Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat Coupe 20VT 1998 - RIP | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (61118 totalt) |
Intressant filmsnutt från pass 3 i lördags på Kullen:
http://www.youtube.com/watch?v=sNnIh LITE torrare till pass 5: http://www.youtube.com/watch?v=W-TQ7 Samt fin bild från Henrik Eldholm från Anderstorp den 13e! |
Efter att ha experimenterat runt lite med olika insugsvägar har jag äntligen hittat en bra kompromiss: låg spool och stabil tomgång.
För rakt insug = risk för motorstopp vid gasuppsläpp För många krökar = dålig spoolup. Testade 2-kröksvarianten inkl lite tjusigt alurör från Feltema. Lång spoolup och VÄLDIGT mkt insugsljud. Därefter i princip rakt insug.. ..men med ca 20graders böj (flexslang) efter LMM: Fortfarande lite "dippig" tomgång. Lösning: vred LMM 180grader så mätaren "hänger" istället - Bra tomgång OCH spool OCH lägsta möjliga oljud! |
Falkenberg 5okt:
Blött men jävligt roligt (tack Maciek!), kanske lite väl roligt med trippelåttor.. Gatdäcken hade varit att föredra men man levde ju på hoppet om bra väder till slut. Några varv från 17-tiden: http://www.youtube.com/watch?v=xQLpX ..och från strax innan 18: http://www.youtube.com/watch?v=TWs7m (OBS! Är vääääldigt nära gräset i ett 4-hjulsställ vid 9:55...) Kaaaaasa... Nåväl, sista bankörningen för säsongen! Nu blir det att ställa av, plocka fram vinterPunton och fundera på om man ska uppgradera frambromsarna med 330mm skivor/ok till nästa gång. Eller bara ta det lugnt o glida omkring på veteranträffar i 125:an..? |
|
Tror faktiskt den är ovanligt ok, tectylad som ny 1985. Har funderat på att bara sälja den men har inte fått tummen ur. Fast nu har den iofs stått i samma lada ett tag så mkt kan ha hänt.
|
Gick loss med mobilkameran i oktobersolen för ett par veckor sen:
Annars är det väl mest att backa in i garaget för i år, wax on - wax off och se fram emot nästa säsong. Hoppas på en fjärde resa till Ringen och kanske Gotland Ring, 2004 var länge sen nu! |
Börjar så sakteliga förstå mig på Harrys Lapdancer så här kommer ett galet dansande telemetri-varv från Falkenberg 5e oktober:
|
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
Update 2013..
Enda mecket i år var byte av sprucken tankarmatur. Misstänker att jag själv var skyldig som släppte ned tanken lite oförsiktigt 2007 vid krängarbyte bak.. Resultatet blev såklart frånvaro av soppaläckage vid full tank, samt att förbrukningen sjönk med ca 1dl Under semestern kom jag ned så lågt som 0.82l/mil.. Inte helt fel med en bit över 300hk! Uppland en junikväll: Norgetripp i juli: Ovanför Trollstigen. Sweet.. Rekommenderar även vandringen till Trolltunga! Har bara blivit en enda banträff i år men så blev det oxå på favoriten, Mantorp. Teknikens Världs Bandag 22sep. Överraskande välordnad körning med 4 långa heat. (dessutom billigare än Alfaklubbens träffar, som inte ens inkl. Mantorp) Även roligare att jaga AMG-Mercor (478hk? Fan trot!!), trimmade S3or och Porschar. På Mantorp är det bra med bromsar så nya: Skivor: (MTEC) fram Belägg: Performance Friction 08 fram, Ferodo 2500 bak Vätska: ny Lockheed DOT5.1 Verdict: Helvete!!! Kunde hålla 210 i slutet på rakan o lugnt stampa på bromsen vid 100-skylten o snällt svänga in i Mjölbykurvan, varv på varv.. Nackdel: Fan vad de tjuter, t.o.m halvvarma på banan. Alex Danielsson som åkte med några varv undrade t.o.m "ska de låta så mkt..?" Till vardags var de helt olidliga (ljudmässigt) så jag bytte tillbaka till Mekonomenstandards i helgen. Bakre Ferodobeläggen krävde lite vinkelslip för att passa i oken: Värmer upp bakom yngre snällare släktingar: Killer brakes! Närbild på lattjo lila färgskiftning efter fyra heat: |
Låt mig bara illustrera The Diversity Of Fiat Coupe Ownership
..samt en lite film som belyser Performance Friction 08 belägg i vardagstrafik: http://www.youtube.com/watch?v=GZjF1MTEprc |
Fick ett par fina från Glenn Lindberg (Teknikens Värld)
Samt.. Teknikens Världs film från 22sep.. http://www.youtube.com/watch?v=-FN6B I helgen blir det en smärre revolution i garaget; byte till 6-växlat! Hittade en osprucken låda med endast 4000mil. Ser helt ny ut.. Att den ÄR två år nyare och har gått 22000mil mindre är oxå en bonus. Dock är steg 1-5 identiska med min gamla låda, så skillnaden på bana blir obefintlig. Mindre skrap kanske. Funderar på att fortsätta använda Joe Gibbs 75W-110-olja trots priset. Är det fler som använt denna? Man märker ju ingen större skillnad till vardags på en låda som redan innan har lite dålig synk på fyran etc. Annars är det dags för vinteravställningen, snart är ju saltet ute. |
Jodå det blev uteblivna skrap, smidigare växlingar vid kyla, och 500rpm lägre varvtal runt 140km/h..
Det viktigaste är förstås att det finns en växel till när man varvar ur femman vid 260. Fyllde med Motul 300 75W-90 GL5 vilket hittills verkar vara ett mkt bra val. Edit: nej inget bra val, blev omöjlig att ha att göra med efter 200mil. Ny olja behövs, helst 75w-80 GL5. Men växellådsbyte på en Coupe kommer ALDRIG bli en trevlig syssla, inte ens med 2-pelarlyft och hjälpande händer.. En full helgs arbete helt enkelt. Men nu är det gjort!! The heavy MF.. Man får akta AC-rören vid demontering, lossades och bands upp ur vägen. Vi lyckades ta ur lådan utan att ta bort hjälpramen och avgas, sparade en halv dags jobb. TorqueItalia-kopplingen still going strong För att få i sexan behövs lite modifiering av backväxelspärren, snabbt fixat m dremel - 1mm i plasten: Kronan på verket.. Knopp-topps-bytet: |
|
Eller hur, tack!
Årets godisinköp består hittills i nya motorfästen/bussningar, styrstagsdamasker samt dessa Brembook för 330mm skivor: Nu visade det sig att dessa inte hör till Maserati/Alfa 147GTA utan Maserati 4200/Alfa Brera, och har 11.5cm mellan fästöronen. Coupe har 13cm. Doh! Så de blir nog att sälja igen, till nån som vill ha nåt att bygga med. Next up; nya instrumentlampor - 27st inalles! Byter alla så jag slipper jobbet att demontera mätarhuset igen på ett tag.. Samtidigt monteras dessa LE-instrument med hastighetsmätare för 6-växlade lådan. Oljetemp från gamla mätarhuset behålls.. Hellre än volt! Tunnelkonsolen har även befriats från sin åldrade "gummering" samt lackats i samma blanksvarta färg som mittkonsolen. Nya Stiggans Lack i Säve gjorde jobbet! Fint nytt skinnarbete vid handbromsen samt i förvaringsfacket. Och så är det återigen dags för nya gatdäck. GoodYear F1 Assymetric är gamla favoriter som dock numera är överlägset dyrast hos Dackonline etc. Vad tror vi om passande italienska Pirelli P-Zero Nero..? |
Hepp!
Här var det ett tag sen jag uppdaterade. Blir en sammanfattning av 2014, med typiskt dåligt slut. Sommaren började med finmeck - pianolackad tunnel med ny handbromsspak, damask och skinnbotten till prylfacket. Inga genvägar! Av med gamla gummihandtaget: Sådärja! Handtag + knopp från Richbrook UK. Sedan byttes de 2 lamporna i mittkonsolen ut, hade nästan hunnit smälta sönder plasten på 26400mil. LED från Biltema löddes ihop och monterades dit. Lite tidsödande men lyckat. Originalbelysningen flyttades upp till ventilationsvreden som inte fick sina lampor original. Vad mer vad mer. Jo! Den irriterande röda laddtrycksnålen såg ju inte bra ut, vit bör den vara nu när jag fixade övriga instrument.. Instrumenthuset blev en hybrid av 280km/h-mätaren för 6-vxl lådan i LE (och min) men även den nyttiga oljetempsmätaren jag hade original. (Le/Plus hade voltmätare..) Ihop! Klart! Klart! Jamen va tjusigt |
Sen byttes ett av de 4 motorfästena, hö fram då motorn hade börjat hänga betänkligt pga av ovarsam hantering gällande kamremsbyten, kopplingsbyten och växellådsbyten..
Gick ej att få av allt då alumimiumhuset hade ärgat fast genomgående bulten men själva bussningen gick ju att byta ändå. Fick såga isär grejerna.. trångt, jobbigt och jättetråkigt. Där satt den! Lite mindre "judder" i dragläget blev det med. Då Maserati-oken visade sig inte passa bolt-on köptes ett par 330mm ok från en Alfa 156 GTA i England: 3500kr m frakt! Bara att lackas blåa, med FIAT emblem samt hitta bra 330mm-skivor - helst delade såklart. Beläggen en aning större.. |
Våra race- och banåkarbilar Fiat Coupe 20VT 1998 - RIP | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (61118 totalt) |