Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 3,0 TRK-Racing, MSLS kl 2 segrare 2017 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (71329 totalt) |
Tänkte lägga upp en tråd om vår nyinköpta långloppsbil.
Vi är ett gäng som, förutom gatbilsträffar, kört 24h skrotbilsrejs på Mantorp de senaste tre åren med en andraplats som bästa placering. Men, nu tänkte vi ta steget mot lite mer seriös men ändå billig racing. Har kikat runt på utbudet av långloppsserier och fastnade för MSLS, mestadels för att vi bor nära Sviestad och Mantorp där samtliga tävlingar hålls. I MSLS har vi valt klass 2 vilken känns som en rolig klass som inte behöver bli alltför kostsam. Av en slump ramlade vi på en E30 i Litauen som gått som rejsbil, men även var inreggad för gatan. Bilen hade en lämplig spec för att passa i den klass vi tänkt oss, seriöst byggd samt verkade i mycket fint skick. Kontaktade säljaren, som för övrigt är ordförande i "Kauno automobilininkų sporto klubas" (Kaunas motorsportklubb), och gav ett skambud som även innefattade leverans till Sverige. Säljaren nappade och bilen leverades till Nynäshamn, där vi sedan hämtade upp bilen. Vi fick den nybesiktad, exportförsäkrad och med samtliga exportpapper, så om man vill ska den gå att regga även i Sverige. Till det väsentliga nu då, bilens spec... Bilen är från början en 320 från 1990. Karossen är lättad, förstärkt och med FIA homologerad bur. Framvagn: 5-bult, coilovers med camber/casterjustering hårdare bussningar och E36 styrväxel. Bakvagn: 5-bult, coiloverfjädrar med justerbara fästen, ställbara bärarmar och specialtillverkade dämpare. Motor: M52B28 med M50 insug, M3 grenrör, vassare kammar samt chippad box. Drivlina: 5vxl zf-låda och bakaxel med diffbroms, kommer ej ihåg utväxlingen. Bromsar fram: Från E36 M3 3,2 med PFC-belägg. Bromsar bak: Från E36 320D med Carbotech-belägg. Lite bilder kanske... Då ingen av oss i teamet har särskilt mycket erfarenhet av BMW så hoppas vi på lite stöttning av alla kunniga BMW-åkare här på rejsa _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Skriver Håkan att det ser bra ut, då är det det Även jag tycker det ser mycket bra ut, och för dom pengarna (Magnus skvallrat) så kan det inte vara annat än helrätt. Hör av er om det är något och lycka till. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||||
Ska bli kul att testa bilen på bana i sommar.
Finns lite att fixa innan den är redo för långlopp där bältesinfästningen är en av punkterna. Finess eller KBT får svetsa i extra stävor för bältena precis bakom stolen. Annars är det mest kylning av bromsar, motor och diff som står på schemat. Sen blir det lättning med plastrutor, skärmar, huv och baklucka samt nya kofångare fram och bak. Avgassystemet låter fränt, men måste byggas om för att få ner ljudnivån. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||||
För att få bilen tystare och klara db-kraven på svenska banor kapades de bakre små ljuddämparna bort och istället monteras en stor apple racing multifrequency-dämpare på tvären där reservhjulsbaljan normalt sitter.
Tyvärr fanns det inte tillräckligt med gas till MAG:en att svetsa klart systemet idag. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||||
Har fått tag på lite plastdelar till bra pris som vi nu börjar få på plats.
Lite lack på det kommer göra susen! _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||||
Mycket nöjd med delarna, bra kvalitet och passform! Ser fram emot en fet vinge också Hoppas kunna lacka grejerna rätt snart, ska se om vi kan övertala lokala lackeraren annars gör vi det själva _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||||
Dags för en lite större uppdatering...
Först lite bilder på det som har blivit gjort sedan senast: Splitterbygge: Moddade framskärmar för evakuering av luft ur hjulhusen: Bromskylning fram: Plastrutor från plasticwindows.se med infällda luftintag för bromskylning bak: Oljekylare: Och lite lack på det: Den 18/9 var bilen tillräckligt klar för en första provkörning på 5100s träff på Mantorp. 5100 har förresten gått in som sponsor och erbjuder oss fria körningar på deras trevliga arrangemang, tack för det!! Hur fungerade bilen då denna regniga och kalla dag..? Den var väldigt överstyrd, men i övrigt fungerade bilen bra. Vi hade ännu inte hunnit fått dit någon vinge bak och det i kombination med en splitter fram och en redan lätt bil i baken så är det inte så konstigt att den var lite överstyrd... Vi fick iaf sortera ut lite ytterligare saker som behövde åtgärdas och det var ju hela syftet med dagen. Arbetet fortsatte... Vinge på gång: Diffkylning: Bilen ihopsatt och klar inför MSLS sista tävling för säsongen, enda som vi inte hann med var att bli färdiga med lackeringen: Racerapport MSLS på Mantorp 10/10: Träning fredag: Kommer ner till Mantorp i god tid inför träningen för att hinna lasta av, anmäla oss och få bilen besiktad. Redan vid avlastningen från kärran kommer några från de andra teamen och är nyfikna på vad det är för ny bil som dykt upp. Alla var mycket trevliga och hjälpsamma så vi kände oss väldigt välkomna! Besiktningen gick utan problem och det var dags att komma ut på banan. Då öppnar sig himlen och det börjar regna... Så vi kör några varv för att känna på bilen och den känns klart bättre nu i vätan efter vi fått på vingen. Dock var det ordentligt halt med en del avåkningar som följd. Tråkigt nog flyttade BVS på en