Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza WRX STi (PSE) 2004 | 1, 2, 3 >> 14 besök senaste veckan (35362 totalt) |
Som rubriken nämner är det en bil med några bokstavskombinationer och ack så älskvärd
Här med fälgar som blivit sålda Om modellen: Det är en s.k. "limited edition", enligt uppgift 1 av 1000 tillverkade, för att fira Petter Solbergs WRC-titel 2003. Subaru Sverige påstår att 42 st hamnade i vårat baconformade land, då i tre olika färger. Min är en av få med färgen isblå, som mig veterligen inte fanns på någon annan svensk modell än just Petter Solberg Edition. Jag har läst på den säkra källan internet att det såldes 6 st isblå i Sverige, utöver det finns det några WR1or (englands motsvarighet till PSE kan man säga) som hittat hit med samma färg. Om bilen: Jag är fjärde ägaren och köpte den augusti 2013 av en kille i västerås som verkade ha tagit väl hand om den (bättre än mig, får jag väl tyvärr säga). Då hade den rullat ca 11500 mil. Här hittar man annonsen från andra ägaren, som även är duktig på bilder: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vi köp hade den sänkfjädrar som var hårdare än vad dämparna orkade med och det resulterade i gungig färd på motorväg, så originalfjädrarna åkte på. Tyvärr lite fulare, men men 2014 års look: Bortsett från original har den: Motormässigt: Walbro soppapump, 3" ferrita och justerad ECU ca 330-340 hästar påstås det Cusco motor- och växellådsfästen Chassimässigt: Perrin droplinks bak och whiteline antilift kit "Kevlarbelägg" och slitsade skivor fram Alltså inte så märkvärdtigt Till sommaren kommer den få rulla på en uppsättning Compomotive MO6 tillsammans med något roligt däck Banåka: Jag har testat på lite olika med den här bilen och det är ju, som ni vet, hiskeligt roligt. Något enstaka försiktigt varv på Gröndal har det blivit, en körning med 5100.se på mantorp så har jag även bockat av en sak från min "bucket list". Jag har besökt Nürburgring! Ett litet kliv för Rejsa men ett stort kliv för Erik, kan man säga. Inte så märkvärdigt på detta forum men stort för mig Nürburgring var ju underbart, men lite långt bort. Mantorp var kul men inte riktigt så att min bil kändes hemma där. Däremot har jag fastnat för konbanekörning. Brukar bli några körningar med Subaruklubben och även några körningar med lokala klubben som kör på Arboga flygfält. Någrat egobilder: Planer för framtiden: Suget för coilovers har börjat infinna sig och funderar på att flytta batteriet till skuffen för mer lättåtkomlig motor och bättre viktfördelning. Nya däck till Compomotivefälgarna (Införskaffades i höstas, sitter kinagatdäck på nu). Sedan blir det nog bara köravgifter, bensin och underhåll pengarna läggs på. Budgeten är något begränsad då jag blivit student, men jag har en del sparpengar undanstoppade. Kanske kan fixa något youtubeklipp vid tillfälle, även om det inte är så märkvärdigt Jag är inte snabb men jag har kul, senaste subarukörningen pratades det om att även om jag inte ledde bland varvtiderna hade jag nog bredast leende Mvh _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Det blev ingen batteriflytt till skuffen då det blev lite mer hastigt behov av nytt batteri än jag trott. Däremot blev det ett mindre batteri.
Sparade in ca 3kg och fick plats för min tillbehörsel (relän för mätare och hel-/extraljus) Sedan råkade det hända en sak... Fick hem det här: Före Efter Ska höjas lite bak, tror jag Edit: Hur påverkar det väghållningen? Men var ut en sväng och kände på (massa lösa saker i skuffen så var inte mycket pressa) och det känns bra, inte tokstötigt. Kanske ska ha några klick hårdare _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Missade ditt inlägg, sorry
Nej, det blev ST som är ett dotterbolag till KW Den stora skillnaden mellan dessa och KW V2 är, enligt internet, att jag fick med topplagring, de är gjorda i "galvanized steel" istället för rostfritt och de var märkbart billigare Efter lite körning så kan jag säga att de är ganska hårda men följsamma. De sväljer inte ojämnheter speciellt bra i låga farter (jämförbart med original) i högre fart sväljer de asfaltsskarvar och lagningar bättre än original, vilket känns bra. Sedan maskerar de farten bättre, så det går lite fort ibland på mindre vägar :P Ska försöka få tummen ur och se vad en lokal firma tar för cornerweight och hjulinställning _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Blir nog ett rejält lyft på bana/kongården i år för dig _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Eftersom du gillar konbana så måste jag nästan tipsa om Sviestad utanför Linköping, den är riktigt rolig (enligt mig i alla fall) och lite mindre. Aktion hela tiden kan man säga... kan vara värt ett försök.
Och trevligt med mer STI:er. _________________ Andreas Lindström |
||||
1500 för hjulinställning och cornerweight
Inte så blodigt. Har kanske möjlighet att få hjulinställningen billigt via en kompis. Ska fundera lite.
Det är förhoppningen, annars får jag nöja mig med att den ser lite rejsigare ut :P
Har bara kört hoj på den banan. Finns det återkommande "allmänhetens åkning" där eller hur ser upplägget ut? _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Jopp, finns öppen körning där. 17:e maj är nästa dag, kalendern finns här: http://www6.idrottonline.se/Linkopin
Kommer inte ihåg kostnaden just nu, och du måste ha licens eller lösa endagslicens vid körning. _________________ Andreas Lindström |
||||
Kanske dags att uppdatera lite. Det har inte hänt mycket direkt då det varit tentaperiod, MC-körning och sommarfester.
Mappandet har fortsatt i sakta mak. Lite justeringar, men borde ta någon helg och verkligen sätta mig med det och utgå efter newbie subie tuning guide. En hjulinställning har blivit gjord. Antar att det blev typ prodrivevinklar Max camber fram, lite mindre bak än fram topplagringarna justerade för en kombination av ökad camber och caster. Så här blev höjden efter en cornerweight Bilen är ganska tjock tydligen, 1599kg med full tank, normalt skrot i bilen och förare på 78kg (tror jag han sa att han vägde) 58,6% fram och nu fördelat 50% på diagonalerna (som en cornerweight ska vara) Sedan har jag skaffat fyrpunktsbälte: Ska installera för passagerarsidan också Schroth quick fit. Rätt smidigt. Man monterar 2 extra spännen (ett i baksätesbältets nedre skruv och ett i förarbältets nedre skruv) sedan använder man fram-, resp bakbältets spännen. Påstås vara "road legal" och ha Anti SubMarining-tjofräs som gör att man inte ska glida under. Dock är det mest tänkt att det ska användas på bankörning. Testade även köra lite på flygfältet, coilsen skötte sig även om fältet är lite väl ojämnt (kan ju hoppas att hjulinställningen fortfarande mår bra :P ) och kom då fram till att ska jag gasa i 28 graders värme behövs nästa objekt på listan. Så i tisdags beställde jag dessa: Oljekylsadapter med termostat och en 16-raders kylare Framtiden får utvisa om den ryms eller inte, inte fått den än :P _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Såg att jag pratade om lite youtubeklipp i trådstarten så "here goes":
Januari 2014: Var så pissig vinter att det anornades konbanekörning på arbogafältet och jag slog om till sommarhjulen. Bjuder på gnällbältiskan https://www.youtube.com/watch?v=L4nd Mitt långsamma snabbaste varv på ringen: https://www.youtube.com/watch?v=MMcv Ångrar att jag slog av i slutet. Tänkte att det varit så mycket gulflagg och så att det inte skulle hjälpa att gasa och riskera något, hamna under 10an hade ju varit guld SSC's årsträff 2014 https://www.youtube.com/watch?v=eLuy
Även om jag sällan startar från annat är varmgarage de få vändor som blir under vintern så är det nog en god idé. Man får ju upp oljetempen snabbare även på sommaren med den antar jag
Exakt, och hellre lägga pengarna på nöje än rekord Även om rekorden kan vara kul att skryta om :P _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Liten uppdatering sedan sist:
Tiden springer iväg och jag har fullt upp. Eftersom min utbildning ska läggas på is är det lite "sista chansen" med vissa kurser, det plus att jag vill få lön snart igen har gjort att jag ska testa att plugga i 200% takt i början av hösten. Så nu kommer nog inte mycket hända Oljekylaren har inte monterats. Jag har slang till den och har börjat fundera på infästning, men det blir ett senare bekymmer. Vintern kanske? Sedan fick jag planer på att skaffa lite fräna intag till bilen: Köpte ett par dimljuskåpor av en på SSC forumet Dessa ska agera intag för bromskylning och på högersidan även kalluftsintag till luftburken. Borde vara bättre än att den suger i sig varmluft från motorrummet Även detta är uppskjutet till vintern :P Mina Compomotive har blivit försenade på lacken, men dyker förhoppningsvis upp imorgon Sedan gjorde jag en ny hjulinställning för att inte köra så mycket på utkanten av däcken. När jag körde på SSC's årsträff så märkte jag att bilen fortfarande var lite elak mot ytterkanten av däcken. Då körde jag -1,75° och -1,15° camber fram resp. bak Nu är den inställd på -3° och -1,75° fram resp. bak och nu börjar det vara lite för mycket camber-hållet :P Man märker av lite annat bromsbeteende och så kommer detta troligen resultera i högt slitage av insida vid lugn körning (vilket iofs inte sker för ofta :P ) Problemet med denna mängd camber i kombination med de snälla fjäderben jag köpt är att den fjädrar ihop lite för mycket (inbromsning+sväng) så att den tuggar på innerskärmarna som nu har fina hål i sig Detta trots originalfälgar och rätt dimension/modell på däck Det som blir spännande då är när jag ska få på större däck på 18" :o Men men, den som lever får se. Skiter det sig får jag väl byta fjädrar eller krängare och se om det löser problemet Sedan inför en wacky wednesday på gröndal så såg jag till att fixa nya belägg. Så nu sitter det carbone lorraine RC5+ på Godspeedbrakes' kevlarbelägg höll inte måttet, hade trott de skulle leva längre och damma mindre. Men jag kör väl tydligen för hårt för det Besiktade den idag med blankt papper. Dock påpekades det att hjullagret vänster fram håller på att ge sig. Dessutom blir glappet i bakvagnen värre och värre. Så jag har en del att pyssla med i vinter. Att göra: Byta hjullager Fixa oljekylare Fixa bromskylning/CAI Byta bussningar i bakvagn Fixa mjukheten som äter upp mina hjulhus Detta kommer ta tid då jag har tidsbrist och CSN inte tillåter allt för flådig livsstil :P _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Målet är att kunna ha kvar den, krisar det ekonomiska får den vara avställd bara. Men har jobbat ihop ett sparkonto som jag kan "äta" av
RC5+ beläggen har hittills skött sig utan anmärkning. Bortsett från att de verkar bli lite mer skrikiga för varje gång :P _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Ibland går det sådär att vara studentmässig...
Snubblande över ett prisvärt Link G4 plugin som är på väg hem till mig just nu (hoppas jag) Shit happens _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Tänkte faktiskt oxo köra Link G4 sedan _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza WRX STi (PSE) 2004 | 1, 2, 3 >> 14 besök senaste veckan (35362 totalt) |