Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVO V -1998 - HD film från nya Rudskogen | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (31451 totalt) |
Nu när sesången närmar sig så ska jag fixa lite mer saker på min evo som jag har till bankörning. Tänkte samtidigt starta en projekt tråd ifall det är någon som är intresserad av bygget och självklart är tips alltid välkomna
Jag har ägt bilen sen början av 08. Då var den orginal, har kört mycket bana med den och har mellan varge körning testat att ändra något mer. Då skruvandet är halva nöjet, har testa olika coilovers, fjäderhårdheter och hjulvinklar. Tanken var redan i början av 09 att göra en hjulinställning och cw hos smr men ville först testa ifall jag var nöjd med fjädrar etc. innan jag kostade på en cw. Har börjat få lite koll på hur jag vill ha bilen och Fuling har hjälpt till att räkna på nya fjäderhårdheter och krängare inför iår. Så det är några av sakerna som ska ändras nu inför sesången. Har väll inget direkt mål med bilen förutom att ja ska ha riktigt skoj när ja kör den! Lite info om vad som var gjort med bilen förra sesången. EVo 5a från 98a Chassi/bromsar Hemma byggd demonterbar halvbur Öhlins road/track coilovers hårdare fjädrar och schimsning än standard r/t Whiteline 24mm krängare bak Powerflex bussningar fram Justerbara droplinks fram och bak Project mu två delade bromsskivor Project mu race belägg 999 Stålomspunna slangar Project mu bromsvätska Fälgar från evo VII med yoko a048 235 45 Motor Block och topp från en evo 8a Linehonade ramlagerlägen med ARP bultar. Viktjusterat och balancerat JE kolvar Eagle Stakar Stål topppackning EVo IX turbo portad wastegate 3" rostfritt avgas Mappad av Frank på Trollspeed. Lite bilder från -09 Nybyggda motorn inför -09 Project mu bromsarna är jag riktigt nöjd med. Bra bite och tappar inte i första taget. och här står jag i dagsläget, tog in den från snön förra veckan. Min nya värmekanon får jobba för att tina bort snön från bilen. Sakta men säkert ser man bilen igen Märken från lite väl tight curbtagning finns det. Plockat av öhlinsen och efter en tvätt ska jag lämna dem till kh för omschimsning igen. Bilder och info kommer allt eftersom jag skruvar vidare! _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Tack
Har fortsatt lite smått med bilen. Rengjort och plockat av fjädrar mm från öhlins benen. Så nu ska de lämnas till KH för ny schimsning samt att jag har beställt hårdare fjädrar. Har kört med nålhammaren på framvagnsdetaljer som ska lackas innan de monteras tillbaka. Eldat och bankat ur bussningar ur länkarmarna fram. Nya och hårdare bussningar ska på plats. Iår ska jag ändra rollcentre fram, håller på med det nu. Ska beställa länklager som ska monteras istället för orginal kulled. Sen blir det en bultvariant som passar i spindeln. RC kommer att bli "justerbart" i olika steg. Med höjden jag hade på bilen iår låg RC fram 9mm under markplan. Håller även på att leta efter hållbar koppling och nu lutar det mot att beställa en dubbelskivig hks. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Tänkte lägga upp en bild på turbon och wastegaten ja ska köra med iår.
För att få på denna snurra behöver jag bygga nytt grenrör, tryckrör, oljeslangar, downpipe. Mer bilder på detta kommer när ja börjat. Jag gillar inte turbo/wg flänsar som får dåliga gängor mm så valet att ha v-band över allt var lätt. Blir förhoppningsvis lättmeckat när allt är klart. Billet hjul, turbon ska klara riktigt höga laddtryck. Men ja kommer köra på vanlig 98a så laddtrycket kommer vara ganska lågt. Tanken fanns att köra e85 men pga. ökat slitage väljer jag 98. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Har grejat lite mer med bilen idag.
Plockade bort front mm för att få bort orginal IC som ska bytas ut mot större samt lite små grejer som inte ska vara kvar, plockat bort orginal oljekyl och spolarvätska behållaren som satt bakom kylet. Eftersom motorn kommer att ha mer effekt iår så har jag skaffat en större oljekylare, har tillverkat fästen i aluminium för den. Har även börjat jobbet på ventilkåpan, dragit ut orginal anslutning för vevhusventilationen och svetsat i en större anslutning för att få lite mer ventilation. Det inre fästet på bilden var ett tillfälligt för att hålla kylaren på plats och kommer att bytas ut. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
I veckan kom en massa delar hem, matrial till grenrör, aluböjar till tryckrör samt en intercooler.
Jag har börjat att bygga grenröret, har kommit ganska långt men nu tog gasen slut och det får vänta tills jag fyllt tuberna i veckan. Det som återstår är svetsa klart mot flänsen, göra hål och passa in wastegateröret. Sen när det är klart så blir det att bygga IC fästen och tryckrör. Har även fått hem min nya koppling som förhoppningsvis ska hålla riktigt bra Grenröret provmonteras igen efter lite svetsning. 4-1 kollektorn tog sin tid att göra men är riktigt nöjd med resultatet. Smidigt med vband på allt Wg provmonteras. Svetsat wg flänsen. När jag bara hade toppflänsen kvar att svetsa innan sista inpassning av wg så tog gasen slut och eftersom det är söndag får jag vänta. Innan jag fick delarna roade jag mig med att göra lite chassi förstärkningar, dessa ska tigsvetsas snart. Fan snart måste bilen vara klar och det är riktigt mycket jobb kvar! _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Mysigt som fan
Vad bidde det för agg? Vad har du för utrymme mellan turbo och kylare? Såg tight ut men du har säkert koll på det Men hellre fråga en gång för mycket _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Jag ska köra med en sc6057 billet med ar82.
hehe, ja det är lite tight där, men på bilden hade jag inte kompressorkåpan i rätt vinkel. Så nu har bulten kommit längre ner vilket ger mer plats _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Ser fint ut inför säsongen.
Hoppas få ut min på bana också i år så kanske man får chansen att gasa lite samtidigt som dig, var ju på olika körpass på Kinnekulle i sommras. _________________ Christian Eriksson Sveriges snabbaste "gammelEVO" i Bilsport Superstage 2004-2005. |
||||
Intressant. jag valde SC6262 med 0.82 a/r har du exempel på bilar med ditt agg? försökte hitta info eller liknande på det där men hittade typ inget :/ _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Ser Fram til resultaten efter mappning..
Funderar själv på et sånt agg.. Sjukt läckert med Vband överallt! _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||
Ahhh trevligt trevligt mjo kan va så att det blir för stort som du säger har ju inte så mycket större maskin bara 2.2 liter men vi får väll se sjukt spännande dock. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Har inte hänt mycket på bilen tyvärr, för jag har varit sjuk i över 14 dygn med 40grader feber. Riktigt segt, men nu är de på bättringsvägen så jag tänkte lägga upp några få bilder på saker ja hade fixat innan jag blev sjuk.
Grenröret är klar svetsat, sen har jag tillverkat och svetsat på fästen på intercoolern så den passar i orginal bulthål. Börjat med tryckröret på varma sidan, kommer att använda en alukona att gå från turbo storlek upp till 3". Sen har jag även fått tillbaka fjäderbenen från om skimsningen mm från kh. Så dessa är nu ihop monterade med nya fjädrar runt om och fram har jag nya topplagringar som jag hoppas kommer ge mig den caster och camber som behövs. Är lite orolig att jag måste lägga till hjälpfjädrar för att få rätt höjd på bilen då ja inte tror den kommer sjunka så mkt med den nya hårdheten.. Som om jag inte har nog att göra på bilen så dagen innan jag blev sjuk så sålde jag min halvbur. För ja tänkte att tiden räcker nog för att bygga en ny fräckare bur.. Så nu är det också en punkt på listan.. Så fort jag är frisk nog att fortsätta så ska tryckrören byggas klart, sen åker motorn ut _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Vad ska en sådan kunna pumpa. Tittade lite i Pt,s catalog men hittade bara 6057E 6057S & 6057SP dom klarar runt 630hk typ samma på din eller ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Det stämmer, min är specad till det, kanske är möjligt med en stroker på 2.3L och e85 eller racefuel. Men med min spec och på vanlig 98a skulle jag tro att det hamnar på 500-520hk. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVO V -1998 - HD film från nya Rudskogen | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (31451 totalt) |