Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E12 525 -77 Even till salu | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 14 besök senaste veckan (79491 totalt) |
Dom har 5,5mm nu efter 800mil. Vet ej vad de har nya men jag har inte reflekterat över att det skulle va lite iaf.
Jag har kört några strippevenemang och många 0-300 repor. Så de har fått bekänna färg. Kommer aldrig köpa några andra så länge dessa finns till det pris som råder. Hade R888 och kumho v70 innan och enda skillnaden vid mitt bruk är väl att de är mer än dubbelt så dyra. _________________ Sammy Lundin |
||
Låter iaf vettigt, med rs-r 595or,
Priset för dessa i 225/45-17 är ju minst sagt bra, 928kr/st Lite att fundera på! Tack för input! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Börjat fundera på ett nytt projekt.
Har en 525 -75 E12 stående, som är frisk i karossen, (motor/låda mm saknas) Har även en 523 E39 sedan stående..... Ombyggt fordon med bl.a följande från E39: Komplett motor, manuell låda, hela fram, hela bakvagn, allt i bromsväg, rattstång. 170hk/245nm ger den motorn, men som ombyggt fordon får ja då ha minst 833kg (om ja räknat rätt) Så lättning av en E12 kaross är tanken. Frågan är, kommer man under 1000kg? vore häftigt med runt 850-900kg men då krävs nog rätt mkt i plast. Tanken är rutor i glas, och lätta ur orig-dörrar. Möjligen en plasthuv, för den är rätt tung. Bakluckan lättad orig. Skärmbreddare i plast (kommer få en spårviddsökning på 110mm per axel med mätt med originalhjul) E12an med M30 sexa väger in på 1500kg tjänstevikt. Fattar inte vad som väger på denna bil, men men... Ideér o tips mottages tacksamt, första gången ja bygger SFRo - ombyggt fordon. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Dåligt med intresse här, är väl så med gamla bilar...
Hur som, fick hem nya fälgar o däck till denna E12, och lagt på dom. Får väl vänta lite till innan snön är borta dock... Kommer nog sitta fint på denna, återstår nu bara en lack - Anders _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Har en idé om att åka 15" slicks på denna vid even lek.
Har 15" hartge och yoko slicks. Problemet kan vara att slicksen inte håller för vikten dock. Alt kan man ju välja nått beg R-däck senare. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Tog o klämde på E39 16" hjul med vinterdäck, blev rätt fullt med 225/55-16
Satte dit pinnbult runt om oxå, vilket underlättar en del. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Kommer lägga in om det andra e12 projektet i denna tråd också, det blir ett sfro-projektet med E39 chssie/motor mm.
Är ju samma kaross o inte direkt den häftigaste racebilen heller, men förhoppningsvis ett kul projekt. "Allt" finns ju princip redan hemma, E12 kaross och en komplett E39 Det roliga med donatorbilen är att motor o låda fungerar felfritt, inget skrammel i chassie o mkt fina bromsar! Att den inte kostade mer än dom fina vinterdäcken som satt på är värd, är ju bara ett plus! Diverse småplock från denna kommer säljas undan. Satt Rollo i sido o bakrutan, bensinvärmare, cd-vxl, mm Framvagnen är betydligt bredare med en spårviddsökning på ca 110mm, det gör ju samtidigt att rambenen på E39 ligger längre isär, ca 83cm mot ca 75cm på e12. Här blire lite ombyggnad av rambenen. Undrar hur mycket man får/bör ändra i rambenen för SFRo ska godkänna det? Tanken har slagit mig att en liten turbo på denna 170hk motor, mycket väl skulle kunna gå in under 15kw/100kg Måste nog ta o beställa SFRO byggboken. E12an: E39an: _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Kul att nån gillart, det är ju inte den mest eftertraktade bilen precis.
Den svart/blåa, (som ska bli helsvart i vår) kör ja faktiskt med just nu lite då o då! Kul o sladda med Men är väl mest tänkt som sommarbil/enusiastbil i framtiden. Är faktiskt riktigt underhållande o köra, fått till chassie o bromsar riktigt bra, motorn är ju inget monster precis men gör jobbet bra. Lite kul med dessa gamla dieselsexor från BMW, dom gillar att varvas. Det som den lider av är väl lite väl hög vikt, men nått negativt ska väl få finnas. Den silverfärgade är precis påbörjat objekt, än bara i tanken, men det måste ju planeras lite (inte min starka sida) Gillar o bygga om o göra det som inte finns sen innan. Just nu tittar ja efter turbogrenrör och lämplig turbo till M52 2,5 liters. Finns ju massor som kan detta med turbo bättre än ja kan, vilket agg ska man satsa på ( så enkelt/billigt som möjligt är ledordet. ) Detta grenrör verkar helt okej, men köper gärna ett beg billigare: http://www.mrtuning.se/p/universal/r Hur löser man ökad bränslemängd för 0,4-0,5 bar, större spridare o annan BTR? räcker det? Vill köra original styrsystem. Kommentera gärna, alla kommentarer är välkomna! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Kul projekt Vad är det för årsmodell på E39an? Om den är tillverkad efter mars -98 så är motorn troligtvis utrustad med stålfoder och gillar överladdning lite bättre.
Skippa grenröret som du länkade till, dom spricker bara. Bättre alternativ är det gjutna grenröret som finns att köpa lite här och där eller kanske svetsa om originalgrenrören och två små TD04-aggregat? Borde bli rätt billigt (begagnade agg) och bra respons. Angående styrsystem så borde Fekzen kunna fixa till en omprogrammering av styrboxen om du ska köra lågbudget _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Det är en -97a, men tror inte det är nå större problem med så lågt laddtryck.
Fast med gjutjärnrör måste ja ha extern WG. Och röret är dyrare. Sprickor dom även om man kör med låg effektuttag? Å andra sidan bör det inte vara svårt o svetsa. Man får staga turbo på ett vettigt sätt o avlasta röret. Fekzen är ju en bra ide. Behöver väl större spridare ändå antar ja trots lågt ladd. Har iof S50 spridare liggande, kan ju ta dom. Även en dieselturbo finns på hyllan, men frågan är om den är för liten? Återigen, har ingen ambition om mycket effekt, tänker mig runt 250hk. Då kan ja landa lagligt på 1200kg med 15kw/100kg. Bara testa o se hur det funkar. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Nej säkert inte, men när man kört en liten stund vill man gärna krana på mer Nja, är väl bara att plugga uttaget? Men visst är det lite dyrare. Jag vet inte om dom spricker med lägre effektuttag men jag har inte hört och sett mkt positivt kring det röret iallafall. Personligen så hade jag inte chansat på det utan antingen kört på det gjutna eller svetsat om originalrören. Antingen dra ihop dom till en lite större snurra eller kört med två mindre beroende på plats och effektmål. Går ju att bygga ett adapterrör också och placera snurran lite var man vill ha den. För 250hk är ju inte grenrörsutformningen speciellt viktig Tveksamt att S50 spridare räcker till på E85, hur mkt flödar dem? _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Är ju inget större effekt ja är ute efter. Och det kommer säkert inte ökas heller. 250hk i en 1200kg bil lär räcka bra.
Alt. vore o ta en original M60 3,0 V8, men blir dyrt o hitta manuell låda/koppling/svänghjul. 249cc ligger S50 spridare på. Men varför E85 på detta? funkar väl med 98. osäker vad 523 spridarna ligger på men kanske 150-160cc EDIT: 160cc är det M52b25 : 0280150415 Låter som du tänker mer effekt och dyrare budget än ja gör, kan ha fel. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Bilen är ju nyare än -75 så en avgascertad motor är väl ett måste om du inte reggar på E85.? Kan ha fel förstås, men efter -88 är det iallafall ett krav. För effektens skull går det säkert bra med 98. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Nä, bilen i fråga är en 75a. då gäller betydligt mildare avgaskrav.
Edit: Det är den silverfärgade detta bygge baseras på, den är från -75 _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Vad för turbo är vettig o satsa på? med T3 fläns.
Hittade dessa på nätet: mitsubishi td04hl-13c td04hl-13g td04hl-15g td04hl-16t mf.l Vad är skillnaden på dom? förstått det är Volvo orig.turbos. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E12 525 -77 Even till salu | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 14 besök senaste veckan (79491 totalt) |