Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU -
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (39076 totalt)
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Peter_1982 skrev:


Jag har blästrat endel grejor både med sån pistol du menar, biltemas blästerskåp och med en riktig industribläster. Mitt tips, dont bother. Pulverlackeraren lär väl ha blästring också, låt han sköta blästringen åt dig. Grejorna måste vara kliniskt rena annars biter inte pulverlacken.
Vart i Småland bor du?


De har tyvärr inte det.
TROR att det doppar det i något bad innan lack för att få rent.

Sen är det ju alltid bra att ha ett bläster-skåp om man vill blästra något mer.

Bor mitt mellan Jönköping och Växjö.

Far har vägarna förbi Ljungby på torsdag eller fredag, och sen igen på söndag.
Du har inte lust att utföra arbetet?

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



zim skrev:

De har tyvärr inte det.
TROR att det doppar det i något bad innan lack för att få rent.

Sen är det ju alltid bra att ha ett bläster-skåp om man vill blästra något mer.

Bor mitt mellan Jönköping och Växjö.

Far har vägarna förbi Ljungby på torsdag eller fredag, och sen igen på söndag.
Du har inte lust att utföra arbetet?


Hehee, usch nej! Däremot har jag ett annat förslag. Jag skickar PM!

_________________
Peter Sternersson
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Det blev ett litet sidoprojekt

Ringde en bekant som jag visste hade ett par oljefat över. Det slutade med att jag kom hem med en sån här
Det har varit ett tvättskåp, för starka kemikalier (eller något liknande)




Efter ett tag med vilkelkapen och en skrapa var det lite renare.





Tänkte göra ett golv, som går som en tratt ner mot mitten.
Ett galler där det som ska blästras ligger på.
En dörr, men gummilist som håller tätt, en ruta och 2 hål för händerna.

Vad tror ni?
Har ni tips på hur man ska göra, så var inte rädda för att berätta

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Idag jobbade vi lite på bläster-skåpet

Vi kapade bort golvet.



Gamla golvet ska ersättas av detta, har ingen bild på det, men det är helsvetsat.

Sen gjorde vi en dörr

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Har börjat blästra fälgarna, även om inte skåpet är riktigt klart.
Vill få iväg dom på lack så fort som möjligt.


6p bälten är på väg in i bilen. Vart fäster man dessa lämpligast?

Har ni ett par bälten över, tveka inte att höra av er

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Då har det hänt lite igen...

Fälgarna har blästrats, lackats och satts ihop.

Hämtade från lack

Började att polera upp bultarna som skulle in på blåkromatering.
Ett jävla jobb, men resultatet kanon.
Här är bultarna efter blåkromningen.
Stort tack till ALVESTA GALVANISERINGSVERKSTAD som fixade bultarna medans jag tog lunch i alvesta.



Igår gjordes en sista polering på fälgbanorna och fälgarna monterades ihop.
kl 03.35 inatt var fälgarna ihopsatta.

Nu ska det putsas bort lite silikon som kladdats, och sen ska däcken på!


_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Regge
Lund
Här sen Jul 2007
Inlägg: 498



Seriöst sjukt läckra fälgarna blev, jag hoppas jag kan göra iordning mina lika snyggt innan sommaren!

Fick lägga pengarna på att laga lite rost isället..

_________________
Erik Regnell

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Regge skrev:
Seriöst sjukt läckra fälgarna blev, jag hoppas jag kan göra iordning mina lika snyggt innan sommaren!

Fick lägga pengarna på att laga lite rost isället..


Skönt att dom är klara efter allt slit, däcken krängs på i eftermiddag!



En fråga till "allmänheten"...

Hur fäster jag 6p bälten bäst?
Antar att det inte funkar att fästa i buren, då det inte går något "rakt" stag bakom.

Hatthyllan? och i så fall hur?

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654



Snyggt jobbat! thumbs up Hur hårt drog du skruvarna? Hade du gänglåsning på skruvarna? Två av mina är nu klara!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Abbe o skrev:
Snyggt jobbat! thumbs up Hur hårt drog du skruvarna? Hade du gänglåsning på skruvarna? Två av mina är nu klara!


Alla anliggande ytor borstades/slipades och fick ett tunt silikon-lager (på båda sidor), sen i med bultarna och på med Loctite gänglåsning.

Tänkte dra med momentnyckel, men hoppade det. Ville ha på däcken innan helgen.

Drog så hårt så det kändes bra, hårt, men kunde dragit hårdare, men vill inte dra sönder något
Bra svar va?



Det som jag är mest förvånad över är att jag inte tappat bort någon bult eller mutter

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654



zim skrev:
Abbe o skrev:
Snyggt jobbat! thumbs up Hur hårt drog du skruvarna? Hade du gänglåsning på skruvarna? Två av mina är nu klara!


Alla anliggande ytor borstades/slipades och fick ett tunt silikon-lager (på båda sidor), sen i med bultarna och på med Loctite gänglåsning.

Tänkte dra med momentnyckel, men hoppade det. Ville ha på däcken innan helgen.

Drog så hårt så det kändes bra, hårt, men kunde dragit hårdare, men vill inte dra sönder något
Bra svar va?



Det som jag är mest förvånad över är att jag inte tappat bort någon bult eller mutter


Så har jag också gjort! Men det konstiga vara att när jag hade dragit alla muttrar/skruvarna (korsvis) så kontrollerade jag alla muttrar en gång till och vissa gick att dra åt rätt mycket igen!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Abbe o skrev:
zim skrev:
Abbe o skrev:
Snyggt jobbat! thumbs up Hur hårt drog du skruvarna? Hade du gänglåsning på skruvarna? Två av mina är nu klara!


Alla anliggande ytor borstades/slipades och fick ett tunt silikon-lager (på båda sidor), sen i med bultarna och på med Loctite gänglåsning.

Tänkte dra med momentnyckel, men hoppade det. Ville ha på däcken innan helgen.

Drog så hårt så det kändes bra, hårt, men kunde dragit hårdare, men vill inte dra sönder något
Bra svar va?



Det som jag är mest förvånad över är att jag inte tappat bort någon bult eller mutter


Så har jag också gjort! Men det konstiga vara att när jag hade dragit alla muttrar/skruvarna (korsvis) så kontrollerade jag alla muttrar en gång till och vissa gick att dra åt rätt mycket igen!


För varje bult du drar så pressas silikonet ihop, och det gör att när du sen drar bulten jämte så kan du dra den lite längre. därför kan du dra bulten du drog först, lite till, den andra något mindre, den tredje ännu lite mindre osv...
Hoppas du fattar

Detta kan man göra varv efter varv, tiss du pressat bort allt silikon

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654



zim skrev:
Abbe o skrev:
zim skrev:
Abbe o skrev:
Snyggt jobbat! thumbs up Hur hårt drog du skruvarna? Hade du gänglåsning på skruvarna? Två av mina är nu klara!


Alla anliggande ytor borstades/slipades och fick ett tunt silikon-lager (på båda sidor), sen i med bultarna och på med Loctite gänglåsning.

Tänkte dra med momentnyckel, men hoppade det. Ville ha på däcken innan helgen.

Drog så hårt så det kändes bra, hårt, men kunde dragit hårdare, men vill inte dra sönder något
Bra svar va?



Det som jag är mest förvånad över är att jag inte tappat bort någon bult eller mutter


Så har jag också gjort! Men det konstiga vara att när jag hade dragit alla muttrar/skruvarna (korsvis) så kontrollerade jag alla muttrar en gång till och vissa gick att dra åt rätt mycket igen!


För varje bult du drar så pressas silikonet ihop, och det gör att när du sen drar bulten jämte så kan du dra den lite längre. därför kan du dra bulten du drog först, lite till, den andra något mindre, den tredje ännu lite mindre osv...
Hoppas du fattar

Detta kan man göra varv efter varv, tiss du pressat bort allt silikon


Jo, jag fattar. Men det var skruvar här och var och inte i någon ordning. Jaja, det blir nog bra!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Sjukt bra jobbat med fälgarna thumbs up Har en svag gissning att vi inte får se dessa på banan, men kanske till och från träffen?

