Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 BMW-cup/SLC -96
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
52466 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Blir det debut i BMW-Cup på Gelleråsen eller !?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Tveksamt om vi hinner till dess, det är väldigt mycket i skolan nu sista tre veckorna. Men från juni kommer det gå fort. Skulle tro att debuten istället blir på knutstorp, men då är bilen förhoppningsvis utsorterad redan... thumbs up

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Sådär.. Då har man äntligen varit ledig ett tag efter att ha varit i skolan drygt 2 månader utan att få ett jota gjort i garaget.
Men nu börjar det gå fort, bilen är redo att ställas på hjul. Sedan skall bara motorn o stolar i....
Lite bilder...



Inredningen; golvet skall målas sedan i med stolar....


Bromsar och stötdämpare fram.


Rörbärarmar fram


Stilstudie på infästningen i framvagnsbalken.


Bakvagn, saknas diff... Ligger en med utväxling 4.10 o väntar i garaget.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Liten uppdatering... Får motorn i slutet på nästa vecka, den är uppe i bänken för mappning nu.
I övrigt så är bilen i stort sett klar, jag räknar med att bli klar innan söndag då jag åker tillbaka till stockholm för studerande.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Debut i BMW Cup 15/9 på Kinnekulle ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Hobbe skrev:
Debut i BMW Cup 15/9 på Kinnekulle ?


Förhoppningsvis ja. Men då blir det helt osorterat...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



triss skrev:
Förhoppningsvis ja. Men då blir det helt osorterat...


Robin, om du skall tävla i BMW Cup så vore det bra om du har de dekaler som krävs, bla startnummer osv.
Kolla här: http://www.bmwsc.com/bmwcup/startnummer.html
Välj nummer & maila det till mig på patrik@moffa.nu så fixar jag resten.

_________________
Patrik Skoog
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Då var bilen helt klar förutom framruta och motor. thumbs up
Skall ta bilder och lägga upp ikväll.
Motorn kommer att monteras i bilen näst-nästa veckaoch sedan lär det bara krävas en garagedag för att få den helt körbar...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Hur går det? Vore kul att se den på Kinnekulle!!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Hörger
Visby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 24



optimismen e de sista som övergivit oss de här året, o snaart e den färdig, så förhoppningsvis blir de en repa i år, Även om inställningarna kommer ta hela hösten!

_________________
Thomas Hörger
RMS Racing
Audi TT-R (till salu)
Renault Clio -92 (vinterbil)
Ford Sierra "RS" (5papps-raggare)
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



hej Robin,,
bara undrar vem som byggt buren.. ?


Ser tre rör som sitter lite felaktigt....



MVH/
.......Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
hej Robin,,
bara undrar vem som byggt buren.. ?


Ser tre rör som sitter lite felaktigt....



MVH/
.......Kristian


Vad är felaktigt? och vem säger det?
om vi börjar med det nedersta röret, menar du att det inte är svetsat mot golvet? Det är svetsat mot baksätet på baksidan av röret...
Det andra som förbinder huvudbågen med bakåtsträvan, menar du att det inte går ner och möter det nedre röret i krysset? Detta rör är till för att styva upp buren i längsled där bak. Vilket tror du är starkast, ett rör som går rakt i kraftens riktning och dessutom möts av ett annat rör på baksidan som har samma vinkel eller ett rör som pekar 45grader mot kraftriktningen och möts av ett rör som har en helt annan vinkel?
Bakåtsträvan är nedflyttad en bit för att få en bra anslutning och riktning av kraften in i huvudbågen.

Triangulering är bra men det finns bättre lösningar än att skapa trianglar där krafterna går i fel riktningar.
Hoppas detta klarnade det hela lite. Obs buren är godkänd av vagnsbokbesiktigare med kommentaren att det var den bästa och starkaste bur han sett på länge..

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



hej kristian menar nog att rören inte "möts" så att krafterna fördelas ut på bästa sätt. Ett rör ska hällst alltid mötas av ett rör..

