Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -94
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
44627 besök totalt
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Hej Niklas
Tänkte fråga om man kan få titta på en bränslemapp som du har till din vassa sugmotor?
Jag har gjort massa grundmappar till S50 och S14 med turbo, men aldrig till sugis.

Har haft lite problem på 0 RPM, med att ställa in rätt mängd soppa för att den ska starta lätt.
I mitt styrsystem har jag 0 RPM sen 500 och sen 1000.
verkar som min motor vill ha MYCKET mera soppa i 0 RPM än i 1000 rpm i samma lastpunkt(belastningspunkt)

Mvh rafael

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Niklas Sandström skrev:

Angående lådan så måste den ha varit dålig från början när jag köpte den begagnad. Annars så blir det en rejäl påfrestning med sugmotor och en sån hård koppling när den har sugit fast och man sparkar om på kopplingen.


Jag känner igen de påfrestningarna Rasade själv en låda i somras när jag försökte slå loss maskin från stillastående på 4:ans växel. Orkade inte riktigt eller så var det för lite varv... Skickade då ner till 3:an där jag tidigare testat utan problem men då jag hade fått lite rull på hjulen redan så rensade jag både lådan och samtidigt sa en drivaxel upp sig.

Visst är det lite knepigt att mappa till tomgång/låglast utan tomgångsmotor. Jag kommer med stor sannolikhet montera dit en tomgångsmotor i vinter.

_________________
Jonas Edling
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5747



LotecM3 skrev:
Hej Niklas
Tänkte fråga om man kan få titta på en bränslemapp som du har till din vassa sugmotor?
Jag har gjort massa grundmappar till S50 och S14 med turbo, men aldrig till sugis.

Har haft lite problem på 0 RPM, med att ställa in rätt mängd soppa för att den ska starta lätt.
I mitt styrsystem har jag 0 RPM sen 500 och sen 1000.
verkar som min motor vill ha MYCKET mera soppa i 0 RPM än i 1000 rpm i samma lastpunkt(belastningspunkt)

Mvh rafael


Ursäkta om jag lägger mig i, men är det bara problem vid start? I så fall borde man väl kunna ange soppa vid cranking (plus eventuell afterstart enrichment) för att få ordning på saken? Jag har bara mappat MS i någon utsträckning men brukar försöka undvika att maskera problem med startuppfetning i huvudmappen. Nu kanske det inte funkar på samma sätt i alla sprut, men...värt att kolla?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
LotecM3 skrev:
Hej Niklas
Tänkte fråga om man kan få titta på en bränslemapp som du har till din vassa sugmotor?
Jag har gjort massa grundmappar till S50 och S14 med turbo, men aldrig till sugis.

Har haft lite problem på 0 RPM, med att ställa in rätt mängd soppa för att den ska starta lätt.
I mitt styrsystem har jag 0 RPM sen 500 och sen 1000.
verkar som min motor vill ha MYCKET mera soppa i 0 RPM än i 1000 rpm i samma lastpunkt(belastningspunkt)

Mvh rafael


Den här mappen hade jag grovmappat när jag körde den med Motecsprutet, har konverterat värdena så dom visar spridartiden istället för procenten av en grundtid som Motec använder. Mappen är lite korrigerad för mer soppa vid start, men Motec har en funktion för hur mycket extrasoppa den ska ge vid start som också användes.


