Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra -09?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
5 besök senaste veckan (66428 totalt)
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Den är riktigt fet! Har alltid mått lite dåligt av amerikanska bilar men cobran är undantaget som bekräftar regeln. Coolare stuk än vad du har på din får man leta efter! (även om jag gärna hade tagit en blank lack)

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006
Inlägg: 183


Trådstartare
Tack! Men den är ju nästan blank numera, åtminstone i mina ögon. Orkar inte med en julgranskula som man ska putsa ihjäl sig på. Dessutom så kom det fram en gubbe och frågade om det var orginallacken!!! Då blir man rätt nöjd.

_________________
Stefan Karlström
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Ja jag tyckte väl den såg lite blankare ut på de sista bilderna

och det ser verkligen ut som originalfoton från tiden då det begav sig så jag förstår gubbens anmärkningar!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



david-o skrev:
Den är riktigt fet! Har alltid mått lite dåligt av amerikanska bilar men cobran är undantaget som bekräftar regeln.
Kan ju bero på att AC inte är en amerikansk bil utan en engelsk . Fast motorn är ju från andra sidan pölen.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006
Inlägg: 183


Trådstartare
och designen är från Italien. Eller åtminstone så sneglade Tojeiro på dom Italienska fullbloden innan han ritade AC:n

_________________
Stefan Karlström
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ja det är klassiska sportvagnslinjer på AC... Han lånade nog från alla möjliga 50-tals sportvagnar. Oerhört lyckad design blev det i alla fall och med de breda hjulhusen är de ju dessutom riktigt elaka!
Måste instämma i hyllningskören om hur bra stuk du fått på just din. Mycket snygg!

Är det Autometer instrument du har? Var har du köpt dem? Det finns ju Smiths Cobra instrument också. Har kikat lite eftersom jag behöver byta några instrument i min TVR och gillade tanken på "bakvända" instrument. Har dock inte hittat några med "mekanisk trippmätare" som är graderad i km/h (och det verkar inte du gjort heller med tanke på hastighetsmätartavlan).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5611




_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Precis, där är Smiths version. Fast jag skulle ju vilja ha med km/h istället... Klart de går att få obyggda i efterhand med annan tavla men det kostar ju. Hade varit bättre om de var klara från början.

Hoppas att Drake kan ursäkta att det blir lite halvt OT i tråden. Det handlar ju i alla fall om Cobra instrument.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367




_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2767



Wankelsport skrev:
Ja det är klassiska sportvagnslinjer på AC... Han lånade nog från alla möjliga 50-tals sportvagnar. Oerhört lyckad design blev det i alla fall och med de breda hjulhusen är de ju dessutom riktigt elaka!
Måste instämma i hyllningskören om hur bra stuk du fått på just din. Mycket snygg!

Är det Autometer instrument du har? Var har du köpt dem? Det finns ju Smiths Cobra instrument också. Har kikat lite eftersom jag behöver byta några instrument i min TVR och gillade tanken på "bakvända" instrument. Har dock inte hittat några med "mekanisk trippmätare" som är graderad i km/h (och det verkar inte du gjort heller med tanke på hastighetsmätartavlan).


Jag hade för mig att det var en direkt utveckling av AC Ace:



http://en.wikipedia.org/wiki/AC_Cars

Såsom "alla" Riktiga sportbilar från 60 talet fanns grunden alltså i England

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Absolut är det så, men AC Ace designades ju också en gång. Med inspiration från den tidens sportvagnar.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 433



Är de inge metallskrot till vänster om än alls? Sidokrock med en kundvagn känns nästan farligt.

_________________
Oscar olander - Sthlm
BMW 335i Touring
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006
Inlägg: 183


Trådstartare
Jorå, det finns replikor med balkar i dörrarna, fast bilen är ju så låg så jag tror inte att det spelar någon roll.
orginal så var det en stomme av tunna rör som förmodligen inte gjort någon succé i ett krocktest.
Instrumenten är som sagt Autometers Cobra range och dom är köpta hos Summit. Finns mara i miles tyvärr.

_________________
Stefan Karlström
Citera
Mr TT
skara
Här sen Nov 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Drake skrev:
Jorå, det finns replikor med balkar i dörrarna, fast bilen är ju så låg så jag tror inte att det spelar någon roll.
orginal så var det en stomme av tunna rör som förmodligen inte gjort någon succé i ett krocktest.
Instrumenten är som sagt Autometers Cobra range och dom är köpta hos Summit. Finns mara i miles tyvärr.


Hej.Vilket grymt bygge!Jag undrar om du har några ritningar på chassit och om du kan skicka dom till mig.

_________________
tommy tapper
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra -09?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
5 besök senaste veckan (66428 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande