Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel KADETT GSI -90 (långlopp) Mappad!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (66728 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2767



oscar J skrev:
Pontus skrev:
Tokmeken skrev:
Det sttår kanske någonstans i tråden, men jag har inte lyckats hitta det, kör ni med F16 lådan? 3ans drev sägs vara en akilleshäl, och det går att lösa med en oljekylare till lådan och sätta returen från kylaren så det rinner ner över treans drev.

Mvh


Åfan trodde så klart de körde med F20, speciellt med tanke på att de nu kör med diff. F16 är inte så stabil nej. Vilken av de tre varianterna av F16 kör ni med isf?


Vi har inte lyckats få reda på det
Lådan är endast märkt med F16, varken CR eller WR står någonstans.

Ursäkta trådkapningen.....


Ett enkelt sätt om man inte hittar nån märkning och har lådan i bilen är följande:

Vid 100kmh.

F16 "std" ca 2600rpm
F16 WR ca 2200RPM
F16 CR ca 3000RPM

Man kan med olika lådor bygga ihop en CR också, WR har högre slutväxel (3.9x) och med den slutväxeln på en "std" (som har 3.7x) får man en CR låda mer eller mindre. tar man sen "std" slutväxeln till WR drevstocken så får men en Extra-WR låda duglig för maxhast test eller liknande (drevad för en bra bit över 300 blås då)

I normalfallet är dock en F16 utan nån mer märkning en -vanlig- F16. Värt att komma ihåg om man ska kasta stockar emellan åt höger och vänster är ju också att en CR stock passar inte i en "std" låda, liksom en WR stock passar inte i en "std" låda heller. Du har ju drevet som går mot slutväxeln som är olika på stockarna beroende på slutväxeln.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Mycket utlägg om F16 här. Nu vet jag hur det ligger till med dom. Vi åker med F20 och jag lägger snart vantarna på lite nya drevsatser att ha i lager och sen bygger jag nog dit en oljekylare som jag funderade på innan. Ett ras är inget ras, tänkte jag innan, men nu är det två och en dålig ovana... ;-)

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Självklart ska ni ha en oljekylare när ni kör så långa race. Tror det kommer göra stor skillnad för hållbarheten

BTW varvar väl F16CR uppåt 3500rpm vid 100km/h?

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Första raset kom på Kinnekulle efter endast 1 timme och detta på Gelleråsen kom efter 2,5 timmar.
Den lådan som rasade senast hade gått 6+6+6+4,5+3 timmar utan problem.

Nu blir det en oljekylare och sen ska jag låta returen spruta in oljan över 3:ans drev.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
PJ122s
Karlskoga
Här sen Nov 2009
Inlägg: 76



Bra tänkt Mattias!!


MVH Peter J

_________________
Peter Johansson
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Jag skulle gärna köra synkat rakskuret, men då blir hastigheterna vid 6000 rpm med 4.2 slutväxel.

63-90-112-134-183

original
53-87-127-166-211

Hade det funnits 3,55 slutväxel som original även till rakskuret hade vi fått:

74-107-133-158-196

Det hade varit perfekt! Men nu finns bara 4,2 4,5 4,85 eller 5,18 och då blir lådan tok-kort.

Som det är idag så är 2:an lite för kort för att vara perfekt efter Trösen, Eje's och hårnålen. Första loppen körde vi alltid på 3:an därigenom, det var lite tungt men C20XE motorn har ju ett grymt vrid. Nu tappade vi lite av detta med det nya grenröret. Däremot har vi bättre toppeffekt.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Anders Stenkilsson
Alvesta
Här sen Dec 2005
Inlägg: 41



Vi har åkt med Quaifes rakskurna synkade drevsats i ERcup 6h i fyra år.
Vi åkte med varierande slutväxel allt från 3,55 till 4,19 beroende på bana och vi använde original snedskurna slutväxlar från begagnade F16 och F20.
Första säsongen hade vi problem med hållbarheten men efter att bytt hela drevsatsten mot en ny samt byggt om kopplingspedaln så försvann problemen.
Vi provade att köra med kylning men märkte ingen större skillnad mer än att lådan synkade bättre vid nedväxling. Vi hade effekt mellan 170 och 230 bhp.
Jag har en bättre begagnad drevsats samt en Quaife diff till salu om du är intresserad, har skickat ett PM oxå.

_________________
Anders Stenkilsson
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Jag mötte er utanför västerport i söndags kväll!
Kul att det har gått så bra för er! thumbs up

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Anders Adolfsson skrev:
Vi har åkt med Quaifes rakskurna synkade drevsats i ERcup 6h i fyra år.
Vi åkte med varierande slutväxel allt från 3,55 till 4,19 beroende på bana och vi använde original snedskurna slutväxlar från begagnade F16 och F20.
Första säsongen hade vi problem med hållbarheten men efter att bytt hela drevsatsten mot en ny samt byggt om kopplingspedaln så försvann problemen.
Vi provade att köra med kylning men märkte ingen större skillnad mer än att lådan synkade bättre vid nedväxling. Vi hade effekt mellan 170 och 230 bhp.
Jag har en bättre begagnad drevsats samt en Quaife diff till salu om du är intresserad, har skickat ett PM oxå.


Quaife diff har vi.

Det går alltså att köra med snedskuren slutväxel ihop med rakskuren drevsats? Det är ju intressant. Vad är det för drevsats du har till salu?

Mvh/ Mattias

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Brewmaster skrev:
Jag mötte er utanför västerport i söndags kväll!
Kul att det har gått så bra för er! thumbs up


Tack! Ja, när det håller så är vi "oslagbara". Motorn har varit en pärla, få vi bara ordning på transmissionen så blir vi farliga. Men så mycket problem har vi inte haft. Två ras på 450 mil i fullt tävlingstempo.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Det var länge sen vi uppdaterade, både här och på bilen. Men idag så anlände en rakskuren Quaife drevsats. Ska modifiera en ska på en del bara innan jag kan montera ihop den, förhoppningsvis är den klar imorgon. Sen blir det bygge av oljekylare till lådan och samtidigt lyfter vi ur motorn för att hitta en liten, men väldigt irriterande oljeläcka.



_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Nu är drevsatsen monterad. Med en annan slutväxel gör den nu ca 80 knyck på ettan och 195 på femman. Tillsammans med oljekylare till växellådan så hoppas jag att det senaste raset blev det sista!


_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Ny placering av motorns oljekylare och nyinköpt kylare till växellådan.


_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
En filmsnutt innifrån Vår bil. Klassegrare 2011!

http://www.youtube.com/watch?v=TwJar-Ary9Y

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Vi vann sista tävlingen i vår klass. Och vann alltså därigenom hela klass 2 för 2011. Nästa år kommer vi tillbaka med en uppdaterad bil, i förmodligen en ny klass!



_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Grattis till vinsten! Härligt att se att bilen går bra

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Det har varit inaktivt länge i denna tråd och samma gäller i garaget. Vi blev lite mätta efter segern förra säsongen...skämt åsido ;-)

Vi har inte haft tid eller ork att skruva nåt alls nästan i vinter och vi ligger därför efter. Men nu är skruvandet i full gång och vi har plockat ner bil och motor i molekyler. Planen är att bygga om tankpåfyllningen som inte funkat speciellt bra. Motorn ska totalrenoveras och trimmas lite till. Nya fjädertorn fram ska det bli samt lite annat smått och gott. Vi får se när vi är klara men vi har ingen brådska, utan det ska bli riktigt bra gjort.

Återkommer med lite updates från garaget...

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Håller på att snygga till portarna på toppen lite. Avverkar inte nåt direkt förutom på styrningen på avggassidan. Insug är väl mer eller mindre klart men avggas ska finputsas och poleras. Första gången jag gör detta och hoppas att inte motorn ska gå sämre i alla fall. ;-)

insug


avgas före


avgas efter

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Sitter och skissar på nya fjädertorn fram till Kadutten ;-)

Nån som har några synpunkter?



_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Jobbade lite med den nya tankpåfyllningen igår.







Sen filade vi lite på gasspjället



_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel KADETT GSI -90 (långlopp) Mappad!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (66728 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande