Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti -97 --Team Underdog--Knutan CHECK och nu då?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
61068 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Mikael INGET är omöjligt med mig med i bilden Sifon då tänker jag blanda gammeldags groggar, förklara så jag förstår, gärna även så jag kan se efter om så är fallet



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
NUmmer 3 på bilden skulle den kunna vara boven?

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CG73-USA-10-1997-E36-BMW- . . . .

Som jag förstår det ser den ut så här:


Någon får mer än gärna förklara vad vi ser. Jag har försökt läsa på folks :-) Som jag förstår det så sitter den under andra luckan (den där inte pumpen sitter)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Det är uteslutet att det är elektronik? Alltså pumpen går när tändningen är på även när den inte startar? Om du får samma fel både med original och uppdaterade pumpen pekar det ju på något utanför själva pumpkonstruktionen som du bytt. Men att det fungerar med välfylld tank pekar ändå på något med pickup eller retur/sifon.

Sifon är något konstigt BMW-språk för konstruktion som suger med sig bränsle av flödet genom den. Funktionen finns där för att skicka bränsle från vänster tankhalva till höger. På nyare bilar även ner i "hinken". Är den på något sätt satt ur spel får du problem vid låg bränslenivå. Sifonenkonstruktionen är den du har på senaste bilden vad jag förstår.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det känns verkligen inte som ett elfel då det direkt funkar om vi toppar upp bilen.

Jag tänket lite så här.


höger tankhalva innehåller pumpen
vänster tankhalva innehåller returen

Om returen slutar funka av någon anledning borde väl det innebära att bilen slutar gå när den halva mängden soppa som finns i höger tankhalva tar slut

Men vad händer med retursoppan då egentligen?

Idag blir det att spåna på vänstersidan och eventuellt att ta bort catchtanken då den inte är livsavgörande för resan.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Johan, sätt i två pumpar och ett y-kors. Då kommer ditt problem att vara löst. Du har ju fler pumpar så det är bara att göra.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Johan, sätt i två pumpar och ett y-kors. Då kommer ditt problem att vara löst. Du har ju fler pumpar så det är bara att göra.


nja det vet jag inte om vi har tid till, blir säkert mer tidspill när man väl börjar rota och vi vet inte exakt hur det är tänkt med en sån lösning. skiten funkade ju när vi köpte den så det kan inte vara olösligt. det är ju INTe banreltaeat utan heal tiden, rakt fram, skata, fort, svängigt..

Vi har extremt lite tid att lösa detta..

Tack allas tips keep em coming!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Det är ju fortfarande en tank (väl) med en lite oläglig "puckel" för diff/kardan. Det svämmar alltså över mellan halvorna en bra bit lägre än halv tank. Du borde dock få problem tidigt i långa högerkurvor, något ni märkte på Knutstorp? Testa i rondell med semi-lite soppa.. =)

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
johmei skrev:
Det är ju fortfarande en tank (väl) med en lite oläglig "puckel" för diff/kardan. Det svämmar alltså över mellan halvorna en bra bit lägre än halv tank. Du borde dock få problem tidigt i långa högerkurvor, något ni märkte på Knutstorp? Testa i rondell med semi-lite soppa.. =)


problemet uppstår rakt fram med halv tank på gata , vi hade INGA problem med välfylld tank på knutan hur hårt vi än pressade. Problem uppstod på knutan vid halv tank och är alltså inte det klassiska fuel starvation problemet som kommer senare. (oftast vid typ 1/3 kvar i tanken)

tanken har en VÄL tilltagen puckel om man tittar på real OEM så jag är inte helt övertygad om vad du säger där John.



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Låter som returen.. Går väl redan slang mellan armaturerna så inget jätte problem att sätta i en pump till som bara matar över till andra sidan hela tiden eller som blixt skriver att man kopplar det på ett T-kors. Jag har en extra armatur med pump liggandes, det är bara sätta ner och sno ström från andra pumpen

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Jag hade iaf kollat hur tanken var fylld när problemet uppstår genom att helt enkelt öppna luckorna under baksätet.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Smart John , ett bra inlägg. Det skall vi göra.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1141



Johan Sjöström skrev:


Vi har extremt lite tid att lösa detta..

Tack allas tips keep em coming!


Om ni inte hinner så finns här en billig 316 Compact att köpa och köra så länge med...
http://www.blocket.se/malmo/Bmw_316_compact___nybes___ny_serv_62538656 . . . .

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Om man skulle ringa på den kanske. Men skall vi vara ärliga har vi span på en compact till men vi får se. Det är oxå ett projekt. .

Tack för värdefull input David det uppskattas

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
slettet

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ny dag och nya äventyr!

Blev en resa ner till goda vänner i Vellinge, hade en jefligt trevlig med Kim, Arne och Gabriel. Spindelleden byttes i ett nafs, den gamla var lite småbitchig att få ut utan press men Kim hade trixen i bakfickan och vips var allt löst. Stort tack till alla inblandade för kvällen.

Soppaproblemet vet vi inte om det kvarstår, bilen måste ner på halv tank så jag kör för allt vad tygen håller och i morrn eller på lördag bör vi se om vi löst det eller ej.

Imorrn blir det förhoppnigsvis en lätt justering av framvagnen efter spindelledsbytet samt lite krängning av däck för att få ihop en trevlig samling däck till våra resa söderut.

Efter kvällens arbete åkte vi hem och lastade däck o fälg, vi passade då på att väga våra nyinköpta E46 plåtlikannde alufälgar som är lätta, vi jämförde med dom vi körde på knutan och vi blev båda förvånade över skillnaden, totalt 9.5 kilo lättare!! Mer sådant gillar vi, bilen kommer att må bra av det och det gillar vi, instyrningen kompenserar effekten rätt bra och visst stora delar av ringen lär suga rätt bra men det skiter vi högaktningsfullt i för vi har ett mission och det är att ha skoj. Knutan blev skitskoj nu är det steg 2 när team Underdog goes Nördbörgring!

Lite bilder från kvällens äventyr kommer här:

















_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack till Rolle o Henrik på Euromaster Lundavägen för er välvilja. Idag blir det en översyn av framvagnen efter vårt spindelledsbyte.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Johan Sjöström skrev:
Tack till Rolle o Henrik på Euromaster Lundavägen för er välvilja. Idag blir det en översyn av framvagnen efter vårt spindelledsbyte.


Där passerade jag för ett tag sedan, har en svåger som bor på Lundavägen. Och för några år sedan köpte min bror en SAAB av Rolle så då var vi även inne på Euromaster, himlans trevlig kille!

Vad har ni gjort för att åtgärda bränsleproblemen? När jag skulle bygga om min med dubbla pumpar plockade jag bort sifonen. När ersättningspumpen la av fick jag samma problem som ni beskriver, så det känns som det är något på den sidan.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jo Rolle är en hyvens prick!

Ja jag håller väl med dig om vårt problem men vi såg inget avvikande vare sig på höger eller vänster sida. Det vi gjort är att vi bytt tillbaka till originalpumpen och monterat bort catchtanken. Soppan är fortfarande på 2/3 men jag kör så det ryker och nere på halv tank märker vi om det blev succe eller fiasko. Jag är inte speciellt övertygad om att det blir succe.

Funkar det inte att köra under halv tank löser vi det med att ha med oss en jeepdunk och tanka ofta. En bättre lösning får komma framöver isåfall.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Rapport kom in om att Euromaster ställt framvagnen redan tidigt i morse, någon lätt justering på Toe in var vad som behövdes, till detta kompletterar vi även med att dom gör en rokad med våra däck och fälgar så vi får en optimal uppsättning däck på rätt fälgar med oss ner.

Ytterliggare någon form av kort rapport kommer senare idag, vad trodde ni?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 157



Norden: Haha och samma Rolle har isåfall även ägt din M3:a

_________________
Roland Wihlborg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Då var bilen ocrh däcken avhämtade hos Euromaster Lundavägen. Framvagnen är nu rak o fin igen och det var bra att vi löste detta då det var rätt tokigt innan justering. Vi har även skott våra lätta fälgar med dom bästaste däcken vi hade på hyllan och det betyder att man inte ens anar corden! På tal om lätta fälgar så åkte jag förbi bilprovningen idag och vägde bilen. Med 40 liter soppa (nästan 3/4) 2 däck i skuffen och en bunke annat skit som skall bort samt en 50kg exta tung förare landade vi på 1.30 ton. Omräknat med 75kg förare och 1/4 tank får jag det till någonstans runt 1175kg vilket får anses som bra, jag menar vi snackar ju trots allt om en hunnraförrtihästare!!



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti -97 --Team Underdog--Knutan CHECK och nu då?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
61068 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande