Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (47090 totalt)
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Ah ok cool.
Skulle behöva gör nått liknande själv.
Har ungefär samma placering på turbon i min bil fast det är en e30.


_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
RoGGaH skrev:
Ah ok cool.
Skulle behöva gör nått liknande själv.
Har ungefär samma placering på turbon i min bil fast det är en e30.



Ja det blir ju lite trångt för luft till turbon när man har den sådär
Ett alternativ kan ju vara att gå nedåt med en böj och sätta filter där efter, dock är det nog svårt om man ska behålla strålkastarna, iallfall på min bil...

_________________
Martin Israelsson
Citera
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Jo jag tänkte prova det.
Går nog med lyktan på plats

_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Varför har ni satt turbon så? Grenrörsdesign?

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Nisse Järnet skrev:
Varför har ni satt turbon så? Grenrörsdesign?


Jadu, den hamnade där. Nä men det kändes som en bra placering för att få ett vettigt grenrör samt slippa massera hjulhuset. Att montera den nere jämte blocket gick bort pga åtkomligt och säkert platsbrist med om jag inte missminner mig.

_________________
Martin Israelsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6079



Har du några fler bilder och info om växlingssystemet?

Undrar mest vad det är för tryckluftscylindrar du använder?

Vill du inte skriva det öppet så kan du väl pma.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Nisse Järnet skrev:
Varför har ni satt turbon så? Grenrörsdesign?


För min del var det mest plats bekymmer, och en liten del grenrörs desigen.
S14 toppen är så bred och med de större hjulhusen fram på min bil hade turbon stuckit upp
en bra bit över huven och legat över ventilkåpan.

Nu ska jag inte stjäla med av din trevliga tråd

_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Vikt ihop en vinge till bilen. Profilen är en NACA-profil som tidigare diskuterats här på forumet. Får se hur den blir när limmet härdat...


_________________
Martin Israelsson
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Då förstår jag ert val av placering! Tänkte inte på att det var en E36 först...dom har ju klart sämre plats mellan topp och fjäderbenstorn :P Även en E30 med större hjulhus blir trång..

Ser bra ut!

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



BMW-Izze skrev:
Vikt ihop en vinge till bilen. Profilen är en NACA-profil som tidigare diskuterats här på forumet. Får se hur den blir när limmet härdat...



Har tänkt göra något sådant jag också; att köpa en färdig vinge kostar ju en hel del.
Bygger du så här eller? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62316&sid=23a95744326e3b167ceed946c3f56867

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



BMW-Izze skrev:
Vikt ihop en vinge till bilen. .......................


Jag måste nog också göra en sån. Polerad aluminiumvinge med nitar, är mycket fränare än "kålfiber"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
K100turbo
Emmaboda
Här sen Maj 2016
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hört fr. säker källa att det testats växlingar med pys o fnyslådan på bana. Kan det finnas nån filmsnutt

_________________
Leif Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Japp här är en film från körning på Ljungbyhed Park.
https://youtu.be/Kp5nMi57Wko

Tanken med dagen var att testa de nya bromsarna, justera bromsvåg, känna på bilen med de nya krängarna och bärarmsbussningarna samt självklart testa växlingssystemet.
Dock kördes det fortfarande med 225 breda Federal RS-R-däck som blir för varma och hala efter typ tre varv

Växlingen funkade hyfsat, behöver jobba lite med hastigheten och lite annat, men det var skoj att köra med sekventiella läge

Nästa gång bilen går på bana så blir det med 50mm breddning och 295 breda Dunlop R-däck.

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Var länge sedan det uppdaterades här nu tyvärr.
Vi var på Ring Knutstorp i fredags (30/9-2016) och körde med GRC. Trevlig dag med tur med vädret dessutom, bara lite duggregn mitt på dagen en kort stund. Var svårt att få till några fria varv men lyckades iallafall köra nästan tre sekunder snabbare än sist vi var där. Blev iallafall en 1.07.75-tid, så behöver kapa några sekunder till... främst genom mer rutin på piloten, men finns nog en del att göra på bilen med inställningar, frpntsplitter, vinge samt lite högre laddtryck än de 1bar jag åkte med igår. Här är ett par bilder iallafall på en bil som börjar se ut som tänkt...



_________________
Martin Israelsson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Snyggt byggt fräsig kärra , som mulle meck säger thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Tackar!

Har kikat lite i loggarna från PerformanceBox:en. Hade 1:07,17 som idealtid om man hade kört sitt snabbast i alla sektorer under samma varv, så mer övning på föraren krävs...

Har också noterat att max kurv-G var ca 1,5. Vad har ni för max G-krafter i kurvorn ni som åker fort?[/quote]

_________________
Martin Israelsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113



BMW-Izze skrev:
Tackar!

Har kikat lite i loggarna från PerformanceBox:en. Hade 1:07,17 som idealtid om man hade kört sitt snabbast i alla sektorer under samma varv, så mer övning på föraren krävs...

Har också noterat att max kurv-G var ca 1,5. Vad har ni för max G-krafter i kurvorn ni som åker fort?


Ladda upp en logg här (i .vbo): https://rejsa.nu/bana_info.asp?knutstorp så kan jag ge mig på något logg-analys försök ikväll.

Lateral-G får rätt mycket hjälp av bankningarna på sina ställen, min högst okalibrerade 10Hz Garmin säger såhär:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3448



Gillar nya breddarna, egenutvecklade eller köpta?

Skriv gärna lite vad som gjorts med bilen sedan senaste uppdateringen.

Gillar bygget och följer med spänning.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
BMW-Izze skrev:
Tackar!

Har kikat lite i loggarna från PerformanceBox:en. Hade 1:07,17 som idealtid om man hade kört sitt snabbast i alla sektorer under samma varv, så mer övning på föraren krävs...

Har också noterat att max kurv-G var ca 1,5. Vad har ni för max G-krafter i kurvorn ni som åker fort?


Ladda upp en logg här (i .vbo): https://rejsa.nu/bana_info.asp?knutstorp så kan jag ge mig på något logg-analys försök ikväll.

Lateral-G får rätt mycket hjälp av bankningarna på sina ställen, min högst okalibrerade 10Hz Garmin säger såhär:



Jo så är det ju, kommer inte ihåg nu vart jag hade max lateral-g men kan ladda upp en logg ikväll om jag hinner.

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Wärhner skrev:
Gillar nya breddarna, egenutvecklade eller köpta?

Skriv gärna lite vad som gjorts med bilen sedan senaste uppdateringen.

Gillar bygget och följer med spänning.


Kul att du gillar dem! Tycker själv att det blev precis som jag tänkt mig att en breddad E36 ska se ut. Det är en lokal kille som har gjort fyra skärmkanter i tunnplåt, då rejält breda och grovklippta. Sedan har jag själv måttet in det och monterat det som jag ville ha det. Tanken är kanske framöver att gjuta av i glasfiber. Har breddat 50mm ca runt om för att det är det som gäller i ProStreet-klassen om man vill åka TA.

I övrigt så är det nu 295 breda r-däck på 10,5x18"-fälgar på bilen som precis får plats

Samt att jag har M3 3,2 bärarmar fram för att få mer castervinkel (och för att hjulen ska få plats).

Tryckluftsväxlingen ligger på is så länge, meckade ihop ett vanligt H-mönstrat spakställ så får vi se vad som händer i framtiden. Svårt att lägga massa av tid på de få bankörningarna man är på åt att pilla med växling. Man skulle utveckla vidare det i en vanlig gatbil och flytta över när det funkar precis som man vill. Det största bekymret är växlingstiderna.

_________________
Martin Israelsson
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Imponerande G-krafter!

Tror knappt jag ligger så högt med slicks...

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (47090 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande