen, ersätt oljepluggen med en specialare där sensorn är gängad i oljepluggen. _________________ Patrik Skoog |
||||
Tack för kvickt svar! Beställde delar igår och blev adaptrar för både oljefilterhus och sumpen. Mest för att helgardera, blir nog i huset då det blir lite dumt med sumpen. |
||||
Så landade det lite grejor från Demon Tweeks i England. Leveranstiden kan man inte
klaga på, beställt söndag kväll klockan 22.00 och UPS levererar vid ytterdörren tisdag klockan 12.00. Blev en trevlig dag med lite lätt skruvande ifall min reservplats till "Tetra-träffen" på måndag blir verklighet. Har sedan tidigare haft oljetempmätare som inte varit inkopplad. Så det beställdes en VDO-givare med passande adapter (trodde jag). Gängorna blev rätt, metrisk till oljefilterhuset och NPT på givaren då inget annat fanns på lager. Givetvis så hade givarkroppen en större diameter än adapterhålet så det blev en vända i verkstaden imorse. Hann dessvärre inte att koppla in det idag. På listan finns även min havererade oljetryckgivare, dock fick jag inte tag i någon som passade specen på mätaren. Så det blev en ny mätare och en lånad givare av brorsan. Vilket lirade perfekt! "Ny" givare på plats. Nya mätaren. Nytt batteri har stått högt upp på önskelistan då kärran haft en del problem med att orka dra igång motorn. Eftersom batterierna var prisreducerade så var det bara att slå till. Vilken skillnad det blev mot det gamla. Köpte ett exakt likadant med lite uppdaterad design. ODYSSEY EXTREME PC680 2 Volt mer än tidigare. Passade på att shoppa till teamet också, nu är det inget mer slabbande med att hälla från dunkar. En batteripump från ATL. Toppenköp!!! |
||||
Letat sån pump ett tag. Finns på e-bay, men frakten är dyrare än pumpen så jag har inte handlat än.
Vart handla du den där? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Hittar bara en snarlik den Anders köpt http://www.demon-tweeks.co.uk/motorc
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Stämmer att det är denna, bara designen som skiljer. |
||||
Hoppet är det sista som överger... andra reservplats på "Tetra-träffen" imorgon så jag gjorde
det sista på bilen för denna vändan. Kopplade in oljetempmätaren och passade på att provköra ATL-pumpen. Pumpen tömmer 2 liters skålen på cirka 20 sekunder. Så 6 liter i minuten och man slipper slabba. Även om den läcker lite. |
||||
|
||||
Så var "Tetra Pak - körningen" på Ring Knutstorp avklarad. Varmt så in i bänken,
kl.09.00 så stod termometern redan på 28 grader. Inte ett ställe i hela grytan med lite skugga gick att hitta. Varmare blev det under dagen, nästintill olidligt att köra runt i konservburken. Motorn gick lite väl varm och sällan under 100 grader i vattentemp. Nöjd med hastigheten men behöver justera in chassiet då jag har fått problem med dåligt grepp fram och den vill gärna understyra. Tolkar det som jag kör fortare än tidigare. Hann nästan med 80 varv och dagens lägsta tid 1:12:26 är jag nöjd med. |
||||
Börjar dra ihop sig för mossen, så konservburken har fått lite rejsbeklädnad idag.
|
||||
Så var man helt klar för Anderstorp. Sista rycket idag, monterat upp kamera
på burbågen så det blir en lite annan vinkel än tidigare, buntat kablar och tvättat invändigt. Ses på Mossen... |
||||
BMW Cup race 7 & 8 rapport - Anderstorp
Då var Mossen avklarad, lämnade Kågeröd kring lunchtid i fredags. Väl på plats visar sig Småland från sin bästa sida, riktigt härlig sensommar kväll. Besiktningen gick smärtfritt på så när ett icke fungerande bromsljus, efter en del pillande var det igång och Björn var tillfreds. Täcket drogs på konservburken och vi for till Gislaved och Hotell Nissastigen. Incheckning och därefter iväg till Max för en burgare och därefter blev det att fylla upp dunkarna med E85. Någon som vet vad det är för någon E85 jag fått? Tidigare har den alltid varit rosa, nu var den brun. ST1 i Gislaved. När jag drar upp gardinerna på morgonen så kommer chocken, trodde dåligt väder. Dock klarade sig Anderstorp sig från några skyfall som var för två år sedan. Kval 1 Orutinerat så kollar jag däcktrycket minuterna innan första kvalet, härliga 1,3bar runt om. När jag skall fylla däcken med luft så har pumpen gett med sig. Nåväl, ut på banan och lyckas inte bygga ordentligt med temp i däcken. Dessutom så passar inte utväxlingen på lådan och bakaxeln. Så 500 meter innan inbromsning på rakan så går den på varvstoppet. Får till blygsamma 2:04.026 som bästa tid. Kval 2 Får låna pump av Peter Henblad så jag lägger på ett par hekto, nu börjar tempen komma i däcken men tappar tid på rakan. Inget att göra mer än att nöta på så gott det går. Bästa tid: 2:00.843, nära nog vad jag lyckades åka för två år sedan men då med farten på rakan. Hade ju velat ha 1:59 för det mentala även om jag är 3 sekunder efter täten. Race 1 Startar bredvid Tobias #4 och har vänster spår, framför Tobias ligger Henblad #88 som jag har siktet inställt på. Är bra med ut på rakan, halvvägs går jag på varvstoppet och han försvinner. Aldrig i närheten av att komma ikapp. Blixt #32 har parkerat ute i grönsakerna i start och målkurvan och flertalet varv blir gulflaggade, Peo börjar hota bakifrån med den vita E21:an men kommer aldrig ikapp. Kör dessvärre hela racet själv. Bästa tid: 2:00.299, slutar femma i klassen. Vänster däck fram börjar säga upp sig så racemeken får jobba lite. Skiftar däcken fram då det inte regnar och sparar findäcken till nästa tävling. Race 2 Inför race 2 är det mer eller mindre orört på startrutorna i de nedre regionerna. Nytt försök att jaga Henblad, upp jämsides genom start- och målkurvan och sen försvinner han. Kör även hela andra racet själv. Bästa tid: 1:59.600, slutar femma i klassen, 2 minuters gränsen spräckt... Blev enbart film från kvalen och inget från racen, surt med handhavande fel. |
||||
Etanol precis som 98 och 99 okt kan ha väldigt dålig kvalitet om man köper på en mack som har låg omsättning på det! Den jag köper är i princip ofärgad, men det kan skilja mellan leverantörer. Sök här på rejsa, för det finns en bra tråd om en som tog lite prover!
_________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||
Hittat tråden, har du stött på någon brun E85 tidigare Martin? Känt någon skillnad? |
||||
Kör på Olof! |
||||
Nä det har jag inte, tankar alltid på statoil Eslöv. Har inte mätt det där ännu, men jag har aldrig haft problem. Syns ju på lambdan om man har sämre soppa... _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is E30 - BMW Cup #43 - såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (82346 totalt) |