Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (86347 totalt)
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Inför finalen på Mantorp

Lämnade bilen till Sanden för byte av hjullager. Sanden frågade om det var något annat som skulle fixas då den ändå var uppe på lyften? Nej, bara byte av hjullager sa jag. Väl uppe på lyften så upptäckte Sanden lite annat smått och gått.
Vänster hjullager lät som man hade fyllt en plåtburk med skruv och mutter och rullat runt. Han hade aldrig tidigare hört något liknande.
Fel camber bak, -4,7 samt - 5,2, hm inte bra.
Bakvagnen hade lossnat från chassiet, oj.
Alla bultar till drivaxeln var lösa, en var av.
Nu är allt fixat, nytt lager samt allt kontrollerat och justerat.

Skall bli riktigt kul att få testa bilen på Mantorp, kanske dags för ett personligt varvrekord.

Vrooooooooooooooooooooooo.

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nämen Gilbert då, efterspänner du inte prylarna efter race?
Har själv ett "Efterfixprogram" som jag försåker gå igenom efter varje körning. Gissa om det har utvecklats efter att ha kört med lös framvagnsbrygga, camberjusteringar, drivknutbultar o.s.v.

Lycka till på Mantorp

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Hehe, vet att service mellan loppet inte är din starkaste sida
Hoppas du får ett problemfritt race med en balanserad och välskruvad bil nu så du kan visa vad du och bil går för
/ Stig&Carl

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790



Eddie Varvstopp skrev:
Nämen Gilbert då, efterspänner du inte prylarna efter race?
Har själv ett "Efterfixprogram" som jag försåker gå igenom efter varje körning. Gissa om det har utvecklats efter att ha kört med lös framvagnsbrygga, camberjusteringar, drivknutbultar o.s.v.

Lycka till på Mantorp


Hel rätt Eddie. 994:or är inte ett under av hållfasthet så ett skruvschema är absolut nödvändigt efter varje tävling.

Rejält med camber bak Gilbert blir nog bra med lite mer modesta inställningar. Du borde börja jobba med tempgivare för att sakta krypa ned till mindre camber än vad Doktor Sanden rekommenderar.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3717



Gilbert skrev:
Kanske inte så mycket med Gulfen att göra men snart är det en milstolpe i mitt banåka.
Då jag för statistik på vilka bilar jag kört, på vilka banor, på vilka tider samt hur många varv samt km, så kommer jag att nå en milstolpe i mitt banåka på Mantorp den 4 september.
Jag har tdd kört bil i race tempo 9.937 km och kommer att passera det magiska 10.000 km om det vill sig väl.
Nästa personliga milstolpe är att passera 1.000 varv på någon bana.

Vrooooooooooooooooooo.

Vilken fantastisk statistik. Jag önskade att jag gjort detsamma. När började du med den? Inte samtidigt som du började tävla antar jag.
Lycka till på Mantorp.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Då var säsongen över
De två avslutande racen gick som vanligt på Mantorp. Körde upp till banan redan på fredagen och byggde upp depå enligt Gulf standard. Hustrun var med för 1:a gången under säsongen. På kvällen så grillade vi tillsammans med Team # 99, Pis, Peter & Dick, alltid lika trevligt.
Väderutsikterna för lördagen var riktigt dåliga, ihållande regna från början till slut. I klassen så var vi 3 förare från Sverige samt 3 förare från Finland. För egen del så gick kvalet hyfsat, startade som 2a i klassen. Hade inget att sätta emot Joakim, #12, han var riktigt snabb då han hade gjort ett bra däckval, Michelin Pilot Sport istället för Cup däck. För egen del så hade jag inte ens med mig några regn eller gatdäck.
Race 1. Joakim tar ledningen direkt och håller den ända in i mål. Ett stort grattis till första segern, den var välförtjänt. Själv blir jag omkörd av värsta konkurrenten, David #54, som för övrigt blir klassvinnare i PCSR för andra året i rad, stort grattis.
Race 2. David har pole, sedan är det Joakim, jag själv startar som 3a. Tar starten framför Joakim, försöker att hänga på i Davids tempo, inte lätt då jag åker på däck som jag tävlat med i över en säsong. Jag vet, man skall inte skylla på däcken, men för första gången någonsin så märkte jag av att det var stor skillnad. Jag åkte verkligen på gränsen och var extremt nära att åka av ett flertal gånger. Försökte att hålla runda fina svängar för maximalt grepp och speed. Hade t.o.m. släppt krängaren bak, det hör inte till vanligheterna att Team Gulf gör några justeringar på bilen, förutom däcktrycket. Hur som helst, tidigt i racet så snurrar Joakim i vänstern efter start 6 mål. Han kommer upp på banan igen som sista bil. I och med att jag inte kan hålla Davids tempo så tänker jag att andra platsen var säkrad. 3 varv innan målgång så ser jag en bil närma sig ganska så fort, det var Joakim. Vad händer, han var ju minst ett halvt varv efter. Jag försökte att öka mitt tempo, men det gick inte, bilen kördes på absolut yttersta gränsen till vad jag kunde . Finns säker förare som kunde plockat ut lite mer, men inte jag. På sista varvet så är Joakim ca 80 meter bakom ut på rakan, det måste gå att hålla honom bakom in i mål. Väl över krönet så ser jag att en Norrman åkt rakt fram i Leca kulorna, gul flagg. Bilen framför mig bromsar ner till gå tempo, och jag tvingas att göra detsamma, nu var Joakim precis bakom mig. Ut ur Mjölby, full gas, upp för backen, tar innerspår i vänstern och låter bilen driva ut till höger för att få innern i hårnålen. Har koll på var Joakim är någonstans hela tiden. Han tar ytterspår i hårnålen, håller ytterspår och kör om mig innan sista vänstern. Jag försöker desperat att ta höjd för att få med mig farten ut på start & mål. Det funkar tyvärr dåligt med Cup däck i hällregn. Joakim tar andar plasten precis före mig. Bra uppkörning, tror du körde upp dig 12 placeringar = årets uppkörning. Du satte dessutom tävlingens "fastest lap" i klass 8A. Bra kört.
Glömde jag nämna att mina vindrutetorkare inte fungerade? Nej nu får det vara slut på bortförklaringar. Gulfen är nu hos Sandén för reparation an torkaren samt allmän service och översyn. Sedan ställs den in i varmförråd inför kommande säsong. Eventuellt så kommer den att säljas, om inte så kommer jag att ta ut den på banan igen under 2016.
Jag kommer hur som helst att åka i PCSR under nästa säsong. Det finns många anledningar till varför jag tycker att PCSR är det absolut bästa valet då det gäller att tävla på amatörnivå. dels är det extremt mycket körtid. På en lördag så kan man träna ca 3 timmar + tidskval 20 minuter + 2 race x 20 minuter. Detta gör sammantaget att man inte orkar åka alla pass, hur mycket körtid som helst. Dessutom till en mycket rimlig summa, 2.000:-. Gemenskapen är även den självklart värd att nämna. Vi respekterar varandra på banan på ett bra sätt, utan att för den skull hålla igen. Riktigt täta och bra kamper ser man i varje race. En annan anledning är att vi tävlar utanför Sveriges gränser, en tävling går på Rudskogen i Norge och en går i Finland.

Vrooooooooooooooooooo.

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Daniel skrev:
Citat:
Vilken fantastisk statistik. Jag önskade att jag gjort detsamma. När började du med den? Inte samtidigt som du började tävla antar jag.
Lycka till på Mantorp.

Jag började med den ganska så tidigt. Sparade sedan allt i en i en excel mall.
X-axel med alla banor jag kört, Y-axel med respektive banor, fyller även i bästa varvtid med respektive bil.
Nästa "mål" är 1.000 varv på någon bana. Kanske inte ett mål i sig, men alltid kul med statistik och blicka tillbaks på vad man kört, hur fort samt hur många varv.

Vroooooooooooooo.

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Väl kämpat Gilbert, inte lätt att konkurrera med utslitna cupdäck och man känner sig som Bambi på hal is
Är du kanske på Falkenberg i helgen? Jag är där på söndag som publik.
Vi Hörs / Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Tack för denna säsong!

Mycket glädje, spänning och svettiga långkalsonger!

Jag kommer ned till Götet och inkasserar vinnarölen i slutet av september!

Så kan vi diskutera vilken klass vi ska tävla mot varandra i nästa år.





_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
David, tack själv för en riktigt kul säsong. Ser fram emot att få bjuda dig på en vinnaröl.
Stig, inget Falkenberg för mig i helgen.
Däremot så blir det Falkenberg nu på onsdag om vädret är ok, tar med mig Mallocken.

Vroooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Har precis lastat en 924 som antagligen inte går att rädda, det ger sig då vi mätt upp den.
Oavsett så kommer 924an att fungera som donatorbil till GULFEN. Det sitter en turbo motor i som skall flyttas över till GULFEN. Innan överflytten så kommer självklart motorn att renoveras efter behov. Tanken är att GULFEN kommer att tävla i en högre klass nästa år, d.v.s. PCSR klass 8B. Har tidigare tävlat i klass 8A = 6,5 kg/hk, i 8B är reglementet 5 kg/hk. Förutom byte till turbo motor så kommer det även att lättas lite.
* Bort med ca 40 kg bly i reservhjulsbaljan.
* Bort med passagerare stol samt bälte.
* Byta till plast huv.
* Inte åka/starta med tre kvarts tank.
* Plast bakruta.
* Eventuellt plastdörrar, eller inte?
* Inte äta så mycket (h)jul mat.

Tanken är att motorn skall vara driftsäker, inte pressa ut en massa hästkrafter, 250 hk känns bra! Detta ger en vikt vid målgång på 1.250 kg inkl. förare, kommer inte att nå det, utan kommer att köra med övervikt. Får kompensera det med bättre teknik än mina konkurrenter.

Vroooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4139



En 924 med 951 motor?
Låter som en kul kombo, riktig underdog isåfall.

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
En heldag hos Sandén. Började 07:15 och avslutade 20:45, tufft för en kontors råtta.
Vi plockade isär i princip allt på 924an som vi gemensamt köpt.
Min personliga prio är att plocka ut samt montera turbo motorn som sitter i.
Allt gick som förväntat. det mesta gick att rädda på bilen. Självklart en del delar som inte var ok, fälgarna hade tyvärr fått sig rejäla tryckare och var lika skeva som en promenad hem från midsommarfesten brukar vara. Tanken är att motorn skall renoveras och vara lika driftsäker som min 3 liters S2 motor har varit.
Jag har omvärderat projektet nu under resans gång. GULFEN kommer att lättas en del och motorn kommer att optimeras så att bilen precis passar in i klass 8A. Framförallt så skall jag prioritera att lätta bilen fram, då jag nu kommer att ta ut blyvikterna som jag haft i reservhjulsbaljan i tre säsonger.
Plastskärmar, plasthuv, GTS front i plast samt lättviksbatteri kommer att fixa en riktigt fin balans i bilen.





Vroooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Det var en överraskning Gilbert! Jag trodde du skulle komma med ett 968 koncept!
Go for it, kul med lite annorlunda upplägg.
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
968 CS lever fortfarande. Testkörde den på Ljungbyhed och var ca 1,5 sek långsammare än GULFEN.
Omvärderade hela projektet och koncentrerar mig nu på GULFEN.
968an får stå i garaget och vila lite. Kanske åka Nürburgring med den, eller bara låta den vila lite i väntan på bättre tider.
Tror kanske inte att GULFEN är den vassaste bilen i 8b, men det kommer att vara mycket mer utmanande att tävla om pallplaceringar i 8b än att alltid hamna på pallen i 8a (okay, inte alltid då du och Carl var med).
Vrooooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Porsches frontfyror är otroligt fina bilar - bra balans, och roliga att köra.

Det enda som kan ersätta en Porsche frontfyra, är en annan Porsche frontfyra.


_________________
Ragnar Joensen
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Men vänta nu... då blir det en S2 maskin över hos dig.. hmmm .. ähh jag tror jag slutar tänka där innan jag gör något riktigt dumt som kostar

Blir nog riktigt bra det där Gilbert

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4139



Eddie Varvstopp skrev:
Men vänta nu... då blir det en S2 maskin över hos dig.. hmmm .. ähh jag tror jag slutar tänka där innan jag gör något riktigt dumt som kostar

Blir nog riktigt bra det där Gilbert


Tänk inte för mycket...du kommer att ångra dig om du inte...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Janne J skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Men vänta nu... då blir det en S2 maskin över hos dig.. hmmm .. ähh jag tror jag slutar tänka där innan jag gör något riktigt dumt som kostar

Blir nog riktigt bra det där Gilbert


Tänk inte för mycket...du kommer att ångra dig om du inte...


Va nu tyst med dig Janne Jag skyller enbart på dig för att jag fått ideer

3,0l 16v mellan rambenen.. 1120 kg.. 5kg/hk.. 8A + Rodsport B + Modsport III NEJ SLUTAAAAA!!!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Det är bara ett problem med S2 motorn, den är inte till salu
Tänker behålla den så att GULFEN kan återställas till en original S2

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Gilbert skrev:
Det är bara ett problem med S2 motorn, den är inte till salu
Tänker behålla den så att GULFEN kan återställas till en original S2


Tack Gilbert, nu slapp jag tänka på den. Bra med en fungerande motor på "hyllan".

Men bara som du vet så kommer inte din bil återställas till original . Det finns inget känt fall i historien att det faktiskt har hänt trots att det uttalats upprepade gånger genom tiderna.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (86347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande