Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -70
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (56487 totalt)
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Premiären är avklarad!
Licenskursen på Knutstorp blev första testen på bana efter 1,5 års renovering. Testningen innan var minst sagt minimal. 2 dagar innan körde jag 200 meter runt garaget för att se att den iaf rörde på sig. Kvällen innan blev det ngr vändor på ett flygfält för att se att alla växlar gick att få i och att bromsarna fungerade. Med tanke på förutsättningarna tycker jag nog att de första varven runt Knutstorp gick över förväntan. Den rullade på i sammanlagt 1,5 timme utan större bekymmer. Det enda problemet var egentligen att motorn ville läcka lite olja (det är ju trots allt en bubbla motor;) ), men det var snart fixat.

Känslan att få köra en vagn med friliggande hjul var grym. Man såg precis vad som hände och var bilen befann sig. Så här i efterhand borde jag nog dock monterat på de nya däcken på en gång. De begagnade jag använde var under all kritik och fäste existerade inte. I kombination men aningen hårda fjädrar bak var det en intressant upplevelse.



Helgen innebar också att den blev besiktad och 5000:- fattigare väntar jag nu på en HTP-handling (Historic Technical Passport) med posten.

Nu har jag en månad innan premiärtävlingen på Kinnekulle. Upptäckte ngr brister som måste åtgärdas. Det största projektet är att störtbågen måste bytas ut eftersom den visat sig vara för låg.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hej Markus

Bilen din vart superfin thumbs up
Kul att få se den på riktigt in action

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Ett stort grattis till resultatet - bilen blev jättefin. Skönt att se att ännu en RPB kommit ut på banan.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Bilen din vart superfin thumbs up
Kul att få se den på riktigt in action

Niklas Larsson skrev:
Ett stort grattis till resultatet - bilen blev jättefin. Skönt att se att ännu en RPB kommit ut på banan.

Tack!!!!!

_________________
/Markus Lefors
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Arbetet inför premiärtävlingen går så sakta framåt.

Nya styrstag (med "svetsändar") väntar på montering, har beställt spacers och längre hjulbultar till bakhjulen, blästrat och lackat nya framfälgar och igår var jag hos Svets och Smide i Gunnarsjö (fd Rolfstorp) för att få en ny störtbåge tillbockad.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
1 vecka till premiärentävlingen och bilen är i det närmaste klar. Konstig känsla, brukar inte vara så...
Det som återstår är att montera de nya däcken, göra hjulinställning, dekorera bilen med lite dekaler och siffor samt en grej till.... Det sista är mitt största problem . Beställde spacers och längre hjulbultar för en månad sedan och grejorna har fortfarande inte dykt upp och något svar på när de kommer får jag inte. Vet inte hur jag skall göra, alternativet är att köra utan men då går jag miste om 4 cm spårvidd bak....

_________________
/Markus Lefors
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lefors skrev:

Beställde spacers och längre hjulbultar för en månad sedan och grejorna har fortfarande inte dykt upp och något svar på när de kommer får jag inte. Vet inte hur jag skall göra, alternativet är att köra utan men då går jag miste om 4 cm spårvidd bak....

Vart beställde du från och vad säger dom för anledningar?
Du har väl inte samma spacers som jag har bak? Isf kunde du ha fått låna.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:

Vart beställde du från och vad säger dom för anledningar?

Beställde från CSP i Tyskland tillsammans med lite andra grejor. Efter mååånga mail med frågan hur det går med min leverans börjar jag tröttna lite lätt.. . Får inget vettigt svar utan de säger bara att de jobbar på att skicka snart (det har de sagt i 3 veckor nu.. ).

Kristian Larsson skrev:

Du har väl inte samma spacers som jag har bak? Isf kunde du ha fått låna.

Har du en spacer per bult eller en per hjul? om det är det sistnämda funkar det inte eftersom jag har 4-bults fälgar. Tackar för erbjudandet!
Ett alternativ är att ställa sig och svarva själv men jag hinner nog inte....

_________________
/Markus Lefors
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har en spacer per skruv. Fast jag har pinnskruv och mutter.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Jag har en spacer per skruv. Fast jag har pinnskruv och mutter.

Kristian har PM.

_________________
/Markus Lefors
Citera
exroller
Kungsgården
Här sen Feb 2005
Inlägg: 12



Hej
Lite konstigt att du behöver spacers....Normalt ska du få max spårvidd om du har 4-bultsfälgar och långa axlarna.Var just ut och mätte på en RPB 1970 som jag håller på att renovera.Den har 4-bultsfälgar som din men den är bara 3-4 mm för smal.

_________________
Stig Engström
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
exroller skrev:
Hej
Lite konstigt att du behöver spacers....Normalt ska du få max spårvidd om du har 4-bultsfälgar och långa axlarna.Var just ut och mätte på en RPB 1970 som jag håller på att renovera.Den har 4-bultsfälgar som din men den är bara 3-4 mm för smal.


Tjena Stickan!
Har haft en del kontakt med Mats vars bil du renoverar. Hur går det? Ser fram emot att se resultatet.

Låter lite konstigt ang spårvidden, använder mig dock av de smalare trummorna bak (30mm) men det borde ju inte göra så mycket. Får kontrolllmäta så att jag inte gjort en tabbe...

_________________
/Markus Lefors
Citera
exroller
Kungsgården
Här sen Feb 2005
Inlägg: 12



Hej Markus,
Alla fyrbultstrummor är gjorda för 40 mm bromsbackar så vitt jag vet.Kanske har du monterat fel lagerhållare så att trumman hamnat för långt in.Det finns flera olika att välja på.Passar läget för den stora centrummuttern ihop med sprinthålet i axeln när den är åtdragen, eller måste du lägga nåt emellan för att få ut den i rätt läge?

_________________
Stig Engström
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
exroller skrev:
Hej Markus,
Alla fyrbultstrummor är gjorda för 40 mm bromsbackar så vitt jag vet.Kanske har du monterat fel lagerhållare så att trumman hamnat för långt in.Det finns flera olika att välja på.Passar läget för den stora centrummuttern ihop med sprinthålet i axeln när den är åtdragen, eller måste du lägga nåt emellan för att få ut den i rätt läge?


Vet inte vad det är för trummor jag har men 30mm är de, köpte nämligen 40mm bromsband först vilket inte passade, det var så jag upptäckte detta . Trummor, lagerhållare, drivaxlar mm är "original" på bilen från 70-talet. Sprinthålet passar också perfekt tillsammans med muttern.

La på det nya däcken idag och passade på att mäta spårvidden igen. Med hjulen i lodrätt läge (så som reglementet föreskriver) är min spårvidd 1300 mot max 1350. Så 20mm per sida borde bli perfekt.

_________________
/Markus Lefors
Citera
exroller
Kungsgården
Här sen Feb 2005
Inlägg: 12



Hej igen
Nåt skumt är det...Jag utgår från att du har 4 1/2" fälgar bak och långa drivaxlarna...eller?

_________________
Stig Engström
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
exroller skrev:
Hej igen
Nåt skumt är det...Jag utgår från att du har 4 1/2" fälgar bak och långa drivaxlarna...eller?

Rätt fälgar och rätta drivaxlarna. "Felet" måste sitta i mina trummor som är så mycket smalare.
Kommer du till Kinnekulle nästa helg? Då får du hjälpa mig klura ut vad som gör att det skiljer mellan bilarna .

_________________
/Markus Lefors
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Hittade följande rader i en artikel i senaste numret av IB:



Att få den presentationen värmer så här 1 månad innan 30-årsdagen.....

Nu är det ngr dagar kvar till tävlingen på Kinnekulle. Målsättningen är klar, jag ska komma i mål med hel bil och jag skall inte komma sist.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Inte illa! Då krävs det ju nästan att du får en bra placering också!

Nåväl, det ska väl gå bra. Du har ju kört en del bil förr och bilen är ju inte dålig.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
exroller
Kungsgården
Här sen Feb 2005
Inlägg: 12



Jag har tyvärr ingen möjlighet att komma till Kinnekulle.För mycket att göra på hemmaplan.Hoppas vi kan ses nån annan gång.
Lycka till på premiären!!! Var rädd om din fina bil,men KÖR SÅ DET RYKER!!

_________________
Stig Engström
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Inte illa! Då krävs det ju nästan att du får en bra placering också!

Det var ju just det...

_________________
/Markus Lefors
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
exroller skrev:

Lycka till på premiären!!! Var rädd om din fina bil,men KÖR SÅ DET RYKER!!

Tackar!

_________________
/Markus Lefors
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -70
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (56487 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande