Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 fd. VLN | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (54282 totalt) |
Jaa absolut !! Hoppas all körning och Bmwen går kalas ! _________________ elizabet anzen |
||||||||||
Ja vi får se hur det går i morgon. Bilen tvättad och lastad, sparkdräkten i en väska och smoking i en annan. Det skall ju bli fest på Lördag kväll efter finalen:up: _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||||||
Racerapport Mantorp Final.
Upp tidigt på lördag morgon och kör upp till Mantorp. Förutom stjärnmekanikern Micke så är även Kim med denna gång. Temperaturmätaren i bussen visar aldrig över +2. Och när vi kommer fram är det -2 grader > , lastar av och sätter upp tältet. M3:an får stå och gå på tomgång i över en halvtimma för att få lite värme som ev kan smälta bort frosten från rutorna. Om man nu kör utan värmepaket hade det varit bra att ha med sig en kupévärmare. Kort förarsammanträde och det är dags för kval. Micke justerar in lufttryck och vi bestämmer att vi skall ta det väldigt lugnt i början för att sakta försöka få upp lite värme i däcken. Efter några varv höjer jag tempot något men känner genast att kopplingen slirar vid belastning. Jag kör in i depån och meddelar Micke och Kim. däcken har inte kommit upp i mer än 35 grader men vi beslutar att sänka ner trycket och göra ett kort försök att sätta en tid. Jag kör ut igen och efter ett par uppvärmningsvarv laddar jag på. Får till 3 fria varv och skall gå ut på ett fjärde när kopplingen börjar att slira igen. Bara att avbryta kvalet och köra in i maskindepån. Micke och Kim kollar över bilen och vi pratar lite om vad vi skall göra. Vi bestämmer oss för att bara köra vidare. det får bära eller brista för tid till att byta koppling finns inte. Det finns ju lite knep som Coca Cola eller pulversläckare att tillgå ifall det skulle behövas . Jag lovar också att inte ha kopplingen nertryckt en hundradels sekund i onödan så att det inte skall komma mer olja på lamellerna. När jag avslutade kvalet efter 10 körda varv låg jag på 6:e plats men efter hela kvalet hade jag trillat ner till en 9:e. Starten går i första heatet och jag får till en bra start och plockar 2 placeringar. Ut på andra varvet är det gulflagg i ingången till Parisen och efter ytterligare några varv står Jarl väldigt dumt parkerad i ingången till hårnålen så heatet rödflaggas. Kör runt och ställer upp på startplattan där vi får vänta tills bärgningarna är klara. Vi släpps iväg igen och i slutet av rakan ligger jag precis bakom Arne när han får problem och kör rakt ut i Lecakulorna. Kommer i mål på en femteplats men resultatlistan dröjer. Det visar sig att flera förare inte har respekterat gulflagg och några har även kört om under gulflagg. Dessutom har vi för första (!) gången jag kört i cupen haft efterkontroll på vissa detaljer på bilarna och det var några som inte var reglementsenliga och diskades därför. Ett nytt förarsammanträde hölls där vi fick bannor ifrån tävlingsledningen. -- säkert med all rätt. Efter mötet gick alla till för att titta på den anslagna resultatlistan och plötsligt var man trea Micke har som vanligt fixat det som behövs på bilen och kopplingen slirar inte lika mycket så vi ser fram emot nästa heat. Startar som tredje bil och starten går bra men ut på rakan blir jag omkörd av "grabbarna med de stora motorerna" Har en rolig kamp med Gruffman där vi kör om varandra flera gånger. får upp en liten lucka och börjar jaga ikapp Jörgen Hansson, jag kommer ikapp men har ingen möjlighet ett ta mig förbi så jag kommer i mål på en 5e plats. Sammantaget en bra helg med en tredjeplats som bonus känns det som. Bmw cup har mer än väl uppfyllt mina och Mickes förväntningar och det är inga som helst tvivel om att vi kommer att fortsätta nästa säsong. _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||||||
|
||||||||||
Det ser ut som om att det är någon som är fullt medveten om att han inte får meka i overallen hehe _________________ Kim Ericsson BMW e46 318i -03 BMW e24 635 CSi -83 Golf Mk1 Cab -92 |
||||||||||
och Niklas är jätteledsen för det Tack för en bra säsong Niklas! Vi får dubbas igen till våren, då har vi bägge förmodligen hittat på nya dumheter som inte funkar i praktiken under vinterhalvåret Masse _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||||||||
Det kanske är så att jag inte har en AAAANING om vad Micke håller på med Men det gör ju inte så mycket när man har Cupens "Mek of the year" Vi får väll se vad som händer under vintern Mats ! _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||||||
Fräscht bygge och en riktigt cool bild |
||||||||||
Tack så mycket! Ingen dålig kärra du har själv Jag gillar den bilden skarpt själv. Finns lite tanke bakom! _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||||||
Då var det dagsat avrunda säsongen med Mekaniker race på Kinnekulle. Micke skulle köra och jag skruva
Det var minusgrader när vi åkte hemifrån och strax efter Mullsjö hade det varit en halkolycka så Länsman stod med blåljus på och vinkade ner hastigheten på alla bilar. Det var jäääääääääääätehalt och det gjorde att vi kom lite sent till Kullen och missade första passet. Inte hela världen då det går i stort sett åka hur mycket man vill. Träffade gamla teamkompisarna i Bryntesson Motorsport som var där med 4st Camaro Cup bilar. Jag körde första passet ( var ju tvungen att kolla att allt funkar ) Sedan var det Mickes tur. Micke har aldrig provat att köra bil på bana men han har kört MC, så det var premiär. Körpassen var ca. 20 minuter långa och Micke tog det lugnt och försiktigt. Efter första passet var han mest imponerad hur bra fäste man har. Det var inga som helst tvivel om att han gillade at köra. Vi diskuterade lite spårval och körteknik och turades om att köra varannat pass. Jag jagade livet ur Camaro bilarna i mina pass och Micke sänkte varvtiderna i sina. Underbart höstväder och lagom mycket bilar hela tiden. Vi körde i stort sett hela dagen och det var dags för min absolut sista körning för denna säsongen så jag försökte så gott det gick att få lite bra varvtider. Passet var över och Micke skulle köra sitt sista och nu började det gå fort ! Halvägs in i passet tappar han bakvagnen ut på rakan, sladdar runt och kraschar med sidan in i räcket Jag står i Rallykrosstornet men tar mig snabbt ner mot banan. Ambulans och bärgningsbil är snabt på plats och jag är orolig för hur det gått med Micke. Möter två funktionärer som varit framme och är på väg därefrån. - Hur är det med honom, frågar jag. - Jo det är nog inte så farligt, ett styrst....... - Jag bryr mej inte om BILEN, Hur är det med föraren? - Jaha ! Jo han är ok ! Micke är helt ok men känner sig givetvis lite illa till mods. Vi hjälps åt att få upp bilen på bärgarflaket och tar ner den till maskindepån. Vi inspekterar skadorna och är båda väldigt förvånade. Farten vid kollisionen måste ha varit över 100km/h och räcket svajade rejält men eftersom Micke styrde emot för att häva sladden så har framhjulet tagit värsta smällen ( med följden att stystaget gick av ) och sedan har bakhjulet tagit mycket av smällen i bak. Vi lastar och det bär av hemåt. Säsongen fick ett lite oväntat slut men skadorna är väldigt små och Micke har ju fått lära sig var gränsen går Huvudsaken är ju att han är OK. Micke är inte bara BMW Cups BÄSTA mekaniker. HAN ÄR EN RIKTIGT Go KILLE !!! _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||||||
|
||||||||||
oj!
Vilken snäll fodervärd du är, skaffar garagekompis till racerbilen! Nog för att han ser lite sliten ut, men hållningen är det inget fel på, och tänk vad mycket dom har att lära och berätta för varandra! Kommer inte vara tyst eller släckt i garaget många timmar denna vinter (i dubbel bemärkelse kanske... ) Nå, vad finns det för planer? _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 fd. VLN | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (54282 totalt) |