flaggpostering med sin 130 efter en piruett vid inbromsningen till mjölbykurvan och fick ställa in lördagens race. Själva fick vi problem med att bilen bara gick på 5 cyl mot slutet av dagen, 3an ville inte vara med riktigt. Var värst på låga varv, vid höga varvtal gick den på alla 6... Vår depå-granne LBR var snälla och lånade ut tändspolar, ingen förbättring... Bytte tändstift, ingen förbättring. Skulle prova att byta spridare och när vi lyfte fuelrailen såg vi att det var ett öppet M6 hål i 3ans inlopp på insuget... Inget bra... Dit med en bult och rörtätning, ihop med grejerna igen och motorn gick som en klocka! Lördag, racedag... Problemen med motorn gjorde att vi var tvungna att skruva på lördagsmorgonen och hittade inte felet förrän strax innan start. Detta gjorde att vi missade upliningsvarvet med ett par minuter och fick starta från depån. Jag fick äran att ta första stinten. Släpptes ut från depån när de andra dammat förbi vid starten. I och med att det var rätt trångt på banan för de andra så kom jag ikapp de sista redan innan chikanen ut på långrakan. Bilen gick hur bra som helst och jag kunde passera rätt många bilar redan de första varven. Hade endast kört bilen när det varit blött och halt tidigare så jag tog det lite försiktigt i början. Men bilen kändes hur balanserad som helst och jag kunde börja öka farten. Tendens till överstyrning i de långsammare böjarna och lätt understyrd i de snabbare kurvorna. Får bli lite mer aero i fronten med andra ord... Körde en första runda på 40min utan problem och kom ner på 1,33.3 utan att pusha gränserna överhuvudtaget. Helt ok med en oprovad bil! Med den tiden var vi faktiskt femte snabbaste bil i vår klass den dagen! Hade kört upp oss från plats 34 till plats 14 totalt efter den stinten, var många avåkningar och bilproblem för de andra iofs, men ändå! Bytte förare och den andra 40min stinten gick utan konstigheter den med, fortsatt 1,33-1,34 tider. Dags för tankning och nästa förarbyte. Tankningen kändes som att den tog en evighet, så här är något vi måste förbättra. Snabbtankningsanläggning står högt upp på önskelistan! Under tredje stinten så råkade vi ut för en incident med en annan bil vid den snabba högern innan chikanen ut på rakan. Bägge bilarna snurrade av och körde in i räcket på vänstersidan. Slutkört för både oss och det andra teamet, mycket tråkigt!! Vår bil efter smällen... Efter en snabb koll av bilen så verkar alla burinfästningar i karossen vara intakta. Höger bakskärm är, som ni kan se, rätt intryckt och bagagerumsgolvet med innerskärmar rejält flyttat... Även tröskeln på högersidan har fått sig en smäll. hur sned karossen har blivit i övrigt vet vi inte ännu, har inte kryssmätt till infästningen av bakvagnsbalken än. Vi får kolla dessa mått, så får vi se... Har hittat en fräsch 4d e30 på skroten som vi kunde få ta bakdelen från för en billig peng. Karossen måste förmodligen först riktas så vi får infästningarna bak på rätt plats (hur snett det är vet vi inte än...) För att sedan försöka passa in den nya bakdelen och få bilen att se snygg ut igen. Men, det viktigaste är så klart att bilen är rak när det gäller hjulupphängningar, resten är ju bara kosmetiskt. Så därför har vi en liten efterlysning... Är det någon, eller som känner någon, med riktbänk som kan hjälpa oss med att rikta den? Det övriga arbetet med att skala av karossen och att få dit de nya karossdelarna kan vi fixa själva Om vi kunde få hjälp med riktningen vore det guld!!! Vi vill ju bygga vidare på den här bilen, och tittar man på varvtiderna så finns det ju potential! Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Tack för tipset, det ska kollas upp!
Ingår det "riktkarl" också..? Vi ska kolla upp om vi kan lösa det närmare hemmaplan först.
Plasten har vi köpt från Justinas här på forumet. Mycket nöjda med dessa delar.
Sant, hade varit värre att smälla på säsongens första tävling... Tack, det var roligt att höra _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||||
Riktigt bra sammanfattat Björn 👍🏻
Måste erkänna att jag var lite nervös inför tävlingen, då jag testkörde bilen för första gången på slitna r-däck i regn på fredagsträningen. Upplevde att bilen svansade ut med baken för minsta lilla. På tävlingsdagen var det torrt på banan och jag hade passet efter Björn. Fick snabbt upp förtroendet för bilen igen...nu var den hur snäll och lättkörd som helst utan överraskningar, snacka om dr Jekyll och mr Hyde i uppförande. Med fräscha r-däck tror jag man hade matat på med 1.32 tider utan att pusha bilen för mycket. Ja, sen hände det som hände.....riktigt olyckligt och tråkigt. Vi får hoppas bilen går att rädda och att det finns energi och framförallt tid i teamet att fixa till bilen. Då nästan samtliga av oss är småbarnsföräldrar är sistnämnda tyvärr en bristvara. Så all hjälp vi kan få tas tacksamt emot! Någon bilplåtslagare som är sugen att prova på som gästförare kanske? 😎 _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||||
Kolla med Björn från EDE racing han är grymt duktig på bmw. 0707335683. MVH Jocke i Team 86 Invite. PS kolla våran sida på youtube Inviteracing. Kolla aven 1.49 in i EDEs film så ser ni eran crasch https://www.youtube.com/watch?v=Ucbp _________________ Joakim Lundius |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 3,0 TRK-Racing, MSLS kl 2 segrare 2017 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (71329 totalt) |