Ang Bältena, borra hål i hatthyllan i lagom höjd och sätt öglan där med godkänd bricka eller plattjärn bakifrån. Sätt dom med ungefär samma avstånd som mellan axlarna och inte för tätt så dom slår i varandra när du kör "hemma" med 3-punkt, störande ljud

Hur var det nu, anmälde du dig till Mantorp? Annars ses vi senare kanske

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Narin skrev:
Sjukt bra jobbat med fälgarna thumbs up Har en svag gissning att vi inte får se dessa på banan, men kanske till och från träffen?

Ang Bältena, borra hål i hatthyllan i lagom höjd och sätt öglan där med godkänd bricka eller plattjärn bakifrån. Sätt dom med ungefär samma avstånd som mellan axlarna och inte för tätt så dom slår i varandra när du kör "hemma" med 3-punkt, störande ljud

Hur var det nu, anmälde du dig till Mantorp? Annars ses vi senare kanske



Skulle behöva ett par lätta banfälgar, men har inte hittat några som är snygga, lätta och billiga

Nu sitter gamla r-däcken på. Körs både till, på och från banan.

Tror jag är med på vad du menar med bältena, behöver man svetsa plattan där med?

Anmälde mig inte till Mantorp, och inte till BMWSC över huvud taget, har ingen licens så tänkte boka när jag hade koll på licenskurs osv, men tyvärr blev det fullt för snabbt. Ångrar att jag inte anmälde mig
Kommer garanterat till Anderstorp i alla fall! ligger nära och bra


Men det gör inte att jag kan ligga och lata mig, ska till Gotland Ring med STACC 1-3 maj.


Det som ska göras innan är att...
Kapa/svetsa om buren lite och svetsa plattor i golvet.
Lacka/måla golvet (om jag hinner)
Montera 6p-bälten

Kanske blir ny ratt och snap-off med.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Brickorna till bältena är gängade och behöver inte svetsas, köps på "motorsport affärer".

Detta är ju en möjlighet, inget licens krav. Bara att skicka ett mail och se om där är plats kvar.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54761

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Skickade ett mejl, får se om det finns plats, och om det passar i planeringen

_______________________

Bilen står nu återigen på hjul! Äntligen!
Bilen startade direkt, och jag hade nästan glömt hur härligt den låter.

Körde de 500 metrarna hem, parkerade och njöt en stund av utsikten, sen hoppade jag in och tvättade bort resterna från asfaltsplattorna.

Men den är långt ifrån klar än, men det närmar sig :roll:

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
airs
Kopparberg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 101



Jävlar så fin den blev! Mycket nöje

_________________
Jens Almerstedt
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
airs skrev:
Jävlar så fin den blev! Mycket nöje


Jo, jag är riktigt nöjd!

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Märkte att det var lite dåligt med olja i motorn. så det är väl lika bra att byta.
Men vad ska man ha? bra olja till rätt pris, (och gärna var man köper det runt om Jönköping eller Växjö)

När vi är inne på vätskor, vad kör man på för bromsvätska? samma där, bra, inte för dyr, och i närheten

Hur mycket olja/vätska behöver man? (ja, jag är nybörjare)

Börjar bli lite brått, första träffen på Gotland närmar sig

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



zim skrev:


När vi är inne på vätskor, vad kör man på för bromsvätska? samma där, bra, inte för dyr, och i närheten



ATE Blue racing är mitt tips, ca. 275:-/l och fungerar bra.
Jag låter min lokala Mekonomen butik ta hem den.
Finns lite överallt annars, Utzon.se, nioelva.se mm.
Har kört den hårt i 3 år nu.
Du ska klara dig med 1l, blue racing är dessutom, som namnet säger, blå i färgen så den syns mycket väl när man fått ut den gamla.



Tomas
http://min911.blogg.se

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU -
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (39076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande