Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 6 MPS 2006 (Shoppingräsern)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
38915 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Att styrningen hugger beror nog på att servopumpen inte hinner med att leverera tillräckligt flöde till styrväxeln....
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Jupp..det har jag, AMS, TV och några till upptäckt.
Dock har Mazda Sverige A L D R I G hört talas om det......
Det skulle väl tas i övervägande OM det blir mycket klagomål från MPS-ägare...och hur många är vi??
Som dessutom försöker köra lite aktivt..?

Hål i huvvet!

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Finns det kanske nån i USA som råkat ut för samma problem? Kan juh vara värt att kolla... eller england.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Har du remdriven servo eller elhydrauliskt?

Hittade följande på Vi Bilägare
"Något undanmanöverprov har inte körts med Mazda3 1,6. Däremot är två-litersbilen testad och den råkade ut för samma typ av servobortfall i styrningen som Volvo S40. Och det är inte så konstigt eftersom båda bilarna har samma sorts elektrohydrauliska servo. Den motorsvagare Mazdan har däremot en vanlig hydraulservo.

Volvo löste sina styrproblem genom en omprogrammering av den dator som styr oljeflödet i servopumpen och efterhand har Mazda gjort likadant. Bortsett från styrfadäsen skötte sig 3:an bra i undanmanöverprovet och rann mellan konerna snabbare än VW Golf, Audi A3 och Volvo S40."
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
oj vad aktiv man är här då...
Nåja, hursom...nu har jag bestämt mej för att få lite mer mos i skorven.

En har inhandlats för att få stil på tjoff å poff mellan växlingar och även för att hålla ett bättre tryck hela registret.
Sen, när programvaran som kommit är masserad så att bilen kan mappas (vilket verkar bli om någon/några månader) så ska bilen få en omgång av antingen Turbocenter eller JRM..båda verkar jobba på det.

Avgaset skall få en sista touch så att allt blir avstämt ordentligt.

Vad det gäller svängaambitionerna så skall det visst finnas enkla knep såsom stag och dyligt för att få bilen ÄNNU mer kurvvänlig.

Sen var det det där med styrservot..jag ska ta en vända till med Mazda Sverige och med "min" verkstad för att få dom att kontrollera problemet mer ingående. Men det får vänta till i vår tror jag..

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Regge
Lund
Här sen Jul 2007
Inlägg: 498



Har du kkollat så ditt batteri e friskt, tänkte ang problemet med styrningen. Dom e kännsliga som fan för det, jobbar som säljare på Mazda nämligen.

_________________
Erik Regnell

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Regge skrev:
Har du kkollat så ditt batteri e friskt, tänkte ang problemet med styrningen. Dom e kännsliga som fan för det, jobbar som säljare på Mazda nämligen.

Det är en detalj jag ska ta upp på servicen om 150 mil... Det sitter ju föris***n massa vitt fnurr på batteriet!!!!! Vid ena polen och vid fästet...det är väl inte i sin ordning va??!

verkar som det läcker på 2 ställen...!!

EDIT: Åsså kör du släde..!??!

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Regge
Lund
Här sen Jul 2007
Inlägg: 498



En klen tröst är att jag kört en hel del MPS, och måste säga. En kanon trevlig bil!

Mest bang fot the buck på marknaden, lycka till! Berätta om du behöver hjälp med något, har lite kontakter.

_________________
Erik Regnell

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Regge skrev:
En klen tröst är att jag kört en hel del MPS, och måste säga. En kanon trevlig bil!

Mest bang fot the buck på marknaden, lycka till! Berätta om du behöver hjälp med något, har lite kontakter.

Tackar..ska ha det i åtanke!

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Jahopp..nu har det masserats lite i mjukvaran...

Bilen har stått 2 veckor hos Claus på Turbocenter i Tullinge.
Piasini har en programvara som dom håller hårt i så Claus har laborerat fram parametrarna själv.
Gasspjället öppnade "bara" 80% original och började stänga vid 6000 rpm. Nu är det öppet längre tid och till 90% vilket medgav bättre respons.
Lamdavärdet var tydligen 0,7 original..vilket är väldigt tufft ställt för en standardbil. Mer inställt för en kraftigt trimmad turbosnurra.

Laddar nu 1.3 med peak på 1.4. Rutmönstret med soppa är inte komplett ännu och det lät som att det var utspritt i mappen. Det är ändrat lite där han hittat det, men inte komplett ännu.
Det är något dom/han gärna kompletterar när allt är hittat. Likaså fartspärren...vad jag nu ska behöva det till.
Har ju kollat att den klarar av 270 GPS-km/h.
Resten, som är av intresse är hittat och åtgärdat.

Ska köra ett par dagar nu och känna av bilen för att sedan kontakta dom igen. Ev. ändringar och justeringar kommer att åtgärdas rabatterat eftersom min bil agerar lite försökskanin.

Var tvungen att dra ut en repa nu när trafiken lugnat sig lite och DET ÄR EN TOKIG SKILLNAD!
Hur kul som helst!! (Jämfört med innan asså...)

1:an, 2:an är det inte mycket skillnad på eftersom ladd inte byggts upp så kraftigt där.
Däremot så kan jag dra längre på växlarna..passerer 7000rpm och den drar oförändrat hela vägen.
Sen....när 3:an skickats i, den växel som känts lite död, så händer det grejjer vill jag lova!!
4-6:an är det lika med...det bara skjuter på!


Dock fick jag fuel cut vid 2-3 tillfällen när jag körde på hög växel, lågt varvtal och stämplade. Inte vid gas genom växlarna och inte på alla växlar. Laddet (peak) kan ligga precis på gränsen kanske. Jag ska ringa honom imorrn och kolla det...

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Var nära på att köpa en sån här bil för några månader sen, jäkligt trevlig med mkt drag.

Enda anmärkningen tycker jag var att drivningen tvekar liten stund innan bakhjulen kopplas in.

Vad tror du din ligger på för effekt nu? måste gå som ett as med tanke på hur bra den går stock. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Jag tycker nog inte att diffen är speciellt sen, det gäller bara att knuffa på fullt och ha lite varv.
Klart den inte svarar som en bakhjulsdriven men med tanke på att den normalt driver 90% fram så funkar det riktigt bra. Att sedan bakdiffen är lika hårt ställd som på RX-8 gör inte saken sämre...

Törs inte riktigt gissa men runt 300hk och c:a 450Nm på hjulen skulle nog inte förvåna mig.
3 födelsedagar, mappningen, Swden Rock Kryssen och en rejäl drös med räkningar ligger ivägen för en bänkning på Rototest denna månad tyvärr.. Får nog vänta till i april.

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Mycket har hänt....
En andra resa hos TC. Öppnat avgas...ingen rök...ingen fuel cut..mera mos i maskinen...
om jag tyckte den gick bra efter jag hämtat den sist...så är det inget mot nu!!

Fuelcut är borta, laddet som peakade på 1.6 bar peakar idag på 1.35 -1.4 bar, dubbla utblås igen och det var nog det som gjorde susen!!
Momentbegränsaren hittad och bortprogrammerad...mmmm...Nm!!!!!
Lite annat jox hittade han åxå som verkar ha positiv inverkan på bilen.
Dock är basmappen för bränslet gömt i något ensligt hörn...omöjlig att hitta.
Det är "bara" korrektionsmappar han hittar...

Som sagt, utblåsen är öppnade igen och röken....jag är fortfarande misstänksam....är faktiskt borta. Det jag kunde se iaf. Det är gara en kort stund när rören är på väg att få rätt temp som det ryker.
Alla värden är enl. TC's mätningar inom ramen för det tillåtna. Det bådar gott inför besiktningen i höst. Detta med endast 1st liten 3" racekat....!!!!!



Rototest hade en ny maskin som jag kan få tid i i slutet av juni.

Återkommer med mer detaljerad info om effekt m.m. efter det..

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Kul att höra! Mazdas ECUer är inte lätta att knäcka.

Vad kör du med för EMS på din?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
.....öööö..EM-vaddå saru..??

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



EMS = Engine Management System.

Stand alone, Piggy Back eller omflashning av ECU?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Ahaaaaa.....!! Nä, min originallåda är mappad. Det finns ingen färdig programvara. Piasini har en som är ok, men TC har kommit djupare in i boxen nu. Och som sagt, min bil är mappad...inte bara flashad.

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856


Trådstartare
Kul e kort....

Jahopp, originalkopplingen som "ska" tåla för 470Nm+ för "aktiv" körning har nog sagt sitt. Den funkar "tillfredställande" än så länge men MÅSTE bytas.

Jag är inte den som kör rödljusräjs så jag hoppades den skulle palla, men ack vad jag bedrog mig...

Har hittat koppling i staterna såklart eftersom vi i Sverige inte trimmar bilar tydligen...

http://www.streetunit.com/spec_clutch_p/sz883.htm en "Stage 3"-koppling blir det väl dådå. Knappt 6000:- + frakt blir det väl.

Det som är positivt är att den ska klara 700Nm så den håller väl några repor iaf.

Jaja, det var väl nödvändigt iaf. Om jag ska ta ett steg 3 med trim iaf.

Nån som känner för att byta kopplingen?? Man måste tydligen riva motorn sa någon förståsigpåare...

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Måste man verkligen riva motorn?!

När jag dödade min RX-8 koppling lät jag Mazda byta till en Exedy Steg 2, de var faktiskt förvånansvärt billiga på att göra jobbet.

Har hört bara positivt om SPEC som du har valt thumbs up nackdelen med en sån och den jag har är att de inte är speciellt roliga att köra vardagskörning med men man kan ju inte få allt

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18697



Tips i all välmening.
Nu när du har en jäkla massa mer vrid i motorn så kan det vara lockande att åka och sladda och spinna på låga växlar, gör inte det. AWD kopplingen kan bara föra över en viss mängd moment och allt överflödigt förvandlas till värme i kopplingen. Kopplingen är sjukt mycket mindre än t ex din vanliga koppling som du nu eldat upp och den är troligen inte speciellt billig att byta.

Så att åka på brehas på grus, gräs eller vinterväglag är inte att rekommendera. Asfalt blir nog svårt men det är ju såklart inte bra heller då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



En sak till, nu har du ju ett gyllende tillfälle att montera lättat svänghjul samtidigt. inget ont som inte har något gott med sig

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 6 MPS 2006 (Shoppingräsern)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
38915 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande