Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61, 62   >>
6 besök senaste veckan (300146 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Ursäkta en dum fråga kanske, men vilka R-däck åker du på ?



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kumho

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1130



Magnus Thomé skrev:
stommarna verkar aldrig tillåta att man går över skuldran och börjar köra på däckssidan alls.


Låter bra, hur upplevde du motsvarande på MPSC?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
stommarna verkar aldrig tillåta att man går över skuldran och börjar köra på däckssidan alls.


Låter bra, hur upplevde du motsvarande på MPSC?
Där går det att köra både på skuldran och däcksidan om man våldar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Magnus Thomé skrev:
Jag borde föra bok över antal banmil och däckslitage egentligen. Hursomhelst, har för ovanlighets skull inte koll på hur många mil det blev på kullen, jag o Janne babblade på hela vägen hem så jag glömde stämma av med trippmätaren.

Kollade mönsterdjupet och för det första så verkar slitaget oerhört snyggt o jämnt, stommarna verkar aldrig tillåta att man går över skuldran och börjar köra på däckssidan alls. Mest hade det gått åt höger bak = ordentligt med gasfot på Kullen och inte vänster fram faktiskt. Ska ha koll på innerskuldrorna på framdäcken framöver för att se om jag behöver köra mera toe out (är lite toe in nu). Jag kunde inte se något speciellt nu iaf.

Var nere på strax under 4mm på sämsta ställena, mycket rimligt slitage IMHO thumbs up


Kul att höra dina reflektioner..

Hur har det funkat med däckstryck?
Har du kört med samma som cup-däcken?

Blir nog kumho nästa gång, även om jag får köra med 2cup och 2kumho till att börja med...

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Magnus Thomé skrev:
Kumho


Hur mycket snabbare bedömmer du att cuppen borde vara....?

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
torque skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kumho


Hur mycket snabbare bedömmer du att cuppen borde vara....?


Känns inte som jag kan göra en vettig bedömning faktiskt, jag har bara kört nyasfalterade Kullen med Kumhosarna (och slalom på Lunda) så det finns liksom inga referenser i känsla. Skulle jag ge mig på en mycket mycket svag gissning så känns Kumhosarna faktiskt snabbare för min del so far. Men det är en väldigt väldigt svag gissning. Ska bli skitkul o köra Mantorp den 18'e. Hoppas det blir bra väder

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare



Igår hade SLC, Drivers Club och STAC körning på Mantorp, perfekt läge att hänga och snacka skit med alla SLC-kompisar, Drivers Club och STACare thumbs up Och köra förstås. Efter att jag testat Kumhosarna på Kinnekulle utan att ta tid eller loggning så såg jag fram emot att logga på Mantorp. Däcken var mycket trevliga på Kullen, kändes snabba, men känsla och fart är inte alltid samma sak. Vilket jag fick svart på vitt igår Jag trivdes som attan med bilen och körde jättefort... men klockan höll inte med Jag har en äldre logg med bilen på 1.29.02 men igår gick det som bäst 1.30.08. Men det kändes fort . Jag ser fram emot att jämföra de två loggarna, jag är supernyfiken på var diffen finns, men jag har inte fått ut den nya loggen från Racechrono till Circuit Tools än. Videon här ovan är från några aningen ännu långsammare varv, det var kul att testa Racechronos inbyggda videoinspelning och lägga upp men jag filmade bara ett kortare tag under dan.

Vet att jag under dagen trailbrakeade mer än vanligt men då slarvade med apex. Som sagt, vill kika närmare på loggarna

Jag hade tänkt hänga i depån en del under dagen och inte köra så jättemycket. Men det blev 20 banmil Gick åt en del på däcken, ska mäta exakt hur mycket. Mycket intressanta stommar, man kör aldrig över på skuldran ner på däckssidan Profilen är en ren vinkelhake En annan grej på både Kullen och Mantorp var att tryckökningen var massiv, startade på 2,2 kalla. Tog ur 5 hekto ner från 2,7. Körde vidare. Tog ner 4 hekto till för att hamna på 2,3. Tog sen ut ett hekto till för att testa med 2,2 varmt. Då började jag plocka lite lite grus iaf i depån Aldrig minsta överhettningskänsla, bara bra grepp och konsekvent beteende. Men när bilen stått i depån ett tag så fick jag vara försiktig när jag for ut igen eftersom trycket sjunkit ner tillbaka så långt. Nästa gång ska jag kanske testa lite högre tryck o se hur det går.

Riktigt riktigt trevlig dag. Kul att se Cammo, Gustaf, Erik och många många fler som jag normalt missar att träffa

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Och så var denna fråga utredd:





Alltså

.

.





Som ni kan gissa så sitter jag inte i bilen utan står utanför och fotar Det var mycket lite soppa i bilen också.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Den låter gött mycket insugsljud thumbs up
Men varför i helafridensnamn står det en funktionär vid bankanten innan Mjölby?
Har han ingen självbevarelse drift. Just där har en gt2:a åkt på tvären i 200km/h det skulle göra ont.
Då var det iof blött då, men det går att låsa upp bak om man överhettar fram. Jag utgår ifrån att alla inte har abs.
Glad midsommar Vh/D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Han testade laserpicka. Det är tänkt att SLC ska köra max 60kmh under gulflagg istället för pacecar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Oj, en laserpicka. Ja då är man ju odödlig

Stod du på vågen eller bredvid när du tog bilden?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



Magnus Thomé skrev:
Han testade laserpicka. Det är tänkt att SLC ska köra max 60kmh under gulflagg istället för pacecar.
Du menar Code 60, med extra koll jämfört med att bara kolla varvtider.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:
Oj, en laserpicka. Ja då är man ju odödlig

Stod du på vågen eller bredvid när du tog bilden?


Bredvid.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Lite tråkigt att jag missade körningen. Hade jobb att fixa så jag kunde inte ta mig iväg.

Kan tänkas att banan inte var helt optimal såhär efter Gatebil också vad gäller varvtiderna.

Laserpicka eller ej. Där hade jag aldrig ställt mig när det är full fart på banan. Inte ens för att ta en bra bild

_________________
Martin Öberg
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Magnus Thomé skrev:
Och så var denna fråga utredd:





Alltså

.

.





Som ni kan gissa så sitter jag inte i bilen utan står utanför och fotar Det var mycket lite soppa i bilen också.


Som min... Utan baksäte, inredning i skuffen, ingen passagerarstol och skalstol på försrplatsen....

Fan vill också ha csl

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Fin film, härligt ljud och underhållande körning Magnus! thumbs up

Letande lite på nätet och hittade lite info om vikter. En csl har sparat 100 kg mot en standard M3, vilket är massivt mycket. När jag har tagit bort standardstolarna och ersatt med Recaro PP och satt in bur så skiljer det 99kg mellan våra bilar. Dvs min bil borde vara ytterligare 70kg tyngre standard. Alla som haft en passagerare på 100 pannor vet vad det innebär på banan i alla moment.

Med dessutom lite mer effekt ur motorn inser man vilken best csl'n är, grattis Magnus och glad Midsommar!

Nu skall jag tillbringa det närmsta året med att banta mig själv...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



964RS skrev:

Med dessutom lite mer effekt ur motorn inser man vilken best csl'n är, grattis Magnus och glad Midsommar!


En åktur med Magnus fungerar också ganska bra

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Han testade laserpicka. Det är tänkt att SLC ska köra max 60kmh under gulflagg istället för pacecar.
Du menar Code 60, med extra koll jämfört med att bara kolla varvtider.


Exakt. Jag får erkänna att jag inte hört det begreppet innan Fredrik berättade

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:
Fin film, härligt ljud och underhållande körning Magnus! thumbs up

Letande lite på nätet och hittade lite info om vikter. En csl har sparat 100 kg mot en standard M3, vilket är massivt mycket. När jag har tagit bort standardstolarna och ersatt med Recaro PP och satt in bur så skiljer det 99kg mellan våra bilar. Dvs min bil borde vara ytterligare 70kg tyngre standard. Alla som haft en passagerare på 100 pannor vet vad det innebär på banan i alla moment.

Med dessutom lite mer effekt ur motorn inser man vilken best csl'n är, grattis Magnus och glad Midsommar!

Nu skall jag tillbringa det närmsta året med att banta mig själv...


Det som är intressant är att CSL'en har en helt annan skärpa än en vanlig M3. Förvånansvärd stor skillnad i upplevelse tycker väl de flesta. Men tömmer man ur en vanlig M3, lättar vad som går och byter till ett riktigt bra eftermarknadschassi plus sittastillstolar så krymper skillnaden enormt! Går ju att bygga nåt som även klår CSL'en om man vill. Men det är inte illa pinkat att BMW fick till CSL'en med full inredning osv. Jo, liiite bullrigare än en vanlig är den ju på motorvägen , men inte i närheten av fullrensadinredningsbullrig ÖHT! Men den kunde gärna magiskt ha förlorat 200 kg till IMHO

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Jo jag vet ju hur det där funkar även om det är i motorn där bakträsket jag har mina erfarenheter.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61, 62   >>
6 besök senaste veckan (300146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande