Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325im E30 1987
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1 besök senaste veckan (33987 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
BTG skrev:
Bistec skrev:
Qvisfr skrev:
Hmm, mumma med OZ!!


Inte fel....


Dimensioner frågas?

Typ bredd, storlek och ET. Vilka däck i vilken dimension har du tänkt köra med?



7 x 15 skodda med 205-55-15, ET 32 om jag minns rätt, åtgärdas med ca 20 mm spacers, sannolikt Toyo R888...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Bistec skrev:
med 205-55-15


Blir det en hög skuldra då?
Var köper man 888 med fördel?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
BTG skrev:
Bistec skrev:
med 205-55-15


Blir det en hög skuldra då?
Var köper man 888 med fördel?



Hög skuldra ?

www.ralphsdack.se

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Bistec skrev:

Hög skuldra ?

www.ralphsdack.se


Skuldra=däckssida typ. Ju högre sådan desto mer flex. 50% av 205 är kaske inte så farligt mycket.

Bra site!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Idag lånade jag för första gången verkstaden på jobbet....det kommer ske igen, såååå skönt med alla rätta verktygen, och alla konstiga tillbehör samt delar etc som finns där...

Skulle montera reduceringsventil till bakbromsarna, och det gick väl i stort sätt rätt bra, men som vanligt var det ju tvunget att sluta med lite frågetecken....

När vi var färdiga och bara skulle lufta lite, hade luftat höger bak utan problem, uppstod ett mysko problem, fick inte ut varken luft eller vätska på vänster sida, lossade nippeln mer och mer, och till slut helt och hållet.

Alltså måste det vara någon form av stopp, men hur kan det rimligtvis blivit ett sådant totalstopp på ena sidan bara, då vi nte inte rört något efter T-kopplingen som fördelar bromsvätskan till BÅDA oken bak !?

och det är ju inte bara lite stop som sagt, utan totalt stop.....????

Alltså blev bilen kvar över natten, så vi ska snart tillbaka....


Skönt med lyft !!



Kristian gör inte allt, lilla jag hjälper också till....


_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Avslutade jobbet idag, var stopp ( ) i sista slangen till högra bakoket, detta ställde till det för oss igår...

Köpte en ny slang på biltema, som passade, och nu funkar bromseriet hyggligt, men inte 100 %, känns nästan lite som att pedalen inte vill upp alls lika snabbt som foten när man släpper pedalen, och det sista jag kan tänka mig nu, som kan vara ett aber, är själva ABS-enheten....

De sköna känsla jag fick i pedalen på Gulan, infann sig nog först när ABS-enheten var bortplockad.....!!

Förhoppningsvis var det i alla fall den knasiga slangen som var orsak till de två incidenterna på Knutan, då bilen betedde sig jättekonstigt när jag bromsade, och det är ju skönt att vi hittade något som var knas.....

Känns lite trisst att bromsarna inte är hundra inför Kinnekulle....

Men men....är ku skönt att ha något att skylla på om det inte går så fort.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Martin, du skulle nog gnälla över bromsarna om du så hade värsta superduper Movitporschekeramikbromsar...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Bistec skrev:
Avslutade jobbet idag, var stopp ( ) i sista slangen till högra bakoket, detta ställde till det för oss igår...

Köpte en ny slang på biltema, som passade, och nu funkar bromseriet hyggligt, men inte 100 %, känns nästan lite som att pedalen inte vill upp alls lika snabbt som foten när man släpper pedalen, och det sista jag kan tänka mig nu, som kan vara ett aber, är själva ABS-enheten....

De sköna känsla jag fick i pedalen på Gulan, infann sig nog först när ABS-enheten var bortplockad.....!!

Förhoppningsvis var det i alla fall den knasiga slangen som var orsak till de två incidenterna på Knutan, då bilen betedde sig jättekonstigt när jag bromsade, och det är ju skönt att vi hittade något som var knas.....

Känns lite trisst att bromsarna inte är hundra inför Kinnekulle....

Men men....är ku skönt att ha något att skylla på om det inte går så fort.....


Ta bilen till jobbet och be om lite snabb hjälp. Det går nämligen att slavköra ABS:n så att det rasslar igång. Det mer budgetmässiga sättet att göra samma sak på praktiserade jag i lördags. Ut och kört fort i regnet (för att spara däck) och bromsa så hårt att ABS:n får jobba lite. Då kommer det igång!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
BTG skrev:
Bistec skrev:
Avslutade jobbet idag, var stopp ( ) i sista slangen till högra bakoket, detta ställde till det för oss igår...

Köpte en ny slang på biltema, som passade, och nu funkar bromseriet hyggligt, men inte 100 %, känns nästan lite som att pedalen inte vill upp alls lika snabbt som foten när man släpper pedalen, och det sista jag kan tänka mig nu, som kan vara ett aber, är själva ABS-enheten....

De sköna känsla jag fick i pedalen på Gulan, infann sig nog först när ABS-enheten var bortplockad.....!!

Förhoppningsvis var det i alla fall den knasiga slangen som var orsak till de två incidenterna på Knutan, då bilen betedde sig jättekonstigt när jag bromsade, och det är ju skönt att vi hittade något som var knas.....

Känns lite trisst att bromsarna inte är hundra inför Kinnekulle....

Men men....är ku skönt att ha något att skylla på om det inte går så fort.....


Ta bilen till jobbet och be om lite snabb hjälp. Det går nämligen att slavköra ABS:n så att det rasslar igång. Det mer budgetmässiga sättet att göra samma sak på praktiserade jag i lördags. Ut och kört fort i regnet (för att spara däck) och bromsa så hårt att ABS:n får jobba lite. Då kommer det igång!


Hmm, det där får du nog utveckla lite !?

ABS:en är ju liksom urkopplad idag, fungerar inte alls, pga att jag inte ens har några sensorer kvar bak....

Sörpan: Hi hi....det tror jag inte...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Bistec skrev:
ABS:en är ju liksom urkopplad idag, fungerar inte alls, pga att jag inte ens har några sensorer kvar bak....


Bara elektroniskt eller rent av fysiskt?
För om den fortfarande är en del av bromssytemet är den alltjämt "med". Jag brukar alltid vid byte av vätska/luftning eller andra aktiviteter med bromsarna (typ nya belägg oh då man pressar kolven tillbaka) få jaga ABS:n lite innan känslan blir acceptabel (den blir ju aldrig bra i E30 ). Vet inte varför men eftersom den består av ventiler och är en del av systemet kan det ju mycket väl hamna bubblor i den.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
BTG skrev:
Bistec skrev:
ABS:en är ju liksom urkopplad idag, fungerar inte alls, pga att jag inte ens har några sensorer kvar bak....


Bara elektroniskt eller rent av fysiskt?
För om den fortfarande är en del av bromssytemet är den alltjämt "med". Jag brukar alltid vid byte av vätska/luftning eller andra aktiviteter med bromsarna (typ nya belägg oh då man pressar kolven tillbaka) få jaga ABS:n lite innan känslan blir acceptabel (den blir ju aldrig bra i E30 ). Vet inte varför men eftersom den består av ventiler och är en del av systemet kan det ju mycket väl hamna bubblor i den.


oki...

Planen var att ta väck ABS-enheten helt, men vi vågade inte börja pga av tidsbrist, men det var först efter att den var borta, känslan blev bra i Gulan, får väl se om det är likadant på denna....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
airs
Kopparberg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 101



Vad hände här egentligen? går inte att läsa till sig något varför denna underbara maskin försvann, eller vem som äger den nu

_________________
Jens Almerstedt
Citera
airs
Kopparberg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 101



airs skrev:
Vad hände här egentligen? går inte att läsa till sig något varför denna underbara maskin försvann, eller vem som äger den nu

_________________
Jens Almerstedt
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Motorn eller ja delar från den äger Elpe300 numera iaf

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
airs skrev:
airs skrev:
Vad hände här egentligen? går inte att läsa till sig något varför denna underbara maskin försvann, eller vem som äger den nu


Såldes av mig, i brist på tid för meck etc, och såldes sedan mest i delar av nästa ägare...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325im E30 1987
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1 besök senaste veckan (33987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande