Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
2 besök senaste veckan (52641 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Jan K skrev:
Jag tar plats...
Rent och snyggt bygge thumbs up


Tack!
Nu skulle den bara behöva en lite aggressivare frontspoiler, en plasthuv och en GT2 vinge .....

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3709



Dea skrev:
Idén kommer från ett tillbehör till en 996:a som .....
/Dea

Tack så mycket för bilderna Dea. Det har gett mig lite nya tankar då det snart är dags att montera 6-punkts bältet i nya bilen. Jag har nämligen också skalstol och ställbart stolsunderrede. Med en infästningspunkt som följer med stolen slipper man problemet att grenremmen ändrar längd när stolen ändrar läge. Att sen slippa borra hål i golvet är ytteligare ett plus.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Nu är det inte särskilt nära längre...

Började med att jag inte fick kontakt med Piggy-Back datorn, felsökte igenom hela installationen men allt verkade OK.
Hann sen inte göra så mycket på ett tag men bestämde mig för att starta upp med Piggy-Backen förbikopplad idag.
Det positiva var att den startade och hade perfekt tomgång vilket innebär att MAF, chip och dom stora spridarna funkar som dom ska. Efter ett tag började det ryka från grenrörs/wastegate området och luktade bränt. Lät det stå ett tag men det slutade inte och det luktade inte heller direkt avgaser. Trots hjälp från garagegrannen lyckades vi inte lokalisera varifrån det rök.
Har bytt wastegate och monterat EGT-givare så jag har haft isär rören till/från wastegaten.

Bestämde mig iallafall för att köra upp ur garaget för att tvätta men då gick det inte att få i växel med motorn igång, funkar bra med motorn av, så nu verkar det vara problem med kopplingen också.....

Ska det bli nått åkt iår behöver jag nog fixa transport av bilen till Sandén för jag är aningen trött på det just nu.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3709



Det är inte så enkelt så att slangen från bromsvätskebehållaren till kopplingscylindern har kommit för nära wastegate/grenrör och smält?
Det skulle kunna förklara att det luktar bränt och att kopplingen inte funkar.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Två steg framåt och två tillbaka.....

Lät bilen stå lite över semestern och när jag kom tillbaka hade kopplingen lagat sig själv.... hade antagligen börjat lossna av de starter jag gjorde med växel i.
Sen började plötsligt Piggybacken kommunicera också, var tydligen väldigt kinkig när det gällde USB-RS232 adapter och i vilken ordning man anslöt USBn och startade programmet....

Konfigurerade upp Piggybacken med MAP och laddtryckstyrning och passade på att montera separat tryckgivare och varningsbox/shiftlight till Zeitronixet och sen blev det provstart med allt inkopplat.

Det positiva är att allt i styrsystemet (MAF, chip, piggyback, MAP och logger) funkar. Stabil tomgång trots spridare på 890cc/min och AFR som ligger på 14.6 - 14.8 när man håller på 2500 rpm (vilket väl är vad SBP testar?). Alla givare funkar och visar vettiga värden.
Eftersom den inte är besiktigad blev det bara ett parv varv på parkeringen.

Det negativa är att det fortsatte ryka och lukta bränt, har sen förra gången kollat att inget ligger mot eller har blivit bränt så det som återstår är antingen om det droppar nån vätska (inte så sannolikt) eller att jag har avgasläck efter montering av den nya wastegaten. Det luktar iofs inte riktigt avgaser men jag har inga andra ideér.
Vet inte riktigt hur jag ska hitta detta.
Har heller inte fått mina turbomonteringsdelar från USA, har väntat ett bra tag..., så det blir ingen runda till Sandén riktigt än.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det brukar lukta lite bränt efter en tids stillastående eller när nånting i avgassystemet är nytt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Är det inte det ena är det det andra....
Var ute i helgen, plockade fram brandsläckaren och lät bilen stå på tomgång och bli varm och faktiskt efter en 10-15 min var all rök (all och all, det har varit ganska lite...) borta så Westfields hypotes stämde, då tänkte jag att nu är det bara att justera tomgångs AFR och besiktiga

Men..... testade igen att hålla den på 2500rpm (där dom ju testar AFR) och plötsligt ville den inte alls reglera in sig på 14,7 utan la sig istället på 12 och det funkar ju dåligt. Så nu blir det felsökning igen

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Mycket testande men inte så mycket framgång

Själva grundproblemet är iallafall identifierat, så snart motorn blivit varm fungerar bara closed-loop styrningen på tomgång..... när den är kall , ca första 3-4min funkar closed-loop på alla varvtal.

På tomgång är AFR perfekt, 14,6-14,8, kall som varm men vid alla varvtal över tomgång så är AFR 14,6-14,8 när den är kall och 11,5 - 12 när den är varm.

Altt testande har gjorts på stillastående bil, det är ju så SBP testar. Nått testande på väg har inte gjorts då den inte är besiktigad i år.

Har mätt igenom de flesta givare såväl kalla som varma, testat med annan lambdasensor m.m. men hittar inget fel.
Bilden visar problemet.

Firman som skulle levererat turbomonteringsprylar i maj-juni har dessutom gått under jorden så inget turbobyte har det blivit heller.....

Bara att bryta ihop och komma igen nästa vår

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Inte hänt så mycket på senaste tiden, mest misstänkt är MAF-givaren så den ska skickas för kontroll om några veckor. Har också skaffat en extra DME för att utesluta fel i den.

Fick till slut ordning på Piggybacken iallafall, det var en kombination av en drivrutin som inte tyckte om Windows 7 och att datorn måste ställas om i "amerikanskt" läge med decimalpunkt istället för komma....

Back-up-planen är ett customchip för dom stora spridarna och behålla AFMen så det blir nått kört i sommar.

Tröstar mig med lite shopping, ny top-pipe till nya turbon, ny mätarpanel (istf för radio) och ett par peak-recall mätare, laddtryck och oljetemp.
Skaffade två paneler, en besiktningsvänlig och en med lite mer funktioner på








_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Det verkar vara ett helt fantastiskt skick på denna kärran thumbs up

Helrätta uppgrades oxå.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
bullen! skrev:
Det verkar vara ett helt fantastiskt skick på denna kärran thumbs up

Helrätta uppgrades oxå.


Tack!
Nu ska jag bara få den att funka också....

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Plöstligt är alla delar på plats och bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning

Problemet med lambdavärden kvarstår men nu när jag har kunnat logga lite på väg visar det sig att det bara är utan last det blir tokigt.... och då dom inte mätte lambda vid 2500rpm på besiktningen (bara avgasvärden på tomgång och dom var riktigt bra) så gick den igenom.

Sandén satte turbon på plats men har hittills bara kört grundladd på 0,5bar så den är inte testad ordentligt.

Nu blir det att logga mer på väg för att få mer ledtrådar till varför lambdaregleringen spårar ut.
Sen koppla in Piggy-backen och vrida upp laddtrycket för att se att AFR är OK vid WOT och lite mer laddtryck.

Kanske kan bli lite banåka i år trots allt....

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Dea skrev:
Plöstligt är alla delar på plats och bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning

Problemet med lambdavärden kvarstår men nu när jag har kunnat logga lite på väg visar det sig att det bara är utan last det blir tokigt.... och då dom inte mätte lambda vid 2500rpm på besiktningen (bara avgasvärden på tomgång och dom var riktigt bra) så gick den igenom.

Sandén satte turbon på plats men har hittills bara kört grundladd på 0,5bar så den är inte testad ordentligt.

Nu blir det att logga mer på väg för att få mer ledtrådar till varför lambdaregleringen spårar ut.
Sen koppla in Piggy-backen och vrida upp laddtrycket för att se att AFR är OK vid WOT och lite mer laddtryck.

Kanske kan bli lite banåka i år trots allt....

/Dea


Härligt, det blir schyst.. även jag är på G efter några tråkiga säsonger på pallbockar.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Var ute och vädrade bilen lite
Lambdavärdena spårar fortfarande ur när piggy-backen kopplas in, annars ser det bra ut.
Har fortfarande inte hunnit vrida upp laddtrycket, får bli nån manuell lösning nu när piggy-backen ställer till det, har tyvärr hysteriskt mycket att göra för tillfället men framåt semestern ska det nog bli lite tid över.....

En Sandén läpp har kommit på plats, klar förbättring, passar bra med luftintagen i fronten

Tänkte måla fram-oken svarta men när man tittar på bilderna är frågan om inte man borde måla bak-oken röda istället.....

Dea





_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Nu händer det ingenting.... husköp och renovering innan inflyttning sabbar sommarens Porsche-åka.

Så här långt kom jag innan det blev stopp, fortsättning följer förhoppningsvis under semestern.



_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
2 besök senaste veckan (52641 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande