Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS 1800 -94 | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 4 besök senaste veckan (37791 totalt) |
Bilen från början en standard Ford Escort 1.8i med Zetec motor på 105 hästar, det har dock hänt en del
Nuläge: Fälgar och däck Escort Cosworth 16" originalfälgar 215/40 16" Toyo T1-S Väghållning Bilstein Sprint dämpare Deflex bussningar i krängningshämmare Ford Escort Cab fjäderbensstag fram Wiechers Sport fjäderbensstag bak Broms Escort Cosworth ok och skivor fram Stålomspunna slangar Mintex 1144 belägg 5.1 vätska Växellåda B&M quickshift Motor 2.5" rostfritt system 2.5" racekat K&N filter omex insprutning Större spjällhus (55mm) Trust 4-2-1 grenrör Trust insugsrör Ställbara Kent kamdrev omslipade kammar Portad och planad topp, slipade ventiler, mirafräst Hårdare ventilfjädrar Övrigt Baksätet urrivet Escort Cosworth ratt Portningen och kammarna är fixade av Elwa Motors, flödesschema för toppen: http://www1.tripnet.se/~topcat/ford/zetec.txt Bilder på bilen med min gamla numera stulna fälgar Bilder från dagens garageinsatser (9/3 -03) tillsammans med Jovani här på forumet: Fortsättning kommer imorgon _________________ :: Mikael Lindqvist |
Det är möjligtvis inte så att det är Musen i Åtvidaberg som har gjort topplocksjobbet?
Edit: Varför har du "bara" med flödesvärdena upp till 9,50mm lyft, är det det lyft som du ska köra med? Vanligtvis så brukar man ju få flödesvärdena upp till 12,5mm lyft. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
Snygg Escort!
Jag känner igen tröskelbreddarna, men den främre stötfångaren har jag aldrig sett förut. Detta trots att jag har hållit på med de där bilarna en hel del. Riktigt lättjobbade faktiskt. _________________ //Mikael Jardstam |
Å så en liten film från uppstartningen av bilen
http://www1.tripnet.se/~topcat/ford/ _________________ :: Mikael Lindqvist |
Hej
Tjusigt! Med Megasquirt startade Caprin på andra försöket :-) Vi hade nog ganska bra tur med mappningen där får man säga. Det blir spännande att höra hur den går sedan. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Såg filmen precis, känner igen det scenariot. Var vart jäkligt nervös innan vi skulle starta den, kul när det funkar.
Ska bara knåpa ihop lite bättre insugsrör då nuvarande drar ihop sig, sen ska det dit en ny kat. Sen bär det iväg till SQR för mappning. _________________ :: Mikael Lindqvist |
Varför inte stoppa i en 2-litersmotor istället? Inte lika coolt, det medges, men borde blivit en aning billigare för samma effekt. Fast motorbyten kanske inte är lika vanligt på moderna bilar som på halvantika 205:or och liknande?
|
Tryckte upp en ny logga till bakluckan idag istället för den som satt innan
Har använt loggan från en gammal Escort RS 1600i från början av 80-talet och gjort sexan till en åtta och sedan vektoriserat den. Har dock flyttat om textens placering så den liknar Sierra RS 500. En hyllning till den gamla Escort MKII RS 1800 Gamla loggan på bakluckan: Den nya som jag låtit trycka upp: _________________ :: Mikael Lindqvist |
Pratade med Bo på Roadster nu under Elmia och kika under huven på hans Westfield med Zetec 1.8i motor med 245 hästar på bakhjulen. Han använde samma insprutning som i min bil och har en liknande portning som min (Kjelle på Elwa Motors). Så kommer nog att satsa på 1.8 iaf verkar det som och struntar därmed i 2.0 blocket
_________________ :: Mikael Lindqvist |
Snygg styling på bilen.. jag undrar om du kanske vet vart jag kan få tag på styling produkter till en Ford escort 91:a ? eller om någon annan kanske vet ?
Tacksam för svar _________________ Danne Björklund |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS 1800 -94 | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 4 besök senaste veckan (37791 totalt) |