Fuel Main    (% of IJPU)                                                
40   RPM                                                
21   Effcy   %                                             
0      0   500   1000   1500   2000   2500   3000   3500   4000   4500   5000   5500   6000   6500   7000   7500   8000
0.0    3.00   2.30   2.20   2.00   1.80   1.80   1.70   1.60   1.70   1.80   1.80   2.10   2.00   2.00   2.00   2.00   2.00
3.0    3.12   2.88   2.72   2.44   2.18   1.92   1.82   1.66   1.82   1.80   2.06   2.22   2.12   2.12   2.06   2.06   2.06
6.5    3.42   3.42   3.26   2.96   2.66   2.16   2.16   1.92   2.04   1.86   2.18   2.30   2.20   2.20   2.12   2.12   2.12
9.5    3.94   3.94   3.82   3.52   3.22   2.56   2.72   2.44   2.36   1.98   2.10   2.30   2.20   2.20   2.20   2.20   2.20
13.0   4.14   4.14   4.04   3.84   3.60   2.92   2.94   2.68   2.64   2.38   2.44   2.54   2.40   2.32   2.28   2.28   2.26
16.0   4.30   4.30   4.20   4.08   3.92   3.28   3.10   2.86   2.88   2.80   2.84   2.78   2.62   2.44   2.38   2.38   2.32
19.5   4.46   4.46   4.36   4.34   4.24   3.62   3.26   3.06   3.14   3.20   3.22   3.04   2.86   2.58   2.48   2.48   2.38
22.5   4.52   4.62   4.58   4.58   4.46   3.86   3.50   3.28   3.42   3.52   3.52   3.28   3.06   2.68   2.56   2.52   2.42
26.0   4.56   4.80   4.80   4.80   4.64   4.04   3.76   3.50   3.72   3.82   3.82   3.50   3.24   2.78   2.62   2.56   2.46
29.0   4.60   4.96   5.04   5.04   4.84   4.24   4.02   3.74   4.02   4.12   4.12   3.74   3.44   2.88   2.68   2.60   2.50
32.0   4.60   5.00   5.16   5.22   5.04   4.54   4.34   4.14   4.38   4.48   4.42   4.02   3.66   3.08   2.84   2.76   2.66
35.5   4.60   5.00   5.26   5.38   5.24   4.90   4.70   4.62   4.82   4.92   4.76   4.36   3.88   3.34   3.04   2.98   2.88
38.5   4.60   5.00   5.36   5.54   5.42   5.26   5.06   5.10   5.24   5.34   5.08   4.68   4.10   3.60   3.22   3.20   3.10
42.0   4.58   5.00   5.44   5.64   5.56   5.50   5.36   5.46   5.58   5.72   5.52   5.04   4.48   3.94   3.52   3.46   3.40
45.0   4.54   5.00   5.50   5.70   5.66   5.66   5.60   5.70   5.86   6.12   6.06   5.46   4.96   4.36   3.92   3.70   3.72
48.5   4.52   5.00   5.56   5.76   5.76   5.82   5.88   5.98   6.16   6.50   6.62   5.90   5.46   4.80   4.30   3.98   4.04
51.5   4.46   4.96   5.58   5.80   5.82   5.92   6.00   6.14   6.34   6.78   7.04   6.32   5.90   5.26   4.72   4.30   4.40
55.0   4.40   4.90   5.56   5.80   5.84   5.94   6.00   6.24   6.40   6.94   7.34   6.78   6.32   5.76   5.18   4.68   4.82
58.0   4.34   4.84   5.52   5.80   5.88   5.98   6.00   6.34   6.46   7.10   7.62   7.22   6.74   6.28   5.62   5.06   5.24
61.5   4.24   4.78   5.52   5.78   5.88   6.00   6.02   6.42   6.50   7.24   7.88   7.60   7.16   6.74   6.06   5.50   5.70
64.5   4.12   4.70   5.54   5.70   5.86   6.00   6.04   6.50   6.50   7.34   8.08   7.86   7.58   7.10   6.44   6.02   6.22
67.5   4.00   4.62   5.56   5.62   5.84   6.00   6.06   6.58   6.50   7.44   8.28   8.12   8.00   7.46   6.82   6.54   6.74
71.0   3.88   4.54   5.58   5.54   5.82   6.00   6.08   6.66   6.50   7.54   8.48   8.38   8.42   7.82   7.20   7.06   7.26
74.0   3.76   4.46   5.60   5.46   5.80   6.00   6.10   6.74   6.50   7.64   8.68   8.64   8.86   8.20   7.60   7.60   7.80
77.5   3.64   4.38   5.62   5.38   5.78   6.00   6.12   6.82   6.50   7.74   8.88   8.90   9.28   8.56   7.98   8.12   8.32
80.5   3.52   4.30   5.64   5.30   5.76   6.00   6.14   6.90   6.50   7.84   9.08   9.16   9.70   8.92   8.36   8.64   8.84
84.0   3.40   4.22   5.66   5.22   5.74   6.00   6.16   6.98   6.50   7.94   9.28   9.42   10.12   9.28   8.74   9.16   9.36
87.0   3.28   4.14   5.68   5.14   5.72   6.00   6.18   7.06   6.50   8.04   9.50   9.70   10.54   9.64   9.12   9.70   9.90
90.5   3.16   4.06   5.70   5.06   5.70   6.00   6.20   7.14   6.50   8.14   9.70   9.96   10.96   10.00   9.50   10.22   10.42
93.5   3.04   3.98   5.72   4.98   5.68   6.00   6.22   7.22   6.50   8.24   9.90   10.22   11.38   10.36   9.88   10.74   10.94
96.5   2.92   3.90   5.74   4.90   5.66   6.00   6.24   7.30   6.50   8.34   10.10   10.48   11.80   10.72   10.26   11.26   11.46
100    2.78   3.82   5.76   4.82   5.64   6.00   6.26   7.38   6.50   8.44   10.30   10.74   12.24   11.10   10.66   11.78   11.98


Så här såg den ut i Motec

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Tackar, det var det jag ville se.
Detta bekräftade vad jag trodde, motorn vill ha mycket soppa just på låga varv (crank varv)

Angående den mängd soppa som du har som Start-injection(som du nämnde), hur mycket är det?

Kör du med original-spridare eller större?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
LotecM3 skrev:
Tackar, det var det jag ville se.
Detta bekräftade vad jag trodde, motorn vill ha mycket soppa just på låga varv (crank varv)

Angående den mängd soppa som du har som Start-injection(som du nämnde), hur mycket är det?

Kör du med original-spridare eller större?


Jag körde med 70% extra soppa under 500rpm, spridarna är större än original, vet dock inte vad dom flödar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



Tjenna!

Passar 7 seriens brembo ok i orginal nav med m3 skiva?

är minsta fälg storlek 17" då?

Är oken i alu?vet du vad dom väger?

mvh kalle

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
mauritz skrev:
Tjenna!

Passar 7 seriens brembo ok i orginal nav med m3 skiva?

är minsta fälg storlek 17" då?

Är oken i alu?vet du vad dom väger?

mvh kalle


E38:ans Brembo ok passar inte rakt av, det är inte samma CC mått mellan bulthålen men det går att lösa med en adapter. 7 serien har 16" men jag vet inte om det finns någon fälg i 16" som passar i djupled pga den högre offseten på E36. Oken vägen 3,2kg/st utan belägg.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Trodde min trasiga låda bara var att slänga men den fick ett till användningsområde.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Efter lite strul står nu bilen utan motor, står mer om det i tråden för rallycrossbilen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11296.

Dock så är motorn grovmappad i motorbromsbänk nu.

Resultatet då? jo det blev faktiskt rätt så bra, 390hk vid 7500rpm och 380 Nm vid 7200rpm, lite finjustering på kammarna samt på tänd och bränslekurvan så ska 400 strecket nog gå att bräcka.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Motorn sitter monterad i bromsbänken hos Eritech.


Bromskurvan, 286 KW vid 7500 rpm och 378 Nm vid 7200 rpm. Blå kurva är effekten, Grön är vridet och röd är lambdan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Blev lite nyfiken på dina lambda värden såg att de varierar mycket. Är motorn färdig mappad så det är dessa värden som ger bäst effekt?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123



Jag trodde du hade gett upp detta projekt.
Grattis till extrema (för mig) siffror i bänken!

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
jika skrev:
Blev lite nyfiken på dina lambda värden såg att de varierar mycket. Är motorn färdig mappad så det är dessa värden som ger bäst effekt?


Jag hade bara ett par timmar i bänken så det här är vad jag hann få till, när man håller fast motorn på samma varvtal så ligger lambdan stadigt på 12,5. Men när man kör en repa så blir kurvan lite orolig när kammarna börjar växla på. Så jag har bara kollat att den inte går magert eller alldeles för fett, det går att få en finare kurva men kombinationen tidsbrist samt att det ska på ett annat insug samt grenrör senare så fick det duga tillsvidare.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Niklas Sandström skrev:
jika skrev:
Blev lite nyfiken på dina lambda värden såg att de varierar mycket. Är motorn färdig mappad så det är dessa värden som ger bäst effekt?


Jag hade bara ett par timmar i bänken så det här är vad jag hann få till, när man håller fast motorn på samma varvtal så ligger lambdan stadigt på 12,5. Men när man kör en repa så blir kurvan lite orolig när kammarna börjar växla på. Så jag har bara kollat att den inte går magert eller alldeles för fett, det går att få en finare kurva men kombinationen tidsbrist samt att det ska på ett annat insug samt grenrör senare så fick det duga tillsvidare.


okej, då är jag med.
Annat grenrör och insug! Ja den verkar ju gå lite dåligt så det behövs nog.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



Lever den Nicklas!?

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Ledaz skrev:
Lever den Nicklas!?


Tyvärr inte för tillfället, motorn ligger hos Unitek efter renoveringen som krävdes efter att Fredrik körde sönder den. Toppen ska få en liten översyn så jag har inte varit och skruvat ihop den ännu.

Dock ska 2,5:an plockas i bilen när jag hittar lite motivering för det samt det mesta godiset ska plockas över till nya projektet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



Niklas Sandström skrev:

Stylingdelarna ligger fortfarande kvar i hallen, annars har den mesta tiden gått åt till finputsningen av pluggen till fronten som jag tänkte styla bilen med.


Grym front, vill ha en likadan! eller gärna utan det över lamporna. Vad hittar man en sådan? Kostar? Sitter den på bra eller är den inte lite fladrig i 100km+?'Mvh Viktor

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



Hittar inte någon liknanden din så du måste berätta för mig

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -94
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
44627 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande