Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (31350 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



thumbs up Jag kan inte annat än att intyga att jag blev riktigt imponerad över den sköna och lätt rejsiga motorkaraktären- Lät riktigt ettrig "med bilmotor mått mätta" thumbs up Motorn gick kanon snyggt efter att tryckarna insupit lite olja- Snyggt jobbat! . Accet är helt klart mer än godkänt... OCH VILKET GASSVAR!!!! Kan inget annat än att grattulera igen till en MYCKET lyckad provkörning!!

OCH....... Visst blev man mindre sugen på att få ut sin egen farkost......

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Gratulerar!

Jag var också och gasade i helgen


Gustav Sundberg skrev:
Hjulen pekar visst åt alla möjliga håll så bilen var lite ormig efter vägen när man kom upp i fart.
Men det är ju lätt ordnat hos nån som har utrustning!


Fiskelina, fyra gummiband, fyra pallbockar och ett vattenpass samt miniräknare räcker utmärkt för att göra hjulinställning. Jag har inte gjort mer än så på min. Det enda du inte kan kolla är caster, och det går inte att justera ändå... thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Westfield skrev:
Gratulerar!

Jag var också och gasade i helgen


Gustav Sundberg skrev:
Hjulen pekar visst åt alla möjliga håll så bilen var lite ormig efter vägen när man kom upp i fart.
Men det är ju lätt ordnat hos nån som har utrustning!


Fiskelina, fyra gummiband, fyra pallbockar och ett vattenpass samt miniräknare räcker utmärkt för att göra hjulinställning. Jag har inte gjort mer än så på min. Det enda du inte kan kolla är caster, och det går inte att justera ändå... thumbs up


Tack för tipset!
Men jag är rätt bra kompis med en kille som har modern utrustning för hjulinställning, så
jag ska utnytja det!
Blir säkert lika bra om man gör det själv men... jag har inte ens ett plant golv att hålla till på.


Micke: Tack så mycket!
Hoppas det inte dröjer allt för länge tills nästa gång vi tar en tur
Då med lite mera kaross monterad och hjulen pekandes åt rätt håll!
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Bygde en toe-mätargrunka idag i garaget...
17mm toe-in bak är inte så bra har jag hört
Med 0-0,5mm blev den betydligt lugnare efter vägen! fram är det 1mm toe-in ungefär.
orkade inte lägga ner allt för mycket energi idag då jag lix ska göra hjulinställningen ordentligt sen!

Var tvungen att köra nån kilometer till oxå, jäklar vad den går! särskillt nu när man törs vrida på ratten oxå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Gustav Sundberg skrev:
Var tvungen att köra nån kilometer till oxå, jäklar vad den går! särskillt nu när man törs vrida på ratten oxå
> ...........

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Gustav Sundberg skrev:
Bygde en toe-mätargrunka idag i garaget...
17mm toe-in bak är inte så bra har jag hört
Med 0-0,5mm blev den betydligt lugnare efter vägen! fram är det 1mm toe-in ungefär.
orkade inte lägga ner allt för mycket energi idag då jag lix ska göra hjulinställningen ordentligt sen!

Var tvungen att köra nån kilometer till oxå, jäklar vad den går! särskillt nu när man törs vrida på ratten oxå



Riktigt kul att höra!!!! Nu blev jag ju inge mer sugen på att få åka en sväng till "gärna längs en kurvig bussjöväg eller nåt" thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Westfield skrev:


Fiskelina, fyra gummiband, fyra pallbockar och ett vattenpass samt miniräknare räcker utmärkt för att göra hjulinställning. Jag har inte gjort mer än så på min. Det enda du inte kan kolla är caster, och det går inte att justera ändå... thumbs up



Föressten...
Hur ställer du toe-in på bakvagnen så att den blir rak mot framvagnen?
Vet inte vad det kallas men... thrust-vinkel kanske?`

Micke: Självklart ska vi gasa mer! Särskillt när den är besiktad och försäkrad, man är ju lite feg innan dess: )
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Har inte mätt "thrust-vinkel". Får du bara toe-likadant på bakvagnen så är det nog lagom rakt ändå, ramen är ju byggd i jigg så om min funkar, så kommer nog din funka också thumbs up

Jag har inte märkt några skumma effekter iafl.

Jag körde ju runt första månaderna utan attha mätt hjulvinklarna alls, bara "ögat" och manualinstälningarna. Det var inga problem det heller, men det blev lite mer lagom väghållning när jag tog bort all toe-out fram Men bortsett från det tog jag ju manualens inställningar på antal gängor och det var inte mycket jag behövde justera thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Westfield skrev:
Har inte mätt "thrust-vinkel". Får du bara toe-likadant på bakvagnen så är det nog lagom rakt ändå, ramen är ju byggd i jigg så om min funkar, så kommer nog din funka också thumbs up

Jag har inte märkt några skumma effekter iafl.

Jag körde ju runt första månaderna utan attha mätt hjulvinklarna alls, bara "ögat" och manualinstälningarna. Det var inga problem det heller, men det blev lite mer lagom väghållning när jag tog bort all toe-out fram Men bortsett från det tog jag ju manualens inställningar på antal gängor och det var inte mycket jag behövde justera thumbs up


Mhm..
Jag har knappt läst manualen alls, och är heller inte bekant med "fiskelinemetoden"
Men jag ska öppna boken och se vad dom säger där om hjulvinklarna...

Måste säga att jag inte alls är imponerad av toe-justeringen bak... funderar på att bygga om den till vintern så man kan justera steglöst med en höger och en vänstergänga...

Cambern hade ju oxå vart behaglig att justera steglöst... framförallt så man slipper ta isär så mycket när man ska justera, lite smidigare att lossa en låsmutter och vrida lite lagomt.
Det blir iaf ett senare bekymmer...

Tur att du inte har taunusok till bromsarna fram iaf!
Bromsslangen tar i skärmfästet ordentligt... måste byggas om på något vis >
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Fungerar inte Taunusbromsarna bra för dig?

Har du tittat på Camberjusteringen som vi kör med, Thomas har hylsor.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Magnus L skrev:
Fungerar inte Taunusbromsarna bra för dig?

Har du tittat på Camberjusteringen som vi kör med, Thomas har hylsor.


Jo nog funkar bromsarna, men skärmfästet ligger väldigt nära bromsslangen...

Jodå, jag har sett dom där grejorna, orkade bara inte svetsa om länkarmarna förrut.
Men det kanske är läge att göra om grejorna till vintern.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Gustav Sundberg skrev:

Mhm..
Jag har knappt läst manualen alls, och är heller inte bekant med "fiskelinemetoden"
Men jag ska öppna boken och se vad dom säger där om hjulvinklarna...



Det står där vad de rekommenderar i antal synliga gängvarv. Det är en rätt bra början iafl för att komma i närheten.


Gustav Sundberg skrev:

Måste säga att jag inte alls är imponerad av toe-justeringen bak... funderar på att bygga om den till vintern så man kan justera steglöst med en höger och en vänstergänga...


Du är för petig. Ett halvt varv på 1,5mm gängstigning räcker i noggrannhet. Kom ihåg att bilen är lätt, sliter inte däck nämnvärt och att det i princip är en räserbil - dvs så enorm noggrannhet behövs inte. Som Bisting repeterar till mig ganska ofta (jag har iofs börjat lära mig) - fundera inte så mycket, bara gör!


Gustav Sundberg skrev:

Cambern hade ju oxå vart behaglig att justera steglöst... framförallt så man slipper ta isär så mycket när man ska justera, lite smidigare att lossa en låsmutter och vrida lite lagomt.
Det blir iaf ett senare bekymmer...


Jag har såna hylsor på mina nya bärarmar. Glömmer man att dra åt riktigt ordentligt gängar det loss efter en stund. Annars är det kanon. Man justerar inte camber så ofta ändå

Gustav Sundberg skrev:

Tur att du inte har taunusok till bromsarna fram iaf!
Bromsslangen tar i skärmfästet ordentligt... måste byggas om på något vis >


Det är däremot kanske inte optimalt Fram med bågfil och svets....

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Var på en kompis jobb idag och polerade/vaxade bilen!
Kanske inte det nödvändigaste att göra just nu men...
Mina snälla garagekompisar hade sett till att täcka det mesta i vårt garage med färgdamm från en hellackering av en raggarbil > och nu när bilen ska stå på en utställning på lördag kändes det lika bra att få det gjort
Blankt och fint blev det iaf!
Har inte fått min beställning på huvlås och främre blinkers än, men dom ska dit snart!


Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Gustav Sundberg skrev:
Magnus L skrev:
Fungerar inte Taunusbromsarna bra för dig?

Har du tittat på Camberjusteringen som vi kör med, Thomas har hylsor.


Jo nog funkar bromsarna, men skärmfästet ligger väldigt nära bromsslangen...



Kanske därför jag har en bit bromsrör mellan oket och slangen

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Magnus L skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Magnus L skrev:
Fungerar inte Taunusbromsarna bra för dig?

Har du tittat på Camberjusteringen som vi kör med, Thomas har hylsor.


Jo nog funkar bromsarna, men skärmfästet ligger väldigt nära bromsslangen...



Kanske därför jag har en bit bromsrör mellan oket och slangen


Mm... Jag funderade faktiskt på det! eller en 45° banjo.
Men nu sitter allt där iaf, lite tajt men... du får se på lördag!
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Är själv inget vidare duktig på att ha med mig kamerna tyvärr..
Hittade däremot en bild från utsällningen iaf!

Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355







PS Hur gör man för att slippa lägga upp bilderna en och en. DS

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355





_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Tack Rickard! Kanonsnygga bilder oxå thumbs up

På sista bilden kan man skymta Antons sjua uppe i vänstra hörnet oxå vi var väl fyra totalt tror jag?
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Gustav Sundberg skrev:
Tack Rickard! Kanonsnygga bilder oxå thumbs up

På sista bilden kan man skymta Antons sjua uppe i vänstra hörnet oxå vi var väl fyra totalt tror jag?



Dinn, Antons, Minn, Nisses, Thords. 5 st :0

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Det ser riktigt bra ut Gustav!!!, Detaljfinishen verkar vara riktigt hög thumbs up

Får förhoppnings ordning på min snart också, måste bara mappa den, det går att grilla korv i eldkvastarna som slår ut ur avgasröret för tillfället.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (31350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande