Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare....
<<   1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55   >>
95 besök senaste veckan (141641 totalt)
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Patrik Skoog skrev:
Mia skrev:
Ja det blit dyrare, men det är roligare som team. Men jag rekommenderar att vara 4-5 pers, då blir det som bäst


Det blir nog inte av på ett par år, kanske när man blir gammal och fet om magen
Just nu är BMW Cup bättre än någonsin som serie och sprint är alltid sprint, uthållig får man vara på andra ställen


och glad är bättre hälften...

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Patrik Skoog skrev:
Mia skrev:
Ja det blit dyrare, men det är roligare som team. Men jag rekommenderar att vara 4-5 pers, då blir det som bäst


Det blir nog inte av på ett par år, kanske när man blir gammal och fet om magen
Just nu är BMW Cup bättre än någonsin som serie och sprint är alltid sprint, uthållig får man vara på andra ställen


Såå fet är jag väl inte

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Mia skrev:
Såå fet är jag väl inte

Absolut inte, det var bara syftat på mig själv

_________________
Patrik Skoog
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860




_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Fan vad gott den låter! Vad är det för spec på motorn i det youtubeklippet från knutan

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



M20b25 med 288° kam, högkomp kolvar (11:1) från JE, LMM från Saab och öppet luftfilter.
Varvtalstopp på 7200 rpm. allt annat original M20.

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Jag har två st m20b25 underdelar, med tveksamma cylinderväggar, över.
och ett antal 260-lådor. mm.

Sugna ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Ja, Matz ringde dig, men du ringde inte tillbaks, sa han...
Fast vi har mer brist på toppar, M20b20 eller m20b25.
Växellådan är inte intressant för vi kör med ZF låda. Har ett par 260 och ett par 240 liggandes...

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Mia skrev:
Ja, Matz ringde dig, men du ringde inte tillbaks, sa han...
Fast vi har mer brist på toppar, M20b20 eller m20b25.
Växellådan är inte intressant för vi kör med ZF låda. Har ett par 260 och ett par 240 liggandes...



Ja....min virriga hjärna får man påminna...
b20 toppar har vi ett gäng....och ett b25 repobjekt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860





en trevlig M20B25 är ju aldrig fel... thumbs up

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Härlig motor det där. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Så snajjsigt! thumbs up

Känner igen blocket...
Men antingen har ni rengjort ordentligt, eller så har ni bättringsmålat.
Inte såg den så silvrig ut när den lämnade Skåneland!?

_________________
L-P Johnsson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



LP, Kortet är inte nytaget.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Snyggt med silvirigt block thumbs up Jag får nog apa efter

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Rsjerry skrev:
Snyggt med silvirigt block thumbs up Jag får nog apa efter


silver var mr Spetz original färg..kuriosa är att blocket och bilen faktiskt hör ihop..sen 1989..

Så vi borde få köra i bmw original standard typ..eller kanske inte

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Snowdragon skrev:
kuriosa är att blocket och bilen faktiskt hör ihop..sen 1989..


Matching numbers lär vara bra med tanke på samlarvärdet. Ej vinterkörd senaste åren är ju
också ett plus i kanten. Till stora delar damkörd klingar bra också...eller ?

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Snowdragon skrev:
Troligtvis byggs gulan om till koncept E46/87 i rumpen till 2011.. skoog har rätt...


Tänk bara på att E46/87 är ganska olika även om "grundtanken" har varit samma. E87 är exakt samma som E90 och är klart förbättrade jämfört med E46. Tänk på att det är en jävla massa bussningar att bygga om i en E87 bakvagn vs E46. E87/90 bygger mindre på höjden så den är nog lättare att få in under en E30.

Därutöver så finns det en "nöt" till att knäcka, och det är diffen. Antingen får du åka eftermarknadsinnanmäte typ Drexler eller Quaife eller så om reglerna tillåter svetsa om fästpunkterna på en E87/90 bakvagn för att sätta in en traditionell E30 188 klump eller liknande.

Vore coolt att se en gammal E30 med en E90 bakvagn/framvagn och en N52B30 spis från en E87
Det är nog den fräckaste kombinationen om man tvunget vill vara retro E30 och samtidigt åka fort som hundan

_________________
Patrik Skoog
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Att modifiera bakaxeln är tillåtet, man får "nästan" göra vad som helst med chassit.
Det har bla funnits E36 med dubbla länkarmar fram, finns även en 944 som har det nu.

Att köra 3 liters 4-ventilsmotor är det däremot värre med...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Nog för att vi ser ut som helan och halvan utanpå herr skoog..men innanpå tänker vi exakt likadant.

TP svarade ju på reglerna... så du förstår att jag e sugen..och modda till e36/46 känns inte meningsfullt.

Dessutom blir det nog bra mycket billigare/snabbare att använda en komplett subframe och modda
hållaren (karossen) än att bygga helt egen subframe..

Jag har mätt och skissat hur mycke som helst men inte kommit fram till ngt som inte hade lett till att hamna i gråzonen "rörramsbygge" som inte gillas i ERCup.

Är dock väldigt nöjd med vår moddade 188 balk/axel som ju har blivit en subframe som effektivt stoppar
den eländiga twisten i vanliga balken med toe/camber variation under belasting..utan att vibrera sönder. (bilder finns i tråden)

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Snowdragon skrev:
Nog för att vi ser ut som helan och halvan utanpå herr skoog..men innanpå tänker vi exakt likadant.

TP svarade ju på reglerna... så du förstår att jag e sugen..och modda till e36/46 känns inte meningsfullt.

Dessutom blir det nog bra mycket billigare/snabbare att använda en komplett subframe och modda
hållaren (karossen) än att bygga helt egen subframe..

Jag har mätt och skissat hur mycke som helst men inte kommit fram till ngt som inte hade lett till att hamna i gråzonen "rörramsbygge" som inte gillas i ERCup.

Är dock väldigt nöjd med vår moddade 188 balk/axel som ju har blivit en subframe som effektivt stoppar
den eländiga twisten i vanliga balken med toe/camber variation under belasting..utan att vibrera sönder. (bilder finns i tråden)

\matz


Ja man kan ju hålla på att meka hur mycket som helst med en gammal E30 och få den att uppföra sig någerlunda samma som en bil med modern hjulupphängning, men det slutar alltid i att det är billigare och går snabbare att köpa just en modern bil Det är svårt, för att inte säga omöjligt att vara steget före 500 tyska ingenjörer på BMW

_________________
Patrik Skoog
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Patrik Skoog skrev:
Snowdragon skrev:
Nog för att vi ser ut som helan och halvan utanpå herr skoog..men innanpå tänker vi exakt likadant.

TP svarade ju på reglerna... så du förstår att jag e sugen..och modda till e36/46 känns inte meningsfullt.

Dessutom blir det nog bra mycket billigare/snabbare att använda en komplett subframe och modda
hållaren (karossen) än att bygga helt egen subframe..

Jag har mätt och skissat hur mycke som helst men inte kommit fram till ngt som inte hade lett till att hamna i gråzonen "rörramsbygge" som inte gillas i ERCup.

Är dock väldigt nöjd med vår moddade 188 balk/axel som ju har blivit en subframe som effektivt stoppar
den eländiga twisten i vanliga balken med toe/camber variation under belasting..utan att vibrera sönder. (bilder finns i tråden)

\matz


Ja man kan ju hålla på att meka hur mycket som helst med en gammal E30 och få den att uppföra sig någerlunda samma som en bil med modern hjulupphängning, men det slutar alltid i att det är billigare och går snabbare att köpa just en modern bil Det är svårt, för att inte säga omöjligt att vara steget före 500 tyska ingenjörer på BMW


Tur att man inte åker volvo då.. (hoppas inte grabbarna i flying fellows läser denna tråd)

Nä du har alldeles rätt..om man kan kombinera andras erfarenheter och ödmjukast sno åt sig surt och hårt arbete.. Så hoppas jag att några tyska vänner drar på smilbanden när de ser E87/90 koncept
i en gammal gul E30.. som konstruktör av modrn bil hade jag iaf blivit stolt om någon gjort sig det besväret för att använda "mina" grejor..i detta talar jag av egen erfarenhet..har man gjort ngt som funkar så bra är man nöjd när ngn använder det utanför "boxen"..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare....
<<   1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55   >>
95 besök senaste veckan (141641 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande