Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri MK1 -69 med M50B20!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (74495 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Jag skulle verkligen prioritera bra centrering. Idealet är ju att hitta en skiva som inte behöver bearbetas men annars går det ju oftast att svarva upp navhålet. Det fick jag göra på BMW-skivorna jag haft på Caprin...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag skulle verkligen prioritera bra centrering. Idealet är ju att hitta en skiva som inte behöver bearbetas men annars går det ju oftast att svarva upp navhålet. Det fick jag göra på BMW-skivorna jag haft på Caprin...

Gustaf


Ja är med på vad du menar, då är 65mm navhål perfekt isf som audiskivan för jag fick knacka på den över havet. Om man ska åka MB skiva så får man nog svarva en centreringsring. det känns inte allt för avancerat. simplare än att tillverka en spacer.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Att hitta större skivor som funkar är inte alltid ett snabbjobb... Vi letade många timmar innan det blev rätt till rollan.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
SRyLul skrev:
Att hitta större skivor som funkar är inte alltid ett snabbjobb... Vi letade många timmar innan det blev rätt till rollan.


Nä verkligen inte, Tror dock inte att jag är allt för långt bort med skivorna. Börjar få lite koll på vilka mått som gäller för att man inte ska behöva modifiera allt för mycket och att skivan ska hamna rätt.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Att göra nya hål för infästningen är du inte främmande för?
Kolla då på framskivan till Volvo S40/V40 95-03. Den är 281*24, djup 39 och samma navhål som Granadanavet, dvs 69mm.
Borde passa perfekt om djupet funkar? 312mm får du iaf inte in i 15-tummare?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Nä inga problem för mig att borra nya hål. så ofta byter man inte skivor (:

jag har fått tips på en lösning på detta av en granadaguru. Man bultar fast skivan med pinnbultarna till hjulet, dvs på utsidan av navet och använder navets hål 5x95 för bromsskiva som mall när man borrar nya hål. Dvs man borrar med hålen på navet som mall medan skivan är fastbultad. Då blir den centrerad. när man monterar den på insidan av navet. inte så dumt. DOCK tror jag inte att det är nått fel i att göra en centreringsring.

Han hade inte fått några vibrationer eller obalans.

345mm MB ML-500 skiva.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Hur stora fälgar får du plats med?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Hur stora jag vill nästan eftersom skärmarna inte är klara haha. Tänkte åka 17" iaf. går säkert att åka större men det har jag inget behov av, kan nog bli 16" också. gillar Rota RB eller nått i den stilen.
http://www.rotawheels.com/wheel.php?id=34

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Gjorde en räd på Biltema och kollade lite på deras sportskivor idag. hittade inget som jag kan tänka mig passa spec bra bland de skivor som hade 5x112. Dags att göra en räd på internet istället

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Vad ska du ha 5*112 till? Du borrar ju vad du vill.
Fokusera istället på att navhålet ska vara 69mm så du kan skruva skivan mot navet. Annars är risken stor att den vobblar.
Så tillbaks till samma ställe och titta på sportskivorna till de äldre S40. Billiga, ser bra ut OCH en av få som centrerar på Granada-navets baksida.
Granadan var ju lite udda i dimensionerna, så urvalet av skivor och begagnade fälgar (med modern look) är inte så stort.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Jag har egentligen 2 saker att välja på:

Antingen går jag på en skiva som har 5x112 i bultdelning och använder navet för att centrera när jag borrar nya hål eller så hittar jag en skiva som har 69mm havhål och rätt höjd för då centrerar det själv. Det som behövs är en skiva som har en totalhöjd på ca 70mm. annars måste jag ha en spacer mellan nav och skiva för att få det att fungera och det vill jag egentligen undvika. då får man ytligare en faktor som kan skapa vibrationer tex.

Fordnavet är 67,5-67,3 isch men där skivan vilar original är det 69mm så hittar man en skiva som har en höjd på 72mm så får den inte ha mindre navhål än 69 för då måste man bearbeta centrumet.

Fan va krångligt det blev. ivf audiskivan sitter som en fläskläpp förutom höjden. jag tror iaf själv att jag har koll på vad jag behöver (:

Några mått.
Audiskiva:
Navhål 68mm
Tjocklek 28mm
Total höjd 46,5mm
Storlek 312mm

Ford nav:
Styrning för skiva 69mm
Navtjocklek 67,5-67,3 isch

Yttligare 26mm behövs för att skivan ska passa. dvs då blir totalhöjden 72,5mm men då krävs det att centrumet bearbetas till 68mm

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



70 mm höjd på skivan, är det för att få bromsoket på rätt ställe?
Sätt då en skruvad distans mellan okfästet och oket istället för mellan skivan och navet.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
SRyLul skrev:
70 mm höjd på skivan, är det för att få bromsoket på rätt ställe?
Sätt då en skruvad distans mellan okfästet och oket istället för mellan skivan och navet.


Precis. Har ett par MB 4-kolvsok på gång från en ML 400 nu, dom sväljer 345mm bromsar antagligen blir det även 345mm skivor. måste kolla upp hur stora fälgar man måste åka med bara. vill inte åka större än 17, 16 lär inte gå.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Maruder
Gefle
Här sen Feb 2010
Inlägg: 20



Det var precis att 16" gick på mercan med 288mm skivorna..





(tar gärna bort bilderna om du önskar)

_________________
Robin Bergdahl

Mercedes C230 Sport Kompressor
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Men det var då ett ruggigt ok, Robin! Ryskt? ...
Med Scorpio-ok och 300mm skivor är det faktiskt lite luft i rollans 15tummare. Lite pyssel med balanseringsvikternas placering dock...
Men då sitter framskivan åxå ganska långt in mot bilen. Ungefär som du tänker, Fredrik, med skivan på insidan av navet.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Jo jag vill ha skivan så långt in som möjligt eftersom att jag har inte någon möjlighet att ha spacers på bilen, den är bred som det är med granada fram och bakvagn på en liten smal capri.

Maruder Tack för info, men oket såg väldigt knubbigt ut mot fälgen.
Såhär ser oken ut som jag funderar på över ryggen:
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/77/ . . . .

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Hittade precis en MB bromsskiva som kan vara intressant, den är till och med högre än original granadaskivan.


Kommer från MB S-Klass C215 CL 600 och 55 AMG

345x32mm 76mm totalhöjd. Dock är centrumet 67mm så det får man ta upp aningen. till 69mm.
Har beställt ok från en ML-500 för 345mm skivor. Ska mäta lite när jag fått oken. känns som att skivan kan hamna för långt in.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Nu är oken här.
Kollade lite snabbt och det verkar som att bromsskivan med 76mm i totalhöjd kan bli bra. ska mäta lite mer noggrant samt provmontera oken provisoriskt på en spindel när jag har tid.

Rediga grejer.

Köpte även några svetstänger på en annons för 300:- nå måste det vara ett kap? Vet inte riktigt vad dom kostar.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Avatar skrev:

...
Rediga grejer.
...

Jodu.
Vad siktar du på för tjänstevikt egentligen? Och effekt?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Lite oklart över 1000kg måste jag komma så jag kan ha en maskin på runt 200hk. Spelar egentligen ingen roll om den skulle väga in på 1200kg det är nästan bättre så blir inte marginalerna så små. oken i fråga var så billiga att jag inte kunde låta bli, har inte bestämt om det blir 345mm eller 330mm skiva än.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Bromsskivorna är återfunna efter att dom åkt snålskjuts med posten någonstans i Norrbotten Så nu har jag lämnat in naven på bearbetning så de ska gå in i navhålet på skivorna. När det är gjort fattas egentligen bara adaptrar för bromsoken och om mina mätning är korrekt så kommer det egentligen bara bli en platta med 4 bulthål i.

Plockade ur motor och växellåda idag och noterade att det är nått special med mina motorfästen som det set ut, någon som vet hur framvagnsbaken på en ford granada ska se ut får gärna bekräfta. Kolla på häger sida. Motorn var inte häller monterad på höger sida utan det fattades ca 7cm till motorkudden.



Någon som vet vad det är för växellåda? Borde vara en granadalåda från 70-talet. Men man vet aldrig säkert. 71B6 7006 A-C står det på sidan.





Någon som är sugen på en motor? gick runt utan problem, var tvungen att kolla nu när jag plockat ut den Bilen har inte varit i trafik sedan 1980, undrar om motorn också har varit still så länge? isf är det nog inte många mil på den eftersom motorkoden säger att den är från 77.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri MK1 -69 med M50B20!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (74495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande