Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Scirocco GTI 1983 | 1 besök senaste veckan (4640 totalt) |
Liten spec från förra ägaren:
renoverat audi 2L(3A)block portad planad topp med hådare ventilfjädrar och vassare kam (catcams artnr 7640245) stälbart kamdrev +-10* från dli teknik btr från en audi 100 turbo extraktor grenrör från simons+2"avgas med 2 ljuddämpare hårdare motorfästen org oljekyl lättat sväghjul, hårdare tryckplatta m. Org lamell portat insug med gasspjäll från passat 16v, alu ventilkåpa från AGG motorn org gti 5vxl låda bromsservo från golf mk2 huvudbromscylinder från audi 100 turbo-87 skivor fram från golf g60(280mm) skivor bak från golf mk2 gti+belägg golf mk4 aluok bak audi 100 turbo-87 ok fram + belägg bromsreduceringsventiler till bakbromsarna från scirocco 16v org k-hämmare fram 15mm bak 22mm från scirocco 16v plastbussningar runtom weitec hicon gtn coilovers 1,5*cambershims till bakaxeln blir 2,5 totalt wiecher sport fullbur(skruvbur) 1 sparco sprint 5 stol omp mockaratt momopedaler och omp knopp mattig grill och kamei ögonlock scirocco gtx kitt på utsidan 15X6" plåtfälgar m. r888 195/50-15 Bilen har bara hunnit in i garaget så jag har tagit en snabbtitt vad som behövs för att jag skall vara nöjd för tillfället: 1. Förarstolen skall flyttas fram. 2. Ny olja/filter/bromsvätska. 3. Köpa o montera 4 eller 6 punktsbälte. 4. Dra om lite slangar o fästa några detaljer i motorutrymmet. 5. Montera brandsläckare. 6. Lämpliga bromsbelägg. 7. Dra om lite el. Bilen är tänkt att gå på Ringen i sommar och får ersätta en Mini cooper S som jag är lite rädd om. Meningen är att få Sciroccon att gå iallafall så att jag kan vara nöjd. Bilen delas med en arbetskamrat som är belgare, kan bli intressant . Nä det kommer nog att gå kalasbra. Bilen i Garaget _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||
Första problemet vi stötte på var att förarstolen satt för långt bak . Nu har jag tagit bort glidskenorna och stolsfästena och funderar på hur jag skall göra.
Jag måste placera stolen så att den hamnar över den tvärsgående balken som främre stolsfästet sitter i. Kommer stolen för högt då eller blir det någorlunda rätt höjd ändå? Kanske jag rentav kan använda originalfästen? _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||
Skoj med en Scirocco till!
En rolig sak är att min gamla Scirocco Mk2 hade Regnr: LLC 065 Snacka om syskonbil... |
||
Se där . var ju kul. Denna bilen finns faktiskt sen tidigare här på rejsa. nu skall jag försöka få den i ordning så det kan bli några varv. Första trackday på nordslingan är inbokad: 12 april
Dessutom så hade vi 14 grader idag så våren är definitivt här Finns inte så mycket bilder än men det kommer _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||
Nu har det hänt lite
Fortsatte med stolsinfästningen och fäste tvärgående plattjärn på originalfästet; Stolen kom alldeles för högt . Rev ur och kapade bort den tvärgående balken istället. Efter det så skruvade jag fast två fyrkantsprofiler som fick förlänga de befinintliga fästena. Nu sitter man lagom nära allt . _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||
Drog en repa till Sandtler och handlade lite nytt oxå
2 st 3" 4-punkts bälten med 6-punktstillbehör, fördelen med dessa är att ma kan välja om man skall köra med 4-p eller 6-p. En Sparco Sprint 5 åkte också med Sen så blev det en sväng till ringen idag . Regn en del på vägen dit, stannade vid Wille West o provianterade samt körde en åkarbrasa(det blir lite kallt i bilen vid +10 grader när man inte har nåt värmepaket) Mötte upp bilens delägare utanför Grüne Hölle. Jag körde två varv i blötan, långsammaste varven hittils, men i ny bil och regn så har jag överseende med det Efter en snabb lunch så hade banan torkat upp och vi fick några varv var med torrt spår, det var en del avåkningar och en avåkning som resulterade i att banan stängdes medförde beslutet om hemresa Jag passade på att köpa ny hjälm på UVEX testcenter oxå Summa sumarum så kan jag bara tacka säljaren för en vettigt byggd bil med bra balans, känns som att den kommer att trivas här nere. Jag är iallafall glad som ett litet barn nu när jag har möjligheten att köra en härligt rivig bil på ringen...när jag vill Nu skall lite grejjer fixas innan trackday en 12:e April Passagerarstolen skall dras direkt i golvet, sitter nu i originalfäste. oljefilterhållaren läcker olja, skall fixas. _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||
|
||
Ett tag sen som jag skrev här, bilen kördes en del i somras på ringen med bra flyt.
Sen så kördes en sista trackday i Belgien och motorn rasade!! Jag var inte med själv så jag kan bara hinta om vad som hänt.. En kylarslang brast och hela kupen fylldes med vattenånga!! Bilen slogs av nästan omedelbart utan att tjyvstanna. Slangen är en u historia 18cm lång 1,6cm i diameter och ligger ovanför vxllådan. ser ut som att vag inte har den i sitt sortiment längre?? Vi har olja i vattnet, och det rök bra ur avgasröret efteråt. Misstänker att det är topplockspackningen som stuckit och hoppas att resten är helt. Motorn skall tas isär och kollas. i Vinter. Abret är att jag bor i här i Sverige numer och bilen står hos delägare 2 i Belgien så vi får se hur mycket tid vi har. Frågorna är nu; 1 Det finns mojligtvis inte någon som har en färdig vag topp till salu. Blocket är ett 3A block och toppen en JJ. Jag kan inte sådär jättemycket om vag motorerna så jag vet inte riktigt vad som passar och inte?? 2. hur knepigt är det med montering/omregning om jag sätter i en 1,8T istället? 3. Förlaget annars är att ta isär och om det "bara" är packningen som gått så är det att montera en passat 2E metallpackning... Skall försöka uppdatera vartefter men till nästa så kommer det att dröja ett tag. _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||
Pnunkt 2 beror mycket på i vilket land den är reggad, och var den ska vara reggad och nuvarande årsmodell etc. Hur långt är ett snöre _________________ Roland Johansson |
||
Ha ha, jo den är fortfarande reggad i sverige, och frågan är alltså hur krångligt det är att slänga i en 1,8T..... i Belgien och tyskland så blir det svårt att importera något som inte är original...
Vet att du var på god väg men avbröt installationen.... _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||
Det är väl svårt att importera bilar till de flesta länder utom Norge om de är trimmade om du skaffar komplett motor så är det i princip bara att åka in på en bilprovning och göra regbes och godkänd. Det är ju definitivt görbart i Tyskland, men vad för papper etc du behöver vet jag inte. _________________ Roland Johansson |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Scirocco GTI 1983 | 1 besök senaste veckan (4640 totalt) |