_________________
Andreas Fäldt
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
TeamFMS skrev:
hej kristian menar nog att rören inte "möts" så att krafterna fördelas ut på bästa sätt. Ett rör ska hällst alltid mötas av ett rör..

Vilket av dem menar du??

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425





hoppas denna bilden förtydligar lite.

lycka till i bmw cup debuten MVH // ANdreas

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Tack Andreas, så jag menade, var nog lite otydlig tyvärr


mvh /
.........k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
TeamFMS skrev:


hoppas denna bilden förtydligar lite. MVH

Hmm, det nedersta röret möts inte av något rör hur jag än gör. Det du menar sitter ju i 90graders vinkel och cos 90 blir 0, alltså tar det röret upp 0 kraft.. (för att göra det lättförståeligt för alla som läser tråden så blandar jag inte in några enheter)
Angående det översta röret så ljuger bilden lite om hur det verkligen ser ut. Men ändå så vill jag ha centrumlinje mot centrumlinje på mötande rör...
Snabb skiss i paint:



Vilken tror du blir starkast? Jag vet svaret...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mkt riktigt vill man att samtliga centrumlinjer möts i en och samma nod för maximal styrka.

Så där har du tänkt rätt Robin. thumbs up
Bilder kan ställa till det i olika vinklar.

Du måste dock tänka mer 3D än du verkar argumentera för. Krafterna kommer ju på fler håll än ett och vid vridning blir det hela mkt komplext.
Det man ibland tror är rätt blir inte riktigt som man tänkt sig.

Dessutom vet jag av egen erfarenhet med burbygge i E36 att man kan få till nedersta röret så det möter mot de andra rören på rätt vis.

Som avslutning vill jag dock påpeka att denna buren ändå är vida mkt bättre än mkt annat man ser.
Vi pratar smådetaljer mao. Diskussionen är mer eller mindre teoretisk.
Så jag ger thumbs up och lycka till i debuten.

/AL - Med nga 100h vridstyvhetsoptimering av fackverkskonstruktion bakom sig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Mkt riktigt vill man att samtliga centrumlinjer möts i en och samma nod för maximal styrka.

Så där har du tänkt rätt Robin. thumbs up
Bilder kan ställa till det i olika vinklar.

Du måste dock tänka mer 3D än du verkar argumentera för. Krafterna kommer ju på fler håll än ett och vid vridning blir det hela mkt komplext.
Det man ibland tror är rätt blir inte riktigt som man tänkt sig.

Dessutom vet jag av egen erfarenhet med burbygge i E36 att man kan få till nedersta röret så det möter mot de andra rören på rätt vis.

Som avslutning vill jag dock påpeka att denna buren ändå är vida mkt bättre än mkt annat man ser.
Vi pratar smådetaljer mao. Diskussionen är mer eller mindre teoretisk.
Så jag ger thumbs up och lycka till i debuten.

/AL - Med nga 100h vridstyvhetsoptimering av fackverkskonstruktion bakom sig.


Tack för de snälla orden.
Jag tänker 3D hela tiden, jag har till och med ritat hela buren i cad och testat lägga på krafter i olika riktningar och ändra detaljer här och var..
Misstänker att du menar det nedre röret när du menar vridningar? Krysset gjordes först, därför möter det inte perfekt, man kunde ha flyttat ner röret lite men då hade man fått svetsen mot baksätet på ovansidan av röret och hade då fått massa dragspänningar där jag nu har tryck i svetsen. Jag har tyvärr ingen riktigt bra bild på detta, men kan ta en i helgen..

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Låter som om du iaf testat dig fram mer systematiskt än många andra. thumbs up

Sen är jag nog personligen lite väl petig med dedär sista mm så att allt möter perfekt.

Vill minnas att vi fick rätt möteshöjd på tvärröret vid baksätet OCH svets på undersidan.

Bäst jag kollar lite bilder så jag inte minns fel/ljuger...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 138



Det var ett tag sedan vi hörde något om bygget.

Hur har det gott?


_________________
Håkan othberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 BMW-cup/SLC -96
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
52466 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande