Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel KADETT GSI -90 (långlopp) Mappad! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (66728 totalt) |
Ett enkelt sätt om man inte hittar nån märkning och har lådan i bilen är följande: Vid 100kmh. F16 "std" ca 2600rpm F16 WR ca 2200RPM F16 CR ca 3000RPM Man kan med olika lådor bygga ihop en CR också, WR har högre slutväxel (3.9x) och med den slutväxeln på en "std" (som har 3.7x) får man en CR låda mer eller mindre. tar man sen "std" slutväxeln till WR drevstocken så får men en Extra-WR låda duglig för maxhast test eller liknande (drevad för en bra bit över 300 blås då) I normalfallet är dock en F16 utan nån mer märkning en -vanlig- F16. Värt att komma ihåg om man ska kasta stockar emellan åt höger och vänster är ju också att en CR stock passar inte i en "std" låda, liksom en WR stock passar inte i en "std" låda heller. Du har ju drevet som går mot slutväxeln som är olika på stockarna beroende på slutväxeln. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Mycket utlägg om F16 här. Nu vet jag hur det ligger till med dom. Vi åker med F20 och jag lägger snart vantarna på lite nya drevsatser att ha i lager och sen bygger jag nog dit en oljekylare som jag funderade på innan. Ett ras är inget ras, tänkte jag innan, men nu är det två och en dålig ovana... ;-)
|
||||||
Självklart ska ni ha en oljekylare när ni kör så långa race. Tror det kommer göra stor skillnad för hållbarheten
BTW varvar väl F16CR uppåt 3500rpm vid 100km/h? _________________ Pontus "Widde" Dalgärde Kör blå Astra GSI. 2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63 |
||||||
Första raset kom på Kinnekulle efter endast 1 timme och detta på Gelleråsen kom efter 2,5 timmar.
Den lådan som rasade senast hade gått 6+6+6+4,5+3 timmar utan problem. Nu blir det en oljekylare och sen ska jag låta returen spruta in oljan över 3:ans drev. |
||||||
Jag skulle gärna köra synkat rakskuret, men då blir hastigheterna vid 6000 rpm med 4.2 slutväxel.
63-90-112-134-183 original 53-87-127-166-211 Hade det funnits 3,55 slutväxel som original även till rakskuret hade vi fått: 74-107-133-158-196 Det hade varit perfekt! Men nu finns bara 4,2 4,5 4,85 eller 5,18 och då blir lådan tok-kort. Som det är idag så är 2:an lite för kort för att vara perfekt efter Trösen, Eje's och hårnålen. Första loppen körde vi alltid på 3:an därigenom, det var lite tungt men C20XE motorn har ju ett grymt vrid. Nu tappade vi lite av detta med det nya grenröret. Däremot har vi bättre toppeffekt. |
||||||
Vi har åkt med Quaifes rakskurna synkade drevsats i ERcup 6h i fyra år.
Vi åkte med varierande slutväxel allt från 3,55 till 4,19 beroende på bana och vi använde original snedskurna slutväxlar från begagnade F16 och F20. Första säsongen hade vi problem med hållbarheten men efter att bytt hela drevsatsten mot en ny samt byggt om kopplingspedaln så försvann problemen. Vi provade att köra med kylning men märkte ingen större skillnad mer än att lådan synkade bättre vid nedväxling. Vi hade effekt mellan 170 och 230 bhp. Jag har en bättre begagnad drevsats samt en Quaife diff till salu om du är intresserad, har skickat ett PM oxå. _________________ Anders Stenkilsson |
||||||
Quaife diff har vi. Det går alltså att köra med snedskuren slutväxel ihop med rakskuren drevsats? Det är ju intressant. Vad är det för drevsats du har till salu? Mvh/ Mattias |
||||||
Tack! Ja, när det håller så är vi "oslagbara". Motorn har varit en pärla, få vi bara ordning på transmissionen så blir vi farliga. Men så mycket problem har vi inte haft. Två ras på 450 mil i fullt tävlingstempo. |
||||||
Det var länge sen vi uppdaterade, både här och på bilen. Men idag så anlände en rakskuren Quaife drevsats. Ska modifiera en ska på en del bara innan jag kan montera ihop den, förhoppningsvis är den klar imorgon. Sen blir det bygge av oljekylare till lådan och samtidigt lyfter vi ur motorn för att hitta en liten, men väldigt irriterande oljeläcka.
|
||||||
Nu är drevsatsen monterad. Med en annan slutväxel gör den nu ca 80 knyck på ettan och 195 på femman. Tillsammans med oljekylare till växellådan så hoppas jag att det senaste raset blev det sista!
|
||||||
|
||||||
Lite film från helgen som gick:
Värmning söndag, Danne: http://www.youtube.com/watch?v=G3Jap Race söndag, Mattias: https://www.facebook.com/video/video |
||||||
|
||||||
Vi vann sista tävlingen i vår klass. Och vann alltså därigenom hela klass 2 för 2011. Nästa år kommer vi tillbaka med en uppdaterad bil, i förmodligen en ny klass!
|
||||||
Det har varit inaktivt länge i denna tråd och samma gäller i garaget. Vi blev lite mätta efter segern förra säsongen...skämt åsido ;-)
Vi har inte haft tid eller ork att skruva nåt alls nästan i vinter och vi ligger därför efter. Men nu är skruvandet i full gång och vi har plockat ner bil och motor i molekyler. Planen är att bygga om tankpåfyllningen som inte funkat speciellt bra. Motorn ska totalrenoveras och trimmas lite till. Nya fjädertorn fram ska det bli samt lite annat smått och gott. Vi får se när vi är klara men vi har ingen brådska, utan det ska bli riktigt bra gjort. Återkommer med lite updates från garaget... |
||||||
Håller på att snygga till portarna på toppen lite. Avverkar inte nåt direkt förutom på styrningen på avggassidan. Insug är väl mer eller mindre klart men avggas ska finputsas och poleras. Första gången jag gör detta och hoppas att inte motorn ska gå sämre i alla fall. ;-)
insug avgas före avgas efter |
||||||
Sitter och skissar på nya fjädertorn fram till Kadutten ;-)
Nån som har några synpunkter? |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel KADETT GSI -90 (långlopp) Mappad! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (66728 totalt) |