Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 BMW-cup/SLC -96 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 52466 besök totalt |
Tveksamt om vi hinner till dess, det är väldigt mycket i skolan nu sista tre veckorna. Men från juni kommer det gå fort. Skulle tro att debuten istället blir på knutstorp, men då är bilen förhoppningsvis utsorterad redan...
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
Sådär.. Då har man äntligen varit ledig ett tag efter att ha varit i skolan drygt 2 månader utan att få ett jota gjort i garaget.
Men nu börjar det gå fort, bilen är redo att ställas på hjul. Sedan skall bara motorn o stolar i.... Lite bilder... Inredningen; golvet skall målas sedan i med stolar.... Bromsar och stötdämpare fram. Rörbärarmar fram Stilstudie på infästningen i framvagnsbalken. Bakvagn, saknas diff... Ligger en med utväxling 4.10 o väntar i garaget. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
Liten uppdatering... Får motorn i slutet på nästa vecka, den är uppe i bänken för mappning nu.
I övrigt så är bilen i stort sett klar, jag räknar med att bli klar innan söndag då jag åker tillbaka till stockholm för studerande. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
Robin, om du skall tävla i BMW Cup så vore det bra om du har de dekaler som krävs, bla startnummer osv. Kolla här: http://www.bmwsc.com/bmwcup/startnum Välj nummer & maila det till mig på patrik@moffa.nu så fixar jag resten. _________________ Patrik Skoog |
||
Då var bilen helt klar förutom framruta och motor.
Skall ta bilder och lägga upp ikväll. Motorn kommer att monteras i bilen näst-nästa veckaoch sedan lär det bara krävas en garagedag för att få den helt körbar... _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
optimismen e de sista som övergivit oss de här året, o snaart e den färdig, så förhoppningsvis blir de en repa i år, Även om inställningarna kommer ta hela hösten!
_________________ Thomas Hörger RMS Racing Audi TT-R (till salu) Renault Clio -92 (vinterbil) Ford Sierra "RS" (5papps-raggare) |
||
Vad är felaktigt? och vem säger det? om vi börjar med det nedersta röret, menar du att det inte är svetsat mot golvet? Det är svetsat mot baksätet på baksidan av röret... Det andra som förbinder huvudbågen med bakåtsträvan, menar du att det inte går ner och möter det nedre röret i krysset? Detta rör är till för att styva upp buren i längsled där bak. Vilket tror du är starkast, ett rör som går rakt i kraftens riktning och dessutom möts av ett annat rör på baksidan som har samma vinkel eller ett rör som pekar 45grader mot kraftriktningen och möts av ett rör som har en helt annan vinkel? Bakåtsträvan är nedflyttad en bit för att få en bra anslutning och riktning av kraften in i huvudbågen. Triangulering är bra men det finns bättre lösningar än att skapa trianglar där krafterna går i fel riktningar. Hoppas detta klarnade det hela lite. Obs buren är godkänd av vagnsbokbesiktigare med kommentaren att det var den bästa och starkaste bur han sett på länge.. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
hej kristian menar nog att rören inte "möts" så att krafterna fördelas ut på bästa sätt. Ett rör ska hällst alltid mötas av ett rör..
_________________ Andreas Fäldt |
||
Vilket av dem menar du?? _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
Hmm, det nedersta röret möts inte av något rör hur jag än gör. Det du menar sitter ju i 90graders vinkel och cos 90 blir 0, alltså tar det röret upp 0 kraft.. (för att göra det lättförståeligt för alla som läser tråden så blandar jag inte in några enheter) Angående det översta röret så ljuger bilden lite om hur det verkligen ser ut. Men ändå så vill jag ha centrumlinje mot centrumlinje på mötande rör... Snabb skiss i paint: Vilken tror du blir starkast? Jag vet svaret... _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
Mkt riktigt vill man att samtliga centrumlinjer möts i en och samma nod för maximal styrka.
Så där har du tänkt rätt Robin. Bilder kan ställa till det i olika vinklar. Du måste dock tänka mer 3D än du verkar argumentera för. Krafterna kommer ju på fler håll än ett och vid vridning blir det hela mkt komplext. Det man ibland tror är rätt blir inte riktigt som man tänkt sig. Dessutom vet jag av egen erfarenhet med burbygge i E36 att man kan få till nedersta röret så det möter mot de andra rören på rätt vis. Som avslutning vill jag dock påpeka att denna buren ändå är vida mkt bättre än mkt annat man ser. Vi pratar smådetaljer mao. Diskussionen är mer eller mindre teoretisk. Så jag ger och lycka till i debuten. /AL - Med nga 100h vridstyvhetsoptimering av fackverkskonstruktion bakom sig. |
||
Tack för de snälla orden. Jag tänker 3D hela tiden, jag har till och med ritat hela buren i cad och testat lägga på krafter i olika riktningar och ändra detaljer här och var.. Misstänker att du menar det nedre röret när du menar vridningar? Krysset gjordes först, därför möter det inte perfekt, man kunde ha flyttat ner röret lite men då hade man fått svetsen mot baksätet på ovansidan av röret och hade då fått massa dragspänningar där jag nu har tryck i svetsen. Jag har tyvärr ingen riktigt bra bild på detta, men kan ta en i helgen.. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
Låter som om du iaf testat dig fram mer systematiskt än många andra.
Sen är jag nog personligen lite väl petig med dedär sista mm så att allt möter perfekt. Vill minnas att vi fick rätt möteshöjd på tvärröret vid baksätet OCH svets på undersidan. Bäst jag kollar lite bilder så jag inte minns fel/ljuger... |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 BMW-cup/SLC -96 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 52466 besök totalt |